شماره 89    |    19 مهر 1391



مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» به چاپ دوم رسید

مجلدات مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» به قلم جعفر شيرعلي‌نيا و محمد جواد اكبرپور، توسط نشر فاتحان به چاپ دوم رسیدند. براي نگارش اين كتاب‌ها علاوه بر استفاده از منابع منتشر شده درباره هر شهر يا منطقه و عمليات جنگي، با فرماندهان حاضر در دفاع مقدس مصاحبه شده است.
اين آثار در بخش‌هاي ثابتي با عناوين «روزهاي دور»، «روزهاي جنگ»، «سرزمين بي‌غروب» و «نبرد برگزيده» تدوين شده‌اند.

در «روزهاي دور» و «روزهاي جنگ» به جغرافيا و تاريخ هر منطقه و مروري بر سير جنگ تحميلي عراق عليه ايران در آن منطقه پرداخته شده، در «سرزمين بي‌غروب» روايت حوادث جنگ در برخي نقاط معروف و مهم هر منطقه صورت گرفته و در «نبردهاي برگزيده» دوره‌هاي مهم جنگ در هر منطقه و اطلاعات سياسي و نظامي و برخي خاطرات نبردهاي آن منطقه ارايه شده‌اند.

توليد اين كتاب‌ها تلاشي است براي روايت مختصر و ساده‌ جنگ و در اين مجموعه اطلاعات سياسي، نظامي، تاريخي و جغرافيايي نبردهاي دفاع مقدس با خاطرات نبردها در هم آميخته شده‌اند. مجلدات مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» با نقشه‌اي از مناطق مورد نظر هر كتاب آغاز شده و با نقشه ديگري در همان زمينه به پايان رسيده‌اند.

جعفر شيرعلي‌نيا و محمد جواد اكبرپور براي نگارش اين كتاب‌ها علاوه بر استفاده از بيشتر كتاب‌هاي منتشر شده درباره هر شهر يا منطقه و عمليات جنگي، مصاحبه‌هايي را به صورت اختصاصي با فرماندهان حاضر در صحنه‌هاي دفاع مقدس انجام داده‌اند.

نخستين اثر مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» با عنوان «ماموريت غير ممكن» به واكاوي و بررسي عمليات مرصاد اختصاص دارد. «عمليات باراني» دومين اثر مجموعه، به تشريح وضعيت جنگ تحميلي عراق عليه ايران در شهرستان دهلران پرداخته است. سومین کتاب با نام «نجات شهر» سرگذشت مهران را در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دنبال کرده و چهارمين اثر مجموعه «كتاب راوي، جبهه مياني» به چگونگي و بررسي جنگ در ارتفاعات ميمك اختصاص دارد و «بازي قرمز» نام گرفته است.
پنجمين اثر مجموعه با عنوان «آتش سرد» به وضعیت سومار و نفت‌شهر در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته و ششمین کتاب به روايت وقایع جنگ در مناطق قصر شيرين،‌ سر پل ذهاب و گيلان غرب اختصاص دارد. اين كتاب‌ها در قطع خشتي كوچك و 135 تا 150 صفحه ، با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 34 تا 39 هزار ريال از سوي نشر فاتحان به چاپ دوم رسيده‌اند.

اولين مجموعه کتاب‌های «راوی» در 10 جلد، وقايع «جبهه‌ جنوبي» دفاع مقدس را گزارش كرده كه در بيست و هشتمين دوره‌ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در سال 1389، برگزيده بخش ايثار و شهادت شد.



http://www.ohwm.ir/show.php?id=1462
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.