شماره 21    |    7 ارديبهشت 1390



ابراهیم جعفری برای «واکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق» به کتابخانه مجلس می آید

همایش «واکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق» با حضور حدود 118 پژوهشگر عراقی و برخی از مقامات فعلی و سابق این کشور از جمله ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق سه‌شنبه هفته آینده (13 اردیبهشت) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

حسن صفی‌یاری سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس با اعلام جزئیاتی از این همایش گفت: همایش "واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق" ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 13 اردیبهشت در محل تالار شهید مدرس کتابخانه مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود.

وی افزود: حدود 118 مهمان خارجی از عراق برای حضور در این همایش به ایران می‌آیند و  ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق و عبدالرزاق عیسی رئیس دانشگاه کوفه از سخنرانان این همایش هستند.

به گفته وی 148 مقاله به همایش "واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق" ارسال شده که از این تعداد 118 مقاله از محققان عراقی و 30 مقاله از پژوهشگران ایرانی است و این مقالات عمدتاً موضوعاتی مانند مناسبات تاریخی دو کشور، تبادلات اقتصادی، همکاریهای فرهنگی و تاریخی، نسخه‌ها و آثار خطی، سفرنامه‌های عراقی به ایران در دوران قاجار و صفویه را مرود توجه قرار داده‌اند.

این مقام مسئول در کتابخانه مجلس اضافه کرد: برنامه‌های همایش تا روز پانزدهم اردیبهشت ادامه دارد؛ بر اساس اعلام برای مهمانان خارجی یک برنامه در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، یک برنامه در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی (قم) و یک برنامه در آستان قدس رضوی (مشهد) برگزار می‌شود.

صفی‌یاری همچنین از بازدید هیئت 118 نفره عراقی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: در حاشیه همایش "واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق" چندین عنوان کتاب هم منتشر خواهد شد که اثری حاوی آلبومی از تصاویر تاریخی عتبات به نام "بوستان نسیم بهشت" و "فرهنگ رجال معاصر عراق" از جمله این کتاب‌ها هستند.

منبع: کتابخانه و مرکز اسناد مجلس


http://www.ohwm.ir/show.php?id=469
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.