شماره 19    |    24 فروردين 1390



پرتو آفتاب(خاطرات حضرت آيت الله حاج شيخ علی عراقچی)

تدوين: عبدالرحيم اباذری/ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)/ چاپ اول 1389/435صفحه/ 6500تومان

اين كتاب كه توسط بخش خاطرات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره)دفتر قم انجام يافته، سی امين اثر از مجموعه يادهاست كه به بيان خاطرات ياران و نزديكان حضرت امام (ره) می پردازد.
نویسنده ضمن مرور رخدادهای زندگی اجتماعی آيت الله حاج شيخ علی عراقچی، از آشنايی ايشان با حضرت امام (ره) در مقام يك طلبه و نيز وقايعی از انقلاب اسلامی سخن گفته است.
وی علاوه بر بازگويی گوشه هايی از تاريخ فعاليت‏های علمي، دينی و سياسی روحانيت معاصر، نكته‏هايی را بر زبان رانده كه اختصاصی اوست و در جای ديگری نمی توان به آن‏ها دسترسی يافت.
شنيدن و مطالعه تاريخ از زبان و قلم تاريخ سازان چنان شيرينی و لذتی دارد كه در انواع ديگر تاريخ نگاري‏ها كمتر مي‏توان آن را تجربه كرد.

فصل نخست اين اثر كه به زندگينامه آيت الله حاج شيخ علی عراقچی اختصاص دارد، خانواده، تحصيلات، استادان او در قم، تاليفات و سفرهای تبليغی وی را مورد نظر قرار داده است. در فصل دوم هم تاريخ حوزه، علمای همدان و فضای سياسی اجتماعی  اين شهر در دوران رضاخان معرفی شده‏اند.
در  فصل سوم با عنوان زعامت آيت الله بروجردی به مواردی نظير هجرت آيت الله بروجردی به قم، حمايت همه بزرگان، تحول در حوزه علميه قم، فعاليت‏های تقريبي، آيت الله بروجردی و درس فلسفه، علامه و تدريس فلسفه، آيت الله بروجردی و فداييان اسلام پرداخته شده است.
فصل چهارم هم با عنوان در محضر حضرت امام خمينی (ره) به اولين آشنايی ايشان با امام و ويژگی‏های فقهی، فلسفی، اخلاقی و برخی وقايع مهم پيش از تبعيد حضرت امام (ره) می‏پردازد.
فصل پنجم با عنوان دوران مبارزه با رژيم ستمشاهی به وقايع سال 41 تا 43 و تبعيد وی اختصاص دارد و در فصل ششم نيز با عنوان آيينه‏های عبرت به فضای فرهنگی آن ايام، استقلال مبارزاتی امام، مساله دكتر شريعتی، انجمن حجتيه، دارالتبليغ اسلامی و ... اختصاص دارد. در فصل هفتم كه درباره دوران پيروزی انقلاب اسلامی است، از برهه شهادت حاج آقا مصطفی تا رياست جمهوری بنی صدر را در بر مي‏گيرد.

در بخشی از مقدمه اين كتاب آمده است: «شنيدن و مطالعه تاريخ از زبان و قلم تاريخ سازان چنان شيرينی و لذتی دارد كه در انواع ديگر تاريخ نگاری‏ها كمتر می‏توان آن را تجربه كرد. گروه تاريخ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) با اعتقاد به پايه‏گذاری تاريخ نويسی انقلاب اسلامی بر ديده‏ها و شنيده‏های حاضران و ناظرانی كه بار عظيم انقلاب را بر دوش كشيدند و دشواری‏ها و ناملايمات جانفرسايی را در راه پيروزی آن بر جان خريدند، ضبط و ثبت خاطرات اين تاريخ سازان را در شمار برنامه‏های اصلی خود قرار داده است...»

منبع: کتاب هفته، شماره 269 ،شنبه 16بهمن 1389 ،صفحه 8


http://www.ohwm.ir/show.php?id=437
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.