شماره 93    |    17 آبان 1391



انتشار دوباره خاطرات «نگاه شیشه‌ای» پس از 11 سال

«نگاه شیشه‌ای» راويتي از خاطرات حسن آذری موفق از چهار جنگ و از جمله آن‌ها، جنگ تحميلي عراق عليه ایران است كه پس از 11 سال براي دومين بار توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

محسن مطلق، نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره انتشار مجدد «نگاه شیشه‌ای» از سوی انتشارات سوره مهر اظهار كرد: این کتاب خاطرات حسن آذری موفق به عنوان یکی از فیلمبرداران صدا و سیماست که در چهار جنگ حضور داشته است.

وی در ادامه افزود: قبل از این‌که من برای نوشتن خاطرات وی انتخاب شوم، آذری موفق خاطرات خود را نوشته و برای انتشار به دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آورده بود. خاطرات وي خوب و شنیدنی بودند، اما برای بهتر شدن به نگارش و پرداخت احتیاج داشتند. این مساله باعث شد تا با او مصاحبه کنم و کتاب خاطراتش را بنويسم.

نویسنده کتاب «مگیل» در مورد بازتاب این کتاب گفت: این اثر در سال 1380 در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، رتبه اول بخش خاطره‌نویسی را از آن خود کرد و در همان سال در جشنواره دیگری باز هم در بخش خاطره اول شد. این دو اتفاق در فاصله چند ماه روي داد.

وی درباره کتاب «نگاه شیشه‌ای» افزود: این کتاب نیز به مانند دیگر آثار در حوزه تاریخ شفاهی، از خاطرات اولیه آقای آذری موفق شروع می‌شود. سوژه این اثر اهمیت و جذابیت فراوانی دارد زیرا حسن آذری موفق یکی از کارمندان قدیمی صدا و سیما بود که چهار جنگ را به چشم خود دیده بود و از آن‌ها تصویربرداری کرده بود. وی جنگ لبنان، جنگ ویتنام، جنگ 6 روزه اعراب و اسراییل و جنگ تحميلي عراق عليه ایران را از نزدیک دیده است.

اين نويسنده توضيح داد: حضور این فرد در چهار جنگ بسیار حائز اهمیت است، از این رو دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری لازم دید که این خاطرات مسکوت نمانند و وظیفه نگارش آن‌ها را بر عهده من گذاشت. بنده بار دیگر این خاطرات را از زبان وی شنیدم و نگارش آن‌ها را انجام دادم.

مطلق درباره روند نگارش این کتاب گفت: نزدیک به 36 ساعت با حسن آذری موفق مصاحبه داشتم و در مجموع پس از هشت ماه کار نگارش این کتاب به پایان رسید. چاپ دوم این کتاب قرار است پس از 11 سال منتشر شود.

كتاب «نگاه شيشه‌اي» در قطع رقعي و 256 صفحه به زودي از سوي انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر مي‌شود.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1509
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.