شماره 209    |    3 تير 1394

   


تاریخ شفاهی و تعامل هویت محلی و ملی

سرزمین خراسان و به ویژه شهر مشهد در دوره معاصر کانون تفکرات انقلابی، فرهنگی و مذهبی بوده است. از مقام معظم رهبری، آیت الله مطهری، شهید هاشمی‏نژاد و آیت‏الله طبسی گرفته تا استاد محمدتقی شریعتی و دکتر علی شریعتی در زمره سرامدان و نام‏آوران حوزه‏های فکری مختلف از اين شهر بوده‏اند. یکی از سؤالاتی که پیرامون اهمیت نقش این رجال در هویت تاریخی مطرح است، میزان تعامل جنبه‏های مختلف هویت محلی، منطقه‏ای و ملی شخصیت آنهاست.


مشارکت دانش‏آموزان در طرح‌های تاریخ شفاهی، از ایده تا عمل

به کارگیری ظرفیت‌های آموزشی جهت بالا بردن سطح دانش از جمله موضوعاتی است که تا اندازه‌ای در رشته تاریخ مورد غفلت واقع شده است. متأسفانه معلمان و برنامه‏ریزان آموزشی در روش‌های تدریس تاریخ از آن بهره کافی نمی‌برند و در واقع بسنده کردن به آموزش تاریخ به روش روایی تا اندازه‌ای موجب بی‏علاقگی به درس تاریخ در بین دانش‏آموز‏ان شده است. تاریخ شفاهی می‌تواند به‌عنوان شیوه‌ای عملی در جهت آموزش درس تاریخ کاربرد داشته باشد.


17 نوامبرمتولد شدم -1

کتاب جنجالی «17 نوامبر متولد شدم» نوشته دیمیتریس کوفیندیاس(1) یکی از اعضای اصلی سازمان 17 نوامبر یونان(2) در دهه 70 الی 90 میلادی یکی از کتاب‏هاي مهم و تاثیرگذار در حوزه تاریخ شفاهی این سازمان سیاسی – نظامی است.(3) این سازمان با عقاید مارکسیستی و ضد سرمایه‏داری و برای انتقام از نیروهای نظامی و کودتاچیان یونانی در سال 1973 شکل گرفت، سازمانی که اولین عملیات نظامی خود را در 23 نوامبر 1975 انجام داد.


بیست و دومین نشست تاریخ شفاهی

مهمان بیست و دومین نشست از این سلسله نشست‌ها احمد افجه‌ای، مدیر انتشارات و کتابفروشی «سیروس» بود که دوشنبه یکم تیر 1394 در سرای اهل قلم حاضر شد و در گفت‌وگویی صمیمانه به بیان خاطرات و پاسخگویی به سؤالات نصرالله حدادی پرداخت. سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب به همت مرکز کتاب پژوهی موسسه خانه کتاب دوشنبه‌ها با دبیری نصرالله حدادی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود و هر هفته به تاریخچه فعالیت‌های یکی از ناشران، کتابفروشان و یا موزعان با سابقه و قدیمی در طول سال‌های متمادی و قدردانی از مدیر آن انتشارات اختصاص دارد.


طرح تاریخ شفاهی طوفان سندی

دانشگاه نیوجرسی New Jersey آرشیوی از خاطرات شفاهی بازماندگان ابرطوفان سندي ایجاد می‏کند. استاد تاریخ متیو بندر Matthew Bender می‏گوید 18 دانشجوی کلاسش از 100 ساکن نیوجرسی مصاحبه تهیه کردند. این مصاحبه شوندگان سرگذشت‏های مفصل و احساسی در مورد طوفان 2012 به اشتراک گذاشتند.


سرگذشت‏هایی از سنگرهای ترکیه

معلم 23 ساله خلیل ایییدیلی Halil Iyidilli فقط با 10 پارا (کوچک ترین واحد پول زمان عثمانی) از طرف همرزمانش برای عزیزانشان نامه می‏نویسد. کاغذ و نامه از همه چیز ارزان تر بود. آمار بیسوادی در میان سربازان عثمانی بالا بود. گفته شده بود که از هر 1000 نفر یک نفر می‏توانست بخواند و بنویسد. بنابراین خدمتي که ایییدیلی در زمان دوري از سنگرهاي گالیپولی Gallipoli در 1915 ارائه می داد، بسیار ارزشمند بود.


دانشگاه ایالتی یوتا با تاریخ شفاهی به زندگی پناهندگان می‏پردازد

دانشگاه ایالتی یوتا با همکاری کتابخانه کنگره سرگذشت پناهندگان کش‏ولی (درةکش) Cache Valley را برای عموم مردم بازگو می‏کند. این طرح میدانی که «صداها: پناهندگان در کش‏ولی» نام دارد با جست‌وجوی گفته‏هایی از جمعیت‏ها‏ی «کارن Karen»، «برمه‏ای»، «اریتره‏ای» و جمعیت‏ها‏ی پناهنده مشابه در کش‏ولی‏ روایت‏ها‏ و تجربه‏ها‏ی زندگی را جمع‏آوری می‏کند


هرودوت و تاریخ شفاهی - 5

تحلیل به موقعِ سنت‌های یونانی، بعضی از ابهامات را روشن می‌سازد. نخست این که، تحقیق و بررسی ما نباید از مبدأ اعتبارِ تاریخی داشتن یا نداشتن سنت‌های زمان هرودوت آغاز شوند؛ چه برسد به حقیقت داشتن یا نداشتن اپیزودها یا گزاره‌های واحد: این‏ها در واقع پرسش‌های ثانویه‌ای هستند که تنها بعد از مشخص شدن نوع سنت‌ها می‌توان به آنها پرداخت. البته موضوع مذکور هر چند در بستر و سیاق شفاهی غالباً فراموش می‌شود، اما اصل بنیادی همة اَشکال نقد منابع محسوب می‌شود، و به سنت‌های شفاهی اختصاص ندارد.


تاریخ شفاهی زندگی روزمره از نگاه یک خانواده

نیووست مینستر در رگ های اولین بنسان Evelyn Benson جاری است. پنج نسل از خانواده او در همان خانه خیابان ششم برای بیش از 100 سال زندگی کرده اند. پدر او جیمز لوییس سنگستر James Lewis Sangster شهردار این شهر بود. او با همسرش دان Don در مدرسه نیو وست New West آشنا شد. او برای تأسیس تاتر موزیکال رویال سیتی Royal City کمک کرد و سال قبل به عنوان شهروند سال انتخاب شده بود.


بیان رازهای زندگی در اتاقک طرح شنیدن

فی گلاور Fi Glover مجری برنامه «شنیدنی‏های ویژه The Listening Project’s live specials» که از رادیو4 پخش می‏شود، می‏خواهد میل به شنیدن در مردم را با بحث درباره حرف‏های خاصی که افراد هیچ گاه درباره آنها با یکدیگر حرف نمی‏زنند، بسنجد. برنامۀ مبتکرانۀ شنیدن بی بی سی The Listening Project initiative، مردم بریتانیا را تشویق می‏کند گفتگوی خود با فردی از نزدیکان خود را، درباره موضوعی که قبلاً در مورد آن هرگز به طور صمیمی بحث نکرده‏اند، ضبط کنند.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ انتشار فراخوان دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران
◄ آغاز انتشار مجموعه تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس
◄ اجرای طرح ثبت تاریخ شفاهی جهادگران شهریار
◄ برگزاری نخستین دوره کارگاه ادبیات شفاهی در قزوین



نظریه تاریخ شفاهی-۴۶
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


 بعضی از دغدغه‌هایی که دربارة فقدان توازن قدرت در رابطه‌های مصاحبه‌ای مطرح شده‌‌اند امروزه چندان جنبة اضطراری ندارند. دست کم تشدید علاقة رسانه‌ها در فرهنگ غربی به ابعاد و زوایای مختلف زندگی خصوصی مردم و بسط «فرهنگ اعترافگری» که آنان را تشویق به نقل صریح و آزادانة داستان زندگی‌شان در برابر عموم می‌کند بدین معناست که اعتراف مسائل خصوصی دیگر به جلسات روان‌درمانی اختصاص ندارد. زنان نیز تحت تأثیر نشریات زرد و زنانه و رسانه‌های صوتی و تصویری به خوبی به این گرایش عمومی خو گرفته‌اند. استقبال مردم از آشنایی با مشکلات و تلاش‌های روزمرة شخصی مخاطبان و نمایش بعضی از خصوصی‌ترین زوایای زندگی مردم در برنامه‌های واقعیت‌نمای تلویزیون به قول سامرفیلد حاکی از این است که «زنان با انواع و اقسام برنامه‌های اعتراف‌گیرانة رسانه‌ای آشنا شده و از میان آنها یکی را که با موقعیت خودشان تناسب بیشتری دارد به عنوان الگو برمی‌گزینند و سپس پا به میدان مصاحبة تاریخ شفاهی می‌گذارند.»(1) بدین ترتیب، بسیاری از پاسخگویان با اعتماد به نفس به انتظاراتی که از آنان به وجود آمده جواب می‌دهند و قادرند نقش خود را طبق انتظارات مصاحبه‌گر ایفا کنند، یعنی خودشان را مشتاقانه در کانون داستان می‌نشانند، عواطف‌شان را بروز می‌دهند و همچون یک اندیشمند بدون رودربایسی دربارة تجربه ذهنی زنانه‌شان حرف می‌زنند. از آن گذشته، رشد تاریخ زنان و انتشار گزارش‌های مربوط به نقش اجتماعی آنها چارچوب مناسب‌تری را برای داستان‌های انفرادی زنان پدید آورده است. اما همواره با افراد و گروه‌هایی مواجه خواهیم شد که تکیه بر روایت‌های غالب و رایج برای بیان تجربیات‌شان را دشوار خواهند یافت و به همین بهانه نیز به دنبال اطمینان خاطر و آسایش روحی و روانی خواهند بود. مثلاً زنان و مردان همجنس‌باز مُسن که سالیان سال مجبور بودند هویت جنسی‌شان را پنهان یا سرکوب کنند در زمرة کسانی قرار می‌گیرند که دوست دارند داستان زندگی منسجمی بسازند، زیرا تجربه‌های گذشته و معنایی که از آن تجربیات در ذهن‌شان ترسیم شده به هیچ وجه به زبان و در چارچوب فرهنگی جامعة ولنگار امروز قابل بیان نیست.
ورود فمینیست‌ها به موضوعاتِ مُنبعث از بیناذهنیت در مصاحبه، تأثیرات فراگیری بر اجرای تاریخ شفاهی گذاشته است. اکنون مفهوم یا تصور برخورد بیناذهنی در مصاحبه برای مورخان شفاهی به یک امر معمولی بدل شده و فکر آنان را به کار انداخته تا دربارة شیوه‌های تولید داستان‌های خاطره‌آمیز بیندیشند. سؤالات مطرح‌شده از سوی فمینیست‌ها اکنون قابلیت اجرا و کاربرد در رویة تاریخ شفاهی را دارند. دعوت مایکل فریش به اتخاذ رویة «مرجعیت مشترک»(2)  بین مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده، که در واقع تلاشی است برای «تقسیم عادلانة مرجعیت فکری» تا به وسیلة آن بتوان حالت سلسله‌مراتبی را در فرایند پژوهش کاهش داد، یکی از همین واکنش‌هاست که در فصل هشتم بدان می‌پردازیم.

رویه عملی (اجرا)

ترغیب پژوهشگران به تعمق دربارة نقش خودشان در فرایند مصاحبه و برخورد شفاف با بیناذهنیت‌های حاکم بر محیط مصاحبه اکنون به امری عادی بدل شده است. اما چگونه باید این توصیه را عملی نمود؟ ارائة اطلاعات دربارة هویت مصاحبه‌گران به سادگی ممکن است، اما خواننده از کجا بداند که با این اطلاعات چه باید بکند؟ اینکه مخاطب از جنسیت، قومیت و طبقة اجتماعی مصاحبه‌گر مطلع باشد فایده‌ای ندارد مگر آنکه بداند خصوصیات مذکور چه تأثیری بر مصاحبه‌شوندگان داشته است. آمیختن تحلیل تمام‌عیار و عمیق از ساز و کار بیناذهنیت در برآیند نهایی پژوهش به دشواری ممکن است.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.