شماره 159    |    24 ارديبهشت 1393



اکتشاف تاریخ شفاهی، کنده‌کاری‌ در ایتالیا را به کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم کنتاکی مرتبط می‌سازد

سایت Newswise: هفتادسال پس از نبردی در شهر کوچک ترمِنسولی (Tremensuoli) واقع در ایتالیا طی جنگ جهانی دوم، مرکز لویی بی. نان برای تاریخ شفاهی (Louie B. Nunn Center for Oral History) در دانشگاه کنتاکی، به داستان سربازی اهل کنتاکی زندگی دوباره می‌بخشد. اکتشاف و فناوری OHMS ـ هماهنگ‌کنندة متادادة تاریخ شفاهی (Oral History Metadata Synchronizer) ـ خودِ مرکز، روایت شخصیِ مفصلی از تجربیات یک سرباز امریکایی از ایتالیا تا داخائو(1) را به پژوهشگران و عموم مردم ارائه خواهد داد.


حدود یک‌سال پیش، مرکز نان شروع به پیگیری درخواست پژوهشگر و نویسندة ایتالیایی، جیووانی کاروسو (Giovanni Caruso) می‌کند که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر دربارة سربازی بود که از خود نشانی در آن جامعه به‌جا گذاشته بود. کاروسو در حالی‌که مشغول کار روی داستانی بود که می‌خواست دربارة جنگ در شهر کوچک ترمنسولی در سال ۱۹۴۴ بنگارد، روی دیواری سنگی نشانی کنده‌کاری‌شده کشف کرد که نام و شهر و کشور سربازی آمریکایی را به همراه تاریخ روز مشخص می‌کرد: M.A. Webb, C-ville, Ky، ۳۰مارس۱۹۴۴. نویسنده به‌طرز شگفت‌انگیزی توانسته بوده است که این نام را به مصاحبة تاریخ شفاهی در مجموعه مرکز نان با کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم مرتبط سازد. این مصاحبه که در سال ۱۹۸۶ توسط سرهنگ آرتور ال. کِلی (Arthur L. Kelly) ضبط شده بود، مصاحبه‌ای با فرمانده وب (Marshall Webb) از کَمپبِلزویل (Campbellsville) واقع در کنتاکی (Kentucky) بود.


جنگی بزرگ در ترمنسولی درگرفته بود که طی آن فرمانده وب و هم‌رزمانش حدود سه‌ماه مبارزه کرده بودند. فرمانده وب در مصاحبة تاریخ شفاهی خود با بریتانیای کبیر به‌ویژه دربارة جنگ در همان حدود زمان کنده‌کاری صحبت می‌کند  و حتی شعری را که دربارة جنگ نوشته بود می‌خواند.

برای شنیدن تمام مصاحبة چهارساعته با فرمانده وب می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
 www.kentuckyoralhistory.org/interviews/21342
هنگامی‌که در سال ۲۰۰۴ فرمانده وب از دنیا می‌رود، داگ بوید (Doug Boyd)، مدیر مرکز نان با بیوة وی، اُپال (Opal) و با خانواده‌اش ارتباط برقرار می‌کند تا دربارة وی اطلاعات بیشتری گردآوری کند. خانوادة وب علاوه بر مصاحبه‌های تکمیلی دربارة زندگی او، عکس‌ها، مقاله‌های مرتبط با او و زندگی‌ و خدماتش و همچنین بیش از هشتاد شعری را که دربارة جنگ سروده بود، به ادارة بایگانی ملی بریتانیای کبیر اهدا کردند.


دِیْردِری اِسکَگز (Deirdre Scaggs)، معاون رئیس بخش مجموعه‌های ویژة بریتانیای کبیر گفت: «تاریخ شفاهی بخشی مهمی از سرگذشت فرمانده وب است، اما اسناد بایگانی داستان زندگی وی را کامل‌تر می‌سازند. فرمانده وب سرباز بود، اما شاعر هم بود و خانواده‌ای داشت. و این اطلاعات داستانی پیچیده‌تر را دربارة مردی آشکار می‌سازند که کاری بسیار بزرگ‌تر از حک‌کردن نام خود روی دیوار انجام داد.»


جدای از خدمات رزمی فرمانده وب در ایتالیا، وی عضو واحدی بود که در ساعت‌های پس از آزادسازی اردوگاه کار اجباری داخائو، برای اولین‌بار وارد آن‌جا شدند. بخش عمده‌ای از خاطرات و مجموعه‌های او این تجربه را به‌طور مؤثری مستند ساخته است، از جمله چند عکس وحشتناک از آنچه که سربازان هنگام ورود به اردوگاه مشاهده کردند.


در حال حاضر این مجموعة افزوده‌شده به کتابخانه‌های بریتانیای کبیر کمک می‌کند تا داستان سرنوشت‌ساز فرمانده وب را برای پژوهشگران و افرادی که دسترسی به مجموعه‌ها و مصاحبه‌ها دارند، زنده بسازند.


مرکز نان می‌تواند از طریق برنامة تحت شبکة OHMS به محتوای مجموعة فرمانده وب روی صفحه ‌نمایش رایانه جانی تازه ببخشد. این سیستم مبتنی بر شبکه این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا از میان مصاحبه‌های تاریخ شفاهی ضبط‌شده، اصطلاحی خاص را جست‌وجو کنند. اکنون با افزوده‌شدن مصاحبه‌ها، مجموعه‌های شعر، خاطره‌ها و عکس‌ها، بازدیدکنندگان این سایت می‌توانند صحبت‌های فرمانده وب را دربارة خاطرات خود از جنگ بشنوند، عکس‌ مکان‌های خدمت وی را ببینند و حتی صدای او را بشنوند که شعرهای سرودة خود را می‌خواند و نیز دست‌نوشتة شعرهایش را مشاهده کنند.


این داستان فقط یک نمونة بزرگ از بسیاری از داستان‌هایی است که اهمیت و ارزش تاریخ شفاهی و بایگانی در عصر دیجیتال را برجسته می‌سازند. بوید می‌گوید: «این نمونه‌ای برجسته از کاری است که ما در این‌جا انجام می‌دهیم و این که چرا به این کار مشغول‌ایم و نیز چرا این تاریخ‌های شفاهی مهم هستند. در تاریخ شفاهی لحظه‌هایی وجود دارند که بسیار مهم‌اند و سیستم OHMS کاربران را به آن لحظه‌ها پیوند می‌زند.»


مرکز نان با مدیریت بوید و خدمات کتابخانة دیجیتال (Digital Library Services) با مدیریت اریک ویگ (Eric Weig)، سیستم OHMS را برای افزایش دسترسی ارزان و کارآمد کاربران به تاریخ شفاهی و کشف آن به‌صورت آنلاین ایجاد کردند. کاربران می‌توانند از طریق این سیستم با درج عبارت یا واژة مدنظرشان مطالب دلخواه را جست‌وجو کنند و نیز شاخصی مرتبط با زمان در اختیار دارند که می‌توانند به صورت آنلاین با درج متن یا عبارتی از مصاحبة مدنظر، به آن لحظة مربوطه از مصاحبة ضبط‌شده دسترسی پیدا کنند. امکان تعیین دقیق و مشخص عبارتی در طول مصاحبه‌های تاریخ شفاهی سبب می‌شود تا در وقت پژوهشگران مجرب و نیز دانشجویان یا به‌طور کلی علاقه‌مندان به تاریخ صرفه‌جویی شود و برای جست‌وجوی مطالب مدنظرشان کمتر تلاش کنند.


در سال ۲۰۱۱ مؤسسة خدمات موزه و کتابخانه (Institute of Museum and Library Services) از محل تخصیص کمک مالی رهبری ملی (National Leadership Grant) برای گسترش بیشتر OHMS به مرکز نان کمک هزینه‌هایی اهدا کرد. آن‌ها این پروژه را طراحی کردند تا OHMS را منبعی باز و رایگان بسازند و به مؤسسه‌های کوچک و بزرگ این اختیار را بدهند تا رابط(2) کشف مؤثر و کاربرمحوری را برای تاریخ شفاهی در مقیاس بزرگ فراهم آورند.


از زمان ایجاد OHMS، مرکز نان از این سیستم برای آپلود بیش از ۱۵۰۰ مصاحبه در پنج سال گذشته استفاده کرده است. برای امتحان سیستم جست‌وجوی OHMS در مجموعه‌های تاریخ شفاهی مرکز نان، از سایت کتابخانة دیجیتال کنتاکی به نشانی زیر بازدید کنید:
http://kdl.kyvl.org/cgi/b/bib/bib-idx?c=oralhistbib;cc=oralhistbib;page=simple
و برای کسب اطلاعات بیشتر دربارة OHMS به سایت: www.oralhistoryonline.org مراجعه فرمایید.  



 ۱. شهر داخائو در ایالت بایرن در کشور آلمان واقع شده ‌است. اردوگاه داخائو بزرگ‌ترین اردوگاه‌ کار اجباری بود که رژیم نازی در سال ۱۹۳۳ در ۱۶ کیلومتری شمال مونیخ در نزدیکی این شهر ساخت. بیش از ۳۰هزار نفر از یهودیان، لهستانی‌ها، روس‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر در این اردوگاه به قتل رسیدند. این اردوگاه ۹۴ اردوگاه فرعی نیز داشت.
2. Interface: در علوم رایانه رابط نقطة تعاملی است با نرم‌افزار، سخت‌افزار رایانة شخصی یا دستگاه جانبی، مانند نمایشگر یا صفحه‌کلید. برخی از رابط‌های رایانه، مانند صفحة لمسی داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند، در حالی‌که سایر لوازم، مانند موشواره یا میکروفن فقط قادر به ارسال داده‌ها هستند.

ترجمه: زهرا حسینیان

نویسنده:
منبع: newswise


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2224
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.