شماره 17    |    25 اسفند 1389



تاريخ شفاهي سينماي ايران به هما روستا رسيد

هما روستا هنرمند پيشكسوت سينما و تئاتر به رغم كسالت در برنامه‌ "تاريخ شفاهي سينماي ايران" كه توسط موزه‌ سينما تهيه مي‌شود، شركت كرد و به بازگويي فعاليت‌هاي هنري‌اش پرداخت. 

به گزارش سینمانگار، به نقل از روابط‌ عمومي موزه سينما، هما روستا هنرمند پيشكسوت سينما و تئاتر به رغم كسالت در برنامه‌ "تاريخ شفاهي سينماي ايران" كه توسط موزه‌ سينما تهيه مي‌شود، شركت كرد و به بازگويي فعاليت‌هاي هنري‌اش پرداخت.

با ضبط فعاليت‌هاي هنري و خاطرات 50 نفر ديگر در ماه‌هاي اخير از دست‌اندركاران سينماي ايران، تعداد برنامه‌هاي ضبط شده تاريخ شفاهي سينماي ايران به 200 مورد رسيد.

هما روستا در اين برنامه به بازگوئي خاطرات زندگي خود در روسيه و آلمان و همچنين دوران تحصيل و علاقه وافرش به بازيگري در تئاتر پرداخته است.

وي يكي از جالبترين خاطراتش را فراهم شدن امكان بازي در يک تئاتر آلماني مي‌داند و مي‌گويد: زماني كه در آلمان بودم به من پيشنهاد شد كه با يک كارگردان معروف تئاتر اين كشور همكاري كنم كه با كمال ميل پذيرفتم.

هما روستا مي‌افزايد: كارگردان علاقمند بود اين نقش توسط هنرمندي كه چهره روسي و لهجه آلماني داشته باشد اجرا شود.

وي مي‌گويد: با نزديک شدن زمان اجراي تئاتر، بازيگران آلماني به سنديكاي هنرمندان تئاتر آلمان شكايت كردند و متأسفانه اين فرصت از من گرفته شد كه تأثير بسيار بدي برويم گذاشت و ناچار به بازگشت به ايران شدم.

محمد ابراهيمان نمايشنامه‌نويس و منتقد سينمايي يكي ديگر از شركت كنندگان در اين برنامه در ماههاي اخير بود. كه با بيان فعاليت‌هاي هنري‌اش به بازگوئي يكي از جالبترين خاطراتش مي‌پردازد.

او كه نقش يک اسير را در فيلمي با شركت چند هنرمند از جمله رضا بيک ايمانوردي ايفا كرده است شمارش اعداد توسط بیک ايمانوردي به جاي ديالوگ را براي خودش شگفت‌انگيز مي‌داند.

ابراهيميان مي‌افزايد: پس از مشاهده اين صحنه تمامي ذهنيت من از سينما و هنرپيشگاني كه به آنها علاقمند بودم فرو پاشيد.

از جمله افراد ديگري كه در ماههاي اخير فعاليت‌ها و خاطرات آنها در تاريخ شفاهي سينماي ايران ضبط و ثبت شده است مي‌توان به مسعود جعفري جوزاني، عليرضا رئيسيان، ژاله سام، بهروز غريب‌پور، عليرضا شجاع‌نوري، محمد مطيع و كامبوزيا پرتوي اشاره كرد.

قرار است 200 برنامه ضبط شده در تاريخ شفاهي سينماي ايران كه توسط زاون قوكاسيان براي موزه سينما تهيه مي‌شود پس از تكميل به صورت كتاب و يا فيلم در اختيار دوستداران سينما قرار گيرد.

منبع: وب سایت تخصصی سینما سینمانگار


http://www.ohwm.ir/show.php?id=399
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.