شماره 5    |    17 آذر 1389



انتشار خاطرات دفاع مقدس نماينده امام(ره) در گيلان

مجموعه خاطرات و يادداشت‌هاي روزانه مرحوم آيت‌الله صادق احسان‌بخش، نماينده امام خميني(ره) در استان گيلان از سال‌هاي دفاع‌مقدس، به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس اين استان در دست انتشار است.

اين اثر كه "يار صادق" نام گرفته، بخشي از خاطرات، يادداشت‌ها و دست‌نوشته‌هاي امام‌جمعه فقيد گيلان درباره جنگ تحميلي عراق عليه ايران و نقش اين استان در دوران دفاع‌مقدس را شامل مي‌شود.

خاطرات مندرج در اين اثر براساس توالي زماني تدوين و تنظيم شده‌اند و ماجراي ترور نافرجام آيت‌الله صادق احسان‌بخش در دوران جنگ، گوشه‌اي از جلسات شوراي جنگ و سپاه پاسداران استان گيلان و نقش وي در همراهي هرچه بيشتر رزمندگان را بازگو كرده‌اند.

اين اثر به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان گيلان به چاپ مي‌رسد.

صادق احسان‌بخش، سال 1309 و در روستاي ليف شاگرد از توابع استان گيلان متولد شد. او دروس عالي حوزه علميه را زير نظر اساتيدي چون آيت‌الله العظمي بروجردي و امام‌خميني(ره) فرا گرفت و موفق به اخذ مدرک کارشناسي در رشته‌ الهيات و حقوق قضايي شد.
 
با تاسيس چند مدرسه در رشت، شاگردان زيادي را تعليم داد و بارها توسط ساواک دستگير و مورد بازجويي قرار گرفت و از سال 1343 به مدت 3 سال، از سخنراني منع شد.

اين مبارز انقلابي در جلسات سخنراني خود به افشاگري جنايات رژيم پهلوي مي‌پرداخت و با پيروزي انقلاب اسلامي، کنترل سفارت‌خانه‌ها و کنسولگري‌هاي ايران در پاکستان، هند و بنگلادش را به عنوان نماينده امام‌(ره) در سال 1358 بر عهده گرفت و سال بعد، به نمايندگي‌ امام خميني(ره) در استان گيلان و امام جمعه‌ رشت منصوب شد.

آيت‌الله احسان‌بخش در روز بيست‌وششم فروردين سال 1361، هنگام اقامه‌ نماز در مسجد کاسه فروشان رشت، مورد سوء‌قصد قرار گرفت و پس از حمله‌ تروريستي منافقين، با بيش از 70 درصد جانبازي از ناحيه قلب و کليه، سرانجام در روز چهاردم خرداد سال 1380 به علت تشديد عارضه‌ کليوي، دار فاني را وداع گفت.

نگارش و تدوين 60 عنوان كتاب در حوزه فقه، حاصل علمي زندگي آيت‌الله صادق احسان‌بخش‌اند.

نویسنده: مريم اسدی جعفری
منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


http://www.ohwm.ir/show.php?id=108
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.