شماره 27    |    18 خرداد 1390



توليد گفتمان در عرصه كتاب‌هاي جنگ، عامل افزايش مخاطب

محمد دروديان، محقق و پژوهشگر جنگ معتقد است كه اگر نقد و بررسي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس و توليد گفتمان درباره آن‌ها گسترش پيدا كند، مخاطبان اين آثار نيز بيشتر مي‌شوند.

محمد دروديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از برپايي نشست‌هاي تخصصي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس در حوزه كتاب ياد كرد و گفت:  بهتر است كه اين‌گونه نشست‌ها به صورت ماهانه ادامه داشته باشند و همه آثار اين مركز به تدريج در اين جلسات، مورد نقد و معرفي قرار گيرند.

وي در ادامه، درباره ضرورت‌ برپايي چنين جلسه‌هايي تاكيد كرد: كساني كه كتاب‌ مورد نظر هر نشست را خوانده‌اند، سوال‌هاي خود را مي‌پرسند و افراد بي‌اطلاع نيز از اين راه، به برخي مسايل پي مي‌برند.

نويسنده كتاب "اجتناب‌ناپذيري جنگ" از ترجمه، رونمايي و معرفي اين اثر به زبان‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه در بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ياد كرد و گفت: بحث و نظرهاي مطرح شده در چنين نشست‌هايي رضايت‌بخش خواهند بود.

دروديان در پايان، مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس را داراي ظرفيت برپايي نشست‌هاي تخصصي در حوزه كتاب دانست و ادامه داد: اگر گفتمان و نقد و بررسي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس گسترش پيدا كند، مخاطبان اين آثار نيز پيدا مي‌شوند. در واقع مي‌توان در اين نشست‌ها ابعاد مختلف جنگ را گشود تا وجه غالب فكري و ذهني شده و همه درباره آن صحبت كنند.

مركز اسناد و تحقيقيات دفاع‌مقدس تاكنون، 20 همايش تخصصي در 5 محور "نقد و بررسي كتاب"، "واكاوي عمليات‌ها"، "نقش قرارگاه‌ها در جنگ" و "نقش اقشار مختلف در روند دفاع‌مقدس" برگزار كرده كه از جمله كتاب‌هاي نقد شده در اين نشست‌ها مي‌توان به "خرمشهر در جنگ طولاني" نوشته مهدی انصاری ، محمد درودیان و هادی نخعی، "اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی" اثر فرهاد دژپسند و حمیدرضا رئوفی و " تنبیه م‍ت‍ج‍اوز: ب‍ررس‍ی‌ ت‍ح‍ولات‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ن‍ظام‍ی‌ از ت‍اب‍س‍ت‍ان‌ ۱۳۶۱ ت‍ا ف‍روردی‍ن‌ ۱۳۶۷" تاليف حسين اردستاني اشاره كرد.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=577
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.