شماره 74    |    24 خرداد 1391



پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی راه اندازی شد

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در آستانه بیستمین بهار فعالیت خود «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» وابسته به این دفتر را باهدف استفاده پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی از نمایه‏های موضوعی و اطلاعاتی، روز دوشنبه (22 خرداد 1391) در تالار مهر حوزه هنری افتتاح کرد. آیین رونمایی از «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» با حضور محسن مومنی، رئیس حوزه هنری، هدایت الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر هنر و ادبیات مقاومت و پایداری، استاد حسنی گوهری زاد، کارشناس علوم ارتباطات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی برگزار شد.

وظیفه اصلی حوزه هنری ترویج معانی و مفاهیم انقلاب اسلامی است
محسن مومنی، رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی از «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» ضمن تحسین کسانی که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی بیش از 450 هزار متن وسند با محوریت انقلاب اسلامی را در طی این سال‏ها جمع آوری کرده اند، اظهار داشت: «این افراد اطلاعات را از حصر درآوردند و در اختیار فعالان و پژوهشگرانی گذاشتند که دغدغه کسب این اطلاعات را دارند. این اقدام قابل تحسین است، به امید آنکه این مقوله فرهنگی در دیگر نهادها و سازمان‏ها تسری پیدا کند. این اقدام باعث می‏شود که محققان و پژوهشگران انقلاب اسلامی به راحتی به اطلاعات دست اول دسترسی پیدا کنند.»
وی ادامه داد: «وظیفه اصلی حوزه هنری ترویج معانی و مفاهیم انقلاب اسلامی است و فعالیت‏های دیگری که صورت می‏گیرد باید در ادامه مسیر آرمان‏ها و ارزش‏های انقلاب باشند. در این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏علاوه برای به نمایش گذاشتن اطلاعات در جریان تولید اطلاعات نیز فعالیت عظیمی صورت گرفته است.»
مومنی تصریح کرد: «البته در بخش تاریخ انقلاب کم‏کاری‏هایی صورت گرفته و همین موضوع باعث تحریک برخی رسانه‏های خارج از کشور شده است، که مباحث مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی را وارونه جلوه دهند و بعضاً آن را تحریف کنند. برخی از این اطلاعات می‏تواند نقطه جذب و جلب خوانندگان به شمار آید. اطلاعات مربوط به تاریخ و جریان دوران انقلاب به عنوان منبع و مرجع مهم برای تاریخ‏نگاران و انقلاب‏پژوهان به شمار می‏آید. بنابراین نباید با اجازه دهیم با تحریف‏هایی که صورت می‏گیرد به ساختار و محتوای تاریخ انقلاب خدشه‏ای وارد شود. انقلاب اسلامی از جهان‏بینی دین اسلام نشات گرفته و 8 سال دفاع مقدس نیز در همین جریان قرار داشت و هم اکنون بیداری اسلامی نیز در این مسیر است.»
وی گفت: «انقلاب اسلامی دارای مفاهیم و معانی بسیار با ارزش و گرانی است. پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی با آگاهی لازم نسبت به این مفاهیم، اطلاعات دست اولی را در اختیار علاقه‏مندان به تاریخ انقلاب و پژوهشگران می‏دهد. این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏درصدد این است که با در اختیار قرار دادن این اطلاعات پژوهشگران را به فعالیت‏های ژرف در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی تشویق و جلب کند. مباحث نظری مربوط به انقلاب‏پژوهی را متناسب با معیار‏ها و آرمان‏های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی انتقال دهد. این پایگاه حاصل دو دهه فعالیت کسانی است که زیر نظر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی فعالیت کردند و حاصل این دو دهه را در اختیار عموم مردم و پژوهشگران قرار داده‏اند.

متولیان فرهنگی در آینده به همین پایگاه اطلاع‏رسانی ‏اکتفا می‏کنند
حسنی گوهری‏زاد، کارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه نیز یکی از مدعوین این مراسم بود. وی با اشاره به گسترش جامعه اطلاعاتی در دنیا اظهار داشت: «با وجود اینکه در دنیای امروز پایگاه‏های متعددی در زمینه ارایه اطلاعات وجود دارد، اما هنوز دریافت اطلاعات به‏روز مصرف‏کننده خود را دارد. صاحب‏نظران اطلاعات پیش‏بینی کرده‏اند که در زمانی بسیار نزدیک به یک دهکده جهانی در دنیای اطلاعات و داده‏ها خواهیم رسید. از میان 136 کشور در جهان، کشور، ایران دارای رتبه 126ام سواد رسانه‏ای است. در حقیقت کسانی که با دنیای مجازی و دیجیتال امروز آشنایی ندارند در حقیقت از حقوق اولیه خودشان محروم هستند. متولیان فرهنگی در آینده به همین پایگاه‏های اطلاعاتی اکتفا می‏کنند. اگر در بسیاری از جاهای دنیا کشور ما را هنوز نمی شناسند به خاطر این است که در حوزه دیجیتال و مجازی خودمان را معرفی نکرده‏ایم.»
وی ادامه داد: «پایگاه‏های اطلاع‏رسانی ‏کمک می‏کنند تا افراد از اطلاعات به‏روز در سطح جهان مطلع شوند. سازمان و نهادی که در دنیای امروز از جدیدترین اطلاعات روز دنیا استفاده نکند در میان رقبای خود حذف می‏شود. ما باید از بازار‏های موجود اطلاعاتی در جهان به نحو احسن استفاده کنیم. آنچه می‏توان با استفاده از آن آینده را ساخت همین اطلاعات و داده‏ها هستند. رسیدن به یک وحدت و همبستگی ملی در رشد و پیشرفت و جمع‏آوری اطلاعات تاثیرگذار است و تک‏تک نیرو‏های سازمان باید از این پایگاه‏ها حمایت کنند.»
حسنی گوهری‏زاد درباره کیفیت این پایگاه‏های اظهار داشت: «در این پایگاه‏ها باید اطلاعات قابل پردازش، کاربردی بوده و به موقع جمع‏آوری شوند از طرفی اهداف این فرآیند باید از قبل مشخص شده باشد. تهیه و تولید اطلاعات، تنظیم، تدوین، تبیین و توزیع آن نیز به نحو احسن انجام گیرد.»
وی افزود: «دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نیز امروز با راه‏اندازی این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏پا به فضای مجازی گذاشته است. این پایگاه از نمونه پایگاه‏هایی است که اطلاعات خود را از انحصار خارج کرده و محل رجوعی برای علاقه‏مندان به دنیای ارتباطات و اطلاعات دست اول درباره تاریخ انقلاب اسلامی کشور شده است. با ورود به این فضا باید حرکت صعودی و با تداوم و ژرف برای به ثمر رسیدن این بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد.»

باید با نگاه آزمون و خطا، به تولید هرچه بیشتر اطلاعات بپردازیم
در ادامه مراسم هدایت الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، راه‏اندازی پایگاه اطلاع‏رسانی انقلاب اسلامی را مرهون زحمات و علاقه کسانی دانست که در این مجموعه فعالیت می‏کنند، همانطوری که با علاقه سایت تاریخ شفاهی ایران و سایت 15 خرداد 1342 را راه‏اندازی کردند. وی در ادامه اظهار داشت: «به هر حال وضعیت تاریخ‏نگاری در کشور، وضعیت مطلوبی ندارد اما آنچه که الان صورت می‏گیرد واقعا افق امیدوارکننده‏ای را ترسیم می‏کند. همانطوری که وضعیت کنونی ما با 10 سال گذشته قابل مقایسه نیست، ما در این بخش به صورت تصاعدی پیش می‏رویم و جای امیدواری دارد.»
بهبودی افزود: «در حال حاضر هر سازمان و دستگاهی زمانی که به جایی می‏رسد احساس می‏کند باید پایگاهی داشته باشد؛ نمی خواهم بگویم ما به طور کامل به دور از این حس و حال بودیم، در حقیقت تا حدی سعی کردیم از این قضیه عبور کنیم و بیش از آن که به ظاهر موضوع توجه کنیم به محتوای آن پرداختیم. همانطور که در عرصه اقتصادی برای امرار معاش و تهیه مایحتاج اولیه، ناچار به تولید هستیم، در بخش فرهنگی و اطلاع‏رسانی ‏نیز ناچار به تولید هستیم، قبل از اینکه با نقادی‏های تیز بخواهیم جلوی این کارها را سد کنیم، باید مشتاقانه و با نگاه آزمون و خطا به تولید هرچه بیشتر اطلاعات در عرصه پایگاه‏های اطلاع‏رسانی ‏بپردازیم تا بتوانیم جایگاه خوبی پیدا کنیم. خوشبختانه حس و حال انحصارگرایی هم تا حدی در این دهه اخیر از بین رفته است. دسترسی به اطلاعات و داده‏های موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی ایران گواه این موضوع است.»
 
پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی

این پایگاه از جمله پایگاه‏های ارائه اطلاعات و داده‏های تحقیقاتی در ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است. این پایگاه به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری بعد از 2 سال کار و تلاش و به کارگیری تجارب و تخصص‏های مختلف، راه‏اندازی شده است. حجم عظیم منابع و داده‏های اطلاعاتی موجود در این پایگاه در بخش‏های مختلف معرفی شده است. این پایگاه به تدریج محل رجوع و مورد توجه عموم علاقه‏مندان به تاریخ انقلاب اسلامی خاصه انقلاب‏پژوهان واقع خواهد شد تا بدین وسیله بخشی از اهداف مرکز در مسیر فراهم‏سازی زمینه‏ها و بستر‏های مناسب تحقیقاتی درباره تاریخ معاصر، نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی محقق شود.
صفحات اصلی و آشکار پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی شامل؛ صفحه نخست (با بخش‏های مختلف گفت‏وگو، معرفی کتاب، خبر، خاطرات، مقاله، تقویم تاریخ انقلاب و...)، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی (تاریخچه تاسیس و فعالیت‏های مرکز در 20 سال گذشته)، راهنمای جستجو (هدایت و راهنمایی درست و دقیق مراجعه‏کنندگان به پایگاه با اطلاعاتی درباره اعلام، ناموران، مشاهیر، مقالات، دانشنامه و تصاویر) و تماس با ما است.
منابع اطلاعاتی موجود در این فضای مجازی براساس بیش از 450 هزار برگه تحقیقاتی (درباره دوره‏های تاریخی 1340-1343 و 1356-1357)، بیش از 13 هزار قطعه عکس از این شخصیت‏ها، زندگینامه 60 هزار نفر از رجال و شخصیت‏های تاریخ معاصر، حدود 6 هزار 150 ساعت مصاحبه با 850 نفر از مشاهیر و رجال سیاسی و فرهنگی معاصر و بیش از هفت هزار عنوان مقاله خارجی تدوین شده است.

گزارشگر فاطمه نوروند



http://www.ohwm.ir/show.php?id=1267
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.