شماره 57    |    5 بهمن 1390



مجموعه تاریخ شفاهی سازمان ملل راه اندازی شد

نیویورک، 20ام ژانویه- مجموعه‏ای مشتمل بر بیش از 200 مصاحبه که حوادث تاریخ سازمان ملل را در بر می‏گیرد روز چهارشنبه، 18ام ژانویه 2012، در ستاد مرکزی این سازمان جهانی در نیویورک راه‏اندازی شد و از طریق یک وب سایت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
مجموعه تاریخ شفاهی کتابخانه سازمان ملل شامل مصاحبه‏هایی می‏شود که در طول 25 سال با نمایندگان سابق سازمان ملل، کارکنان این سازمان و روزنامه‏نگاران انجام شده است و طی آن این افراد به بیان  تجربیات خود از حوادث مهم جهان پرداخته‏اند.
 آنها همچنین در صحبت‏های خود به بحران‏های مختلف، جنگ‏های استقلال و موضوعاتی همچون آپارتاید، سلاح‏های کشتار جمعی و خاطرات همکاری با دبیرکل‏های سابق سازمان ملل، کوفی عنان (Kofi Annan) و پتروس پتروس غالی (Boutros Boutros-Ghali) اشاره کرده‏اند.
فایل‏های صوتی متن‏های پیاده شده مصاحبه‏ها که توسط کارکنان سازمان ملل و پژوهشگران دانشگاه یل (Yale) انجام شده است، مباحث انجام شده طی شکل‏گیری منشور سازمان ملل و نیز خاطرات کار کردن در دانشکده هانتر(Hunter) پیش از انتقال دائمی ستاد مرکزی این سازمان به منطقه غربی منهتن (Manhattan) را دربر می‏گیرند.
این مجموعه به دنبال روشن ساختن تاریخچه تأسیس این سازمان و نقش آن در حل مناقشات از سال 1945 به بعد است و یک منبع اطلاعاتی مهم برای محققان و رسانه‏هایی خواهد بود که به فعالیت‏های سازمان ملل طی دوره‏های متلاطم تاریخ جهان می‏پردازند.

ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: newkerala


http://www.ohwm.ir/show.php?id=1025
تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.