شماره 5    |    17 آذر 1389

   


همگانی کردن تاریخ شفاهی؛ فرصت یا تهدید

امروزه آنچه ما خواسته یا نخواسته در محورها و موضوعات متنوع در قالب مصاحبه، به عنوان "تاریخ شفاهی" جمع آوری می کنیم؛ کمکی است  تا تاریخ، از انحصاری بودن خارج شود، عموم مردم دربازگویی وقایع مشارکت کنند و در ثبت تاریخ، سهیم باشند. اما این گونه تاریخ نگاری با آسیب های جدی همراه است.
امروزه سطح دانش عموم نسبت به تاریخ شفاهی ضعیف است و اغلب، تعابیر نادرست و گوناگونی نسبت به مفهوم تاریخ شفاهی دارند که یکی از دلایل امر، عدم اطلاع رسانی صحیح است. به خصوص اگر بخواهیم این مسأله را در مدارس و یا سطح متعارف جامعه مورد تحلیل قرار دهیم، بهتر می توان ضعف های آن را دید. در این میان، سؤالاتی مطرح است: عموم طبقات مختلف چه تفکر و یا دیدگاهی نسبت به تاریخ شفاهی دارند؟آیا شناختی راجع به کاری که یک شفاهی کار انجام می دهد دارند؟ لزومی دارد که عموم این آگاهی را داشته باشند؟ یا اینکه به واسطه تخصصی بودن موضوع تشریح این مطلب فقط در اختیار متخصصان و افرادی است که با آن سرو کار دارند؟
دنیای مدرن امروز و گسترش علم و فضاهای مجازی که ما تحت عنوان اینترنت می شناسیم، وجود نشریات الکترونیکی، روزنامه ها و هفته نامه هایی که از مجاری وب در اختیار عموم قرار می گیرد، فضایی را به وجود آورده است تا نیازهای مختلف مردم آسان تر برطرف شود. این وسایل ارتباط جمعی توانسته به صورت مناسبی مشکل اطلاع رسانی را حل کند. بنابراین محدود ماندن تاریخ شفاهی معنایی ندارد وباید فعالان این عرصه در این راستا تلاش کنند تا با عمومی و فراگیر کردن تاریخ شفاهی، سطح برداشت ها و تحلیل های عموم نسبت به این مسأله را افزایش دهند.
آنچه به عنوان مشکل اغلب شفاهی کاران است، نبود درک درست برخی مصاحبه شوندگان از تاریخ شفاهی می باشد. ابزاری مانند دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت، استودیو و... در ذهن عموم به عنوان یک رسانه متبلور است و یکی از ادراکات نادرست این است که مصاحبه های تاریخ شفاهی در راستای سیاست های رسانه های تفسیر و تحلیل می شود. حتی با توضیحات و تشریح معانی و مفاهیم تاریخ شفاهی برای این عده باز هم  ذهنیتی که نسبت به رسانه دارند، در برخی موارد مصاحبه را از جریان اصلی خود دور می کند و یک تریبون نقادی برای مصاحبه شونده تلقی می شود.
چنین به نظر می رسد اگر تاریخ شفاهی را بتوان همگانی کرد؛ و شناخت سطح اطلاعات عموم را از معنی و مفهوم تاریخ شفاهیارتقا داد، آنگاه یکی از مشکلات جدی که مصاحبه کنندگان تاریخ شفاهی با آن روبرو هستند برطرف می شود.
جامعه ما هر لحظه با موج انفجاراخبارو اطلاعات موثر رورو است و بسیاری از وقایع سیاسی- اجتماعی در افکار مردم نقش به سزایی دارند. این موضوع آسیب جدی برای مطالعات تاریخ شفاهی است.عمومی شدن این کار(تاریخ شفاهی) سطح بینش و دیدگاه طبقات مختلف نسبت به موضوعات تاریخ شفاهی را افزایش داده و شفاف می کند.
اکنون برای هفته نامه تاریخ شفاهی مهم این است که در عالم مجازی باتشریح معنی و مفاهیم خاص این روش نوظهور، سطح آگاهی عموم را نسبت به تاریخ شفاهی بالاببرد. اگر این هفته نامه علاوه بر مخاطبان خاص خود بتواند جایگاهی در بین عموم کاربران داشته باشد به طور قطع یقین توانسته است به یکی از اهداف اصلی اش دست یابد.
همگانی شدن تاریخ شفاهی ومشارکت عموم در بازسازی تاریخ کشور یکی از فرصت های مغتنم است که باید سیاست گزاران تاریخ شفاهی از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند. در واقع تاریخ شفاهی فرصتی باشد برای بیان دیدگاه ها،تحلیل ها و زوایای گمشده تاریخ معاصر...

غلامرضا آذری خاکستر
کارشناس تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی


زیتون سرخ(۵)

خاطرات‌ناهيد‌يوسفيان

گفت و گو و تدوين: سيدقاسم‌ياحسيني

انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـري)

دفتـرادبيات و هنر مقـــاومت

نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمي از ناشر است.


 ادامه فصل دوم:

 

... يك شب كه دايي و مادرم رفته بودند آجردزدي، نگهبان با دايي‌ام درگير و گلاويز شد. نگهبان با آجر، سر دايي‌ام را شكست. دايي با سر خونين به خانه برگشت. مادرم بلافاصله به سراغ نگهبان رفت و با لنگه كفش تا جايي كه مي‌توانست او را كتك زد. بعد هم تفي روي صورتش انداخت و گفت: «برو شكايت كن و بگو از يك زن کتک خوردم.» براي يك مرد، ناگوار، بلكه آبروريزي بود كه از دست يك زن شكايت كند و بگويد كه از او كتك خورده است. از اين رو آن نگهبان هرگز جرئت نكرد از مادرم شكايت كند. هرطور بود ما با آن آجرها يك توالت بزرگ و يك مرغداني ساختيم.
خروسي داشتيم كه وحشي بود و روي ديوار و همسايه‌ها مي‌پريد. هيچ غريبه‌اي جرئت نداشت به خانه ما نزديك شود. جوي آبي از جلوي خانه ما عبور مي‌كرد. روزي من لباسم را عوض كرده بودم و بيرون از خانه كنار جوي آب نشسته بودم. ناگهان خروس روي سرم پريد و به سرم چنگ زد. خيلي ترسيدم. غروب كه مي‌شد آن خروس، مرغ‌ها را رهبري مي‌كرد تا به لانه بروند. يك گله مرغ داشتيم و روزانه ده‌ها تخم‌مرغ مي‌گذاشتند. مادرم مقداري از تخم‌مر‌غ‌ها را مصرف مي‌كرد و بقيه را به همسايه‌ها مي‌فروخت. يك مرغ داشتيم كه گل‌باقالي بود. عادت داشت كه داخل اتاق و نزد ما تخم بگذارد. مي‌آمد پشت در و با نوكش به در مي‌زد.‌ در را برايش باز مي‌كرديم، مي‌آمد داخل اتاق و همان‌جا تخم مي‌گذاشت. آن مرغ را خيلي دوست داشتم. سرش هم كچل بود. وقتي پير شد، مادرم آن را كشت. من پاي آن را چال كردم و روي قبرش هم در شامپوي داروگر، كه به شكل كله آدم بود، دفن كردم. با خودم مي‌گفتم كه به زودي در اينجا درخت مرغ و آدم سبز مي‌شود! هر شب به آن آب مي‌دادم! اما هرگز از آن چاله نه مرغ سبز شد و نه آدم!
من در همين خانه شروع كردم به نماز خواندن و روزه گرفتن. نزديك خانه ما مسجدي بود كه مرتب به آنجا مي‌رفتم و نماز مي‌خواندم. عاشق تخم شربتي مسجد بودم. مزه آن شربت هنوز در خاطرم مانده است! گاهي خادم مسجد مرا راه نمي‌داد و مي‌گفت: «چرا آمده‌اي مسجد!» مي‌گفتم: «مي‌خواهم نماز بخوانم.» او با تشر مي‌گفت: «برو با بزرگ‌ترت بيا!» اما بزرگ‌تر‌هاي خانه ما اهل مسجد و نماز نبودند. پدرم هيچ‌وقت پا به مسجد نمي‌گذاشت. تنها يك بار به مسجد آمد كه خاطره جالبي هم از آن دارم. ماه محرم بود و در مسجد مراسم عزاداري برپا بود. زن‌ها در طبقه دوم مسجد بودند و مردها در طبقه اول. طبقه دوم نرده داشت. من براي آنكه مراسم سينه‌زني و عزاداري را ببينم جلو و كنار نرده نشستم. سرم را داخل نرده كردم و خوابم برد. پدرم كه براي اولين بار در عمرش به مسجد آمده بود مرا از آن پايين ديده بود. هرچه اشاره كرده بود كه كله‌ام را از داخل نرده‌ها بيرون بياورم، چون خواب بودم، متوجه نشده بودم. پدرم به ناچار يكي را بالا فرستاده بود تا مرا متوجه كند. جالب آنكه كله‌ام داخل نرده گير كرد و با زحمت بسيار بيرون آمد.

 

پایان فصل دوم



 

گنجينه اسناد(فصلنامه تحقيقات تاريخي و مطالعات آرشیوی)

شماره 77 فصلنامه گنجینه اسناد با تغییر در طرح روی جلد، صفحه آرایی و کسب درجه علمی- پژوهشی به چاپ رسید. مدير مسئول و سردبير این فصلنامه، دکتر سعيد رضايي شريف آبادی و دبير اجرائي آن، سيد محمود سادات بيدگلي است. پیش از این، درجه فصلنامه گنجینه اسناد، علمی - ترویجی بود.


شمس آل احمد درگذشت

شمس آل احمد، برادر کوچکتر جلال آل‌احمد كه از دوم آبان به علت كاهش سطح هوشياري و عفونت ريوي در بيمارستان باهنر تهران بستري شده بود، ۱۴ آذر (شب) در اثر ايست قلبي در اين بيمارستان درگذشت.


مفهوم و ماهیت مصاحبه در تاریخ شفاهی

بررسی «مفهوم مصاحبه» در گونه نوپای تاریخ‌نگاری موسوم به «تاریخ شفاهی» محور اصلی این مقاله است. ماهیت مصاحبه به عنوان «ارتباط شفاهی» بر اساس اهداف و رابطه‌اش با کلیت ساختار متن معین می‌شود.عموما در تاریخ شفاهی مصاحبه به عنوان ابزار اکتشافی (Heuristic Instrument) استفاده می‌شود. در حالی‌ که، در این مقاله تلاش شده است «مصاحبه به مثابه دیالوگ» در تاریخ‌نگاری شفاهی و کلیت مصاحبه‌ها به عنوان روایت تاریخی (روایت تجربی) در نظر گرفته شود.


گفتگو با علی ططری در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی

علی ططری، کارشناس و محقق تاریخ شفاهی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای و مسئول «طرح تاریخ شفاهی مجلس » است.او در این طرح، اولین مصاحبه اش را با «محمد افراسیابی» از کارمندان با سابقه مجالس سنا، شورای ملی و شواری اسلامی صورت داده است. با او در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی (7و8 مهر1389) گفتگویی صورت دادیم:


شفا بایدت داروی تلخ نوش (نقدی بر مقاله مقدمه ای بر استانداردهای تاریخ شفاهی)

اگرچه حوزه مطالعات تاریخ شفاهی به عنوان موضوع و رشته‌ای بااهمیت در جهان تلقی می‌شود، اما واقعیتهای موجود ایران، نشان می‌دهد پویائی، تحول و به کارگیری این شیوه در تاریخ‌نگاری ایران در مقایسه با قالبهای تحلیلی مشابه آن در جهان، هنوز ابتدائی است و در آغاز راه قرار دارد.


دردم نهفته بِه ز طبيبان مدّعي

این مقاله پاسخي به يادداشت «شفا بايدت داروي تلخ نوش»، است که در شماره 70 فصلنامه گنجینه اسناد و در نقد مقاله «استانداردهاي تاريخ شفاهي» چاپ شد. در شمارة 69 مجله گنجينه اسناد، مقاله‏اي به قلم نگارنده و همكارش با عنوان «مقدمه‏اي بر استانداردهاي تاريخ شفاهي» به چاپ رسيد كه در آن نويسندگان كوشيده بودند با هدف فراهم كردن زمينه براي يكسان‏سازي شيوه‏هاي انجام مصاحبه در پروژه‏هاي تاريخ شفاهي،...


درباره کتاب تاریخ شفاهی مسجد هدایت

مسجد هدایت‌ به‌ عنوان‌ یكی‌ از كانون‌های‌ مبارزه‌ی‌ سیاسی‌ـ مكتبی‌، سابقه‌ای‌ ممتد و مستمر در بیدارگری‌ و جنبش‌ اجتماعی‌ مردم‌ ایران‌ دارد. اهمیت‌ مسجد هدایت‌ به‌ واسطه‌ی‌ امام‌ جماعت‌ آن‌، یعنی‌ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی‌ بوده‌ است‌.


تاريخ شفاهي در جنگ عراق عليه ايران-1(درآمدي بر چند و چون مصاحبه با نخبگان مشاغل)

اهميت حضور ميليوني مردم در جنگ طولاني و متفاوت از جنگ‌هاي گذشته ايران و پديد آمدن گونه‌هايي بديع از فرهنگ اجتماعي و ادبيات شفاهي برخاسته از آرمان‌هاي ملي ـ مذهبي مشترك با راز و رمزهاي ديني مسلط بر سازمان رزم كه از طريق آموزش و تلقين، سهم مهم و مؤثري در وفاق آحاد افراد رزمنده و فرهنگ‌پذيري مناسب حال و هواي جنگ در اقشار مختلف داشته،...


به مناسبت سالگرد واقعه 18 ارديبهشت دانشگاه تبريز-ناگفته‌هايي از شهيد غلامي

موضع تحقيقي كه من براي درس نهضت‌ها و جنبش‌هاي اسلامي انتخاب كرده بودم، موضوع شهادت شهيد غلامي در حادثه‌ 18 ارديبهشت سال 57 دانشگاه تبريز بود و علت انتخاب اين موضوع اين بود كه قبلا ساكن خيابان شهيد غلامي تبريز بودم و اين ذهنيتي براي انتخاب اين موضوع بود.


درباره کتاب بنيادهاي علم تاريخ

اين كتاب شامل 8 فصل مجزا با عناوين امكان شناخت تاريخي، معاني متون كنش‌ها و رويدادها، توجيه توصيف‌هاي معطوف به گذشته، علل كنش انساني، انواع روايت تاريخي، ارزيابي تفاسير تاريخي، علل و شرايط در تاريخ و تبيين‌هاي تاريخي است.


رونمایی از يك‌ميليون سند دفاع‌مقدس نیروی دریایی ارتش

يك ميليون برگ سند، شامل عكس و اسناد مكتوب مرتبط با نیروی دریایی ارتش و جنگ تحميلي عراق علیه ایران، پس از 30 سال با تغییر طبقه بندی در بخش سند موزه "دريا و دريانوردي خليج‌فارس" رونمایی شد و در اختيار نويسندگان و محققان قرار گرفت.


زندگي نامه و خاطرات رحيم كريمي

رژيم ما را به‌عنوان زنداني سياسي قبول نداشت و معتقد بود كه ما خرابكار يا ضدامنيتي و ماركسيست‌هاي (وابسته به روسيه) اسلامي (چون مذهبي بوديم) هستيم و از اين قبيل صفت‌ها كه هر رژيم استبدادي براي بقاي خودش به مخالفينش لقب مي‌دهد. در همان زمان، ما را مجدداً به زندان ساواك بردند همان جايي كه امروز موزه‌ي عبرت شده است.


مصاحبه با علي‌اکبر کوثري

آنچه مي‌خوانيد گفتگو با يکي از فرهنگيان باسابقه پيشين مي‌باشد که ضمن بيان خاطرات خود از سوابق و تحولات وزارت فرهنگ به نقد سياستهاي فرهنگي گذشته و عملکرد شماري از رجال موثر در عرصه تحولات فرهنگي پرداخته است.


خاورمیانه در برزخ بحران و ثبات

خاورمیانه ی امروز در طول تاریخ به عنوان یکی از شاهراه های سیاسی و اقتصادی جهان مطرح بوده است. یکی از عواملی که بر تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خاورمیانه تأثیر بسیار زیادی به جای نهاد، کشف نفت بود.


تاريخ بلعمي سايه‌اي از سوگ‌سرايي منظوم است

محمود اميدسالار گفت: حماسه يكي از انواع روايات است كه ممكن است منثور باشد يا منظوم يا مخلوطي از آن دو. از اين نوع حماسي، در ايران نداشته‌ايم اما گونه عاميانه آن، همان نقالي است كه سابقه آن به پيش از اسلام مي‌رسد.


با راوي خاطرات كتاب «نورالدين پسر ايران»

كتاب «نورالدين، پسر ايران» چنانچه راوي خاطرات آن مي‌گويد در مرحله نهايي چاپ و انتشار قرار دارد. اين كتاب حاوي خاطرات رزمنده جانباز 70 درصد تبريزي «سيد نورالدين عافي» است كه توسط معصومه سپهري به نگارش درآمده و از سوي انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر مي‌شود


حرف های آسماني

سخت است اما بگذار بگویم و بنویسم تا همه بدانند كسي كه عصاره سال های جوانی خويش را به خاک سرد مي سپارد و شیره جانش را به مسلخ عشق مي فرستد و چيزي از بنده خدا جز ادامه راه و رسم شهدا نمي خواهد


انتشار خاطرات دفاع مقدس نماينده امام(ره) در گيلان

مجموعه خاطرات و يادداشت‌هاي روزانه مرحوم آيت‌الله صادق احسان‌بخش، نماينده امام خميني(ره) در استان گيلان از سال‌هاي دفاع‌مقدس، به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس اين استان در دست انتشار است.


«فرهنگ القاب» منتشر شد

«فرهنگ القاب» بررسی القابی که در تاریخ معاصر ایران به افراد داده شده است، به کوشش «علی سلیمی مزینانی» منتشر شد. وي در اين كتاب به بررسي القابي كه در تاريخ معاصر ايران به خصوص توسط شاهان قاجاري به افراد مختلف اعطاء گرديده و شامل الدوله، السلطان، السلطنه، الملك و الممالك است مي‌پردازد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'