شماره 20    |    31 فروردين 1390



ديدار در نوفل لوشاتو (خاطرات سياسی - اجتماعی ابوالفضل توكلی بينا)

به كوشش فرامرز شعاع حسينی/ مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره)
چاپ اول 1389/ 543 صفحه/ 7900 تومان

اين كتاب، حاصل مصاحبه شعاع حسينی با ابوالفضل توكلی بينا و ديده‏ها و شنيده‏های اوست.
«ديدار در نوفل لوشاتو» گوشه ای از خاطرات جذاب و خواندنی ابوالفضل توكلی بيناست كه سال‏های متمادی در راه مبارزه با رژيم پهلوی تلاش كرده و همراه و ياور امام خمينی (ره) بوده است. او در اين مجموعه با بيان خاطراتی از سختی‏های دوره كودكي، نوجوانی و جوانی خود، به شرح چگونگی ورودش به نهضت امام (ره) و نيز پيوند خوردنش به جريان مبارزه عليه رژيم پهلوی و همگامی‏اش با مؤتلفه پرداخته و سپس ناگفته‏هايی را از آن چه در مسير مبارزه و در جوار رهبری امام خمينی (ره) شاهد بوده، به زبان آورده است. توكلی بينا در سال‏های پس از انقلاب مسووليت‏های متعددی را عهده دار شده است. وی با بيان گوشه ای از خاطرات خود، زوايای تاريكی از رخدادهای انقلاب اسلامی را روشن كرده است.

در متن خاطرات كتاب، نقل قول‏هايی از امام خمينی (ره) به نقل از راوی ديده می شود كه در مواردی از آن با صحيفۀ امام تطبيق داده شده و مابقی، ناشنيده‏هايی است كه ميان امام و او گذشته يا از زبان ياران و نزديكان امام مستقيماً يا با واسطه به توكلی بينا رسيده است.

كتاب حاضر مشتمل بر يازده فصل و با عناوين پيوند با نهضت امام، شكل گيری هيأت‏های مؤتلفه اسلامی، دستگيری حضرت امام و اقدام به موقع مؤتلفه، كاپيتولاسيون و تبعيد امام، آزادی از زندان، از شهرك سالاريه تا مدرسۀ رفاه، ديدار با امام خمينی در نوفل لوشاتو، بازگشت از فرانسه و سازماندهی كميته استقبال، پيروزی انقلاب اسلامی، روزهای آغازين پيروزی و بازگشت امام به قم، تدوين شده است. در پايان كتاب نيز در فصلی با عنوان دست نوشته‏هايی پيرامون امام و انقلاب به برخی از نوشته‏های حضرت امام در موضوعات گوناگون از جمله منزلت و جايگاه مردم در انديشه امام خميني، راه‏های مردمی شدن، استراتژی امام در مواجهه با نقشه آمريكا، جاذبه رهبری و باور داشتن هدف، استناد داده شده است. بخش پايانی كتاب هم شامل نمايه‏ها و اسناد است. قسمتی از اين اسناد مربوط به عكس‏هايی از فعاليت حضرت امام، ابوالفضل توكلی بينا و شخصيت‏های موثر در انقلاب اسلامی است. بخشی ديگر از اين اسناد را هم گزارش‏های ساواك و نامه‏هايی كه بين سازمان‏های دولتی رژيم پهلوی رد و بدل شده اند تشكيل داده است.

در فصلی از اين كتاب كه به خاطرات توكلی بينا در زمان حضور امام در نوفل لوشاتو اختصاص دارد، می خوانيم: «پنج نفر زن از كليساهای جنوبی فرانسه به نمايندگی فرستاده بودند برای خوشامد گويی و ديدار با حضرت امام كه به ملاقات آمدند. قبل از اين كه اين‏ها با امام ملاقات كنند، حضرت امام دستور داده بود برای آن‏ها هديه بگيرند، گل بگيرند. ايشان خيلی خوش ذوق بودند. وقتی برای ملاقات وارد شدند يكی از خانم‏ها كه رئيس آن جمع بود جمله اش را اين گونه آغاز كرد: «ای امام، ای كسی كه آمده ای تا حاكميت خدا را در زمين برقرار كنی»، اين جمله آن زن مسيحی بود، او وقتی اين جملات را می گفت برادران در جلسه اشك شوق ريختند. اين ملاقات خيلی اثر گذار بود.»

منبع: کتاب هفته، شماره 269 ،شنبه 16بهمن 1389 ،صفحه 8


http://www.ohwm.ir/show.php?id=443
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.