شماره 206    |    6 خرداد 1394



نقش‌آفرینی تاریخ شفاهی در موزه ملی قطر

رییس موزه‌های قطر، خانم شیخه المیثم بنت حمد بن خلیفه آل ثانی گفت که قرار است تاریخ شفاهی نقش مهمی در موزه ملی در حال ساخت قطر ایفا کند. وی در جلسه مباحثه‌ای تحت عنوان «نسل‏های فرهنگ» در شعبه دانشگاه جورج تاون در قطر گفت: «ایده ما این است که موزه‌ای شبیه یک مرکز تحقیقاتی بسازیم که مردم بتوانند به همه تفاسیر حقیقت گوش دهند.»
او ادامه داد: «ما با این تصور این موزه را باز می‏کنیم که مردم خواهند گفت این واقعی نیست یا آن غلط است، زیرا شما روایات مختلف از افراد مختلف درباره یک زمان یا یک دوره خاصی را می‏شنوید.»
شیخه المیثم این اظهارات را در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی یک دانشجوی مرد قطری بیان داشت. این دانشجو معتقد بود شکاف بزرگی در تاریخ قطر به خاطر این واقعیت وجود دارد که روایات شفاهی نقل شده از سوی بزرگترها و افراد مسن هنوزروی کاغذ نیامده است.
این دانشجوی شعبه دانشگاه جورج تاون در قطر بر این تصور بود که به نظر می‏رسد نسل‏های جوان این ماجراها را که نسل به نسل گذشته، از دست می‏دهند. او می‏خواست از برنامه‏های موزه ملی قطر در پرداختن به این امر مطلع شود و نقش این موزه را در برجسته کردن تاریخ و فرهنگ قطر یادآور شد. وی خاطرنشان کرد: «من ماجراهایی را از پدر بزرگم می‏شنوم. این نوع ماجراها نوشته نشده‏اند چرا که فکر می‏کنم مردم نوعی تابو نسبت به نوشتن آنها می‏بینند.»
شیخه المیثم از دانشجویان به خصوص آنهایی که به تاریخ قطر علاقه دارند خواست تا با تیم موزه ملی قطر همکاری کنند. وی گفت: «چنانچه ماجراهای خاصی وجود دارد که شما مایل به ثبت آنها هستید ما بسیار علاقه داریم که در باره آنها بدانیم و ببینیم که آیا چیزی وجود دارد که ما از آن بی‏اطلاع هستیم. زیرا این روایات در واقع به گذشته، حال و آینده نگاه می‏کنند.»
او تأکید کرد که موارد زیادی در نمایشگاه‏های موزه‌ای برای تمرکز وجود خواهد داشت که می‏توان نگاه عمیق‏تری به آنها داشت. چرا که اگر قرار است کل ماجرا گفته شود، رفتن کامل به عمق مسائل بسیار دشوار است.
ساخت موزه‌های ورزش و المپیک، خاورشناسی و موزه کودکان از جمله پروژه های موزه‏ای قطر هستند. موزه‏های قطر همچنین از بعد وسیعی از برنامه‏ها و رخدادهای طراحی شده برای حفظ میراث هنری و فرهنگی قطر حمایت می‏کنند. این برنامه‌ها شامل ایجاد فرصت‏های آموزشی برای خانواده‌ها، دانشجویان دانشگاه‏ها و بزرگسالان  در موزه‏ها و مکان‏های میراث فرهنگی در سراسر قطر می‏شود.

مترجم: محمدباقرخوشنویسان

منبع: شبکه مالی خاورمیانه و شمال آفریقا


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2688
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.