شماره 170    |    22 مرداد 1393



تاریخچه نخستین دانشکده سیاه‏پوستان پنجره‏ای رو به تاریخ باز می‏کند

استاد آمار و ریاضیات، دیوید بلکول، در 1952 استخدام شد و اولین استاد تمام وقت سیاهپوست آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا گردید.

 

 

دیوید بلکول (David Blackwell) جوان آفریقایی-آمریکایی که دارای مدرک دکترای ریاضی بود در سال 1942 برای تدریس در دانشگاه برکلی مصاحبه داد. او در آن سال استخدام شد اما استخدام او چند سالی بیشتر دوام نیاورد.


زمانی که او بالاخره در سال 1952 به دانشکده آمار دعوت شد، تعدادی از همکاران جدیدش به او گفتند در پس رد شدن تقاضانامه او در یک دهه قبل، ماجرایی وجود داشته است. آنها گفتند در آن زمان قرار بر این بوده به او سمتی در رشته ریاضیات داده شود.  اما همسر رییس سازمان که هر ازگاهی هیئت علمی دانشگاه را برای شام دعوت می‏کرده، تأکید داشته یک سیاه پوست را در خانه‏اش نخواهد پذیرفت. در نتیجه پیشنهاد  ارایه این سمت به بلک ول در آن سال عملی نمی‏شود.


بلکول سرانجام به عنوان نخستین استاد سیاه پوست  دارای حق استادی دایمی  در دانشگاه کالیفرنیا پذیرفته شد. او این خاطره را که به روشنی در ذهنش مانده است در ده ساعت مصاحبه با دفتر تاریخ شفاهی محلی کتابخانه بنکرافت (Bancroft) تعریف کرد. 


سرگذشت او بخشی از مجموعه تاریخ شفاهی است که اخیراً تکمیل شده است. این مجموعه به معرفی 18 عضو هیئت علمی پیشگام آفریقایی-آمریکایی و مدیران ارشدی می‏پردازد که قبل از پیدایش سیاست‏های تبعیض مثبت در سال 1970 استخدام شده بودند. این افراد کسانی بودند که موانع را شکستند و مقدمات اولیه  را برای آنهایی که دنباله رو آنها بودند فراهم کردند.


این مجموعه که 12 سال در دست تهیه و تولید بود در برگیرنده بیش از250 ساعت مصاحبه است که مسیر زندگی  سوژه مورد نظر را مشخص کرده و رویدادهای تحول آفرین را برمی‏شمرد. به عنوان نمونه می‏توان به «اعتصاب جهان سومی» دانشکده در سال 1969 اشاره نمود که منجر به تغییرات آموزشی و سازمانی در دانشگاه برکلی شد که انعکاس گسترده‏ای در سراسر آمریکا داشت.
مسن‏ترین افرادی که با آنها مصاحبه شد دو نفر بودند. یکی از آنها هنریتا هریس(Henrietta Harris) استاد هنرهای نمایشی بود که در سال 1916 متولد شده  و دیگری بلک ول که متولد سال 1919 بود و در سال 2010 درگذشت.


نیل هنری(Neil Henry) مدیر موقت دفتر تاریخ شفاهی محلی و استادیار روزنامه نگاری می‏گوید:  آن چه این مصاحبه‏ها به وضوح نشان می‏دهند نخست شجاعتی است که لازمه پیشگامی و سرمشق بودن است و دیگری نقش تاریخی دانشگاه‏های سیاه‏پوستان و نیز چگونگی تلاقی زندگی مصاحبه‏شونده‏ها با حوادث و شخصیت‏های تاریخی مهم هستند. او  خاطر نشان می‏کند برخی همکاران پیشگام در این زمینه از جمله باربارا کریستین(Barbara Cheristian) استاد مطالعات امریکایی-آفریقایی، انیل ری کولینز(ONeil Ray Collins) استاد گیاه‏شناسی، هری موریسون(Harry Morrison) استاد فیزیک، ویلیام شیک(William Shake) استاد مردم‏شناسی، کنث هارلن سیمونز(Kenneth Harlan) استاد معماری و استاتن ونت فورد وبستر (Staten Wentford) استاد آموزش افرادی بودند که قبل از حضور در این طرح وفات یافتند.


گردهمایی تاریخی
تعدادی از مصاحبه‏شونده‏ها  که در حال حاضر بیش از 70 سال دارند در گردهمایی 16 می در کتابخانه موریسون حضور داشتند. این مراسم در شب ششمین سالگرد شورای آموزشی براون (Brown) برگزار شد که در آن با تصمیم دیوان عالی، تفکیک و جداسازی در آموزش عمومی غیر قانونی اعلام شد. تصمیمی که در زندگی تعداد زیادی از افراد حاضر در جمع به عنوان مسئله‏ای بزرگ قلمداد می‏شد. مدیر بنکرافت (Bancroft) الین تننت (Elain Tennant) می‏گوید: «ما 12 سال منتظر برگزاری چنین مراسمی بودیم و به نظر ما روزی بهتر از این روز برای برگزاری این جشن وجود نداشت. در این جلسه، راس الیس (Russ Ellis)، استاد ممتاز بازنشسته در رشته معماری و معاون پیشین رییس دانشگاه در زمینه امور مربوط به دوره کارشناسی و نیز سخنگوی اصلی پاتریکا ویلیامز(Patrica Williams)، حقوقدان و نویسنده روزنامه‏نگار هر دو در مورد لذت خواندن حرف‏های مصاحبه شونده‏ها گفته‏اند. ویلیامز می‏گوید: «این سرگذشت‏ها به عنوان لنزی در نظر گرفته می‏شود که ما می‏توانیم از طریق آنها به درک بهتری از آنچه که لازم است برای بقای نسل بعد انجام شود برسیم».


نیکولاس دیرکز (Nicholas Dirks) که رییس دانشگاه، مورخ و مردم‏شناس است پیش‏بینی کرده این مجموعه یکی از مهمترین و ماندگارترین همکاریهای گروهی دفتر تاریخ شفاهی محلی می‏شود.
هدیه تجلیل و قدردانی به افرادی تعلق گرفت که عمل گرایی‏شان زمینه را برای اعتراض دو تن از ورزشکاران آمریکایی-آفریقایی نسبت به ادای احترام به قدرت سیاهان در المپیک تابستانی 1968 فراهم کرد. از میان این افراد میتوان به اولی ویلسون (Olly Wilson) آهنگساز و استاد ممتاز بازنشسته  موسیقی و نیز  دستیار سابق دانشکده در حوزه تبعیض مثبت، تروی داستر(Troy Duster) استاد ممتاز بازنشسته جامعه‏شناسی، مری لاولیس اونیل (Marry Lovelace ONeal) استاد ممتاز بازنشسته هنر و هری ادوارد (Harry Edwards)  استاد ممتاز بازنشسته جامعه‏شناسی اشاره نمود.


برپایی نمایشگاه کتابخانه
در پی عرضه رسمی مجموعه‏های تکمیل شده تاریخ شفاهی، مصاحبه‏شونده‏ها برای بازدید از نمایشگاه «پیشگامان ORIGINALS» دعوت شدند. این نمایشگاه  عکس‏ها و گزیده‏هایی از  این طرح را در طول ماه اوت در راول کیسز Rowell Cases   واقع در راهروی بنکرافت-دو (Bancroft-Doe) به نمایش می‏گذارد.
نسخه کامل و گزیده‏هایی از قطعات ویدیویی مصاحبه‏های تاریخ شفاهی در وب سایت مجموعه‏ها در دسترس هستند.


کتی کاکرل،
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
Cathy Cockrell, UC Berkeley
ترجمه: فر حناز پازوکی

منبع: دانشگاه کالیفرنیا


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2321
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.