شماره 69    |    20 ارديبهشت 1391



تاريخ‌شفاهی، ظرفيت‌ مناسبی برای انتقال ارزش‌هاست

محسن كاظمی در نشست «چند و چون تاريخ‌شفاهي ايثار و شهادت» گفت: انقلاب و دفاع‌مقدس در پيشانی تاريخ‌شفاهي در كشور ما قرار دارند. ارزش‌هایي از درون انقلاب و دفاع مقدس شكل گرفته كه تاريخ‌شفاهي، ظرفيت‌ مناسبي براي انتقال آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست «چند و چون تاريخ‌شفاهي ايثار و شهادت»، (نوزدهم ارديبهشت ماه 91) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين سعيد فخرزاده، محسن كاظمي و امير رزاق‌زاده، در سالن ياس بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

فخرزاده در آغاز اين نشست اظهار كرد: حوادث و وقايعي كه بر انقلاب اسلامي گذشته، نه تنها براي ايرانيان باعث افتخار بوده، بلكه اكنون الگوي كشورهاي اسلامي هم شده است. تاريخ شفاهي هم يكي از روش‌هاي ثبت و ضبط اطلاعات تاريخي با جزييات بيشتر محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ تاريخ‌شفاهي براي ارزيابي عكس‌العمل مردم در حوادث اجتماعي و سياسي هم كارايي دارد و عمق مطالعات تاريخ‌ اجتماعي و علوم انساني را بازگو مي‌كند. اكنون مردم مي‌توانند در تدوين تاريخ خود مشاركت داشته باشند و عمق اطلاعات تاريخي خود را افزايش دهند.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه‌هنري با اشاره به اين‌كه خاطرات تاريخ‌شفاهي، كتاب‌هاي مورد پسند مردم هستند، يادآور شد: علاقه‌ به مطالعه كتاب‌هاي اسناد و مدارك محدود است، اما مردم براي شنيدن خاطرات اشتياق دارند.

فخرزاده در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: وقتي مصاحبه كننده در زمان ضبط خاطرات، اطلاعات را راستي آزمايي كند، متن توليد شده به حقيقت و در نهايت به متن تاريخي نزديك‌تر مي‌شود. اگر مصاحبه كننده در تاريخ‌نگاري شفاهي به موضوع اشراف داشته باشد و مصاحبه فعال صورت گيرد، حاصل كار رضايت‌بخش تر خواهد شد.

سپس محسن كاظمي با اشاره به گذشت نيم قرن از عمر تاريخ‌شفاهي اظهار كرد: تاريخ‌شفاهي بعد از جنگ جهاني دوم شكل گرفت و اكنون در ايران در حال نضج است. انقلاب و دفاع‌مقدس، در پيشاني تاريخ‌شفاهي در كشور ما قرار دارند. تاريخ‌‌شفاهي، روشي است كه زواياي مختلف انقلاب و جنگ را معرفي مي‌كند.

وي ادامه داد: تاريخ شفاهي از مسير شكل‌گيري به صورت تجربي، آرام آرام وارد مجامع علمي و آكادميك شده است. اگر نگاهي دقيق به جريان تاريخ شفاهي در كشورهاي مختلف داشته باشيم،‌ متوجه مي‌شويم كه تاريخ شفاهي در كشورهاي مختلف، متاثر از بحران‌، انقلاب، جنبش‌ها و حركت‌هاي سياسي و اجتماعي و جنگ است. گرچه اكنون شاهد ورود تاريخ‌شفاهي به حوزه‌هايي همچون هنر و ادب نيز هستيم، اما انقلاب و دفاع‌مقدس، نقطه ثقل آن در حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس است.

كاظمي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: ارزش‌ها و هنجارهايي از درون انقلاب و دفاع مقدس شكل گرفت كه تاريخ‌شفاهي، ظرفيت‌ مناسبي براي انتقال اين ارزش‌ها و هنجارها به جامعه و نسل‌هاي آينده فراهم كرده است.

بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 23 ارديبهشت ماه 91 در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1207
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.