شماره 53    |    7 دي 1390

   


تاریخ شفاهی و فناوری

در شماره ۵۱، در مطلبی که از دانشگاه کنتاکی نقل شد، از ساخت نرم‌افزاری که امکان جستجوی صوتی را برای منابع شفاهی فراهم می‌کند، خبر دادیم. روشن است که این نرم افزار در حال حاضر برای زبان انگلیسی قابل استفاده است و تا زبان‌های دیگر در آن گنجانده شوند، باید صبر کرد. نکته‌ای که در این خبر توجه را جلب می‏کند، بارزتر شدن نقش روزافزون فناوری در توسعه علوم انسانی و ابزارهای مورد استفاده آن از جمله فناوری‌های آشنا در روش تاریخ شفاهی است. تاریخ شفاهی را بیشتر روشی میان‌رشته‌ای در علوم انسانی می‌شناسیم که می‌توان از آن در مطالعات مختلف در این حوزه، همچون تاریخ، علوم اجتماعی، ارتباطات، علوم سیاسی، روانشناسی و ... با بهره از فناوری ضبط صوت و تصویر بهره برد. شاید روزگاری دور از ذهن می‌نمود که دامنه میان‌رشته‌ای بودن تاریخ شفاهی را به علوم مهندسی، همچون علوم رایانه‌ای، شبکه‌های اطلاعاتی، و فناوری‌های خاص این حوزه‌ها گسترش دهیم. اما این خبر نشان می‌دهد که اگر روزی دستگاهی ساخته شد که بتواند صوت و تصویر را ضبط کند بی‌آنکه سازنده‌اش بداند این دستگاه به چه کارهایی بسیار فراتر از دید او خواهد آمد، نیاز امروز اهل فناوری را به این نقطه می‌رساند که ابزاری بسازند برای یافتن کلیدواژه‌ای در فایل صوتی سخنان افرادی که شاهد یک رویداد تاریخی بوده‌اند. این بدان معناست که دانش‌های گوناگون به ناگزیر باید به کمک یکدیگر بشتابند تا راه توسعه برای بشر هموارتر شود.
یقیناً هنگامی که برای یک طرح تاریخ شفاهی با محوریت یک رویداد تاریخی، و نه خاطرات یک فرد، پژوهشی بخواهد صورت گیرد، دیگر توان یک تدوینگر پاسخگوی همه نیازها نیست. تعداد زیادی مصاحبه صورت می گیرد که راویان از مناظر مختلف به موضوع پرداخته‌اند و اگر مورخ شفاهی کار در اجرای وظیفه خود مبنی بر راستی آزمایی گفته ها بخواهد به درستی همه داده‌هایش را با هم تطبیق داده و حقیقت را استخراج کند، چاره جز گنجاند همه اطلاعات در بانک اطلاعاتی که بتوان با ابزارهای مناسب از آن درست‌ترین اطلاعات را استخراج کرد ندارد و در اینجاست که علوم مهندسی باید با هدف پاسخگویی به نیازهای علوم انسانی به کار گرفته شوند. بخش سخت‌افزار باید با نیازهای حجمی و گونه‌ای مختلف اطلاعات خود را تطبیق دهد و بخش نرم‌افزار با نیازهای مختلف پژوهشگر برای استفاده از داده ها تطبیق پیدا کند و در این میان متخصصین شبکه‌های داده‌های رایانه‌ای باید سازوکاری مناسب را برای پیوند این سه، سخت‌افزار، نرم‌افزار و پژوهشگر فراهم کنند.
دور نیست روزگاری که در سر فصل‌های رشته تاریخ شفاهی در دانشگاه‌های پیشروی جهان، دروس تخصصی علوم مهندسی مانند بانک‌های اطلاعاتی، کار با نرم‌افزارهای ویرایش (متن، صوت و تصویر) و فناوری موتورهای جستجوگر را ببینیم. چیزی که امیدواریم در دانشگاه‌های کشورمان نیز مورد توجه قرار گیرد و ارتباطات بهتر و بیشتری میان دانشگاه‌های صنعتی و علوم انسانی شکل بگیرند.

محمد کریمی


زیتون سرخ (۵۳)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


ـ لاله ...
ـ لاله چه؟ تب كرده؟
ـ نه!
ـ پس چه؟
ـ نيست.
ـ نيست!
ـ او را دزديده‌اند.
ـ دزديد‌ه‌اند؟ مگر مي‌شود؟
ـ بيدار كه شدم، نبود. حالا مي‌گويي چه خاكي بر سرم بريزم؟
فاطمه خانم آمد و اتاق خواب را كمي گشت و لاله را پيدا كرد. لاله در سبد عروسك‌ها بود. معلوم شد از روي تخت غلت خورده و افتاده در سبد. حتي بيدار هم نشده. فاطمه خانم لاله را بلند كرد و به من داد و گفت: «اين هم لاله. دزد اين نصف شبي كجا بود، دزد اين ريزه‌ميزه را مي‌خواهد چه كار كند!» نفس راحتي كشيدم و از او تشكر كردم.
لاله سه، چهار ماهه بود. روزبه با پاي مصنوعي‌اش راحت كنار آمده بود و راه مي‌رفت. روزي لاله را در كالسكه گذاشتم، دست روزبه را هم گرفتم و براي خريد از خانه بيرون رفتيم. مقداري ميوه خريدم و آن را از دسته كالسكه آويزان كردم و برگشتم به طرف خانه. هنوز به كوچه خودمان نرسيده بوديم که روزبه لغزيد و پروتز پايش شكست. روزبه افتاد زمين. پروتز پايش از وسط نصف شده بود. با خودم گفتم: «بارخدايا! چه مصيبت و گرفتاري‌اي!»
آن لحظه نمي‌دانستم چه كار كنم. لاله و ميوه‌ها در كالسكه بودند و روزبه هم بي‌پا روي زمين افتاده بود. مردي از كوچه عبور مي‌كرد. نمي‌شناختمش، اما به او گفتم: «آقا تو را به خدا مواظب اين بچه باش تا من اين بچه را به خانه ببرم.»
روزبه را بغل كردم و با حالت دو او را به خانه رساندم و به فاطمه خانم دادم. دلم شور لاله را مي‌زد. مي‌ترسيدم آن مرد غريب او را بدزد! با همان سرعت برگشتم. مرد آنجا كنار لاله بود و با او بازي مي‌كرد. از او تشكر كردم و لاله و ميوه‌ها را به خانه بردم. بعد از اين ماجرا احساس كردم غرور بي‌فايده است. به شاهرود تلفن كردم و به محمد و خانواده‌اش گفتم: «من ديگر بريده‌ام! يكي به فريادم برسد.»
بلافاصله محمد از شاهرود به تهران آمد. همراه خود مقداري گوشت و مواد غذايي هم آورده بود. آن موقع محمد مدرك فوق ديپلم معدن داشت اما كار مشخصي نداشت. به او گفتم: «من هر روز از ساعت شش صبح تا چهار بعدازظهر بايد بروم سركار. پروتز پاي روزبه شكسته و بايد او را ببريم هلال‌احمر تا پروتز نو برايش درست كنند. تو روزبه را ببر هلال‌احمر.» محمد علاقه خاصي به روزبه داشت. روزبه هم به او خيلي علاقه‌مند بود. پذيرفت. مدتي ماند و هر روز روزبه را به هلال‌احمر مي‌برد.
  
مادرم پس از چند ماه خسته شد و ديگر نتوانست روزبه و لاله را نگه دارد. ناچار شدم آن‌ها را به مهدكودك ببرم. مهدكودكي در ونك بود كه براي نگه‌داري هر كودك دو هزار تومان مي‌گرفت. ظاهر قشنگ و تميزي هم داشت. براي سركشي به طبقه دوم رفتم. اتفاقي در يكي از اتاق‌ها را باز كردم. ديدم چند نوزاد را در اتاق خوابانده‌اند و عده‌اي پرستار كثيف و ژوليده هم آنجا هستند. بچه‌ها را روي موكت خوابانده بودند. خيلي بدم آمد و پشيمان شدم. در بازگشت به خود گفتم: «محال است من بچه‌هايم را به اين آشغالداني بياورم.»


 

کتاب «پایی که جا ماند»: نوعی غلبه فرهنگی به دشمن بعثی

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ آیین رونمایی از کتاب پایی که جا ماند یادداشت‌های روزانه سیدناصر حسینی‌پور از زندان های مخفی عراق با حضور حجت‌الاسلام دكتر سيدمهدي خاموشي؛ رئيس سازمان تبليغات اسلامي، محسن مؤمني؛ رئيس حوزه هنري، مرتضي سرهنگي؛ مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري، سيدناصر حسيني‌پور؛ راوي کتاب و جمعی از نمایندگان استان کهگیلویه و بویر احمد، عصر پنجم دی ماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.


آیین گفت‌وگو

نخستین دوماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آیین گفت‌وگو به روزنامه‌فروشی‌ها آمد. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه سیدمحمد خاتمی است و هادی خانیکی، سردبیری آن را به عهده دارد. این شماره مربوط به آذر و دی ماه 1390 با قیمت 5000 تومان است. هادی خانیکی با دید ارتباطاتی خود به گفت‌و‌گو و ارتباط میان‌فردی پرداخته و پس از کالبدشناسی آن را به گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مرتبط کرده است.


تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است

فريبا نظري، مديركل دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران معتقد است: گردآوري تاريخ‌شفاهي با زمينه شناسايي اسناد برجاي مانده از سال‌هاي دفاع‌مقدس مفيد است. در واقع به عنوان بخشي از تاريخ كشور، مكمل اسناد مكتوب‌ است.


تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران

محبوب شهبازی، مدیر كل جمع‌آوری، نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران از ساماندهی بیش از هفت‌ونیم میلیون برگ سند خبر داد و گفت: مرحله دوم این فرآیند به گردآوری تاریخ‌شفاهی اختصاص خواهد داشت. جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، جامعه هدف بنیاد شهید در این حوزه‌اند.


آخرین ستاره

متن كامل یادداشت‌های روزانه‌ دیده‌بان لشكر 14امام حسین (ع) شهید «حسین كهتری» در كتاب «آخرین ستاره» به اهتمام جانمراد احمدی گردآمده و از سوی نشر ستارگان درخشان منتشر شده است. این كتاب پیش از این با عنوان «س‍ف‍ر: یادداشت‌های روزان‍ه‌ ش‍ه‍ی‍د ح‍س‍ی‍ن‌ ک‍ه‍ت‍ری‌» در سال 1375 از سوی دف‍ت‍ر ادب‍ی‍ات‌ و ه‍ن‍ر م‍ق‍اوم‍ت‌ منتشر شده است. چاپ جدید این كتاب با عنوان «آخرین ستاره» حاصل یادداشت‌های شهید كهتری و پنج دفترچه خاطرات او است...


انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ زندگی و خاطرات «سردار جهادگر شهید محمد حسن کسایی، فرمانده تیپ مهندسی جهاد آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس» و «سردار عبدالله ملکی، جانشین سپاه بیت المقدس وقت استان کردستان» در دست نگارش است.


كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود

مهدی خداوردی‌خان، تدوین كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» از دوران جوانی تا پایان جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران را به اتمام رسانده است. این كتاب به زودی از سوی مركز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به چاپ خواهد رسید. این كتاب بر اساس 75 ساعت مصاحبه با حسین علایی نوشته شده و با فعالیت‌های سیاسی او در دانشگاه تبریز آغاز می‌شود.


معلق بین خاطره و داستان

خاطره‌های به جا مانده از روزهای پرشور دفاع مقدس و آدم‌های مرتبط با آن گنجینه‌هایی‌اند که جمع‌آوری آنها ارزشمند است و ثبتشان با توجه به فاصله گرفتن از ایام معنوی آن روزها برای نسل‌های فعلی و بعدی لازم. دفتر ادبیات و هنر مقاومت جوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از فعال‌ترین و مؤثرترین مراکز در زمینه جمع‌آوری این خاطره‌ها بوده و هست و در این زمینه مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی سهم زیادی در تدوین و مدیریت این مقوله داشته‌اند.


دشمنِ خمینی کافر است

در شانزدهم مهر 1340، اسدالله‌علم نخست وزیر وقت لایحه‌ای را تصویب می‌نماید که به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی موسوم شد. ‌آیت‌الله حسین غفاری از نیمه دوم سال 1341 سخنرانی هایی را علیه تصویب این لایحه ایراد کرد و به همراه علمای تهران اعلامیه‌هایی را نیز امضا کرد که در سطح وسیعی توزیع شد. پس از آن‌که محمدرضا پهلوی با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات آمریکایی خود را اعلام و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری‌کرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال 1342 را تحریم نمودند.


فرزند شهید تندگویان در یادواره «رجعت سرخ»

فرزند شهید تندگویان گفت: شهید تندگویان نه برای دادن اطلاعات بلکه به برای روحیه دادن و خواندن قرآن شکنجه می‌شد؛ چرا که او پیامدار آزادگان بود و هنگامی که پیکر پدرم را تحویل گرفتیم، حنجره پدرم را آنقدر فشار داده بودند که خرد شده بود. یادواره شهید محمدجواد تندگویان با عنوان «رجعت سرخ» شب گذشته با حضور مادر و خانواده شهید تندگویان و به همت موسسه فرهنگی پیام آزادگان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.


گفت‌وگو با علی میرزایی به بهانه 20 سالگی نگاه نو

بیست سال می‌گذرد از روزی که محمدتقی بانکی،‌ امتیاز «نگاه نو» را گرفت و پس از مدتی تمام امور را به دست علی میرزایی سپرد. نشریه‌ای که در این سال‌ها تبدیل به آرشیوی غنی از قلم بزرگان شده است. بزرگان هنر و ادب و اندیشه که علی میرزایی به دوستی با آنان بسیار می‌بالد. برای گپ و گفت با سردبیر «نگاه نو» نیازی به یافتن دلیل نیست اما در کنار 20 سالگی نشریه، این گفت‌وگو دلیل دیگری را نیز دارد و آن متفاوت بودن «نگاه نو» است. نشریه‌ای که اگرچه در این سال‌ها آرام رفته اما هنوز استقلال خود را هزینه «ماندن» نکرده است.


داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی

نویسندگان این کتاب معتقدند: «تاریخ شفاهی بستری مناسب برای پژوهش تاریخی فراهم می‏کند.» (صvii)، و این راهنمای عملی یقیناً برای آنان که می‏خواهند تاریخ شفاهی خانواده و یا اجتماع خود را از اندیشه به حقیقت بپیوندانند، سودمند است. از آنجا که کتاب داستان‏های گیرا دارای نثری بسیار رسا و پر از تصویرها و مثال‏های توصیفی است، مخاطب خود را نه تنها از مورخین حرفه‏ای ‏و اهالی دانشگاه برمی گزیند، بلکه «هر فرد علاقمندی که وقت، منابع و قدری آموزش را در چنته خود داشته باشد» به این عده می‏افزاید


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 32

«ويلهلم دايلدي»، فيلسوف سرشناس آلماني مي‌گويد: «واقعيتي كه ما مي‌شناسيم در حقيقت صرفاً نوعي آگاهي است كه از تجربه دروني به دست مي‌آيد.» تجربه در واقع از راه و روشي كه رخدادها درك مي‌شوند و مورد تفسير قرار مي‌گيرند بوجود مي‌آيد و سپس بخشي از فهم، معرفت، احساسات و انتظارات ما را تشكيل مي‌دهد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'