شماره 167    |    25 تير 1393

   


فراخوان همايش «روش شناسي مطالعات تاريخي و رهيافت هاي بينارشته ای»

این همایش 12و13 آذرماه 1393 برگزار می شود. آخرين مهلت ارسال چكيده ها : 7 مهرماه 93 و آخرين مهلت ارسال اصل مقالات: 3 آبان ماه 93 است. علاقه مندان مي توانند آثار خود را مطلبق با ضوابط ژذیرش مقالات، ارسال نمايند.


تاریخ یک مهاجرت (گروه‌های مهاجر به مشهد از صفویه تا کنون)

مطالعات مشهدشناسی در یک دهه اخیر شاهد رشد و گسترش قابل توجهی بوده است. توجه به منابع مختلف برای نگارش تاریخ گام مهمی در پژوهش‌های اخیر است. کتاب گروه‌های مهاجر به مشهد از صفویه تا کنون در اواخر سال 1392 توسط مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در تیراژ 1000 نسخه منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.


شواردنادزه وزیر خارجه پیشین شوروی و خاطراتی از دیدار با امام خمینی(ره)

ادوارد شواردنادزه رئیس جمهور سابق گرجستان و وزیر خارجه پیشین شوروی سابق در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ در سن ۸۶ سالگی درگذشت. شواردنادزه(1) به خاطر آوردن پیام میخائیل گورباچف رئیس جمهوری وقت شوروی برای امام خمینی(ره) نامی آشنا برای ایرانیان است. یکی از مهم‌ترین چهره‌های خارجی که در جماران به دیدار امام آمد، شواردنادزه بود.


نیروهای مذهبی در دوره پهلوی دوم- ۲۱

مساله اصلاحات ارضی در مقاطع مختلف از سوی جریانات و عناصر مختلف مطرح و در مجلس مورد مذاکره قرار گرفته بود. از آن جمله در مجلس نوزدهم و در آبان ماه 1338، به پیشنهاد دولت اقبال (15 فروردین 1336- 6 شهریور 1339) لایحه‏ای در شکل تعدیل شده با عنوان «تحدید مالکیت» تقدیم مجلس شد. که بر اساس آن برای مالکان حق مالکیت 400 هکتار از اراضی مرغوب را منظور کرده و بقیه بین دهقانان فاقد زمین تقسیم می‏شد.


"همه سیزده سالگی‌ام"منتشر می‌شود

کتاب خاطرات مهدی طحانیان به قلم گلستان جعفریان با عنوان «همه سیزده سالگی‌ام» به زودی منتشر خواهد شد. «همه سیزده‌ سالگی‌ام» نام کتابی است که دوران اسارت رزمنده نوجوانی به نام مهدی طحانیان را روایت می‌کند. نوجوانی که در سن سیزده سالگی به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام می‌شود و بعد از چند ماه حضور در جبهه جنگ به اسارت رژیم عراق درمی‌آید ...


خاطرات خودنوشت قاسمعلی زارعی منتشر شد

خاطرات خودنوشت قاسمعلی زارعی همرزم شهید حاج ستار ابراهیمی با عنوان «دست خدا» منتشر شد. زارعی درباره این کتاب گفت:‌ انگیزه من برای نوشتن کتاب به سال 78 و هنگام دیدن از مناطق عملیاتی برمی‌گردد که احساس کردم باید نقش شهدا و رزمندگان دلاوری که در دفاع مقدس گمنام مانده‌اند را بازگو کنم.


گزارش از همایش «تاریخ و علوم سیاسی»/(بخش سوم)؛

محمدعلی اکبری رابطه‌ی میان علوم تعمیمی و علوم تفریدی همان‌طور که برودل آن را صورت‌بندی کرده است گفت‌وگوی لال‌ها و کرهاست؛ چون از رشته‌ی تاریخ و از موضع خود صحبت می‌کنم مایل هستم تقلیدی از ادعانامه‌ی مورخان علیه این دوگانه داشته باشم و همچنین به‌طور خاص از علوم انسانی تعمیمی صحبت کنم. به نظر من در دو سطح می‌توان ادعانامه‌ی مورخان را خلاصه و بیان کرد.


تصویب لایحه آموزشی قتل عام ارامنه در مجلس ایالتی کالیفرنیا

پن‏آرمینین.نت–جمعه 23 می‏2014، کمیته ملی ارامنه غرب امریکا (ANCA WR: Armenian National Committee of America Western Region) اعلام کرد، کمیته تخصیص بودجه مجلس ایالتی کالیفرنیا به اتفاق آراء لایحه ‏1915 را، مبنی بر افزودن موضوع قتل عام ارامنه در فهرست عناوین تحقیقاتی در رشته‏های مربوط به علوم اجتماعی مقاطع 7 الی 12 مدارس تصویب نمود.


جعبه ابزار تاریخ‌شفاهی جامعه‌قومی

این مجموعه 5 جلدی راهنمایی کامل برای معرفی تمام ابعاد انجام موفق پروژه‏ها‏ی تاریخ‌شفاهی در جوامع قومی است که همسو با مهمترین پیشرفت‌ها در این زمینه تهیه شده است. رعایت و یا عدم رعایت چه اصولی می‌تواند موجب موفقیت یا شکست یک پروژه تاریخ‌شفاهی شود؟


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

● پیگیری 5 هزار موضوع تاریخ شفاهی در اصفهان
● بررسی مشکلات مصاحبه‌های تاریخ شفاهی
● روند تدوین تاریخ شفاهی انقلاب در استان البرز
● برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در چهارشنبه آخر هر ماه
● ترجمه انگلیسی «خاطرات احمد احمد» کتاب می‌شود
● نگارش تاریخ انقلاب در کازرون
● خاطرات سید احمد نصری منتشر شد
● اعلام اولویت‌های تدوین خاطرات در قم
● رونمایی از «اتاق جنگ»
● پرفروش‌های خاطرات
● خاطرات سینمایی و مطبوعاتی احمد طالبی‌نژاد
● یادداشت‌های احمدرضا احمدی از دهه 1340 در «موهبات فراموشی»
● كتابي درباره تاثير جنگ در افغانستان برگزیده شد



نظریه تاریخ شفاهی-۴
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

انگلیس و کشورهای اسکاندیناوی مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. دهه‌ها بود که در چنین کشورهایی به خاطر مزیتی که برای سند مکتوب قائل بودند به منبع شفاهی اعتنایی نمی‌شد تا اینکه سرانجام در دهه 1950 و 1960، سنت اروپایی قوم‌شناسی و گردآوری ادبیات عامیانه که کلام شفاهی را گنجینه سنت‌ها می‌دانست و بدان ارج می‌نهاد و بعدها نیز پیدایش تاریخ اجتماعی و جامعه‌شناسی تاریخی که تاریخ شفاهی را برای نجات صدای رنجبران و زحمت‌کشان به خدمت می‌گرفت، تاریخ شفاهی از نو سربرآورد.(1) از قدیم‌الایام مورخان سنتی به تجربیات زندگی مردان و زنان همجنس‌باز، اقلیت‌های قومی، معلولان جسمی و عقب‌ماندگان ذهنی اهمیتی نمی‌دادند. اما تا دهه 1980 محققانی که می‌خواستند از تجربیات این حاشیه‌نشینان جامعه پرده بردارند به اولین چیزی که فکر می‌کردند و حتی آن را ضروری می‌دانستند توسل به تاریخ شفاهی بود.
قضایای فوق تحولات مهمی در دو سوی اقیانوس اطلس محسوب می‌شدند و سرآغاز شکل‌گیری رشته‌ای بودند که امروزه به تاریخ شفاهی شهرت یافته است. اما عوامل اجرایی این کار در ابتدا غالباً در حاشیة رشته‌های دانشگاهی‌شان یا خارج از چنین محیطی تحقیقات خود را انجام می‌دادند. نخستین مورخان شفاهی غالباً چهره‌های سرشناسی بودند. استادز تِرکِل نویسنده و گوینده مشهور اخبار در آمریکا بود که با برنامة رادیویی‌اش موسوم به «نمایش استادز ترکل»(2) از سال 1952 روی موج اِف‌اِم در شیکاگو به مدت 45 سال تاریخ شفاهی را به میان توده‌ها کشاند و با چهره‌های بی‌شماری مصاحبه کرد. همچنین کتاب‌هایی دربارة کسادی بزرگ آمریکا، جنگ جهانی دوم، زندگی کارگران و روابط نژادی که مشخصة اصلی‌شان گفتگو با مردم عادی آمریکا بود بازار تاریخ شفاهی را به تدریج گرم نمود.(3) یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخ شفاهی در انگلستان در نخستین سال‌های شکل‌گیری این رشته، کتاب «آکنفیلد»(4) به قلم رونالد بلایز(5) است که بر اساس گفتگو با اهالی یک روستای واقع در آنگلیان شرقی نوشته و در سال 1969 منتشر شده است.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.