شماره 79    |    28 تير 1391



برگی از خطه کشوین

بررسی «برگی از خطه کشوین» اثر مسعود آتشگران چهارم مرداد ماه در حوزه هنری قزوین برگزار می‏شود.
در این مراسم ‏که با سخنرانی علیرضا کمری برگزار می‏شود از نویسندگان و علاقمندان به ادبیات پایداری در استان قزوین دعوت به عمل می‏آید.

این اثر با قلمی روان، نگاهی جامع و رویکردی تاریخی، بخشی از وقایع تاریخ معاصر، بویژه مبارزات مردم ایران را بیان می‏نماید و به ارائه برشی از زندگی اجتماعی و تاریخ محلی قزوین در سال‏های منتهی به انقلاب 57 می‏پردازد. آتشگران تلاش دارد تا روایتگر تکاپوی جوانان مسلمان قزوین و همت اقشار و توده‏ها‏ی مختلف این سرزمین در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) باشد.
«برگی ازخطه کشوین» به نحوه شکل‏گیری تشکل: «جوانان جمعیت حافظ وحدت قزوین»، شخصیت‏ها‏ی مؤثر و موسس، شیوه مبارزه، گستره فعالیت‏ها‏ی صورت گرفته توسط جوانان متعهد این تشکل می‏پردازد، تشکلی که برای حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در گوشه‏ای از کشور و در منطقه قزوین در بهمن سال 57 تشکیل شد و به مدت سه سال به فعالیت پرداخت.

این اثر در چهار بخش تنظیم شده است: بخش نخست به نحوه تاسیس و فعالیت‏ها‏ می‏پردازد، بخش دوم نقش جمعیت در مقابله با غائله کردستان را بازگو می‏نماید، بخش سوم کتاب به ماموریت‏ها‏ی مرزبانی جمعیت در غرب کشور اختصاص یافته و بخش چهارم آن به نقش جمعیت در پدیده جنگ‏های نامنظم به فرماندهی شهید چمران می‏پردازد.

مسعود آتشگران- نویسنده اثر و کارشناس دفترمطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین- با روش تحقیق کیفی و حضور در جامعه مورد تحقیق، با بهره‏گیری از تحقیق میدانی، تشریح مشاهدات و جمع‏آوری داده‏ها‏، اسناد و مدارک برجای مانده (مستندسازی) و با استفاده از روش مصاحبه گردآوری، اقدام به تنظیم و تألیف این اثر ارزنده کرده است.

«برگی از خطه کشوین»– جوانان جمعیت حافظ وحدت قزوین- در شمارگان: 2500 نسخه، قطع: رقعی در 350 صفحه با قیمت: 6300 تومان توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

خبرنگار: جواد کلهر



http://www.ohwm.ir/show.php?id=1332
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.