شماره 185    |    12 آذر 1393

   


در ستایش «تاریخ از پایین»! (نقد فلسفه تاریخ نیچه)

پیدایش و نگارش «تاریخ» از دیرباز تا قرن نوزدهم میلادی، توأم با اعمال قدرت بوده است. تاریخ را همواره حاکمان و پیروزمندان می نگاشتند. فروافتادگان و شکست خوردگان جایی در روایت تاریخ نداشتند. در چنین تواریخی، برای زنان و «توده مردم» جایی نبود و هر چه بود تاریخ سیاسی از نوع تاریخ قدرتمندان، حاکمان، فاتحان و ثروتمندان بود. «فلسفه تاریخ» چنین تواریخی آمیزه ای از نخبه گرایی، مردسالاری، شخصیت محوری و نادیده گرفتن زنان و توده ها بود.


مشهد در آبان ماه 1357

شهر مشهد در آبان ماه 1357 شاهد اتفاقات تلخی بوده است، در این ماه شهر درتب و تاب انقلاب به سر می‏برد و دوران پر از هیجانی را طی می‏کرد. اوج‏گیری اعتصاب کارمندان و کارگران، استعفای استاندار، راهپیمایی‏ها‏ و تیراندازی به سمت اماکن حرم مطهر از مهمترین حوادثی است که موجب عکس‏العمل علما و مردم مبارز ایران شده است.


کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی2»

گروه روش شناسی و تاریخ‌نگاری، در ادامه کارگاه روش شناسی تاریخی 1، کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی2» را به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، حسام الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحث و مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. این کارگاه سه روزه که به صورت دو جلسه در یک روز طراحی شده، در روزهای یکشنبه 9، 16 و 23 آذر از ساعت 14:30 تا 19 برگزار خواهد شد


آن بیست و سه نفر

کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته احمد یوسف زاده که انتشارات سوره مهر منتشر کرده است، حاوی یک «پیش فصل» در هفت بخش کوتاه است و سایر عناوین فصل‌ها «چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان» نام گرفته است. کتاب در واقع خاطرات بیست و سه نوجوانی است که در عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. آنچه در کتاب نویسنده در قالب خاطره به آن اشاره کرده است تخیل و قصه‏پردازی نیست، بلکه روایتی است از آنچه بر وی و دوستانش گذشته است.


کتاب "راهنمای تحقیق مصاحبه‌ای، زمینه و روش"

تاریخ شفاهی به عنوان یکی از شیوه‌ها و روش‌های نوپدید و با مقبولیت علمی و ماهیت میان‌رشته‌ای و فرا‌رشته‌ای که دارد، به طور خاص در حوزه‌هایی چون جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روانشناسی، هنر، ادبیات عامه، و... و به طور اخص در حوزة تاریخ‌پژوهی و تاریخ‌نگاری و جایگاه ویژه‌ای یافته است.


پیوند نزدیک بروک ویل با جنگ جهانی اول

تاریخ بلند مدت و شفاف منطقه بروک ویل و ارتباط آن با جنگ جهانی اول و نیز جامعه درحال رشد آن، از مشخصه های کانونی پروژه تحقیقاتی و تاریخ شفاهی این ناحیه است. جاسمین هانتر و شارون هورن بای ، تاریخ شناسان آماتور و غیرحرفه ای، همراه با جین نیکولتی، تدوین گر تاریخ شفاهی، از شهروندان بروک ویل هستند که حقایق بسیاری را درمورد این منطقه براساس بررسی نام خیابان های آن و مالکین زمین ها آشکار و ابراز کرده اند.


سومین نشست تاریخ شفاهی کتاب

سومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز کتاب‌پژوهی با عنوان «تاریخ شفاهی کتاب» دوشنبه (10 آذرماه) با حضور محمود علمی، ابوالقاسم علمی و حسن محجوب، مدیر عامل شرکت سهامی انتشار در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. نصرالله حدادی‏ نیز دبیری نشست را به عهده داشت. ابوالقاسم علمی، مدیر انتشارات جاویدان در سومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز کتاب‌پژوهی گفت: کار انتشارات را با چاپ سنگی آغاز کردیم، چاپ سنگی کار ساده‌ای نبود زیرا نسخه‌ها روی کاغذ نوشته نمی‌شدند بلکه روی سنگ قرار می‌گرفتند.


البرز و معلمینش، قسمت دوم

در شماره قبل بخش نخست این خاطرات را خواندیم، اینک بخش دوم و پایانی تقدیمتان می‏شود: مایلم که با جزئیات بیشتری در مورد تعدادی از کسانی که در دوران تحصیلم در البرز به من درس دادند صحبت کنم. مرحوم عیسی شهابی فقید که قبلاً از آن نام بردم، یک معلم نمونه بود. نه تنها به ما شیمی درس می‏داد و در این رشته در درون ما علاقه به این درس را می‏پروراند، بلکه بی‏نهایت فردی مؤدب، فروتن، درستکار و در نوع خود یک الگوی تمام عیار شناخته می‏شد.


جنبش حقوق مدنی: يك جانباز جنگی

سمي يونگSami Younge قانوناً مستحق استفاده از دستشويي عمومی بود. سال 1966 بود يعني دو سال بعد از اينكه رئيس جمهور ليندن جانسون قانون حقوق مدني را به تصويب رساند. اين قانون هرگونه تبعيض و جداسازي نژادي را در مكان‌هاي عمومي جرم به حساب مي‌آورد. اما وقتي اين ملوان سياه پوست ارتش آمريكا مي‌خواست كه از دستشويي مخصوص سفيدپوستان در ايستگاه گاز آلاباما استفاده كند مسئول اين ايستگاه او را به ضرب گلوله از پا درآورد.


خاطرات روون تری در پست صوتی

به شکرانه طرح تاریخ شفاهی بازدیدکننده گان پارک یورک York می توانند به خاطرات پرمعنی همشهریان خود در مورد روون تری گوش فرا دهند. یک پست صوتی محاوره‏ای به عنوان قسمتی از طرحی در سطح شهر توسط انجمن روون تری Rowntree بنام "یوورک روون تری را بیاد دارد"در پارک روون تری ایجاد شده است. صدها خاطره هم وطنان یورک که توسط صندوق هریتیج لاتاری Heritage Lottery Fund پشتیبانی و حمایت شده است، گردآوری شده است و پست صوتی که توسط سالن مطالعه پارک گذاشته شده است، هشت عدد از آنها را به طور برجسته مشخص می‏نماید.


تدریس شهردار پس از بازنشستگی در آموزشگاه نظامی

هنگامی که آخرین دوره‏ی خدمت شهردار منطقه‏ی چارلستون، جو ریلی در ژانویه‏ی 2016 به پایان برسد، او خیلی دور نخواهد شد. جو به موطن اصلی خود، یعنی دانشگاه افسری، باز خواهد گشت و جانشین ژوزف پی ریلی بزرگ خواهد شد که در سیاست‏گذاری عمومی دولت آمریکا، و در ساختمان علوم انسانی در دانشگاه علوم نظامی و سیاسی صاحب منصب بود. این اطلاعیه در روز جمعه در کارگاه سامرال دانشگاه افسری در طول یک کنفرانس خبری و در برابر همکلاسیان سابق سال 1964 ریلی اعلام شد.


تاریخ شفاهی ساحلی که در حال فرسایش است

تیبدوو‏ (آسوشیتدپرس) - جد جوزف پیتر (Jed Joseph Pitre) در سال 1961 در تیبدوو‏ متولد شد. او زمانی را به یاد می‏آورد که ساحل جزیره‏ی "گرند" پهناورتر بوده و زمین‏های باتلاقی در حال توسعه‏ی ساحلی برای ماهیگیری خانواده‏ها استفاده می‏شده است. اما این ساحل در حال حاضر باریک‏تر شده، زمین‏های باتلاقی اطراف آن از بین رفته و آب‏های آزاد جای آن را گرفته‏اند.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 

نظریه تاریخ شفاهی-۲۲
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


فصل ۳

خود

مقدمه
مورخ شفاهی می‌داند که راوی در حین روایت داستان یک رویداد یا تجربه عملاً به طور مستقیم یا غیر مستقیم دربارة خودش به ما اطلاعات می‌دهد. مصاحبه‌ای که کل وقایع و تجربیات زندگی یا تاریخ زندگی کسی را به ثبت می‌رساند به مصاحبه‌شونده امکان می‌دهد تا در لابه‌لای ماجراهایی که از زندگی‌اش روایت می‌کند احساسی را که هم‌اکنون دربارة خودش دارد را نیز برملا سازد. ماحصل و اوج زندگی او در همین دیدگاهی است که مصاحبه‌شونده از خویشتن خویش پیدا کرده و به ما نشان می‌دهد. مصاحبة داستان زندگی از راوی دعوت می‌کند تا عمق وجود خود را بکاود، به درونیات خود بیندیشد، با کشمکش‌هایش کنار بیاید و خود را همچون پیکرة کاملی در قالب یک روایت واحد بازسازی نماید. مصاحبه‌شونده در مسیر تعامل با مصاحبه‌گر به فرایندی (مصاحبه) وارد می‌شود که طی آن می‌تواند برای خود هویت بسازد. حتی در مصاحبه‌ای که هدفش صرفاً گردآوری اطلاعات است ندرتاً اتفاق می‌افتد که راوی پته خودش را روی آب نریزد.
«خود» در اینجا به معنای فرد خودمختار و مستقلی است که از خودآگاهی یا باطن پیچیده و پرمایه‌ای برخوردار است. یکی از اهداف اصلی مورخان شفاهی را کاوش در این باطن و استخراج محتویات آن «خود» تشکیل می‌دهد. استفادة رشته‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی از اسناد شخصی یا ذهنی-مانند خودزیست‌نامه، خاطرات مکتوب و تاریخ شفاهی-از قدیم‌الایام ابزاری برای دسترسی به اطلاعات تجربی و شناخت فرهنگ سوژه‌های‌شان بوده است. اما پژوهشگران و علاقمندانِ فرهنگ مردمی طی سی سال گذشته به شدت به روایت زندگی روی آورده و در مطالعات خود از انواع و اقسام آن بهره گرفته‌اند که این امر موجب نوعی تحول در متدولوژی و تفسیر شده است. در این تحول شاهدیم که به امور ذهنی ارج می‌نهند و درک می‌کنند که داستان زندگی انسان‌ها اصولاً کنش‌های روایی پیچیده و افشاگرانه‌ای است و به واسطه آنهاست که دید ما نسبت به عمق فرایند شکل‌گیری هویت راوی و رابطة این فرایند با نیروهای مؤثر تاریخی گشوده و تیز می‌شود. به اعتقاد بعضی‌ها فرهنگ مردم کشورهای توسعه‌یافتة غربی امروزه شکلی اعتراف‌گونه به خود گرفته است. زمانی بود که بعضی از ابعاد زندگی خصوصی مردم به هیچ وجه افشا نمی‌شد، اما مصاحبه با چهره‌ها، انعکاس روایت شخصی افراد از کامیابی‌ها و ناکامی‌ها‌ی‌شان در مطبوعات و تمرکز جدی رسانه‌ها بر زندگی خصوصی مردم به تدریج افشای این ابعاد برای عموم را عادی کرده است. موفقیت خودزیست‌نامة دو جلدی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، شاهدی است از توجه به ابعاد خصوصی زندگی انسان‌ها در فضای فرهنگ مردمی. در توجیه این گرایش آورده‌اند که شناخت علل و عوامل شکل‌گیری هویت یک فرد و رسیدن او به مرحلة کنونی می‌تواند راهگشای ما به سمت شناخت نیروی فرهنگی مؤثر در شکل‌گیری زندگی‌مان باشد.(1) پس مطالعة «خود» صرفاً ابزاری برای کاوش در ذهنیت انسان‌ها نیست بلکه راه مطالعه و شناخت فرهنگ و کشف نسبت آن با ذهنیت را هموار می‌سازد.
رشته‌ای که تمرکز بر داستان زندگی را به عنوان رویکردی در راستای کشف رابطة بین تجربه‌های شخصی و فرهنگ برگزید، مردم‌شناسی بود به طوری که بر اساس شیوه مخصوص به خودش بی‌طرفی و عینیت را به چالش کشید و پذیرای پدیده‌ای شد که به «زندگی‌نامة مردم‌شناختی»(2)  معروف گردیده است.(3) تخلیه اطلاعات ذهنی راوی و خلق داستان زندگی او به منظور ارائه تفسیری از فرهنگ که جنبه‌های خشک علمی نداشته و روح ادبی بر آن حاکم باشد ابعاد و دیدگاه‌هایی را دربارة آن فرهنگ روشن می‌ساخت که با فنون سنتی نمی‌شد بدان‌ها رسید.(4) یکی از نمونه‌های اولیه رویکرد زیست‌نامه‌ای مذکور را در زندگی‌نامة نساء نوشتة مارجوری شوستاک،(5)  می‌توان دید. نساء زنی از قبیله‌های شکارچی-دانه‌چین(6)  کونگ‌سانِ صحرای کالاهاری آفریقاست. شوستاک در تشریح علت اتخاذ چنین رویکردی می‌نویسد که بدین طریق می‌خواست به مردمی نزدیک‌تر شود که زبان، شیوة زندگی و خودشناسی‌شان بسیار متفاوت بود و از راه دیگری به جز همان رویکرد نمی‌شد آنها را شناخت.(7) خودزیست‌نامه و دیگر اقسام زندگی‌نویسی از قدیم‌الایام در رشتة تاریخ جزء منابع قابل‌اتکاء و مشروع به شمار می‌آمده و نگارش زندگی‌نامه‌های تاریخی را به عنوان یک رشته فرعی می‌شناخته‌اند در حالی که در سایر رشته‌ها چنین اعتقادی وجود ندارد. با این وجود، استفاده از داستان زندگی برای مقاصد دیگری همچون ارائه یک دیدگاه متفاوت دربارة رویدادهای گذشته را معتبر و قابل‌اتکاء نمی‌دانستند زیرا چنین گزارش‌هایی عمدتاً ماهیت ذهنی داشتند. حتی گردآوری روایات بردگان آمریکا در دهه 1930 نیز تقریباً تا 50 سال بعد توجه مورخان را چندان به خود جلب نکرد زیرا معتقد بودند که قابل اعتماد نبوده و منابع تاریخی قرص و محکم و خلل‌ناپذیری نیستند.


1 -B. Obama, Dreams from My Father: A Story of Race and Inheritance (Edinburgh, 2008) and B. Obama, The Audacity of Hope: Thoughts on Reclaiming the American Dream (Edinburgh, 2008). 
2 -anthropological biography
3 -See L. L. Langness and G. Frank, Lives: An Anthropological Approach to Biography (Novato, Calif., 1981). 
4 -For a critical survey of this literature see V. Crapanzano, ‘Life Histories’, American Anthropologist, new series, 86 (4) (1984): 953-60.
5 -Marjorie Shostak
6 -hunter-gatherer
7 -M. Shostak, ‘ “What the Wind Won’t take away’, in T.L. Broughton (ed.), Autobiography, Vol. III (London, 2007), pp. 3-15.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.