شماره 100    |    13 دي 1391



فائزه توکلی، کارشناس امور علمی و پژوهشی مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی

اشاره: خانم فائزه توکلی از پژوهشگران شناخته شده در تاریخ شفاهی کشور است که نزدیک به یک دهه است در این عرصه فعالیت می‏کند. انتشار مقالات متعدد و حضور در همایش‏های مختلف تاریخ شفاهی بخشی از این فعالیت‏هاست. او که هم اکنون کتابی با عنوان تاریخ شفاهی (مباحث نظری، روش شناسی، کاربردها) را در دست تدوین دارد، دیدگاه‏های خود درباره سایت و هفته نامه تاریخ شفاهی ایران را در یادداشت زیر برای ما ارسال داشته است.

با سلام و احترام، و با تبریک انتشار یکصدمین هفته نامه تاریخ شفاهی و تقدیر از تلاش‏های پیگیر تمامی دست‏اندرکاران، باید بگویم من از مطالب هفته نامه تاکنون بسیار بهره برده‏ام. از حسن توجه شما به این شاگرد کوچک حوزه تاریخ شفاهی بسیار سپاسگزارم.


از آنجا که همفکری یاران در ارتقاء جایگاه علمی و اجرایی این حوزه کاربردی و تکنیکی به طور حتم نتایج خوبی در جایگاه این علم نوین خواهد داشت ،به برخی نکات اشاره می‏شود:

رنگ زمینه صفحه نمایش دهنده تیره است و بهتر است روشن‏تر شود.

در پیوندها بخشی به سایت‏های تاریخ شفاهی در داخل و خارج و مراکز مرتبط اختصاص داده شود.

در صورت امکان، دانلود کتاب‏های تاریخ شفاهی امکان پذیر شود.

نمونه طرح‏های پژوهشی تاریخ شفاهی مراکز علمی خارج از کشور ارائه شود تا مورد استفاده  پژوهشگران این حوزه قرار گرفته و بر حوزه پژوهشی داخلی تأثیر گذارد و تاریخ شفاهی از سطح خاطره نگاری فاصله گرفته و به جای تمرکز بر سوژه بر ابژه گردش پژوهشی نماید.

تحلیل روایت‏ها در تاریخ شفاهی جایگاه مهمی دارد. ستونی برای آموزش این بخش و آموزش مبانی نظری تاریخ شفاهی اختصاص داده شود.

در بخش نقد با طرح سئوال هفته می‏توانید مخاطبان را وادار به پژوهش و فعالیت در این حوزه نمایید.

در هفته نامه بخشی به مطالب همایش‏ها و نشست‏ها اختصاص داده شود تا پژوهشگران به سهولت دسترسی یابند.

آخر آنکه تاریخ شفاهی زنان بسیار کم تاکنون ارائه شده است و از میان خاطرات آنان ستونی مانند خاطرات احمد احمد اختصاص داده شود.

با سپاس از زحمات بی‏شمار دست اندر‏کاران 



http://www.ohwm.ir/show.php?id=1592
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.