شماره 180    |    30 مهر 1393



تاریخ شفاهی روزنامه نگاران داکوتای شمالی

تری فینمن، شخصی که در وسط ایستاده، نحوه کار «سالن مشاهیر» [ساختمان یا بنایی که در آن نشان یادبودی از افراد مشهور را قرار می‏دهند] در انجمن روزنامه داکوتای شمالی را روی صفحه لمسی باجه الکترونیک که در مرکز میراث داکوتای شمالی واقع شده، نشان می‏دهد. افرادی که در این تصویر هستند به ترتیب از سمت چپ: استیو اندریست، رییس انجمن روزنامه داکوتای شمالی، ویرجینیا نلسون از انجمن تاریخی ایالت در بنیاد داکوتای شمالی، فینمن و مرل پاورود (Merl Paverud) مدیرانجمن تاریخی ایالت در داکوتای شمالی

 

 

مرکزمیراث ایالت داکوتای شمالی مکانی را به تاریخ شفاهی نوین که در مورد روزنامه نگاران داکوتای شمالی است، اختصاص می‏دهد. 
 
انجمن روزنامه‏های ایالت داکوتای شمالی، روزدوشنبه در مرکز میراث این ایالت، انجام طرحی را در زمینه تاریخ شفاهی برای ثبت سرگذشت سه تن ازروزنامه نگاران روزنامه‏های این ایالت آغاز کرند.
این کانون با انجمن تاریخی ایالت داکوتای شمالی برای بزرگداشت تاریخ مردمی که تاریخ ساز بوده‏اند همکاری کرد.
«استیو اندریست Steve Andrist)) مدیر اجرایی کانون روزنامه‏های داکوتای شمالی می‏گوید: «ما همه روزه تاریخچه وسرگذشت ایالت و ملتمان را ضبط و ثبت می‏کنیم.» او می‏افزاید:‏ تنها چیزی را که ما به خوبی انجام نمی‏دهیم حفظ تاریخمان است.
تری فینمن (Teri Finneman) دانشجوی دکترا در دانشگاه میسوری و همکار این طرح چنین می‏گوید:‏ «ازآنجایی که این روزنامه نگاران اقدام به ثبت و ضبط تاریخ ایالت داکوتای شمالی نموده‏اند، ثبت سرگذشت خود آنها نیز اهمیت دارد.»
هر تاریخ شفاهی بر اساس مصاحبه عمیق با سوژه‏های مورد نظر بوده و کل زندگی شخصی و حرفه‏ای این افراد و نیز نظراتشان در مورد آینده روزنامه نگاری را در بر می‏گیرد.
این سرگذشت‏ها مشتمل بر نسخه مکتوب مفصل و دقیق، نسخه صوتی کامل، مصاحبه ویدیویی کامل و بهترین بخش‏های ویدیویی تدوین شده است.
کار ثبت تاریخ شفاهی در مورد سه نفر به نام‏های ویلیام سی. مارسیل (William C. Marcil) رییس شرکت فوریوم کامیونیکیشن Forum Communications، ماریلین هگرتی (Marilyn Hagerty) ستون نویس روزنامه گراند فورکس هرالدزGrand Forks Heralds  و جان اندریست ناشر قبلی د جورنال این کراسبیThe Journal in Crosby و مدیر قبلی انجمن روزنامه ملی، انجام گرفته است.
گزارش‏های مربوط به سرگذشت این سه نفر در خلال کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه به آرشیو دولتی داده شد و بهترین و مهمترین بخش‏های ویدیویی برای بازدید عموم در باجه الکترونیک، واقع در مرکز میراث که برنامه «سالن مشاهیر» (Hall Of Fame) انجمن روزنامه داکوتای شمالی در آن برگزار می‏شود، در دسترس خواهد بود.
برنامه‏ها و طرح‏های انجمن روزنامه داکوتای شمالی برای برپا کردن «سالن مشاهیر» و تهیه تاریخ شفاهی از طریق وب سایت فاندیشن  Foundation در دسترس است.
سرمایه‏گذاری روی طرح تاریخ شفاهی توسط بنیاد آموزشی انجمن روزنامه داکوتای شمالی صورت گرفته است. این طرح با کار بر روی سه تاریخ شفاهی دیگر در سال 2014 ادامه می‏یابد.

کری مگی
Karee Magee
ترجمه: فرحناز پازوکی

منبع: بیسمارک تربیون


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2422
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.