شماره 188    |    3 دي 1393

   


تاریخ شفاهی، ‏تاریخ محلی و پژوهش‏های مردم‏شناسی

لری دانیلسون فلکلوریست آمریکایی معتقد است که اگر فلکلوریست‏ها دامنه کاری خود را محدودتر ‏و به تاریخ علاقه بیشتری نشان دهند و تاریخ شفاهی کاران از حوزه مسائل سیاسی، ‏ اقتصادی و نخبگان به سمت مسائل اجتماعی مردم حرکت کنند می‏توانند در موضوعات زیادی مانند تعصبات، ‏ ترس‏ها، ‏ نفرت‏ها، ‏ موفقیت‏ها، ‏ عادات، ‏ وفاداری‏ها و خواست‏ها با هم همکاری داشته باشند. سؤال اینجاست که زمینه‏های اشتراک و افتراق تاریخ شفاهی، ‏ مردم‏شناسی و تاریخ محلی در کجاست؟ آیا امکان استفاده از ظرفیت‏های مشترک برای انجام پژوهش‏های تاریخی وجود دارد؟ آیا می‏توان بین داده‏های تاریخ شفاهی و مردم‏شناسی در ظرف مشترک تاریخ محلی ارتباطی برقرار نمود؟


برگزاری ششمین کارگاه تاریخ شفاهی در همدان

در ادامه سلسله کارگاه‏های تاریخ شفاهی، ششمین کارگاه تاریخ شفاهی بیستم آذرماه گذشته درسالن اجتماعات بنیاد شهید استان همدان از ساعت 8 صبح تا اذان ظهر با حضور دکتر مرتضی نورایی، استاد تاریخ دانشگاه اصفهان برگزارگردید. لازم به ذکراست این کارگاه‏ها از ابتدای سال 1392 به همت مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور (همدان) با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس استان همدان و حوزه هنری استان همدان برای آموزش و تربیت پژوهشگران و محققین جوان استان در کنار پژوهشگران و محققین با تجربه و کارکرده‏ی استان به صورت فصلی و به صورت کارگاهی برگزار می‏گردند.


"شرح اسم"؛ فرود تاریخ بر کاغذ

نشستی با عنوان نقد و بررسی کتاب " شرح اسم" که سال‌هایی از زندگی رهبر انقلاب اسلامی ایران را به رشته تحریر در آورده است، در اصفهان برگزار شد. " شرح اسم"، حاصل روزها و شاید ماه‌هایی است که هدایت الله بهبودی قلم به دست گرفته و خط به خط می‌نویسد؛ از مردی که به گفته بهبودی شاید نوشتن درباره وی از هر جهتی دشوار باشد. کتاب " شرح اسم" که داستان زندگی رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ را روایت می‌کند، برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال ۹۱ رونمایی شد.


ششمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

حسین مفید، مدیر انتشارات مولی در ششمین نشست «تاریخ شفاهی کتاب» از خاطرات گوناگونی با چهره ها و کتاب ها گفت. از خودش و همسرش که معماری خوانده اند و 37 سال است کار نشر می کنند. این نشست دوشنبه گذشته (یکم دی‌ماه) به قدردانی از مهندس حسین مفید، مدیر انتشارات مولی اختصاص داشت. دبیری این نشست که به صورت میزگرد برگزار شد، بر عهده نصرالله حدادی بود. گزارش کامل پرسش‌‌های حدادی و پاسخ های حسین مفید را می خوانید:


جو استایلز: از نژادپرستی در جنگ تا آرامش در جزیره مارتا وینیارد

این گزیده برگرفته از مصاحبه لینزی لی Linsey Lee ‏با جو استایلز Joe Stiles است که در کتاب «آنها که خدمت کردند – مارتا وینیارد و جنگ جهانی دوم» آمده است. این اثر را لینزی لی در مرکز تاریخ شفاهی موزه مارتا وینیارد تهیه کرده است. جو استایلز متولد سال 1925 بود و در سال 2006 درگذشت؛ لینزی لی سال 2002 با وی مصاحبه کرد. برای دریافت تاریخ شفاهی‏های بیشتر و ارتباط با یوتیوب به ‏نشانی موزه mvmuseum.org مراجعه کنید.


فراخوان نشست سالانه انجمن تاریخ شفاهی آمریکا - 2015

انجمن تاریخ شفاهی آمریکا برای جلسه سالانه - 2015 خود که مورخ 14 الی 18 اکتبر در ماریوت تامپا وسترسایدMarriott Tampa Waterside در تامپای Tampa فلوریدا برگزار می‏شود، از همگان برای ارسال مقالات و سخنرانی دعوت به عمل می‏آورد. مثل همیشه، کمیته برنامه ریزی انجمن تاریخ شفاهی از طرح‏ها‏ی پیشهادی برای سخنرانی در رابطه با موضوعات مختلف استقبال می‏نماید. کنفرانس 2015 با هدف همراهی با موضوع امسال «سرگذشت‏ها‏یی از تغییرات و عدالت اجتماعی»، بر قدرت تاریخ شفاهی در کشف ارتباط بین تغییرات سیاسی و فرهنگی و الهام بخشیدن به مشارکت مدنی، متمرکز خواهد شد.


تاریخ شفاهی و تاریخ طبقة کارگر: اتحادی ثمربخش (3)

در دو هفته گذشته بخش نخست و دوم این مقاله تقدیمتان شد. اینک بخش سوم را پیش روی دارید: تغییرات مذکور در بستر و زمینة تحولات سیاسی و علمی بین‌المللی اتفاق می‌افتاد. اندیشه‌ها و مفاهیم تامسون در باب تجربه، تأکید بر عاملیت آگاهانة کارگران، و علاقه به ایدئولوژی عموماً در تاریخ کارگران چندان برجسته نبودند زیرا ماتریالیسم تاریخی با انتقاد مواجه شده بود و تفکر چپ در سراسر دنیا رو به افول و فروپاشی می‌گذاشتت. با مورخانِ مدافعِ فرضیه‌های تاریخ اجتماعی «جدید»، که اکنون دیگر قدیمی محسوب می‌شد، کسانی به مخالفت برمی‌خاستند که نسل گذشته را با نگاهی تحقیرآمیز به نسل ایدئولوژیک تعبیر می‌کردند، نسلی که «در مرزهای تاریخ طبقة کارگر قراول می‌رود» و نمی‌گذارد نور نظریة پساساختارگرایی به درون بتابد.


کار گروه قوم نگاری انجمن مطالعات فرهنگی (CSA)– 2014 فراخوان مشارکت

کار گروه قوم نگاری انجمن مطالعات فرهنگی (CSA) از شما دعوت می‏نماید تا طرح‏های پیشنهادی شما برای سیزدهمین جلسه سالانه CSA که در ریورساید Riverside کالیفرنیا برگزار می‏شود، ارسال نمایید. کارگروه قوم‏نگاری تحقیقاتی در زمینه‏ی نحوه‏ی تنویر مطالعات فرهنگی با استفاده از روش‏های قوم‏نگاری انجام داده و همچنین انجام تحقیقات قوم نگاری را مورد بحث و بررسی قرار می‏دهد. به این وسیله از احزاب دعوت می‏شود تا موضوعات پیشنهادی خود را برای مقالات و میزگردها با تمرکز بر روش قوم‏نگاری در حوزه مطالعات فرهنگی، میزگردهای بحث و گفتگو، نمونه‏های موفق یا مسائل معاصر یا کارگاه‏های آموزشی و کارگاه‏های عملی ارائه نمایند.


نوجوانان هنگام مصاحبه با پدر و مادر گوش شنیدن دارند

تعدادی از دانش‏آموزان دبیرستان پلی تکنیک شهر فورت ورث Fort Worthدر تگزاس و هنرستان دابیسکی Dubiski در شهر گراند پریری Grand Prairie در طرح تاریخ شفاهی استوری کورپس StoryCorps سهم خود را دارند. آنها موظف بودند با اعضای خانواده مصاحبه کنند. دانش‏آموزان بیشتر از آنچه که انتظار می رفت خاطرات را ثبت کردند. سیدنی لاینز Sidney Lainez با مادرش استلا Stella درباره بزرگ شدن در کلمبیا و مهاجرتش به شهر نیویورک در 10 سالگی مصاحبه کرد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 

نظریه تاریخ شفاهی-۲۵
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


تحقیقات خانم هرتا دان وانگ(1) دربارة خودزیست‌نامه‌نویسیِ بومیان آمریکا نیز مطلب بالا را تأئید می‌کند. در فرهنگ این بومیان، «خود» همواره به عنوان جزءِ لاینفک جامعه یا قبیله به تصویر کشیده می‌شود و ماهیت مستقل ندارد. وانگ تعبیر «منِ جمعی»(2)  را برای تبیین این پدیده به کار می‌بَرَد.(3) اخیراً در بعضی از پژوهش‌ها بحث ارزیابی مجدد متون خودزیست‌نامه‌ایِ فرهنگ‌های غیر غربی شامل روایت‌های شفاهی و مکتوبِ داستانِ زندگی مطرح گردیده و مفروضات پنهان در مفهوم سنت خودزیست‌نامه‌نویسیِ اروپایی با انتقادات شدیدی مواجه شده است.(4) نخست باید بدانیم که فرهنگ‌های غیر غربی برای سخن گفتن دربارة «خود» راه و روش‌هایی را ابداع کرده‌اند که با شیوه‌های به اصطلاح هنجار در غرب یقیناً تفاوت‌هایی دارد. با درک این مطلب، شیوة پژوهشگران در گردآوری داستان زندگی انسان‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در بستر جوامع و فرهنگ‌های غیر غربی قطعاً تغییر خواهد کرد. و دوم آنکه هیچ کس حتی در جوامع غربزده نیز قادر نیست روایتی منطبق با گونة مُذکرمحورِ سفیدپوستیِ ناهمجنس‌گرای غالب که سوژه را در جایگاه پدیدآورندة سرنوشت خود می‌نشانَد، تولید نماید.


خود-روایتگری
یکی از شیوه‌هایی که انسان به کمک آن می‌تواند شناختی از خویشتن خویش کسب کند «خود-روایتگری یا، به عبارت دیگر، نقل ماجراهایی از زندگی خود است. به قول زبان‌شناس اجتماعی، خانم شارلوت لیند:
«کسی که دوست دارد با حس آرامش‌بخش یک انسانِِ شایستة پایدارِ مطلوبِ اجتماع در دنیای پیرامون خود زیست کند، باید داستان زندگی‌اش منسجم، مقبول و دارای قابلیت تجدید نظر باشد... . در داستان زندگی است که خودشناسی یعنی کیستی ما و چگونگی طی طریق ما برای رسیدن به حال کنونی‌مان تبلور می‌یابد و با همین محمل است که این احساس را به دیگران منتقل می‌نماییم.»(5)

لیند سه ویژگی را برای «خود» برمی‌شمارَد که با زبان و سخن گفتن دربارة «خود» حفظ می‌شوند: استمرار «خود» در طول زمان، رابطة «خود» با دیگران، و بازاندیشندگی(6)  «خود».(7) این سه ویژگی متعلق به خود-روایتگری در خودزیست‌نامه و تاریخ زندگی هستند هر چند ویژگی اول برای مورخ شفاهی بیش از دو صفت دیگر برجستگی دارد.

استمرار «خود» در طول زمان
مورخ شفاهی در پروژة مصاحبة تاریخ زندگی از اینکه می‌بیند مصاحبه‌شونده‌اش روایت خود را در یک خط زمانی پیوسته بیان می‌کند، بسیار لذت می‌برد. این حالت بدین معناست که راوی بین گذشته و حال رابطه ایجاد می‌کند و رویدادها را به ترتیب زمان وقوع‌شان می‌گوید و دائم از شاخه‌ای به شاخة دیگر نمی‌پرد. اکثر مصاحبه‌شوندگان نیز دوست دارند داستان‌های‌شان را به ترتیب زمان وقوع از کودکی آغاز کرده و به بزرگسالی برسند. شخصی که نتواند حس استمرار تاریخی را در داستان زندگی‌اش به وجود بیاورد و رویدادها و تجربه‌هایش هیچ ربطی به یکدیگر و به وقایع دنیای پیرامون او نداشته باشند، احتمالاً دچار عدم تعادل در «خود» یا حتی اختلال شخصیت می‌باشد. نمونه‌ای از عدم تحقق استمرار زمانی را در تعبیر آر. دی. لاینگ(8)  از «خود»ِ متفرق(9)  یا «خود»ی که از به فعلیت رساندن حس نظم و استمرار عاجز باشد، می‌توان دید.(10)


رابطه «خود» با دیگران
اهمیت دومین خصوصیت «خود» که بر تواناییِ تفکیک «خود» از دیگران دست می‌گذارَد از این حیث است که هویت منحصر به فردی را برای راوی تعریف می‌کند. یعنی راوی، داستان زندگی‌اش را در نسبت با دیگران برای ما می‌گوید که شامل مقایسه و تعیین نسبت «خود» با خویشاوندان، دوستان و سایر مردم است. این ویژگیِ خود-روایتگریِ زبانی مشخصاً ریشه غربی دارد و در گذشته عمدتاً به مردان سفیدپوست اختصاص داشت؛ سایر سنت‌های فرهنگی، زنان و اقلیت‌ها بر خلاف کسانی که احساس مستقل و متمایزی از «خود» را در برابر دیگران شکل می‌دهند، از نظر نسبت یا رابطة خود با دیگران بیشتر دچار حس همذات‌پنداری بودند. مع‌ذلک، زنانی که دوران مبارزات فمینیستی برای کسب آزادی‌های زنانه را درک کرده بودند مانند مردان می‌توانند حس مستقل و جداگانه‌ای را از خویشتن خویش به وجود بیاورند.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.