شماره 76    |    7 تير 1391



طرح تاریخ شفاهی در هانوور اجرا می‏شود

دانش‏آموز‏ان سال آخر دبیرستان در طرحی که ظرف ماه‏ها‏ی آینده آغاز خواهد شد، با شهروندان سالخورده هانوور در ایالت ماساچوست آمریکا مصاحبه می‏کنند و این مصاحبه‏ها‏ ضبط خواهد شد.
روبین میتون (Robyn Mitton) مدیر شورای سالمندان هانوور (Hanover Council on Aging) گفت: «در این طرح افراد سالخورده تجربیات خود را بیان می‏کنند. چنین تاریخچه‏ای در هانوور وجود دارد.»
در این طرح دانش‏آموز‏ان سال آخر دبیرستان در کنار افراد سالخورده مرکز سالمندان کنار هم می‏نشینند و در مورد زندگی صحبت می‏کنند.
میتون ادامه داد: «این کار تجربه‏ای با مشارکت دو نسل خواهد بود و پس از شروع داوطلبان بیشتری به آن می‏پیوندند.»
در هر حال موسسان این طرح امیدوارند این طرح محدود به چند نوار نشود و مجموعه ای از نوار‏ها‏ی ضبط شده به دست آید. البته این امربستگی تام به فعالیت داوطلبان دارد.
مایکل پوردی (Michael Purdy) مدیر فناوری هانوور اظهار داشت: «ما به دنبال انجام کاری با سازماندهی منسجم هستیم و می‏خواهیم یک گفتگوی واقعی اتفاق بیفتد.»
این طرح روز سه شنبه 26 ژوئن ساعت 11 صبح طی جلسه‏ای با برشمردن اهداف طرح آغاز می‏شود. اما ضبط گفتگو‏ها‏ عملا تا چند ماه آینده انجام نخواهد شد. در این مدت دانش‏آموز‏ان سال آخر فرصت دارند این طرح را به عنوان پایان‏نامه خود انتخاب کنند.
پوردی افزود: «آنها این طرح علوم انسانی مهم را در دبیرستان آغاز کرده‏اند و باید بگذاریم با مشکلات آن کنار بیایند. هر دو طرف یادداشت‏ها‏یی دارند که در طول مصاحبه از آن کمک بگیرند به طوری که همیشه سوالی برای پرسیدن وجود داشته باشد.»
لس مولینوکس(Les Molyneaux) معاون رئیس انجمن تاریخ نیز چنین گفت: «می‏خواهیم در یک دوره زمانی یک روایت از زندگی سالمندان بسازیم. ممکن است شهروندان سالخورده مایل باشند سرگذشتشان ضبط شده و به فرزندان ونوه‏ها‏یشان منتقل شود.»
گرچه این مفهوم کاملا روشن است و سالخوردگان آماده این کار هستند اما انجام این طرح نیاز به صبوری دارد، چراکه نه تنها دانش‏آموز‏ان سال آخر دبیرستان باید با انجام این طرح موافق باشند بلکه آن را به عنوان پایان‏نامه خود بپذیرند.
مولینوکس افزود: «بررسی موضوعات پایان‏نامه‏ها‏ مدتی وقت آنها را خواهد گرفت.»
پوردی اظهار امید واری کرد: «در واقع اگر این طرح داوطلبان لازم را جذب کند و نظر موسسه‏ای همچون شبکه تلویزیونی تاریخ (historychannel.com) به آن جلب شود، می‏توان به آینده امیدوار بود.»
او گفت: «ممکن است بتوانیم آن را به طرحی تبدیل کنیم که هزینه‏ای نیز به آن اختصاص یابد.»

نوشته: مارک بریج  Mark Burridge
ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: wickedlocal


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1296
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.