شماره 190    |    17 دي 1393

   


یادی از 17 دی سال 1356، قيام انقلابی زنان مشهد عليه حکومت پهلوی

هفدهم دي‌ماه 1356 در تاريخ انقلاب اسلامي براي شهر مشهد فصلي جديد محسوب مي‌شود؛ زيرا در اين روز تعدادي از زنان مسلمان مشهد براي نخستين‌بار عليه حکومت پهلوي دست به اعتراض زدند. حضور زنان در اين اجتماع سياسي نوعي اعتراض به تشکيلات حکومت پهلوي و درخواست آزادي زنان دربند بود. هرچند به‌خاطر مسائل امنيتي و کنترل مطبوعات، اين موضوع در مطبوعات چندان بازتاب نيافت، اما حضور زنان در اين راهپيمايي سرآغازي براي مبارزات مردم شهر مشهد قلمداد مي‌شود.


نخستین کنفرانس ایران‌شناسی در فرانسه؛ تجربه دیروز و چشم انداز فردا

ایران‌شناسی در فرانسه، همراه با سایر گرایش‌های شرق‌شناسی، قدمتی دیرینه دارد. توجه به میراث غنی و دیرپای فرهنگی ـ تمدنی ایران در قالب فعالیت‌های باستان‌شناسی، شناخت ریشه‌های زبان‌های باستانی و خط‌های کهن ایرانی، و نیز مطالعه زبان فارسی، تصحیح و انتشار متون کهن، از مهم‌ترین عرصه‌‌های مورد علاقه‌ی ایران‌شناسان فرانسوی به ویژه در قرن نوزدهم بود. این مسیر با انعقاد قراردادهای رسمی میان نهادها و مؤسسات علمی فرانسوی با دولت ایران، طی سده‌های نوزدهم و بیستم بصورت گسترده‌ای ادامه یافت.


این پنج کوبایی

کتاب «این پنج کوبایی» شامل مقالات دستچین شده از صفحات نشریه «میلیتانت»، هفته‌نامه سوسیالیستی است که در سربرگش آمده است:«هفته‌نامه سوسیالیستی، منتشر شده در جهت منافع زحمت‌کشان که متونش هم به انگلیسی و هم اسپانیایی است،‌ در ایالات متحده، کانادا، انگلستان، استرالیا، زلاندنو و همچنین در سایر نقاط جهان توزیع می‌شود. مقالاتی که در این کتاب چاپ شده‌اند، از میان تقریبا 200 گزارش خبری و مقاله ویژه‌ای برگزیده شده‌اند که در این نشریه ظرف 15 سال درباره پنج کوبایی منتشر شده است.


چرا تاریخ‌نگاری از پایین اهمیت دارد؟

ادوارد پالمر تامپسون زمانی کریستُف هیل را «استادی فراتر از استاد یک کالج قدیمی آکسفورد» خوانده بود. خود تامپسون را هم می‌توانف راتر از نظریه‌پرداز بزرگِ «تاریخ از پایین» (History from below) در انگلستان دانست. تأثیر او بر مطالعات فرودستان در هند بر همه عیان است. اما ترکیبی از تأثیر او بر تاریخ خاورمیانه آگاه است. کتاب تشکیل طبقة کارگر انگلیسی او در دهة 1960 همچون نفسی تازه در جان مطالعات خاورمیانه دمیده شد، در زمانی که این زمینة مطالعاتی زیر فشار مضاعف شرق‌شناسی و نظریة مدرنیزاسیون جنگ سرد در حال خفه شدن بود این شاخة مطالعاتی در نهایت نومیدی، احتیاج مبرمی به این نفس تازه داشت؛


تاریخ به سبک شفاهی

از جمله دلایلی که سبب شده است تاریخ‌نگاری‌های مربوط به انقلاب اسلامی متفاوت باشند، به تناقض‌های بی‌شمار دچار شوند و دسته‌بندی‌های گوناگون پیدا کنند، تفاوت تاریخ‌نگاری‌ها از لحاظ پایه‌های معرفتی و روش‌شناختی است. هر شاخه و گونه‌ای از تاریخ‌نگاری عیب‌ها و مزیّت‌های خود را دارند، امّا پیچیدگی، سیالیت و گستردگی ابعاد انقلاب اسلامی سبب می‌شوند که بعضی از گونه‌ها و روش‌ها کارآمدی بیشتری پیدا کنند. در میان این تاریخ‌نگاری‌ها، چنان‌که در بازار نشر و در فضای مجازی مشاهده می‌شود، تاریخ شفاهی جایگاهی و کارایی ممتازی پیدا کرده است. استفاده از تاریخ شفاهی برای ثبت و انتقال داده‌های تاریخی ویژگی‌هایی دارد که آن را به پرحجم‌ترین و به روزترین نوع تاریخ‌نگاری مبدل ساخته و در دانشگاه‌ها و مؤسسات تاریخی معتبر جهان جایگاه بسیار مستحکمی یافته است.


تاریخ شفاهی: تصویرهایی بیرون از قاب کتاب

درباره کم و کیف کتاب «شمس لنگرودی» از مجموعه‌ی تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران باید دیگران، آن‌هایی که از بیرون به آن نگاه می‌کنند، سخن بگویند. بنابراین دراین‌باره سخن‌ها گفته شده و بسیاری نیز گفته خواهد شد. آن‌چه در خصوص کتاب‌های تاریخ شفاهی جای افسوس دارد ناتوانی نوشته‌ها در بیان برخی خصوصیات و ویژگی‌های بزرگوارانی است که با آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم و حرف زدیم. مثلاً در هیچ جای کتاب عمران صلاحی (که از همین مجموعه چاپ شده است) آن چهره‌ی معصوم، پاک و صادق ایشان نیامده است.


تاريكنای مرگ يك «روشن»

مصاحبه ها يكجور تاريخ شفاهي زنان است براي مجله ايراندخت؛ سال٨٩. روشن وزيري آهسته به ميزباني مي آيد، با لبخند پهني بر چهره و نگاهي مادرانه. چاي و خاطره. چندساعتي گفت وگو و مرور گذشته ها. روشن وزيري ليوان چاي را روبه روي مان مي گذارد، لشك مشغول صحبت با تلفن است. زير لب مي گويد: «وقتي ازدواج كرديم و به ايران آمديم، لشك يك ايراني تمام عيار شد. بعد از دوسال تقاضاي تابعيت كرد و ايراني شد. بعد از رفتن بچه ها به آمريكا، لشك بود كه من را در ايران نگه داشت.» «روشن»، نوه «بي بي خانم استرآبادي» است؛ از زنان مبارز مشروطه خواه و موسس نخستين مدرسه دخترانه در ايران.


سمبل پايداري مردم آبادان به روايت اسناد

يكي از بزرگ ترين حوادث تاريخ معاصر ايران قبل از 22 بهمن 1357 بي ترديد قيام خونين 15 خرداد است. حجت الاسلام جمي با انتشار اخبار مربوط به قيام 15 خرداد و كشتار معترضان به دست نيروهاي رژيم، در آبادان دست به فعاليت زده و در منابر و مجالس به افشاي جنايات رژيم پهلوي و نشان دادن ماهيت حركت امام خميني(ره) پرداخت.بعد از تبعيد امام در 13 آبان 1343، موجي از اعتراض عليه رژيم پهلوي سراسر كشور را فراگرفت و علما و روحانيون به حمايت از امام(ره) برخاستند. حجت الاسلام جمي در پانزدهم آبان در مسجد بهبهاني هاي آبادان درحالي كه بشدت از سوي رژيم تحت فشار بود به تبعيد ايشان اشاره كرد.


خاطرات ناخدایکم هوشنگ صمدی

خاطرات ناخدایکم هوشنگ صمدی به کوشش سیدقاسم یا حسینی از معدود خاطرات منتشره پرسنل نیروی دریایی است و همین امر توانسته است آنرا با بسیاری از کتاب‌های خاطرات جنگ متمایز سازد. ناخدا هوشنگ صمدی یکی از قهرمانان تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران مقاومت 34 روزه خرمشهر است؛ افسری شجاع، دلیر، با کفایت و بسیار ایران‏دوست که به فرماندهی او، تکاوران، نیروهای مردمی موفق شدند ارتش عراق را هفته‏ها در خرمشهر زمین‏گیر کنند و ضربات و تلفات سنگینی بر تجهیزات و نفرات متجاوزان به آب و خاک ایران زمین وارد کنند.


صالحی امیری: همه نهاد‌ها در احیای ارزش‌های دفاع مقدس مکلفند

آیین گشایش «نمایشگاه اسناد افتخار 2 ویژه کربلای پنج» با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هدایت‌الله نواب، مدیر دفتر ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، سردار مرتضی قربانی، رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس 15 دی‌ماه 1393 در محل سازمان آرشیو ملی برگزار شد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ افتتاح دفتر برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران
◄ برگزاری كارگاه فن مصاحبه در تاریخ شفاهی
◄ استفاده از تاریخ شفاهی در بررسی ابعاد دو ترور شاه
◄ ثبت تاریخ شفاهی وقایع انقلاب در کاشان
◄ رونمایی نسخه الکترونیک کتاب «سال‌های بی‌قرار»
◄ نشست مجمع مهتاب با میزبانی قوه قضاییه برگزار شد
◄ بررسی زمینه‌ها و عوامل تهاجم نظامی عراق علیه ایران، کتاب شد 
◄ مجمع بانوان راوی به ساختار روایت می‌پردازد
◄ سیر تاریخی حادثه‌نگاری در مطبوعات ایران



نظریه تاریخ شفاهی-۲۷
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


شارلوت لیند تأثیرگذارترین نظریه‌پرداز در حوزة داستان زندگی است، لذا ذکر تعریف او از داستان زندگی در اینجا خالی از لطف نیست:
«داستان زندگی از تمام ماجراها و اجزاء گفتمانیِ مربوط به آنها مانند توضیحات، تاریخ وقوع رویدادها و عناصر پیونددهنده آنها تشکیل شده که فرد در طول سال‌های عمر خود و با نگاه به دو ملاک زیر بیان می‌کند:
1-ماجراها و اجزاء گفتمانیِ مربوط به آنها در داستان زندگی غالباً یک نکتة بسیار مهم و شاخص را دربارة گویندة داستان مورد ارزیابی قرار می‌دهند و با کلیت دنیا کاری ندارند.
 2-ماجراها و اجزاء گفتمانیِ مربوط به آنها خاصیت گزارش‌پذیری گسترده‌ای دارند؛ یعنی نقل‌پذیرند و در یک دورة زمانی طولانی می‌توان آنها را بارها و بارها تعریف نمود.»(1)  
پس می‌بینیم که خلاقیت و سیالیت در داستان زندگی موج می‌زند؛ شاید حقایق تاریخ زندگی را در داستان زندگی هم بتوان مشاهده کرد اما انتقال حقایق مذکور به داستان زندگی قطعاً با هدف متفاوتی صورت می‌گیرد. داستان زندگی می‌خواهد مطلب یا نکته مهمی را دربارة راوی به مخاطبش بگوید. راوی در این نوع روایت به شنونده می‌گوید «من را اینگونه که برایت توصیف می‌کنم، ببین و بشناس و من را از روی حقایق یا رویدادهای داستان زندگی‌ام قضاوت نکن.» داستان زندگی در عین حال فراگیرتر و درونی‌تر از تاریخ زندگی است و دست و پایش به خودآگاهی انسان، «خود» و نحوة توصیف یا معرفی آن «خود» گره خورده و ندرتاً پیش می‌آید که ایستا یا لایتغیر باشد. خاصیت داستان زندگی این است که ما دائماً در آن تجدید نظر می‌کنیم. مثلاً فردی که طلاق دردناکی را از سر گذرانده ممکن است ماجرای رویداد مذکور را در داستان زندگی‌اش بگنجاند اما نه از این حیث که رویداد مهمی در زندگی‌اش به شمار می‌آید؛ درکی که او از زندگی خود دارد و تفسیری که از آن در ذهنش ساخته است چنین تجربه‌ای را برجسته و مهم جلوه می‌دهد، زیرا بر خودشناسی او مؤثر واقع شده و مسیر زندگی‌اش را پس از آن رویداد تغییر داده است. به اعتقاد خانم لیند، حضور این رویداد در داستان زندگی صرفاً بدین خاطر نیست که نکته‌ای اخلاقی را دربارة گوینده‌اش بیان می‌کند (مثلاً در تلقی راوی، ذکر ماجرای طلاق در داستان زندگی‌اش تصویر مثبتی از او در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند) بلکه می‌توان آن را در چارچوب خزانة بسیار بزرگی از ماجراها و داستان‌ها گذاشت و بارها و بارها نقل کرد تا یک کل واحد کامل ساخته شود (روایت طلاق به فرد امکان می‌دهد تا دربارة رابطه‌اش با فرزندان، تغییر شغل بعد از آن واقعه و رویدادهای دیگری سخن بگوید). پس رویداد شاخص زندگی-طلاق در این مورد خاص-خاصیت ارزیابی‌کننده و گزارش‌پذیر دارد. لیند در ادامة اظهاراتش دربارة داستان زندگی می‌گوید:
«داستان زندگی صرفاً شامل مجموعه‌ای از ماجراها، توضیحات و غیره نیست؛ بلکه روابط حاکم بر همه آنها را نیز در خود جای داده است. پس هر گاه ماجرای تازه‌ای به خزانة داستان زندگی افزوده می‌شود، باید به نحوی با درونمایة ماجراهای قبلی نیز پیوند بخورد... بدین معنا که ماجراهای قبلی دائماً باید مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گیرند تا درک و شناخت کنونی ما از معنای زندگی‌مان قابلیت بیان و توصیف داشته باشد.»(2)
به اعتقاد لیند، بازبینی مداوم داستان زندگی و بازگویی آن در واقع شیوه‌ای است که ما بدان وسیله یک حس پایدار و مطمئن از خویشتن خویش به دست می‌آوریم و «خود» درونی‌مان را با دنیای بیرون‌مان هماهنگ می‌کنیم. این صورت‌بندی در نگاه مورخان شفاهی بلافاصله با نظریة اطمینان خاطر انطباق می‌یابد؛ طبق این نظریه، فرد داستان زندگی‌اش را با گفتمان‌های عمومی جامعه هماهنگ می‌کند تا بدین وسیله یک حس مطمئن و آرامش‌بخش از خودش ایجاد نماید. (در فصل چهارم مشروحاً بدین موضوع خواهیم پرداخت.)




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.