شماره 141    |    13 آذر 1392



کمک پیرترین کهنه‏سرباز آمریکایی به حفظ تاریخ تگزاس در 107 سالگی

کهنه سربازان تاریخ زنده‏اند و برنامه‏ای ملی در آمریکا برای حفظ پیام آنها در حال اجراست.


برنامه «صدای کهنه‏سربازان» به دنبال حمایت از میراث کهنه‏سربازان در سراسر ایالت تگزاس است. مسئولین این برنامه با ریچارد اورتون(Richard Overton) ساکن آستین شرقی(East Austin)، پیرترین کهنه‏سرباز آمریکایی بازمانده از جنگ جهانی دوم، مصاحبه کردند.

صدای کهنه‏سربازان
دیگر کهنه‏سربازان تگزاس از جمله سام‏هاستون(Sam Houston)، جیم بویی(Jim Bowie) و ویلیام بی.تراویس(Williams B. Travis) در کنار اورتون در برنامه صدای کهنه‏سربازان حضور دارند.
اورتون 107 ساله است و برای شرکت در میهمانی‏ها درنگ نمی کند. روزی 12 نخ سیگار می‏کشد و مشروب می‏خورد.


او می‏گوید: «من هر نوع مشروبی می‏خورم و اهمیتی نمی دهم.»


اورتون در نیمه دهه 30 از زندگی خود به خدمت رفت. از نظر معیارهای ثبت نام ارتش، سن او بسیار زیاد بود.


او می‏گوید: «عمو سام می‏گوید وقتی انگشت روی تو می‏گذارند باید بروی. احتمالاً کسی دوست ندارد وارد چیزی شود که من گذراندم اما باید برود.»


در برنامه تاریخ شفاهی صدای کهنه‏سربازان مصاحبه حدود 200 کهنه‏سرباز ضبط شد و این کهنه‏سرباز که مأموریت‏های بسیاری را پشت سر گذاشته است، جزو نخستین افراد بود.


جیمز کرابتری(James Crabtree) هماهنگ‏کننده برنامه می‏گوید: «بدون در نظر گرفتن این مسئله که آنها کی و کجا و در چه یگانی خدمت کرده‏اند و آیا این خدمت در زمان صلح بوده است یا جنگ، تمام کهنه‏سربازان سرگذشتی برای گفتن دارند و پی برده ام که این داستان‏ها واقعیت دارند.»


در مورد اورتون که کهنه‏سرباز نبرد صحنه اقیانوس آرام است راز زنده ماندن او در نبرد و داشتن زندگی طولانی بیش از صد سال در عادات، نوع تغذیه یا وضعیت مالی او نهفته نیست.


او می‏گوید: «من از شما یا دیگران تنها چند سکه‏ای پول گرفته‏ام و این خداوند است که مرا زنده نگه داشته است.»


تاریخ شفاهی اورتون در «دفتر مصاحبه‏های کهنه‏سربازان» در «دفتر ثبت املاک عمومی تگزاس» واقع در مرکز شهر آستین نگهداری خواهد شد.

جان ای.سالازار
ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: austin.ynn


http://www.ohwm.ir/show.php?id=2040
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.