شماره 134    |    10 مهر 1392



تاریخ شفاهی سینما آپولو در هارلم

سینمای آپولو،‏ هارلم

 

 

 

 

ترل فریزر Terrell Frazier، مدیر آموزش و برنامه‏های جنبی دانشگاه کلمبیا خبر از طرح تاریخ شفاهی سینمای آپولو Apollo  در محله هارلم Harlem را می‏دهد که به عنوان یکی از تئاترهای مشهور مشغول برگزاری هفتاد و پنجمین سالگردش در سال 2009 بود.

در سال 2008، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا (مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا: Columbia University’s Center for Oral History) به بنیاد سینمای آپولو (www.apollotheater.org) پیوست تا تاریخ پرجنب و جوش سینمای آپولوی هارلم و مناطق مجاور را به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود مستندسازی و حفظ کند.

طرح تاریخ شفاهی سینمای آپولو با بیان خاطرات ترانه‏سرای فعال و صاحب شرکت موتون Motown «اسموکی رابینسون Smokey Robinson» افسانه‏ای، آغاز شد. رابینسون، در مصاحبه‏اش، سفرخود از شیکاگو به شهر نیویورک را به همراه اعضای گروهش “The Miracles” در صحنه آپولو به یاد می‏آورد. (گلچینی از این مصاحبه را می‏توان در: http://vimeo.com/35904421 مشاهده کرد.

در طی دو سال بعدی، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا در تلاشی سعی کرد که با بازیگران، شخصیت‏ها و کارکنان و همین طور شخصیت‏های فرهنگی و سیاسی محلی مصاحبه‏هایی انجام دهد تا به یکی از مهم‏ترین موسسات فرهنگی نیویورک توجه بیشتری شده و از آن مراقبت به عمل آید.
مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا مصاحبه‏هایی را با بسیاری از تاثیر گذارترین بازیگران تاریخ تئاتر و سینما مثل - نونا هندریکس Nona Hendryx، کوئینسی جونز Quincy Jones، گلدیس Gladys و بابا نایتBubba Knight، لزلی یوگامس Leslie Uggams و بسیاری دیگر، انجام داد.


 باچهره‏های برجسته انجمن‏هارلم چون دیجی ‏هال جکسونHal Jackson  و بازیگر موریس‏هاینزMaurice Hines  نیز مصاحبه شد.
طرح که در سال 2011 به اتمام رسید شامل 27 مصاحبه و بالغ بر 150 ساعت بوده و از این تعداد، بیش از 30 ساعت به طریق تصویر دیجیتالی ضبط گردیده است.


از طریق صدای مصاحبه‏شوندگانی که شاهد مراحل ساخت وشکل‏گیری میراث سینمای آپولو در طول زمان بودند، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا قادر بود تا ماهیت بی‏نظیر آپولورا به شکل مستند درآورده که نه فقط یک موسسه ماندگار سیاهان آمریکایی بوده بلکه هم چنین نیروی محرکه‏ای در زمینه فرهنگ و موسیقی آمریکا محسوب می‏گردد.


در سال 2011، مصاحبه‏ها در اختیار عموم قرار گرفته و هم چنین از طریق پرتال تاریخ شفاهی مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا: http://oralhistoryportal.cul.columbia edu/. در دسترس همگان قرار دارد.
در سال آینده، مصاحبه‏های تصویری، متن پیاده‏شده و زندگی‏نامه‏های مصاحبه‏شونده‏ها در نمایشگاهی آنلاین به نمایش درخواهند آمد. جدا از خود آرشیو، مصاحبه‏های طرح به روند اطلاع رسانی برنامه‏ای که توسط گروه آموزش آپولو با همکاری معلمان مقطع ابتدایی شکل گرفته، کمک نموده و در آن تاریخ این سینما و مناطق همجوار را همراه با مولفه‏های هنر سیاهان آمریکایی ادغام نموده و در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده‏اند.


این طرح توسط کمک‏های سخاوتمندانه بنیاد خانواده ادوارد Edward و لسلی فیلیپس Leslye Phillips ، بنیاد راکلفرRockefeller  و هیئت امنای انجمن نیویورک، حمایت شد.


• برای اطلاعات بیشتر در باره طرح لطفا به نشانی:
http://library.columbia.edu/indiv/ccoh/new_ projects.html
 یا با کریستین لا فولت Kristen La Follette، به نشانی زیر مراجعه کنید.
(212) 854-7083,
oralhist@libraries.cul.columbia.edu

 

منبع :
ORAL HISTORY Spring 2013, pages: 29-30

ترجمه: علی محمد آزاده



http://www.ohwm.ir/show.php?id=1967
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.