شماره 183    |    28 آبان 1393

   


راهکارها و ضرورت‏های تدوین تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج

تاریخ شفاهی یکی از شیوه‏های علمی جهت ثبت تاریخ، فرهنگ و ادبیات کرمانج‏های خراسان است‏. مدیریت اسناد آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین مرکز تاریخ شفاهی در شرق کشور تاکنون اقدامات ارزنده‏ای ‏را در این زمینه انجام داده است. تدوین تاریخ شفاهی کلات و قوچان از جمله طرح‏های اجرا شده در این مرکز هستند‏. تاریخ شفاهی کلات یکی از موضوعات مهمی است که از سال 1385 مورد توجه آرشیو تاریخ شفاهی قرار گرفت.


مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران

کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران» توسط انتشارات روزنه منتشر شد و به زودی در کتابفروشی‌ها توزیع می‌شود. نویسنده این کتاب سیده میترا هاشمی است و استاد مهرداد قیومی بیدهندی مقدمه ای در ابتدای آن آورده است. او در این تقریظ به ریشه وازه تاریخ در زبان فارسی و ترکیب های آن در نقش مضاف موصوف و مدلول پرداخته، سپس واژه شناسی تاریخ شفاهی و معماری را تحلیل کرده و در پایان تقریظ، آورده است: «کتاب حاضر نخستین کتاب در زمینه تاریخ شفاهی معماری ایران و بلکه از معدود کتاب ها در زمینه تاریخ شفاهی معماری در جهان است» همچنین آن را برای پژوهشگران تاریخ معماری، به عنوان منبعی سودمند دانسته است. در آینده معرفی مبسوط تری از این کتاب ارائه خواهد شد.


سفر به جزیره سوخته

هفته نامه تاریخ شفاهی ایران افتخار داشت چهارمین سفرنامه هدایت الله بهبودی را برای نخستین بار به صورت هفتگی در فضای مجازی منتشر کند. مخاطبان، این سفرنامه را از شماره 132، شهریور 1392 تا شماره 146، بهمن 1392 در 15 قسمت وبه دو زبان فارسی و انگلیسی دنبال کردند. از آنجا که سفرنامه هم شاخه ای از تاریخ شفاهی محسوب می شود، می توان گفت این سفرنامه در مدت انتشار، تنوعی در مطالب ایجاد کرده بود.


تشکیل جلسه ی انجمن تاریخ شفاهی ایران در اصفهان

جلسه ی تخصصی تاریخ شفاهی ایران در تالار مهرعلیزاده ی دانشکده ی ادبیات وعلوم انسانی روز سه شنبه مورخ20/08/1393 با حضور تعدادی از اساتید تاریخ دانشگاه اصفهان واعضای انجمن تاریخ شفاهی ایران (آقای دکترعلیرضاکمری، آقای کاظمی، آقای دکتر نورایی، ﺣﺠﺔالاسلام فخرزاده، آقای رسولی) وجمعی از مدعوین مانند ﺣﺠﺔ الاسلام محمدزاهدنجفی، آقای دکتر ابوالحسنی، آقای حمزه(نماینده ی جهادکشاورزی واحد ایثارگران)، اعضای کنگره سرداران اصفهان، خمینی شهرونجف آباد، اعضای مرکزسازمان اسنادملی ایران شعبه اصفهان، سرداربخشی، سردارمشتاقی وتعدادی ازدانشجویان سابق وفعلی تاریخ دانشگاه اصفهان تشکیل شد.


گزارش نشست علمی پژوهشگران تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی

فرصتی به نام تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی برای شناخت فرهنگ و هنر مردمی انقلاب اسلامی : صدها ساعت مصاحبه با چهره‌های مختلفی که بانی و پایه‌گذار گسترده‌ترین و فراگیرترین جریان فرهنگی و هنری تاریخ کشور طی دهه‌های 50 و 60 بوده‌اند، امکان کاوش و بهره‌برداری را با هدف‌گذاری‌های متنوع فراهم آورده است. گذشته از «ثبت» وقایع که ابتدایی‌ترین تکلیف در قبال سرگذشت یک ملت است، آنچه پژوهشگران تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دنبال می‌کنند، بهره‌گیری از این محتوای عظیم برای اثرگذاری عملی در جریان تولید علوم انسانی متناسب با جامعه‌ی ایرانی اسلامی است. بر این اساس، بازنمایی انبوه تجربه‌های زیسته‌ی ملت در یکی از مهم‌ترین مقاطع حیاتشان، می‌تواند ابتذال حاکم بر فضای علوم انسانی انتزاعی و بریده از واقعیت موجود را به چالش کشیده و مبانی و ملزومات تولید علوم انسانی بومی و واقعی را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهد.


اولین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب برگزار شد

سید احمدرضا طهوری، مدیر انتشارات طهوری در اولین نشست تاریخ شفاهی کتاب که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، گفت: این‌که هر ایرانی دو یا سه صفحه در سال کتاب می‌خواند یا چقدر برای خرید کتاب هزینه می‌کند بازی با ارقام است، شعور و شخصیت اشخاص نشان می‌دهد چه کسی کتابخوان است. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اولین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب با حضور سید احمدرضا طهوری، مدیر انتشارات طهوری و نصرالله حدادی، نویسنده و تهران‌شناس دوشنبه 26 آبان‌ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.


گنج ادبیات جهان وعرب

جورج جرداق نویسنده، شاعر، پژوهشگر و نمایشنامه نویس مطرح مسیحی لبنان و «گنج ادبیات جهان وعرب» که چهل سال از عمر خود را صرف تحقیق و معرفی چهره امیرالمومنین علی(ع) کرده بود 14 آبان ماه درگذشت. او که یکی از مهمترین آثارش درباره امیرالمؤمنین با عنوان «الإمام علی صوت العدالة الإنسانیة- امام علی، صدای عدالت انسانی» است توانست تا قطره‌ای از دریای بی‌کران امیرالمومنین(ع) را به جهانیان معرفی نماید.


روایت اهل قلم از خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی

در اولین روز هفته كتاب، تماشاخانه مهر حوزه هنری، میزبان حماسه نگاران، پژوهشگران، سیاست گذاران و علاقه مندان كتاب دفاع مقدس در نشست «روایت قلم» بود. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در این نشست چهره های شاخص ادبیات پایداری و مسئولان مربوطه حضور داشتند. محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، دكتر عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه آباد عضو شورای شهر و نویسنده، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی و نویسنده و... حضور داشتند.


تبیین خاطرات پلیس‏ها‏ی سنت پل در طرح جدید تاریخ شفاهی

صدای تد فاهی(Ted Fahey) سروان بازنشسته پلیس شهر سنت پل (St. Paul)، که خاطرات چهار دهه پیش را مرور‏ می‏کند گوشخراش اما واضح است. او در سال 1947 تازه به عنوان پلیس گشت به استخدام درآمده بود که به همراه همکارکهنه کارش آلن لی(Allan Lee) به یک تلفن محلی پاسخ گفت. فاهی‏ می‏گوید: "مردی با یک اسلحه از خانه بیرون دوید و لی مراقبش بود. او به داخل گاراژ رفت و ما درست پشت سرش بودیم.


سرگذشت خانواده خود را گردآورید، این هدیه‏ای به نسل‏های بعد است

هنوز به نیمه اکتبر هم نرسیده‏ایم ولی این روزها‏هالووین در ماه اوت شروع می‏شود و بلافاصله بعد آن هم کریسمس از راه می‏رسد. جشن شکرگزاری در معرض خطر تبدیل شدن به "روز قبل از جمعه سیاه" است. خیلی پیش از این‏ها نبود که برخی افراد خوش‏نیت این سوال همیشگی تعطیلات را می‏پرسیدند که: "آیا برای تعطیلات آماده هستی؟" منظورشان آشپزی، تزئین و کادو بود. که در پاسخ به این سؤال من در دل لبخند می‏زدم و زیر لب فریاد خفه‏ای داشتم.


ندای همبستگی جمعی: تاریخچه گورستان، نه فقط ارواح

در این موقع از سال، فکر کردن در مورد قبرستان به عنوان جایی که پیش زمینه‏های ترس را در خود دارد آسان است. اما نگاهی دقیق حتی به گورستان‏های کوچک می‏تواند گویای تاریخ محلی جذابی باشد. یکی از این مکان‏ها در منطقه فایت Fayette شمالی است، جایی که در آن بزرگراه ایالتی جورجیا 92 به جاده نیوهوپ می‏رسد. کلیسای "نخستین باپتیست ‏امیدوار" (Hopeful Primitive Baptist Church) که در مساحتی به‏اند‏ازه 8100 متر مربع ساخته شده است یکی از قدیمی‏ترین بناهای این ناحیه است.


رونمایی: ‏اسناد‏ی از اقامت بریتانیایی‏های در خلیج فارس

به گفته نلیدا فوکاروNelida Fuccaro، محقق تاریخ مدرن در خاورمیانه در مدرسه عالی مطالعات شرق و آفریقا School of Oriental and African Studies دانشگاه لندن: "می‏شود گفت که خلیج فارس از سوی مورخان پادشاهی بریتانیا و خاورمیانه نادیده گرفته شده است." دکتر فوکارو می‏گوید: "از قدیم‏الایام تا به حال، خلیج فارس به نوعی یک حاشیه مبهم تلقی شده که به نظر نقش چندانی در تاریخ بومی نداشته یا به‏اند‏ازه‏ای ‏بی ارزش بوده که هیچ مطالعه‏ای ‏در آن صورت نگرفته است.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 

نظریه تاریخ شفاهی-۲۰
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


ملزومات پژوهش
در انتهای این بحث باید بدانید که مورخان نیز در تمام مراحل پژوهش و نگارش پروژه‌شان ژانرها و شیوه‌های مشخصی را به کار می‌گیرند. مورخان را به نحوی تربیت می‌کنند تا طبق ضوابط حرفه‌ای معینی کار کنند. ما از مهارت‌هایی برخورداریم که گاهی وقت‌ها بدان «فوت و فن مورخ»(1)  گفته‌اند. این فن شامل راه و روش گردآوری و نمونه‌گیری داده‌ها، خواندن منابع، مطابقت منابع با یکدیگر، پرهیز از قضاوت‌های ذهنی و مواردی از این دست می‌باشد که در مراحل تولید داستان زندگی راوی نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.(2) مورخ طبق برنامة مشخصی وارد موضوع می‌شود و برای تهیه اطلاعاتی که پاسخ سؤالات پژوهشی‌اش را از میان آنها استخراج نماید، با افرادی مصاحبه می‌کند.(3) کتاب «وقت‌گذرانی در بالیمینون»(4)  اثر هِنری گلاسی(5)  در ردیف متون فولکلور، قوم‌شناسی و تاریخ دسته‌بندی می‌شود. موضوع کتاب مربوط به اهالی یکی از روستاهای ایرلند شمالی است. گلاسی دربارة اثرش چنین اعتراف می‌نماید:«من از مردم این روستا چیزی نمی‌دانستم و حتی فرضیه‌ای هم برای خودم تعریف نکرده بودم.»(6)  کمتر مورخی را پیدا می‌کنید که شیوه گلاسی را قبول داشته و در تحقیقاتش به آن تأسی کند. وی شیوة خود را مبتنی بر فرایند تعامل و تشریک مساعی می‌داند و می‌نویسد:«با پرسیدن سؤالات مختلف می‌توانستم عُقلای قوم را پیدا کنم، و همزمان با محک زدن کلی‌گویی‌های‌شان، می‌گذاشتم خودشان راه را از چاه به من نشان دهند... .»(7) با این وجود، محصول نهایی پروژة مورخ شفاهی غالباً به رویکرد گلاسی شباهت می‌یابد و شباهتش با رویکرد آن عده از همقطارانی که با تکیه بر منابع مستند فعالیت می‌کنند، بسیار بسیار ناچیز است.
در اجرای پروژه‌های تاریخ شفاهی همواره می‌دانیم که چنین پروژه‌هایی ماهیتاً نامحدود و بی‌قید و بند هستند بدین معنا که تنها تعداد کمی از مصاحبه‌ها طبق سناریوی نوشته‌شده به دست پژوهشگر جلو می‌روند و به واسطة حرف‌های پاسخگو دائماً افق‌های تازه‌ای در برابر نگاه پژوهشگر گشوده می‌شود. اما شاق‌ترین کار برای مورخ، شکستن قواعد متصلب حرفه‌ای‌اش می‌باشد. می‌توانیم ادعا کنیم که اهمیت معنا به مراتب بیشتر از حقایق است، اما آنچه که در میان جوش و خروش مورخ شفاهی از قلم افتاده این سؤال است که «آن (رویداد) دقیقاً چه وقتی اتفاق افتاد؟» یا «چه سالی اتفاق افتاد؟» دانیل جیمز می‌گوید برای اطمینان از صحت تاریخ وقوع رویدادها و ثبت سایر حقایق متصلاً به میان حرف‌های مصاحبه‌شونده‌اش، دونا ماریا، می‌دویده. این اعتراف صادقانة مورخی است که نسبت به «ایدئولوژی حرفه‌ای» خود آگاهی داشته و بر طبق آن عمل می‌کرده است.(8) و ما در اقتباس این چارچوب برای مصاحبه‌مان (حتی ناخودآگاه) قالب روایتی مطلوب خودمان را بر پاسخگو تحمیل می‌نماییم یا به قول رونالد گریل:«خاطرات را در تنگنا قرار داده و ظرفیت روایی‌اش را تباه می‌سازیم».(9) در واقع گفته‌اند که مورخ هرگز نمی‌تواند نقطه‌نظر راوی یا به عبارتی حرف دل او را واقعاً بیان نموده یا انعکاس دهد، زیرا منافع آن دو غالباً متضادند: مورخ یک مستند یا مدرک تاریخ شفاهی را در یک چارچوب تاریخی سابق‌الوجود وارد می‌سازد در حالی که نسخة ارائه‌شده از گذشته توسط راوی با همة پیچیدگی‌هایش همان چیزی است که تجربه‌اش کرده است. این روایت مملو از اطلاعاتی است که در صورت ظاهر با موضوع مورد بحث مصاحبه‌گر زاویه دارند.(10) پس مورخ در اجرای پروژة تاریخ شفاهی باید افسار احساس و هیجان خود را به دست بگیرد و گاهی فراموش کند که مورخ است؛ لازم نیست صد در صد طبق ضوابط و دستورالعمل‌های رشتة خود عمل کند، خوب است رویه‌های عملی و تحلیل‌هایی را به کار ببندد که به هیچ وجه با شیوه‌های مرسوم و متعارف اجرای پژوهش‌های تاریخی جور درنمی‌آیند، اصلاً رویکردی را که تاریخ شفاهی را صرفاً وسیله‌ای برای دریافت جواب پرسش‌های پژوهشی پیش‌ساخته‌‌اش می‌داند، رها سازد.
هر گونه سندی که ما برای مصرف عمومی تولید می‌کنیم، از واج‌نگاشت مصاحبه‌های تاریخ شفاهی گرفته تا مقالات علمی، کتاب‌ها و حتی آثار انتشاریافته توسط سازمان‌های مردمی و داوطلب کلاً  تابع قواعد یک سلسله رویه‌های عملی و فرم‌های عامی هستند که ما منابع شفاهی خود را بر طبق آنها شکل می‌دهیم و گاهی هم قواعد مذکور را بر آنها تحمیل می‌کنیم. قالب‌هایی که مورخان شفاهی برای انتشار نتایج پروژه‌های پژوهشی‌شان از آنها استفاده می‌کنند عموماً قالب‌های چاپی یا اینترنتی هستند، لذا شفاهیت این گونه منابع غالباً گم می‌شود؛ معمولاً سر و ته فایل‌های صوتی و تصویری را می‌زنند و روی اینترنت می‌گذارنند؛ و حتی دقیق‌ترین واج‌نگاشتی که کوشیده است تا ضرباهنگ و الگوهای کلامی، گویش و آهنگ گفتاری راوی را به مخاطب عرضه کند نیز نمی‌تواند جایگزین خوبی برای اصل نسخة شفاهی باشد. برای طول متون علمی و فرم آن همیشه قیوداتی وضع می‌شود که تکثیر نسخه کامل پیاده‌شدة مصاحبه را در بیشتر اوقات با مانع مواجه می‌سازد؛ ضمن آنکه منبع تاریخ شفاهی را به عنوان قطعة برگزیده در لابه‌لای متنی می‌چپانند. این قطعه‌ها کاربرد روشنگرانه و مصداقی دارد که گاهی اوقات از آنها به «شواهد متنی تفاسیر تاریخی» نیز یاد شده است.(11)


1 -historian’s craft
2 -The reference is to M. Bloch, The Historian’s Craft (Manchester, 1992).
3 -R. Dorson, ‘The Oral Historian and the Folklorist’, in D. K. Dunaway and W. K. Baum (eds), Oral History: An Interdisciplinary Anthology (walnut Creek, Calif., 1996), p. 283-91.
4 -Passing the Time in Ballymenone
5 -Henry Glassie
6 -H. Glassie, Passing the Time in Ballymenone: Culture and History of an Ulster Community (Bloomington, Ind., 1995), p. 13.
7 -Glassie, Passing the Time in Ballymenone, p. 14.
8 -D. James, Dona Maria’s Story: Life History, Memory and Political Identity (London, 2003), p. 135.
9 -R. Grele cited in James, Dona Maria’s Story, p. 135.
10 -B. Allen, ‘Re-creating the Past: The Narrator’s Perspective in Oral History’, Oral History Review, 12 (1984): 1-12.
11 -Portelli, ‘Oral History as Genre’, p. 35.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.