شماره 17    |    25 اسفند 1389



بررسي «پيشينه تاريخي نوروز و فلسفه آن» بر اساس متون كهن

«پيشينه تاريخي نوروز و فلسفه آن» عنوان نشستي تخصصي است كه با نگاهي به متون كهن و شاهنامه فردوسي، عصر روز يك‌شنبه (22 اسفند) در موسسه فرهنگي ـ هنري جمشيد برگزار ‌شد و رمز و رازهاي نوروز واشكافي شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در ادامه سلسله نشست‌هاي تخصصي موسسه فرهنگي هنري جمشيد جاماسيان، راشين جهانگيري، پژوهشگر فرهنگ و تمدن ايران به بررسي «پيشينه تاريخي نوروز و فلسفه آن» ‌پرداخت و نوروز و آيين‌هاي آن را بر اساس ارزش‌هاي تاريخي و هويت ملي بررسي کرد.

در حالي كه كمتر از يك هفته به آغاز سال نو و فرارسيدن نوروز باستاني مانده ‌است، جهانگيري با پرداختن به نوروز و سخنراني درباره‌ آن، به پيشواز اين جشن نياكاني رفت و بر اساس متون كهن و شاهنامه فردوسي رمز و رازهاي نوروز را واشكافي کرد.

در ادبيات فارسي و منابع تاريخي، پيدايش نوروز را به جمشيد از پادشاهان پيشدادي نسبت داده‌اند. نه تنها فردوسي در شاهنامه، بلكه طبري، مسعودي، مسكويه و گرديزي، جشن نوروز را به دوران جمشيد بازمي‌گردانند. «يمه» يا جم، يكي از درون مايه‌هاي اصلي اساطير هند و ايراني است. در اساطير ايراني آمده است كه در روزگار جمشيد، مردمان در بهترين دوران و سرسبزي و خرمي به سر مي‌بردند و نه از مرگ خبري بود و نه از بيماري و پيري. همين باور كافي است تا ايرانيان بزرگترين جشن ملي خود را به اين شخصيت نسبت دهند.

نشست تخصصي «پيشينه تاريخي نوروز و فلسفه آن» عصر روز يكشنبه (22 اسفندماه) ساعت ١٧ در موسسه فرهنگي، هنري جمشيد جاماسيان برپا ‌شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=393
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.