شماره 20    |    31 فروردين 1390



ارسال 148 مقاله به همایش «واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق» /مشارکت راضی‌کننده محققان عراقی

سيد علی موجانی دبير علمی همايش «واكاوی روابط تاريخی و فرهنگی ايران و عراق» با بیان این مطلب گفت: تعداد 118 مقاله از کشور عراق و 30 مقاله از ایران به دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: بر این اساس 118 مهمان از کشور عراق، اردیبهشت ماه به ایران خواهند آمد تا همایش واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق در 13 و 14 اردیبهشت برگزار شود.

موجانی تعداد بالای مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش را نشانی  بر اهمیت برگزاربی این گونه همایش‌ها دانست و گفت: پیش بینی اولیه ما تعداد 80 مقاله ارسالی بود اما تعداد مقالات ارسالی آمار بسیار راضی‌کننده داشته است ،البته این رضایت از کیفیت مقالات نیز وجود دارد.

وی در اشاره به موضوعات مقالات ارسال شده گفت: مقالات عمدتاً موضوعاتی مانند مناسبات تاريخی دو کشور، تبادلات اقتصادی، حوزه همكاری های فرهنگی و تاریخی، نسخه ها و آثار خطی، سفرنامه های عراقی به ايران در دوران قاجار و صفویه را مرود توجه قرار داده اند.

موجانی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های برگزاری همایش انجام شده است، و بر این اساس همایش در روز اول به صورت کامل در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، در روز یعنی 14 اردیبهشت  گفت‌و‌گوها در دايرة‌المعارف بزرگ اسلامی و كتابخانه آيت‌الله مرعشی نجفی ادامه پيدا می‌كند.

وی ادامه داد: ما تمام تلاشمان آشنايی محققان عراقی با ظرفيت‌های متعدد موجود در ايران است. بازديد از آستان قدس، بازديد از مراكز علمی و تحقيقاتی و ارتباط با اساتيد دانشگاه‌ها از برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای ميهمانان اين همايش است.

دبير علمی همايش «بازکاوی روابط فرهنگی و تاریخی ایران و عراق» گفت: در حاشیه برگزاری همایش چند عنوان كتاب نیز منتشر خواهد شد، برای نمونه می‌توان به انتشار آلبومی از تصاوير تاريخی عتبات به نام «بوستان نسيم بهشت»، «فرهنگ رجال معاصر عراق» اشاره کرد.

موجانی در پایان افزود: کتابخانه مجلس شورای اسلامی تلاش دارد برخی از آثار مرتبط با قوميت و تاريخ روابط ايران و عراق را منتشر و یا تجدید چاپ کند، هم‌چنین يكسری از اقلام فرهنگی مانند دوره كامل نشريات شهر نجف اشرف، در قالب يك لوح فشرده منتشر و در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

منبع: مرکز اسناد مجلس


http://www.ohwm.ir/show.php?id=453
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.