شماره 169    |    15 مرداد 1393

   


تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد -1

دانشگاه فردوسی مشهد باسابقه ای 65 ساله از جمله مراکز دانشگاهی محسوب می‏شود که نقش مهم و موثری در تربیت نیروی متخصص و تحولات سیاسی- اجتماعی شهر مشهد داشته است. هرچند این دانشگاه در سال 1328 به طور رسمی آغاز به کار کرده است ولی سابقه مکاتبات در ارتباط با ایجاد دانشکده طب در مشهد به سال 1313 می‏رسد.


تاریخ شفاهی، سنت شفاهی و قحطی بزرگ ایرلند-2

بنا بر نظر پژوهشگران، پیشینة روایت بزرگ یادآور می‌شود که آنچه صرفاً سنت شفاهی به نظر می‌رسد، همچنین با ثبت و ضبط مدارک و اسناد شکل گرفته است .(28) با آغاز قرن بیستم، خاطرات، تاریخ مدرسه، اشعار و داستان‌های عامه‌پسند بیش از پیش در دسترس جمعیت تحصیل‌کرده قرار ‌گرفت.


حمید عنایت؛ آغازگر فصلی جدید در حوزه مطالعات اندیشه سیاسی

دکتر سید حمید عنایت در خانواده‌ای روحانی تبار در هشتم شهریور ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. نسب او از سوی پدر به سادات و مادرش به قاجار پیوند می‌خورد. پدر و دو نفر از عمو‌هایش در کسوت «روحانیون» بودند که در دوره رضاشاه، کسوت روحانیت را کنار گذاشته و با گرفتن پروانه دفتر اسناد رسمی، «محضردار» شدند. او پدرش را در ۱۳ سالگی از دست داد.


فنون تاریخ شفاهی: نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مصاحبه‌های تاریخ شفاهی -2

بهترین کار این است که در جلسه مصاحبه کسی غیر از شما و راوی حضور نداشته باشد تا توجه شما و او کاملاً معطوف به هم باشد. چنانچه این امکان وجود ندارد یا قرار است با یک زوج یا گروه مصاحبه کنید، مشخصات تک‌تک مصاحبه‌شوندگان را در حین ضبط مصاحبه بگویید و در ضمن فرم‌های فوق‌الذکر را نیز به امضای همه آنها برسانید یعنی هر نفر باید یک فرم مجزا امضا نماید.


نشریه انجمن تاریخ‌شفاهی کانادا منتشر شد

شماره ویژه انجمن تاریخ‌شفاهی Oral History Forum d'histoire orale متعلق به انجمن تاریخ‌شفاهی کانادا، با عنوان «حقوق بشر و تاریخ‌شفاهی: سرگذشت‌های نجات یافتگی، بهبودی، رستگاری و مسئولیت پذیری» به تازگی منتشر شده است.


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم -23

در آذربایجان یک تشکل مذهبی به نام «جمعیت امربه معروف و نهی ازمنکر» نقش تعیین‏کننده‏ای در انتخابات دوره هفدهم مجلس در تبریز ایفا کرد. در شرایط فضای باز سیاسی، این تشکل توانست توده‏های مذهبی را برای انتخابات بسیج نماید. حتی برای ترغیب مردم، برخی وعاظ و روحانیون سخنور را از مرکز برای ایراد سخنرانی‏های تحریک‏کننده به تبریز دعوت کرد.


بازدید نمایندگان موسسه غیرانتفاعی تاریخ‌شفاهی برای جمع‌آوری سرگذشت بی‌خانمانان

کار و کارگاه، جنگ و عشق، روابط خانوادگی، قهرمانی و غم: اینها بعضی از موضوعاتی هستند که موسسه غیرانتفاعی استوریکور StoryCorps کمک می‌کند که مردم تجربیات خود را با دیگران قسمت کنند.


همایش شبکة تاریخ شفاهی ایرلند، ۱۲ و ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۱ و ۲۲شهریور۱۳۹۳): «ایجاد ارتباطات: تاریخ شفاهی و جامعه»

اطلاعات مربوط به سومین همایش شبکة تاریخ شفاهی ایرلند با موضوع «ایجاد ارتباطات: تاریخ شفاهی و جامعه» را که دوازدهم و سیزدهم سپتامبر ۲۰۱۴ در شهر کیلکنی (Kilkenny) برگزار خواهد شد، در زیر مطالعه کنید.


درباب حماسه سرایی عاشیق‏ها

کتاب خنیاگران آذربایجان، که به قلم عمار احمدی تألیف شده است، مجلدی است که به نقش «عاشیق»‏های آذربایجان در سرودن اشعار و ترانه‏های حماسی و بالطبع حماسه‏نوازی پرداخته است. عاشیق‏های آذربایجان نوازندگان و آوازخوان‏هایی هستند که اشعار و داستان‌های ترکی و آذری به یادگار مانده از گذشتگان را با استفاده از سازهای «قوپوز» و «چگور» می‌خوانند.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

● برگزاری همایش ملی دین و تکامل در دانشگاه شهرکرد
● فراخوان كتاب‌های تاريخ شفاهي
● آسیب‌شناسی خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس
● تشکیل 920 جلسه تدقیق اطلاعات دفاع مقدس و احصاء تاریخ شفاهی
● نگارش وقایع انقلاب در جهرم با رویکرد تاریخ شفاهی
●60 مصاحبه و60 کتاب از تاریخ شفاهی معاصر
● پروژه تاریخ شفاهی پهلوی، یکی از بخش‌های مهم کتابخانه ملی
● شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی
● زندگینامه رهبر انقلاب در کتاب «طلوع آفتاب»
● ساده‌نویسی خاطرات برای مجموعه «بچه‌های ایران»
● رونمایی ترجمه خاطرات «یکشنبه آخر» در فرانکفورت
● ثبت خاطرات برای سریال «معمای شاه»
● انتشار گفت‌وگوهای «اتاق جنگ» و چندین گفت‌وگوی دیگر
● خاطرات روزگار غیبت فریزرها و یخچال‌ها
● «دایره‌المعارف انقلاب اسلامی» کتاب الکترونیکی شد
برپایی دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
● فراخوان سراسری خاطره‌نویسی از كردستان و شمال‌غرب کشور
● داوری کتاب‌های مستند جنگ در سه سال اخیر
● انتشار كتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران»
● زندگینامه حسین شهیدزاده و نگاهی وضع اجتماعی ایران
● تحليل گفتمان تلويزيون بي بي سي فارسي در باره جنگ عراق با ايران
● مصاحبه با کارمندان کاخ سفید کتاب شد
● خاطرات «وقتی دل پاریس سیاه شد»

 



نظریه تاریخ شفاهی-۶
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

اگر بخواهیم نقطه مشخصی را نشان دهیم که مورخان شفاهی از آن مقطع به بعد موفق شدند از لاک دفاعی بیرون آمده و عَلَم تاریخ شفاهی را به عنوان یک رویة تحلیلی بالا بگیرند آن مقطع سال 1979 است که مقالة انتقادی خانم لوئیزا پاسِرینی (1) به نام «کار، ایدئولوژی و اجماع در دوران حاکمیت فاشیسم ایتالیا»(2)  منتشر شد.(3) پاسِرینی در این دستاورد وزین، موفقیت تاریخ شفاهی را از دو جنبه تأئید می‌نماید: از جنبة مقابله با اتهامات منتقدانی که در صحت و اعتبار منابع شفاهی تشکیک می‌کنند، و دیگری از منظر ورود به عرصه‌های نادیده‌انگاشتة تجربیات تاریخی که موجب گسترش حدود و ثغور پژوهش‌های تاریخی شده است. اما وی به ما هشدار می‌دهد که مراقب افتادن در دام پدیده‌ای به نام «دمکراتیک شدن سطحی»(4)  باشیم یعنی تصور کنیم که تاریخ شفاهی صرفاً فراهم ساختن زمینة سخن گفتن ستمدیدگان است. در جای دیگری به ما خاطرنشان می‌سازد که جای «وسعت دید را با عوام‌فریبی» عوض نکنیم.(5) به گفته او چنین تحولاتی ممکن است تاریخ شفاهی را به یک «قرنطینة دیگرalternative ghetto» تبدیل نماید.(6) پاسِرینی به جماعت تاریخ شفاهی توصیه می‌کند که تلاش خود را صرفاً به زیر و رو کردن منابع شفاهی برای استخراج اطلاعات واقعیت‌بنیاد منحصر نکنند هر چند که بازسازی تاریخی بهرة بسیاری از این مقوله برده است. در اینجا فهم معنای واقعی روایت‌های شفاهی اهمیت داشت.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.