شماره 50    |    16 آذر 1390

   


جنبش دانشجویی، تاریخ نانوشته

چه کسی می‌تواند از تاریخ جنبش دانشجویی در ایران سخن براند در حالی که هنوز از عبارت «جنبش دانشجویی» تعریف دقیقی ارائه نشده است. نمی‌دانیم چگونه این عبارت در میان مفاهیم تاریخی سیاسی و اجتماعی شکل گرفته و هویت یافته است؟ آگاه نیستیم نقطة آغازین آن کجا و چه زمانی بود؟ پس از گذشت 76 سال از تأسیس اولین دانشگاه در تهران، هنوز نمی‏دانیم نخستین جرقه‌های پیدایش آن چه طور زده شد؟ در دانشگاه‏های تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد این حرکت اعتراضی که بیشتر در واکنش به اوضاع سیاسی کشور بود، به چه صورتی شروع شد و تداوم یافت؟ میزان گستردگی آن تا چه اندازه بود و علاوه بر دانشجویان، کدام یک از اقشار مختلف جامعة ایرانی را تحت تأثیر قرار داد؟ با کدام نهادها، گروه‏ها و تشکل‏ها همگام و با کدام یک تقابل داشت؟ حاکمیت‌های زمانه چه واکنشی نسبت به آن بروز دادند؟ افزون بر فعالان سیاسی، دیگر افراد چه رفتاری با آن داشتند؟ نگاه عمومی جامعة ایرانی بدان چگونه بود و تا چه حد پیگیر اوضاع و اخبار آن بودند؟ و مهمتر از همه، شاخصة فعال آن چه بود و چه تصویری از آن در ذهن جامعه و آحاد مختلف آن نقش بسته بود؟ پاسخ سئوالات یاد شده روشن نیست و پاسخگویی بدانها نیز به آسانی میسر نیست. از اینرو لازم است تا برای یافتن جواب‌های درست و علمی، پژوهش‌های گسترده و بسیاری دربارة آن انجام شود. برای دستیابی بدان باید آن را در شمار یکی از موضوع‌های تحقیقاتی در حوزه‌های دانش تاریخ، علوم اجتماعی و علوم سیاسی، به حساب آوریم و پژوهشگران بسیاری را برای شناختن رویه‌های گوناگون آن به کار گیریم. تاریخ شفاهی نیز می‌تواند در این مسیر مهم ویژه‌ای به خود اختصاص دهد و ابراز ارزشمند و کارآمدی برای برای حصول به نتایج مورد نیاز گردد. مصاحبه‌گر کوشا و پُرسا می‌تواند با بهره‌گیری از دانش خویش از علم تاریخ امروزی، به سراغ فعالان به جای مانده از جنبش دانشجویی سال‌های گذشته برود و از یادمانده‌های آنان بهرة فراوان ببرد. در یک تحقیق میدانی به سراغ محیط کانونی و پیرامونی هر یک از دانشگاه‌های فعال در آن رفته و با شناخت دقیق جغرافیای آنها، میزان گستردگی و قلمرو، تأثیرگذاری و حوزة فعالیت هر یک را دریافته و ترسیم نماید. در یک نمونة موردی می‌توان گفت که چه نیکوست که روزی پژوهشگر تاریخ شفاهی در تهران، به مقابل در اصلی دانشگاه تهران برود و از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را زیر پوشش تحقیقاتی خویش قرار دهد. از تک تک افراد شاغل در مغازه‌ها و ساختمان‌های اداری و غیر اداری و مسکونی آن خیابان، وضعیت آن منطقه را در سالهای انقلاب به خصوص روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 که نقطة کانونی انقلاب به حساب می‌آمد، جویا شود. از آنها بخواهد تا از هر طبقه و گروه و صنف و دسته‌ای که هستند چنانچه آن ایام را دیده‌اند و یا حتی گفته‌هایی از شاهدان شنیده‌اند، بازگو نمایند. روح حاکم بر آن خیابان را بر زبان آورند و از جزئیات قضایا سخن گویند. به خصوص کتابفروشان مقابل در اصلی دانشگاه می‌توانند بیشتر مورد توجه مصاحبه‌گر قرار گیرند زیرا بسیاری از آنها شاهد ماجراها بوده‌اند و بدان سبب که به شغلی فرهنگی و در تماس با دانشجویان، اشتغال داشته و دارند، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی ارائه نمایند. در واقع به عبارت دیگر می‌توان گفت که مصاحبه‌گر با مراجعه به آنها با دریایی از اطلاعات روبرو خواهد شد و نکات تاریخی بسیار گرانبهایی دریافت خواهد کرد که در ترسیم جورچین تاریخ جنبش دانشجویی دانشگاه تهران در سالهای انقلاب، سهم و نقش برجسته‌ای خواهد داشت.
حال با توجه به سخنان گفته شده و مثال مطرح شده که گوشه‌ای از تاریخ جنبش دانشجویی در کل ایران است، آیا باز هم می‌توان از تاریخ جنبش دانشجویی در ایران به معنای همه‌جانبه و وسیع آن سخن راند و آن را روشن و معلوم و گویا دانست؟!!!

جعفر گلشن روغنی
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی


زیتون سرخ (۵۰)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


رفتم و براي اولين بار در عمرم پشت فرمان پيكان نشستم. مثل حرفه‌اي‌ها اول آيينه‌ها را ميزان كردم. بعد صندلي‌ام را تنظيم كردم و ترمزدستي را هم خواباندم و راه افتادم. خودم هم نمي‌دانستم كه چطور ماشين را به راه انداخته‌ام. كمي كه رفتيم، افسر پليس گفت: «برو دنده سه.»
ـ نمي‌روم. اصلاً.
ـ چرا؟
ـ اينجا ممنوع است دنده سه بروي.
ـ من به تو مي‌گويم برو.
ـ شما بگو! قانون مي‌گويد ممنوع است!
ـ خانم بزن كنار قبولي!
ـ قبولم؟
ـ بله قبولي!
ناگهان به ياد آوردم كه بلد نيستم ماشين را نگه دارم! آن دختر هم چيزي در اين‌باره به من نگفته بود. خودم را بسيار خوشحال نشان دادم و بدون آنكه ماشين را نگه دارم يا خاموش كنم‏، از ماشين بيرون پريدم! شروع كردم به هوا پريدن؛ يعني كه خيلي خوشحالم. افسر گفت: «چرا ماشين را ول كردي؟»
ـ قبولم ... قبولم...
افسر به شدت خنده‌اش گرفت و متوجه بازي‌ من نشد. به خانه برگشتم. پدرم گفت: «شيري يا روباه!»
ـ قبول شدم.
ـ مي‌دانستم قبول مي‌شوي. تو دختر باهوشي هستي.
مدتي بعد هم گواهي‌نامه‌ام را گرفتم.
لاله كه به دنيا آمد، سختي‌هاي من بيشتر شد. بايد روزبه را مرتب به هلال‌احمر مي‌بردم. پاهاي او دائم رشد مي‌كرد و لازم بود مرتب پروتز او را عوض كنند. بر اثر هول و هراس، شيرم خشك شده بود و بايد براي لاله شير گاو مي‌خريدم. جنگ بود و همه چيز هم كوپني و صفي. سر كوچه ما يك بقالي بود كه صبح‌ها ساعت پنج صبح شير شيشه‌اي مي‌‌آورد و به هر نفر يك شيشه مي‌داد. بقال ضد انقلاب بود و از وقتي شنيده بود من همسر شهيد هستم، با من بد شده بود و خيلي اذيتم مي‌كرد. صبح زود مجبور بودم روزبه و لاله را، كه خواب بودند، تنها بگذارم و در صف طولاني شير بايستم و پس از يك ساعت صبر و انتظار، يك شيشه شير بگيرم. در زمستان و در آن هواي سرد تهران، واقعاً برايم سخت بود. چند بار به بقال گفتم: «آقا! بچه‌هاي من كوچك‌اند و كسي هم نيست صبح زود نزد آن‌ها بماند. شما لطف كنيد يك شيشه شير براي من نگاه داريد.»
ـ خانم نمي‌شود. غيرقانوني است.
فاطمه خانم به بقال گفت: «من جاي اين خانم مي‌آيم در صف مي‌ايستم.» اما آن بقال لجوج پاسخ داد: «نه نمي‌شود! هركسي بايد خودش بيايد در صف بايستد تا بتواند شير بگيرد.»
ـ شوهر اين خانم شهيد شده!
ـ به من چه ربطي دارد. خواست به جبهه نرود. من بايد تاوان او را بدهم!
حرف‌هاي بقال خيلي برايم سنگين بود. با خودم مي‌گفتم: «ناهيد! كارت به جايي رسيده كه بايد براي يك شيشه شير التماس كني.» هر اندازه من و فاطمه خانم التماس كرديم فايده نداشت و من مجبور بودم هر روز صبح بعد از نماز، در صف شير بايستم.
روزبه نمي‌توانست دوري مرا تحمل كند. يك روز براي خريد شير رفته بودم. وقتي برگشتم ديدم دختر فاطمه خانم منزل ماست و روزبه را بغل كرده است.


 

خاطرات در مرز تقويت با اسناد و پسند مخاطب نوشته مي‌شوند

کارشناسان حاضر در دومين نشست تخصصي خاطره نويسي دفاع‌مقدس بر اين باور بودند كه خاطرات بن‌مايه تاريخ شفاهي و خلق داستانند و براي غني بخشيدن به محتواي آن‌ها بايد از اسناد بهره گرفت و چون در كشور ما مصرف تبليغاتي و فرهنگي خاطرات بيشتر است و مخاطب عام دارند، بايد خاطرات را براي مخاطب خواندني كرد. دومين نشست خاطره نويسي دفاع‌مقدس عصر شنبه 12 آذر ماه با حضور حجت الاسلام سعيد فخرزاده و جواد كامور بخشايش به عنوان كارشناس و مسعود اميرخاني به عنوان مدير و مجري برنامه در سراي اهل قلم برگزار شد.


دست‌نوشته‌های مصطفی چمران بر واقعه 16 آذر 1332

16 آذر ماه سال 1332 به دلیل قرار گرفتن در بطن ایام حکومت طاغوت، از تاریخ‌نگاری بسیار ضعیفی برخوردار است. خفقان حاکم بر آن سالها و کهنسالی شاهدان اصلی ماجرا در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سبب شد تا تاریخ شفاهی این حادثه سرنوشت‌ساز که از آن به عنوان سرآغاز جنبش دانشجویی ایران یاد می‌شود، از ضعف فراوانی برخوردار باشد. آنچه خواهید خواند، از معدود تک‌نگاری‌های بجای مانده از واقعه 16 آذر سال 1332 است که به قلم شهید مصطفی چمران و در سال 1341 به رشته تحریر در آمده است:


روایتی دیگر از شانزدهم آذر هزار و سیصد و سی و دو

اگرچه مناسبت‌های تقویم در بستر زمان معنا می‌یابند و ما به آنها پاسداشت و یادبود و سالگرد می‌گیریم اما اغلب بعد تاریخی آن در حافظه‌ها کمرنگ می‌شود تا وقتی که پس از سالیان طولانی تاریخ دوباره تکرار می‌شود و آنگاه باید روایتها را از نو مرور کرد. شانزده آذر سی و دو چند عدد معمولی برای شمارش کردن نیست. این روز نقطه عطف مبارزات دانشجویی برای تاریخ ایران بوده است و مانند همیشه قصه از گلوله آغاز می‌شود...


شماره 163 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا»

شماره 163 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «جغرافياي تاريخي» به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان تاريخ قرار گرفت. اين ماهنامه تخصصي در اين شماره به موضوع جغرافياي تاريخي و تاريخ محلي پرداخته است. به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر مرتضي نورايي، دانشيار گروه تاريخ دانشگاه اصفهان در سرسخن اين ماهنامه با عنوان «جغرافياي تاريخي و تاريخ محلي، تعاملات و تمايزات» نوشته است: نكته مثبت و امتياز يك اثر تاريخ محلي در اين است كه دو نگاه در طول و عرض را با هم جمع باشد.


نگاهي به كتاب خاطرات يك جانباز؛ «نورالدين پسر ايران»

كتاب نوالدين پسر ايران در برگيرنده خاطرات جانباز سيد نورالدين عافي در قالب 18 فصل به قلم معصومه سپهري به نگارش درآمده است. اين كتاب همزمان با آغاز بيست و چهارمين سالگرد تاسيس دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري توسط انتشارات سوره مهر منتشر و رونمايي شده است. اين كتاب ششصدمين اثر دفتر ادبيات و هنر مقاومت است. سيد نورالدين در اين كتاب خاطرات هشت سال زندگي در متن جنگ را باز گفته است، تا ياد آن لحظه‌هاي بي‌نظير براي هميشه زنده بماند؛


سه یار دبستانی

16 آبان سال 32 کابینه زاهدی و دولت انگلستان برای تجدید روابط ایران و انگلستان که در جریان ملی سازی نفت قطع شده بود، مخفیانه شروع به مذاکرات کردند. در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید. نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» را ببیند. دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند.


آسيب شناسي تاریخ شفاهی انجمن هاي ادبي مشهد

شروع مقاله، مي‌توانست با نوشتارِ دست فرسودي، نظير «دير زماني است كه تاريخ شفاهي به عنوان يكي از منابع پژوهشي ...» و يا «اهميت تاريخ شفاهي، بر هيچ كس، پوشيده نيست». همچنين «امروزه تاريخ شفاهي، نقشِ بسيار مؤثري را در ...» و ديگر نطق‌ها و گفتارهايي اين چنين، آغاز شود كه خود نشانه سنگِ بزرگ برداشتن است و توضيح چيزي كه نياز به توضيح ندارد.


خاطرات آيت‌الله حبيب‌الله طاهري گرگاني

يكي از ياران راستين امام و نهضت اسلامي مرحوم آيت‌الله طاهري گرگاني مي‌باشد كه با داشتن سوابق درخشان علمي و معنوي، در راه دفاع از دين اسلام و مكتب تشيع و مبارزه با طاغوت و خط نفاق تا آخر عمر شريفش تلاش نمود و پيش از پيروزي انقلاب، زندان، تبعيد و ضرب و شتم عوامل طاغوت را متحمل شد و پس از پيروزي در مبارزه با نفاق پيچيده منطقه به درجه رفيع جانبازي رسيد و تا مرز شهادت پيش رفت و فرزند برومند و فرزانه‌اش، سردار حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد طاهري، را نيز در دفاع مقدس تقديم اين انقلاب نمود.


حقانیت پنهان در اسناد جهان

انعکاس حوادث جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در اسناد بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل متحد، دامنه همواره فعال و جهانی برای ورود به مباحث دفاع از حق جمهوری اسلامی ایران است. حاصل هر نشست، شامل بیانیه، قطعنامه و دیدگاه‌های دبیرکل سازمان ملل و نهادهای مرتبط با آن، در قالب اسناد مکتوب، ثبت شده و در دسترس‌اند. با وجود اهمیت انتشار این اسناد برای محققان و پژوهشگران جنگ و با گذشت 23 سال از اتمام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، تنها سازمانی است که در سال‌های اخیر، به ترجمه و انتشار اسناد سازمان ملل متحد اقدام کرده است.


فردوست: اسرائيل داراي سه پايگاه جاسوسي در ايران بود

در خاطرات ارتشبد فردوست دربارة تحركات سفارت اسرائيل در ايران آمده است: سفارت اسرائيل در ايران فقط در زمينه اطلاعاتي فعال نبود، بلكه در ساير زمينه‌ها نيز فعاليت چشمگير داشت. گاه به گاه سفارت، يهوديان ايران را در سالني جمع مي‌نمود و در اين جلسات ضمن سخنراني و تحريك روحيه قومي آنها، براي كمك به اسرائيل اعانه جمع‌آوري مي‌شد و هر بار مبالغ كلاني پول ارسال مي‌گرديد.


خاطرات كهنه سربازان كانادا جمع آوري مي شود

در ابتدا قرار بود كه هر سه ماه يك بار گزارش مرگ 300 تا 400 نفر از كهنه سربازان جنگ جهاني دوم در مجله ليجن Legion منتشر شود،‌ ولي امروز 3000 تا 4000 گزارش فوت در هر فصل از طريق اين مجله به چاپ مي رسد. اينها را آقاي جورج مكلينGeorge McLean، 87 ساله و ساكن شهر برنابي Burnaby كانادا گفته است. به عقيده وي، هم اكنون اكثر كهنه سربازان جنگ جهاني دوم دهه هاي نهم و دهم زندگي خود را پشت سر مي گذارند


آخرین فراخوان برای کمک به طرح تاریخ شفاهی انجمن قهرمانی گالیگ

خبر زیر نمونه‏ای از کاربردهای اجتماعی تاریخ شفاهی است که در مناطقی که از گویش‏های ایرلندی استفاده می‏شود به کار گرفته شده است. در این طرح مصاحبه شوندگان مردم عادی هستند و هدف از اجرای طرح حفظ تاریخ این مردم از زبان آنهاست. قصد ما از پرداختن به این دست اخبار معرفی نمونه‏های عینی از کاربردهای تازه از تاریخ شفاهی در گوشه و کنار جهان است.


گزارش عراق: تاریخ شفاهی جنگ به قلم روزنامه‌نگاران حاضر در منطقه

گزارشگران دوست دارند، صحبت کنند. در کتاب گزارش عراق سردبیران نشریۀ کلمبیا ژورنالیسم ریویو Columbia Journalism Review با دعوت از ۴۴ روزنامه‌نگار، فرصتی فراهم آوردند تا آنها ماجرای خود را نه به صورت ستون‏های کوچک و مبهم، بلکه در قالب چندین مصاحبۀ مفصل تاریخ شفاهی در این نشریۀ بیان کنند. این مصاحبه‌ها در شماره نوامبر/دسامبر ۲٠٠۶ به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد انتشار این نشریه به چاپ رسید.


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا ـ29

برخي از اين افراد موقعي كه ما با بچه‌هايشان مصاحبه مي‌كرديم، در خانه نبودند، با اين همه اين طور نبود كه در اين واگذاشتگي آنان خيلي آزاد باشند و به سئوالات خصوصي ـ محرمانه ما جواب بدهند. خاموش بودن ضبط‌صوت، در عمل ـ عكس‌العمل اجتماعي علاوه بر جنبه طبيعي‌دادن به حرف زدن تا حدود زيادي باعث اطمينان خاطر است، از اين حيث ما بخش مهم مصاحبه را در نظر مي‌گرفتيم. از طرفي اعضا خانواده [موقع مصاحبه درخانه] با دخالت گوناگون بالقوه در كار خبررسان موجب طفره رفتن او از پاسخ به ما مي‌شوند.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'