شماره 6    |    1 دی 1389



گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس منتشر شد

نسخه مكتوب و كتاب الكترونيكي "گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس" نوشته "محمد باقر نيكخواه بهرامي" به تازگي توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس و انتشارات شكيب، وارد بازار كتاب شده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) "آشنايي با گازها و عوامل شيميايي جنگي"، "تاريخچه استفاده از سلاح‌هاي شيميايي"، "كاربرد سلاح‌هاي شيميايي در جنگ جهاني اول و دوم"، "استفاده رژيم بعث عراق از سلاح‌هاي شيميايي" و "آمار و نتايج و يافته هاي كلي، جداول آمار و اطلاعات كاربرد سلاح هاي شيميايي"، عناوين فصل‌هاي كتاب "گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس" را تشكيل داد‌ه اند.

در دو فصل اين كتاب، به عوامل شيميايي شناخته شده و به كار گيري سلاح‌هاي شيميايي در جهان پرداخته شده است و در ادامه، نوع و ميزان خسارات وارد شده توسط رژيم بعثي عراق با عوامل شيميايي به ايران بيان شده‌اند.

"محمدباقر نيك‌خواه بهرامي"، نویسنده این کتاب، چهره سرشناس تبليغات جبهه و جنگ در طول سال‌هاي دفاع‌مقدس‌ است. او همچنین مسووليت‌هاي مختلف عملياتي مرتبط با پدافند، كشف و خنثي سازي سلاح هاي شيميايي رژيم بعث عراق را برعهده داشته است.

مطالب كتاب "گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس"، بر اساس مشاهدات و تجربيات وی تدوین شده‌اند.

وجود جدول‌هاي آمار و اطلاعات كاربرد سلاح هاي شيميايي توسط رژيم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، به اين كتاب جامعيت بخشيده و نسخه الكترونيكی این اثر نيز در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

"گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس" در قطع رقعي و 216 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 45 هزار ريال، توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس و انتشارات شكيب، به چاپ رسيده است.

متن كتاب و 30 مقاله درباره بمباران شيميايي حلبچه و سردشت با قابلیت جست‌وجو و فيش‌برداري و 4 فيلم مستند و مجموعه‌اي از عكس‌هاي مرتبط با حملات شيميايي ارتش متجاوز صدام در جنگ تحميلي عراق علیه ایران و بازديد هيات‌هاي بين‌المللي از اين مناطق آسیب دیده، در نسخه الكترونيكي اين اثر جاي گرفته اند.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=117
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.