شماره 199    |    19 فروردين 1394

   


«تاریخ شفاهی معماری ایران» در دانشگاه شهید بهشتی

اسفند ماه گذشته مراسم رونمایی از «تاریخ شفاهی معماری ایران» اثر میترا هاشمی در دانشگاه شهید بهشتی در تالار دانشکده معماری این دانشگاه با حضور نویسنده، علیرضا کمری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، دکتر قیومی و دکتر ابهری از اساتید دانشگاه یادشده و شماری از دانشجویان و علاقمندان برگزار شد. در ابتدای جلسه خانم فلاح با ارایه توضیحاتی آغاز سخن کرد و سپس خانم ابهری، و آقایان کمری و قیومی ایراد سخن کردند. «تاریخ شفاهی معماری ایران» از معدود آثار منتشر شده در ایران است که تاریخ شفاهی را حوزه ای غیر از سیاست مطرح ساخته است. انتشار این اثر می تواند آغازی باشد برای گسترش استفاده از روش پژوهشی تاریخ شفاهی در عرصه های تازه. شرح این جلسه و بیانات سخنرانان را در ادامه می خوانید.


«در کوچه و خیابان» با دکتر عباس منظرپور

عصر دهم دی ماه سال گذشته فرصتی دست داد با دکتر عباس منظرپور نویسنده «در کوچه و خیابان» در منزل پسر بزرگوارشان در حوالی میدان امام حسین(ع) تهران به گفتگویی بسیار صمیمی بنشینیم. اگرچه این گفتگو بیش از سه ساعت به درازا کشید، اما گفتار شیرین و صمیمی دکتر منظرپور که در دهه نهم زندگی است، نگذاشت گذر این زمان را حس کنیم. «در کوچه و خیابان» تاکنون چند بار تجدید چاپ شده (1379، 1383، 1386، 1393) و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفته است. این اثر از زمره آثاری است که در حوزه مردم شناسی و تاریخ اجتماعی شهر تهران بسیار سودمند است. در گفتگوی زیر با ایشان از کتابشان و دیگر موضوعات تاریخی در سده گذشته پرسیدیم و شنیدیم. شما را نیز دعوت می کنیم این گفتگوی خواندنی را بخوانید.


زوایای پنهان تاریخ عکاسی مشهد

روز سه شنبه پنجم اسفندماه 1393، سخنرانی مهدی حسامی کارشناس عکس مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور تعدادی از کارشناسان تاریخ در محل کلاس آموزش برگزار شد. وی با اشاره به تاریخچه عکاسی در جهان و ایران گفت: «عکس در لغت به معنای فنّ عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است.


رضاشاه در سایه روشن تاریخ معاصر ایران، از آغاز تا پایان سلطنت

کتاب «رضاشاه در سایه روشن تاریخ معاصر ایران، از آغاز تا پایان سلطنت» یکی از جدیدترین کتاب‌ها درباره رضاشاه است که با مراجعه به منابع موجود تلاش دارد شخصیت و موقعیت تاریخی رضاشاه را در صحنه سیاسی ایران مورد بررسی قرار دهد. در بخشی از این کتاب با عنوان «اصل و نسب رضاشاه» با اشاره به گزارشاتی که از سوی رجال دوره رضاخان نوشته شده است، آمده است: «رضاخان پهلوی موسس سلسله پهلوی فرزند عباسقلی خان سوادکوهی معروف به داداش بیگ در سال 1256 در سوادکوه به دنیا آمد. بعد در سن 22 سالگی به عنوان قزاق داخل خدمت قزاقخانه شد.


تاریخ شفاهی از پایین به بالا

من، جِسی لیمیش (Jesse Lemisch) و جمعی از مورخانِ معتقد به تفکر چپ نوین در سال 1968 پیشنهاد کردیم که تاریخ نه از منظر بالانشینان و از مابهتران و نخبگان بلکه از منظر فرودستان و طبقات پایین جامعه و به عبارتی از پایین به بالا نوشته شود. به اعتقاد جِسی لیمیش: آنچه که به عنوان تاریخ در کتاب‌ها و نوشتجات مختلف ثبت شده، غالباً تاریخ «بزرگمردان سفیدپوست» است. حرف ما این بود که باید تاریخی هم برای «بی‌زبانان»بیافرینیم.


مصاحبه گام به گام با استیوجابز (۶ و پایانی)

طرح تاریخ شفاهی برنامه افتخارات جهان رایانه در آوریل سال 1995 با استیوجابز (Steve Jobs) رئیس وقت شرکت رایانه ای نکست(NeXT) مصاحبه کرد. این مصاحبه جامع را دانیل مورو(Daniel Morrow) مدیر اجرایی برنامه افتخارات انجام داد. در مورد وضعیت فعلی و آینده اینترنت و خدمات تجاری آنلاین و نحوه اثرگذاری آنها بر تحولات صنعت کامپیوتر چه نظری دارید. واضح است که اینترنت و شبکه جهانی هیجان‌ انگیزترین مسئله حال حاضر دنیای کامپیوتر است. این دو به سه یا چهار دلیل هیجان‌انگیز هستند.


هفدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب به همت مرکز کتاب پژوهی موسسه خانه کتاب دوشنبه هر هفته با دبیری نصرالله حدادی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود و هر هفته به تاریخچه فعالیت‌های یکی از ناشران با سابقه و قدیمی در طول سال‌های متمادی و قدردانی از مدیر آن انتشارات اختصاص دارد. مهمان هفدهمین نشست از این سلسله نشست‌ها مجید طالقانی، مدیر انتشارات «نقش جهان» بود که دوشنبه 17 فروردین ماه 1394 در سرای اهل قلم حاضر شد و در گفت‌وگویی صمیمانه به بیان خاطرات و پاسخگویی به سوالات نصرالله حدادی پرداخت.


برش‌هایی از کتاب خاطرات استاد اسفندیار قره‌باغی

نام «اسفندیار غره‌باغی» با تاریخ موسیقی انقلاب اسلامی پیوند خورده است. اگرچه نام استاد، بیشتر با سرود «امریکا امریکا» شناخته می‌شود اما حضور فعال و پردامنه‌اش در عرصه‌ی موسیقی، محدود به این جاودانه‌ی بی‌مانند نمی‌شود. ده‌ها سرود دیگر با صدای این هنرمند تبریزی. در موضوعات گوناگون مرتبط با آرمان‌ها و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس،‌ در گنجینه‌ی هنر انقلاب،‌ باقی مانده که هر کدام، انعکاس‌دهنده‌ی بخشی از هویت عدالت‌خواهِ هنر مردمی انقلاب اسلامی است. خاطرات استاد، در قالب کتاب «متولد بهمن» در واحد تاریخ شفاهی آذربایجان شرقی، به زودی منتشر می‌شود. مطالعه‌ی بخش‌های کوتاهی از این کتاب منتشر نشده، می‌تواند اهمیت و جذابیت خاطرات هنرمند ارزنده‌ی انقلاب را برای مخاطب نشان دهد.


تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی: حوزه‌ی جدیدی از تاریخ‌نگاری انقلاب

دبیرستان‌ها از حیث جامعیت فعالیت‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته‌اند لکن وقتی آنها را در سیر تاریخ انقلاب در بستر تظاهرات‌های دانش‌آموزی، تشکیل کمیته‌های انقلاب، کمک به محرومین، حضور جدی در نمازهای جمعه، درگیری علمی با گروهک‌ها،‌ مقابله با منافقین، مدیریت فرهنگ عمومی شهر، حضور در جنگ، تشییع شهدا و هزاران کار زمین مانده‌ی انقلاب، می‌بینیم اهمیت دوچندانی می‌یابند. دبیرستان‌ها از حیث راویان ماجراها و خاطرات نیز تنوع زیاد و جالبی دارند.


فنون مخفی‌کاری آموختیم

از سال‌های پیش از انقلاب که خفقان سیاسی بر کشور حاکم بود، بسیاری از فعالان سیاسی و روشنفکران در پی راه‌حلی برای مبارزات مخفی و در نهایت نجات مملکت بودند. برخی نیز از پی مبارزات در داخل کشور و گرفتاری‌های ناشی از آن به مهاجرت از ایران و ادامة ‌مبارزه در خارج از کشور روی آوردند. در آن سال‌ها صادق قطب‌زاده در فرانسه، دکتر تقی‌زاده در انگلستان، ابراهیم یزدی و مصطفی چمران در امریکا پناهگاه کسانی بودند که به قصد مبارزه از ایران خارج می‌شدند.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ بانک اطلاعاتی تاریخ شفاهی انقلاب فعال می‌شود
◄ تاریخ شفاهی تلاش‌های دهه شصت در حوزه سینمای انقلاب
◄ احداث باغ موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس برای ثبت تاریخ شفاهی
◄ ثبت تاریخ شفاهی سبک زندگی 210 خانواده شهید
◄ برگزاری کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در هرمزگان
◄ انتشار مصاحبه‌ تاريخ شفاهي امين فقيري
◄ ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس کاشان
◄ دسترسی به فایل‌های صوتی مرکز مطالعات تاریخ شفاهی آمریکا در کتابخانه مجلس
◄ انتشار یازدهمین شماره فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42
◄ برگزاری نشست تاریخ محلی قوچان
◄ بررسی تطبیقی حوزه‌های نجف و قم
◄ نقد «همه مردان شاه» و «انقلاب ایران به روایت رادیو بی بی سی»
◄ خاطره‌نویسی رضا میرکریمی از عملیات خیبر
◄ نوستالژی دهه ۶۰ در تلویزیون
◄ انتشار کتاب‌های «ادبيات شفاهي و فرهنگ ملي ما» و «شيوه زندگينامه‌نويسي»



نظریه تاریخ شفاهی-۳۶
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


ویکتور ترنِر، مردم‌شناس، می‌گوید: «باید با ذهنیت‌مان رابطه‌ای عینی داشته باشیم».(1) روی سخن او با بحث بازاندیشی در رشته‌های قوم‌شناسی و مردم‌شناسی بود که عموماً در شیوه‌ای به نام مشاهدة مشارکتی بر آن تأکید می‌کردند و تندترین نقدها بر عینیت نیز از همین نقطه شروع شد. تا دهه 1980 بحث بازاندیشی به چند رشته راه یافته بود و امری ضروری و سودمند به حال تحقیقات دیده می‌شد، هر چند مورخان شاید در برابر انتقاد از رویکرد عینی به تحقیقات از همه بیشتر سرسختی نشان می‌دادند. از سوی دیگر، مورخان شفاهی تغییر رویکرد از گردآوری اطلاعات به سمت تحلیل روایت‌های خاطره‌ای را آغاز کرده بودند و لذا تحلیل متون رواییِ تولیدشده در شرایط نامأنوس برای بسیاری از اصحاب حرفة تاریخ، برای آنها مشکلاتی به بار آورده بود. این مورخان شفاهی بودند که نظریه‌ها و چارچوب‌های مفهومیِ ابداعی در سایر رشته‌ها مانند ادبیات، زبان‌شناسی، روانشناسی و مردم‌شناسی را پذیرا شدند. در دهه 1990 ذهنیت به یکی از عناصر مفید و مثبت پژوهش‌های تاریخ شفاهی تبدیل شده بود. مورخان شفاهی همزمان با تلاش برای راهیابی به ژرفای تجربه‌های شخصی انسان‌ها، اندیشه در هویت خود را نیز به پژوهشگران توصیه می‌کردند. پس از آنکه مشخص شد هویت‌های ذهنی کاملاً در محیط و فضای پژوهش حضور دارند و بر نتایج کار تأثیر می‌گذارند، مورخان نفس راحتی کشیده و تفسیر داستان‌های خاطره‌آمیز را با اطمینان بیشتری انجام دادند.
البته در این اواخر نظریه‌های پساساختارگرایانه نیز بر رویکردهای مورخان به ذهنیت بی‌تأثیر نبوده است. مثلاً با تبعیت از نظریة رونالد بارتس(2)  ساختارها را قیودات ایدئولوژیکی هر روزه‌ای می‌بینند که (در پرسش‌ها و مفروضات مصاحبه‌گر) باید صادقانه برملا شوند؛ لذا طبقة اجتماعی نه یک ساختار «عینی» بلکه ساختاری ذهنی است که جامعه برای نگاه به خودش وضع و علما نیز نظریه‌هایش را تأمین نموده‌اند. یا اینکه ساختارهای مذکور قادرند بر گفتمان هر روزه دربارة مفاهیم «رسمی» رفتار ایده‌آل اِعمال قدرت کنند. این نوع نگاه مورخان به ساختارها تحت تأثیر نظریة میشل فوکو(3)  شکل گرفته است. اشارة ویژة فوکو به گفتمان‌های رایج دربارة رفتار «صحیح» جنسی و ساز و کار کنترل بدن زنان در قرن نوزدهم و بیستم را می‌توان مثال آورد. در این دو قرن بیش از آنکه چنین کنترلی به واسطة توصیه‌های قانونی صورت گیرد با اندیشه‌ها و نظریه‌های تنزه‌طلبانه دربارة پوشش، دانش جنسی و رفتارهای اخلاقی زنان صورت می‌گرفت که همسالان و خود زنان در اجرای جدی آن نقش مؤثری ایفا می‌کردند. بدین ترتیب فوکو به مورخ توصیه می‌کند که درونی شدن گفتمان را بفهمد و ساختارهایی را که ما بر خود تحمیل نموده‌ایم، بشناسد. به گفته ژاک دریدا،(4)  عمل تفسیر گفتار و زندگی روزمره را باید همچون عمل خواندن متن فرض کنیم، مثل کاری که دانشجوی ادبیات می‌کند و فرقی هم ندارد که گفتار یا زندگی روزمره متعلق به گذشته باشد یا حال. ژاک لاکان(5)  نیز ریشه و خاستگاه چنین متونی را ذهن انسان می‌داند.(6)  اندیشه‌های مذکور و نظریه‌های برگرفته از فیلسوفان مدرن چنان تأثیری بر مورخان گذاشت که اساساً «خود» انسان را فاقد مرکز یا هسته به تصور درآوردند-یعنی فدقد هسته ثابت، فاقد هویت واحد و پایدار؛ آنچه که فرد به دنیا و به دیگران یا خودش نشان می‌دهد، ساعت به ساعت تغییر می‌کند. لذا مورخان شفاهی با توجه به درگیری خودآگاهی یا ذهنیت فرد با گفتمان‌های موجود در جامعه نتیجه گرفتند که «خود» محصول یک فرایند گفتگومحور است.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.