شماره 97    |    22 آذر 1391



کتاب خاطرات «آن 23 نفر» از كاخ صدام مي‌گويد

«آن 23 نفر» روايت در دست انتشاری از اسارت 23 رزمنده در عمليات بيت المقدس است. به اعتقاد مولف آن، همانند كتاب «پايی كه جا ماند» جايگاه خود را در ميان مخاطبان پيدا مي‌كند، زيرا در اين كتاب ماجرای بردن اسیران به كاخ صدام مطرح مي‌شود كه تاكنون بازگو نشده است.

احمد یوسف‌زاده، نويسنده «آن 23 نفر» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب، خاطرات هشت ماه از هشت سال اسارت بنده است و در آن خاطرات 23 نوجواني را كه در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران به اسارت درآمدند هم بازگو کرده‌ام. نگارش اين اثر سه سال به طول انجاميد و عكس‌ها و اسنادي از خاطرات را هم به آن اضافه كرده‌ام.

وي ادامه داد:‌ از اين گروه 23 نفره فقط يك نفر از دنیا رفته است و اطلاعات كتاب درباره آن‌ها بر اساس فیلم مستندي است كه مهدي جعفري در سال 1385 ساخت. براي تهيه آن فیلم به سراغ اين 23 نفر رفت كه م هم جزو آن‌ها بودم.

يوسف‌زاده درباره نحوه اسارتش افزود: ما در جريان عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیرو‌های عراقی درآمديم. بيشتر بچه‌هاي اين گروه نوجواناني از تیپ ثارالله شهر كرمان بودند. در اوايل جنگ، حضور رزمندگان نوجوان در جبهه‌های دفاع مقدس براي عراقي‌ها تعجب‌برانگيز بود. ما بايد مانند دیگر اسرا وارد اردوگاه‌ها می‌شديم، اما صدام با دیدن تصاویر اسرای نوجوان تصمیم گرفته بود که از حضور ما استفاده ابزاری کند و یک جنگ تبلیغاتی علیه ایران به راه بیندازد، زيرا آن‌ها در جریان عملیات بیت‌المقدس شکست خوردند و قصد جبران شكست را داشتند. اين جنگ رواني با اعتصاب غذایی پنج روزه به پايان رسيد و عراقی‌ها به خواسته‌های ما تن دادند.

وي درباره آثاري كه با موضوع آزادگان توليد و منتشر شده‌اند، گفت: نوشتن كار ساده‌اي نيست. بسياري از آزادگان به دليل سال‌ها اسارت از مراحل بسياري از زندگي مانند تحصيل،‌ اشتغال و ازدواج نسبت به هم سن و سال‌هاي خود عقب مانده بودند و پس از بازگشت مشغول كار‌هاي خود شدند، به همين دليل افراد كمي به سراغ ثبت خاطرات خود از دوران اسارت رفتند. اگر بنده هم در همان سال‌های اول پس از بازگشت از اسارت، خاطرات خود را نمي‌نوشتم، شايد مباحث بسياري از آن‌‌ها را به دليل گذشت زمان از ياد مي‌بردم.

يوسف‌زاده ادامه داد: هر اسيري مي‌تواند يك كتاب خاطرات داشته باشد، زيرا زاويه ديد افراد متفاوت از يكديگر است و مرداد ماه امسال هم مقام معظم رهبري در ديداري كه با آزادگان داشتند از كم‌كاری در زمينه بازخوانی و بازگويی حقايق دوران اسارت اين عزيزان در عرصه‌های مكتوب و هنری انتقاد كردند.

وي افزود: كتاب «پايی كه جا ماند» نمونه‌ موفقي از كتاب‌هاي منتشر شده در اين زمينه است و فكر مي‌كنم كتاب «آن 23 نفر» هم بتواند جاي خود را در جامعه پيدا كند زيرا در اين كتاب ماجرایی درباره بردن ما اسیران به كاخ صدام مطرح مي‌شود كه تاكنون بازگو نشده است. اين كتاب در 300 صفحه به پايان رسيده و هم اكنون در مرحله صفحه‌آرايي قرار دارد تا توسط انتشارات سوره مهر منتشر ‌شود.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1561
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.