شماره 211    |    24 تير 1394

   


همکاری۱۴ساله۱۷۰محقق برای«تاریخ جامع ایران»/ شرح تدوین اثر ماندگار

صادق سجادی، سرویراستار «تاریخ جامع ایران» گفت: ۱۷۰ نفر از محققان غالباً تراز اول در سطح جهان، اعم از ایرانی و غربی و شرقی در مجموعه تاریخ جامع ایران مقاله نوشته اند و تدوین این مجموعه ۱۴ سال طول کشید. دسترسی به تاریخ کامل و جامع که علاوه بر تاریخ سیاسی، وجوه فرهنگی و هنری و اجتماعی و اقتصادی تاریخ را نیز شامل شود، شاید آرزوی مردم و محققان هر کشوری باشد.


گفت‌وگو با استاد فتح‌الله مجتبایی ، مرد ماندگار فرهنگ

فتح‌الله مجتبایی متولد 1306 تهران است زمینه مطالعاتی‌اش تاریخ،ادیان و فلسفه‌های شرق است. سال 1350 مدرک دکترای تاریخ ادیان و فلسفه‌های شرق را از دانشگاه هاروارد گرفت و در مرکزمطالعات ادیان جهان (امریکا) به تحقیق در عرصه تاریخ تطبیقی ادیان پرداخت. پس از بازگشت به ایران، در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد.


بیست و سه و بیست و چهارمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

علیرضا گنج دانش، مدیر انتشارات و کتابفروشی «گنج دانش» در بیست و سومین نشست تاریخ شفاهی کتاب، با بیان خاطراتی به فراز و فرودهای انتشار قوانین و کتب حقوقی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت که با وجود تغییر قوانین و کهنه‌شدن کتاب‌های منتشر شده این نشر، این انتشارات هیچگاه کتاب قدیمی را خمیر نکرده است.


90 دقیقه‏ تاریخ شفاهی با متولدان قبل از 1930

تکلیفی به عنوان کار تحقیقاتی در یکی از دروس تاریخ در کالج گیتزبرگ¹، به جیسون لامورو Jason Lamoreaux ، شناگر و دانشجوی ارشد رشته تاریخ کمک کرد تا چهره تازه‏ای از جنگ دوم جهانی و سربازانی به دست آورد که در این دوران جنگیدند تا صلح و عدالت را پاس بدارند.


مبارز یونانی که پرچم آلمان‌ها را پایین کشید... (بخش اول)

نتایج گفت‌وگوی مفصل آقای مانولیس گلزوس با تدوین کننده کتاب خانم رنا دورو به عنوان پلی بین گذشته، حال و آینده، صرفاً یادآوری «نقش» وی به عنوان یک متفکر حرفه‌ای در بعضی از حوادث تاریخی نیست بلکه به مهم‌ترین رویدادهای زندگی وی اختصاص دارد. با نگاهی به گذشته و بازخوانی سخنانش طبیعتاً درک بهتری از نقش و تجربه وی به دست می‌آید.گلزوس معنی عمل، جنگ، مقاومت و شجاعت است.


تلاش برای عدالت از طریق تاریخ شفاهی

برخی به طرز اسرارآمیزی به اتهام جرائمی که احتمالاً مرتکب شده بودند،گرفتار شدند. برخی دیگر در خرابه های باز مانده از کاترینا در نیواورلئان زندگی می‏کردند. برخی مانند نوجوان ساکن هارلم شرقی چشم از خواب باز کرده و می‏بیند مأموران اف بی‏‏آی اسلحه به دست در آپارتمانشان ایستاده اند و برخی شاهد آن بودند که همسر یا فرزندشنان بدون توضیحی دستگیر شدند.


تاریخ صوتی «ماندلا» کتاب سال شد

«ماندلا: تاریخ صوتی»در بخش جوایز آودیAudieAwardsبیشترین افتخارات را کسب کرد و برنده ی جایزه «کتاب صوتی» سال و «بهترین اثر دست اول» نیز شد. مجمع ناشران صوتی The Audio PublishersAssociation اعلام کرد کتاب صوتی «ماندلا: تاریخ صوتی»برنده ی کتاب صوتی سال در سال 2015 شد. این کتاب که در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده بود جایزه «بهترین اثر دست اول» را نیز از آن خود کرد.


نگاهی مجدد به هرودوت و تاریخ شفاهی (1)

در 6 هفته گذشته مقاله «تاریخ شفاهی و هرودوت» به قلم آزوین ماری ( -1937) استاد بازنشسته بالیول کالج دانشگاه آکسفورد و از متخصصین تاریخ هلنی و یونانی از نظرتان گذشت. همان طور که وعده کرده بودیم از این هفته مقاله دوم او در این حوزه با عنوان «نگاهی مجدد به هرودوت و تاریخ شفاهی» در سه قسمت تقدیم حضورتان می شود. انتشار این مقاله به توصیه نویسنده صورت می گیرد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 

مرگ بر جمهوری اسلامی



 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.