شماره 202    |    9 ارديبهشت 1394

   


روش‏شناسی در تاریخ شفاهی ایثار و شهادت

جمع‌آوری، نگهداری و ساماندهی اسناد شفاهی و مکتوب جنگ در ابعاد با توجه به تأثیر آن‌ از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یکی از اولویت‌های فرهنگی کشور در دو دهه گذشته بوده و مراکز زیادی بنا بر نیاز و تعریف خود از موضوع در این زمینه فعالیت نموده‌اند. از جمله ابعاد مستندسازی تاریخ جنگ، تاریخ شفاهی شهدا است. در چند سال اخیر مبحث تاریخ شفاهی و ضبط خاطرات مرتبط با شهدا به طور ویژه از نهادهای گوناگونی مانند بنیاد شهید، سپاه، ارتش، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و حتی برخی لشکرها و تیپ‌های نظامی به صورت سازمان‏یافته و یا خودجوش دنبال شده است.


رونمایی «عصرهای کریسکان

مرتضی سرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب «عصرهای کریسکان» گفت: آینده ادبیات ایران ادبیات انقلاب و جنگ است و من باور دارم که این ادبیات روزی میدان نقش جهان ادبیات ایران خواهد بود. مراسم رونمایی از کتاب «عصرهای کریسکان» شامل خاطرات امیر سعید زاده عصر امروز در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در سخنانی اظهار داشت: کتاب «شنام» چند سال قبل و در چنین روزهایی بود که به دست من رسید. یادم هست همان روز مشغول خواندنش شدم و سرم را که بلند کردم ساعت یازده شب بود و من در دفترم در حوزه هنری بودم. همان موقع در تکاپو افتادم تا آقای گلزار راغب را پیدا کنم و برای دیدنش در صبح فردا در حوزه هنری قراری با او بگذارم...


ایثار و شهادت در سنجش تاریخ شفاهی

اقدام به برگزاری نشست‏های تخصصی در حوزه‏های مختلف علاوه بر این که موجب تبادل اطلاعات جدید و تمرکز بر مسائل جزئی می شود، بازخورد و اثرات مفیدی در حوزه‏های پژوهشی به همراه دارد. بررسی کارنامه انتشاراتی نشست‏های تخصصی تاریخ شفاهی طی دهه گذشته حاکی از آن است؛ مقالات منتشرشده به تأمين منابع و تجربیات ارزنده براي پژوهشگران کمک نموده‏اند. نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با موضوع ایثار و شهادت در 18 اسفند ماه 1392 با مشارکت گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تهران مرکز فرهنگی سید الشهدا(ع) برگزار شد.


عقاب علیه شیر

حمله احتمالی نظامی آمریکا به ایران از موضوعاتی است که دغدغه ذهنی نویسنده بوده است و بعد از مدتی بر آن شده بود که پیش بینی هایش را از این مخاطرات به قلم آورد و بر اساس شواهد و مستندات تاریخی و مباحث هشدار بدهد به همه آنهایی که در پاره‌ای از مباحث و برداشت‌هایی تاریخی و سیاسی خوش‏بینانه در برابر دشمنان خویش به تسامح می‌نشینند و تصور دارند تسامح آنان موجب تسالم آنها خواهد شد. اما واقعیت آن است که تسامح در برابر دشمن به تسلیم خود آنها منتهی می‌شود نه جان سلامت بردن.


بیستمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

علی محمدی اردهالی، مدیر انتشارات محمدی میهمان بیستمین نشست تاریخ شفاهی کتاب بود که دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه 1394 در سرای اهل قلم برگزار شد. این ناشر پیشکسوت، که در 18 اسفندماه سال گذشته در سرای اهل قلم حاضر شد و به سؤالات نصرالله حدادی پاسخ داد، به علت ناتمام ماندن صحبت‌های خود، میهمان بیستمین نشست از این سلسله نشست‌ها شد تا بخش بعدی صحبت‌های خود که به فعالیت‌های خود در دوران انقلاب اسلامی و بعد از اختصاص داشت را بیان کند.


پنجمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران

پنجمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با حضور حسین بنی‌احمد - پیشکسوت عرصه روزنامه‌نگاری و سردبیر روزنامه اطلاعات در سال‌های قبل از انقلاب - برگزار شد. در این نشست که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، علاوه بر حسین بنی‌احمد، کاظم چایچیان - روزنامه‌نگار پیشکسوت - و همچنین رنجبر امینی - پیشکسوت عرصه توزیع روزنامه‌های قدیمی حضور داشتند و بنی‌احمد در این نشست به بیان خاطرات حرفه‌ای خود در سال‌های قبل از انقلاب پرداخت. بنی‌احمد در ابتدای این نشست، روزنامه‌نگاری را یک شغل دائمی تلقی کرد و گفت: روزنامه‌نگاری و خبرنگاری شغلی است که بازنشسته شدن ندارد و باید به آن عادت کرد


گپ و گفت حرفه‌ای

بیان بهترین تکنیک‌های مصاحبه در کتاب «گپ و گفت حرفه‌ای» منتشر شد. مخاطب در کتاب «گپ‌ و گفت حرفه‌ای»، مورخ شفاهی نیست، بلکه «مصاحبه‌گر خاطرات شفاهی» است. به جای اینکه سراغ اسناد و مدارک برویم، سراغ کسانی رفته‌ایم که حادثه‌ها را خلق کرده‌اند یا رویداد را بدون واسطه شنیده‌اند. نکته های کاربردی در مصاحبه برای خاطرات شفاهی در کتاب «گپ و گفت حرفه‌ای» توسط «رضا مصطفوی» منتشر شد. این کتاب دارای هشتاد بخش با عناوینی مختلف نظیر «زاویه نگاه را درست انتخاب کنید»، «آدم‌ها و خاطراتشان دو دسته‌اند»، «به احساسات مشترک توجه کنید!»، «مکالمه جزء مصاحبه نیست»، «با سکوت آغاز نکنید»، «سوالات دم‌دستی و سبک نپرسید»، «بدون داوری گفت‌وگو کنید»، «برای کلمه‌های نامفهوم توضیح بخواهید» و «برگ شناسایی سوژه‌های انقلاب و جنگ»، است.


ناگفته‌های دختر آیت‌الله‌کاشانی از پدرش؛

آنچه پیش روی دارید، گفت و شنودی متفاوت با یکی از فرزندان ِدخترِ آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی است. سرکار خانم اشرف السادات کاشانی همسر دکتر سید جلال الدین مدنی در مقام بیان خاطرات خویش از پدر، به نکاتی جذاب اشاره می‌کند که تاکنون بیان نشده یا کمتر بیان شده است. امید می‌بریم که این گفت و شنود متفاوت، پژوهندگان تاریخ معاصر و نهضت ملی را به کار آید.


خاستگاه راوی گری جنگ ایران و عراق - بخش دوم

روایت در ایران طی سالهای اخیر، با تأثیر از فلسفه پدیدارشناسی و روش های تفسیری و هرمنوتیک، مباحث گسترده ای درباره «چیستی روایت» و روش های آن، همچنین قرابت های دو حوزه "تاریخ و ادبیات" طرح شده است. در عین حال، مفهوم «راوی» همچنان تحت تأثیر مفاهیم موجود در فقه و حدیث قرار دارد. حال آنکه به لحاظ نظری و روشی، مفاهیم «راوی- روایت- روایت گری» در نظریه های جدید روایت، بهم پیوسته است. فارغ از مباحث گسترده و متنوعی که در این زمینه وجود دارد و باید به آن توجه کرد، با مشاهدات و تجربه، همچنین مطالعات مختصر و پراکنده ای که داشتم، در این بخش به مفهوم راوی، روایت و روایتگری بصورت اجمالی اشاره خواهم کرد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر»
◄ برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در تبریز
◄ انجام پنج طرح تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لرستان
◄ ثبت شرح حال 600 تن از رجال با محوریت تاریخ شفاهی
◄ جلد دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست منتشر شد
◄ رئیس حوزه هنری: آقای توکلی، تاریخ‌نگاری دغدغه‌مند است
◄ انتشار شماره سوم فصلنامه «مطالعات تاریخ ایران اسلامی»



نظریه تاریخ شفاهی-۳۹
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


از سوی دیگر، چیزی که در نگاه اول ممکن است به ملاقاتی بی‌ثمر شبیه باشد با تعامل خوب مصاحبه‌گر و مصاحبه‌شونده و ایجاد رابطة صمیمی بین آن دو یقیناً مصاحبه‌ای مفید و مثمرثمر را رقم می‌زند. ما عموماً بر این باوریم که در صورت ایجاد رابطه‌ای خوب با مصاحبه‌شونده‌مان می‌توانیم مصاحبة ارزشمندی را از او بگیریم. باید هم چنین باشد زیرا رابطة بین فردیِ مطلوبِ طرفین غالباً موجب صراحت بیشتر و حتی زمینه‌ساز بیان مسائل محرمانه می‌شود. علت باور ما ناشی از فرهنگ غربی ماست که زمینه ایجاد ارتباط هدفمند و مثمرثمر را در همه موقعیت‌ها فراهم می‌سازد. میریام زوکاس(1)  با عده‌ای از زنان دربارة موضوع دوستی مصاحبه کرد. وی در تحقیقاتش مصاحبه را نوعی شِبهِ دوستی(2)  توصیف می‌نماید و می‌نویسد که در نگاه پاسخگویانش مصاحبه غالباً به مکالمة دوستانه شباهت داشت و «آنان اسراری را از زندگی‌شان تعریف می‌کردند که به قول خودشان فقط برای یک دوست نزدیک قابل بازگویی بود».(3) زوکاس به احساسات مبهمی که در چنین اوضاعی بر او مستولی شده بود، اعتراف می‌کند. از طرفی صراحت پاسخگویانش وی را معذب کرده بود زیرا تبادل اطلاعات در این نوع رابطه، برخلاف رویة دوستی‌های واقعی، به شکل دوطرفه صورت نمی‌گرفت؛ از طرف دیگر، این دقیقاً همان موقعیتی بود که وی آرزویش را داشت. به هر حال او خود یک زن بود و می‌دانست که در مصاحبه با زنان می‌توان «از تلاش طبیعی آنان در تشویق به برقراری ارتباط سود برد».(4)
همواره باید تکاپوی بیناذهنی در موقعیت مصاحبه را صادقانه قبول نمود. فراموش نکنیم که منبع اولیه یعنی همان مصاحبه را تصورات طرفین مصاحبه شکل می‌دهد. این امر در مصاحبة بلیی با اعضای فرقة کوکلوس کلان به وضوح قابل مشاهده است. گوش دادن به نوار مصاحبه‌ها یا خواندن واج‌نگاشت آنها کمک مؤثری است برای درک روابط بیناذهنیِ جاری در مسیر تولید محصول تاریخ شفاهی. ماحصل گفتگوی یک زن مصاحبه‌گر جوان با یک مرد مصاحبه‌شوندة مُسن عقلاً و منطقاً از نظر سبک و محتوا با ماحصل مصاحبة همان مرد با یک مرد مصاحبه‌گرِ مُسن تفاوت خواهد کرد. تحقیقات هیلاری یانگ(5)  دربارة خصوصیات مردانة مردان اسکاتلندی در عصر کنونی، وی را بدین نتیجه رساند که هویت فاعلیِ او به عنوان یک زن جوان تحصیلکردة غیر سنتی چنان روی پاسخگویان بزرگ‌تر از او تأثیر گذاشت که خصوصیات تاریخی مردانه خود را در تطابق با تصور خود از او می‌ساختند.(6) وی تأئید می‌کند که مصاحبه‌شوندگانش او را تجسم «زنی معتقد به تغییر نقش‌های جنسیتی» می‌دیدند و بعضی از آن مردان در گفتگو می‌کوشیدند تا خاطرات‌شان از نقش‌های مردانه را به نحوی انشاء کنند که با مفاهیم و باورهای امروزی‌تر دربارة نقش‌های جنسیتی تطابق داشته باشد، به عبارت دیگر آنان در پاسخ‌هایی که به پرسش‌های جنسیتی یانگ می‌دادند بر نقش‌های جنسیتی صحه می‌گذاشتند و به نوعی اعتراف می‌کردند که از گفتمان «مرد جدید» آگاهی دارند.(7) البته بعضی‌ها هم او را در تصور خود نه یک فرصت بلکه تهدید تلقی می‌کردند. حتی یکی از فعالان سابق اتحادیه‌های کارگری از موضعی بالا و تحکم‌آمیز در مصاحبه حاضر شد زیرا اعتقاد داشت که زنی مثل او و کلاً زنانِ امروزی، مشاغل سنتیِ همکاران مرد او را به خطر انداخته‌اند.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.