شماره 65    |    16 فروردين 1391



«ناگفته‌ها از زبان عنايت‌الله رضا» خواندنی می‌شود

«ناگفته‌ها از زبان عنايت‌الله رضا» عنوان كتابي است كه چهار تن از همكاران «رضا» در دايره‌المعارف اسلامي طي 23 جلسه گفت‌وگو با وي در واپسين سال‌هاي زندگي‌اش گردآوري كرده‌اند. اين اثر مطالب دست‌اولي را درباره بخشي از كشمكش‌هاي سياسي ايران در دوره معاصر ارايه مي‌كند.

عبدالحسين آذرنگ، يكي از گفت‌وگوكنندگان و ويراستاران اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: من به همراه علي بهراميان، صادق سجادي و علي همداني، از همكاران رضا در دايره‌المعارف اسلامي، طي هشت ماه و در جريان بيست و سه نشست با وي گفت‌وگو كرديم.

وي افزود: اين گفت‌وگوها در واپسين سال‌هاي زندگي رضا يعني هنگامي كه وي با بيماري‌اش دست و پنجه نرم مي‌كرد، انجام شدند. او هيچگاه تن به گفت‌وگو نمي‌داد اما به دليل لطف و اعتمادي كه به همكارانش داشت، گفت‌وگو با ما را پذيرفت.

آذرنگ ادامه داد: اين گفت‌وگوها در بيست و سه جلسه انجام شدند كه حدود هشت ماه طول كشيد. خاطرات عنايت‌الله رضا اهميت زيادي دارند، زيرا وي در وقايع سال 1325 آذربايجان حضور داشت و در ارتش پيشه‌وري، معاون فرمانده بود. فعاليت او در حزب توده، گريختن به شوروي، راه‌اندازي راديو فارسي در پكن و سرانجام بازگشت او و خانواده‌اش به ايران، از جمله وقايعي‌اند كه با بخشي از تاريخ سياسي ايران گره خورده‌اند.

اين مترجم و ويراستار بار ديگر بر اهميت اين كتاب تاكيد كرد و گفت: رضا در خلال شرح خاطراتش، مطالب دست‌اولي را درباره كشمكش‌هاي سياسي ايران در دوره‌اي از تاريخ معاصر بيان مي‌كند. او در بطن اين وقايع حضور داشت و از همين رو، اطلاعاتي روشنگرانه را در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد. مطالب اين كتاب، به يقين براي جامعه و روشنگري ذهن‌هاي كنجكاو مفيد خواهد بود.

به گفته آذرنگ، ويرايش كتاب «ناگفته‌ها از زبان عنايت‌الله رضا» پايان يافته است و اين كتاب مراحل اداري انتشار را در انتشارات «نامك» مي‌گذراند.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1145
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.