شماره 42    |    20 مهر 1390

   


تاریخ شفاهی و ضرورت‌های پیش رو

چندی پیش با یکی از استادان رشته تکنولوزی آموزشی درباره علوم انسانی و مباحثی که اخیراً درباره این موضوع در رسانه‌ها و مطبوعات، مطرح است، گفت‌وگو می‌کردم. او معتقد بود شرایطِ پیش آمده و آسیبی که جوامعی چون جامعه ما از این علوم به ویژه در عرصه فرهنگی می‌بینند، امری ناگزیر است. بخش زیادی از آثار اساتید علوم انسانی ما را ترجمه اندیشه‌های غربی تشکیل می‌دهد، زیرا زمانی که تولیدکننده علم نباشیم مجبور به وارد کردن آن هستیم. جریان زندگی انسان امروزین به گونه‌ای است که اگر دستاوردی در یک سوی زمین به دست آید، سوی دیگر نمی‌تواند از آن چشم بپوشد. این وضعیت درباره طیف وسیعی از دانش‌ها برقرار است؛ روانشناسی، اقتصاد، مدیریت، زبانشناسی، ارتباطات، علوم رسانه و ... اما اندیشیدن درباره راهکارهای جلوگیری از عواقب فرهنگی این طیف گسترده علوم وارداتی وظیفه کیست؟ اهل دانش یا اهل سیاست؟ در اینجا مجال پاسخ به این پرسش‌ها نیست و من نیز درصدد پاسخ نیستم.
قصدم از طرح این موضوع پرداختن به جایگاه تاریخ شفاهی ایران در این عرصه است. تاریخ شفاهی در کشور ما مبنایی تجربی دارد و از دل انقلاب و جنگ بیرون آمده و حرکتی خودجوش و بدون دخالت مراکز علمی‌بوده است. این نحوه شکل‌گیری آفاتی داشته که خود موضوع مفصلی برای بحث و بررسی است، اما در عین حال  امتیازی که بر آن مترتب است، بومی‌ بودنِ آن است.
اینکه در نشریات تخصصی تاریخ شفاهی جهان نامی ‌از شفاهی‌کاران ایران نمی‌بینیم، یا در همایش‌های بین‌المللی تاریخ شفاهی معمولاً نامی ‌از ایران در فهرست ارایه‌کننده مقالات دیده نمی‌شود، حکایت از آن دارد که تاریخ شفاهی ایران هنوز یک جریان تاریخی و داخلی است و بروز بین المللی نیافته است.
اما در سال‌های اخیر رفته‌رفته با گسترش و فراگیری ارتباطات فردی و سازمانی در دنیای مجازی، ورود ناگزیر و البته ضروری دانشگاه‌ها به عرصه تایخ شفاهی و به تبع آن رو به فزونی گذاشتن ترجمه آثار تاریخ شفاهی آن سوی آب‌ها، به ویژه در مباحث نظری، این فضا تغییر خواهد کرد و ضروری است پیش از آنکه وزن آثار ترجمه شده نظری تاریخ شفاهی بر دیگر آثار این عرصه در ایران بچربد، شفاهی‌کاران داخلی پا را از تدوین خاطرات افراد فراتر برده و تجربیات خود را در حوزه روش‌ها، رویکردها و راهبردهایی که در آثار خود به کار گرفته‌اند، مدون ساخته و مبانی نظری ویژه تاریخ شفاهی ایران را برای دانشجویانی که به زودی در دانشگاه‌ها طالب آن خواهند بود، ارایه دهند.

محمد کریمی


زیتون سرخ (۴۲)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


خانواده‌ام مرا كه ديدند به شدت گريستند. بيشتر از همه مادرم گريه مي‌كرد. چشمان پدرم هم سرخ بود. مادرم بعدها برايم تعريف كرد كه يك شب قبل از حادثه خواب ديده كه مادر مرحومش آمده و روزبه را بغل كرده تا با خودش ببرد. در خواب مادرم جلوي او را گرفته و گفته «نه! نوه‌ام را نبر. نمي‌گذارم او را با خودت ببري.» مادر مادرم هم با عصبانيت روزبه را به طرف مادرم پرت مي‌كند و مي‌گويد: «اين هم براي تو!»
مرا به بيمارستاني در خيابان شهيد نجات‌الهي بردند. كنار آنجا بيمارستان چشم بود. دكتر معالج چشم برادر زن‌عمويم بود. چشمانم را معاينه كرد و طي يك عمل جراحي همه تركش‌ها و شيشه‌هايي را كه در چشمانم رفته بود، بيرون آورد. چند جاي قرنيه هر دو چشمم آسيب ديده بودند. دكتر چشمانم را پانسمان كرد و گفت: «چشمانت مدتي بايد بسته باشند. اگر كوچك‌ترين ضربه‌اي به سرت بخورد، براي هميشه كور مي‌شوي. مطلقاً نبايد ضربه‌اي بخورد. گريه هم برايت خطرناك است. اگر گريه كني هم ممكن است كور شوي. آن‌وقت نمي‌تواني بچه‌ات را بزرگ كني!»
نگران علي بودم. از زن‌عمويم سراغ او را گرفتم.
ـ علي كجاست؟
ـ با خودمان آورديم تهران. بستري است.
ـ حالش چطور است؟
ـ خوب است. عملش كرده‌اند.
ـ مي‌خواهم او را ببينم!
ـ نمي‌شود!
ـ چرا؟
ـ تو كه فعلاً نمي‌تواني جايي را ببيني. او هم زياد حالش خوب نيست.
ـ زن‌عمو! اگر رفتي عيادتش، سلام مرا به او برسان.
چشمانم مي‌سوخت و خيلي درد داشت. چند روزي چشمانم بسته بود. روزبه را نزد من آوردند. دائم گريه مي‌كرد. مثل اينكه از آن ماجرا شوكه شده بود. شش ماه طول كشيد تا كم‌كم ترسش از تاكسي نارنجي‌‌رنگ ريخت. در بيمارستان، حاضر نبود يك دقيقه مرا رها كند. اگر مي‌خواستند او را از من جدا كنند جيغ مي‌زد. دائم نزد خودم بود. خوشبختانه عمل پاي راستش هم خوب بود و مشكلي نداشت. پس از حدود يك هفته كه من در بيمارستان بستري بودم، خانواده علي آمدند. معلوم نبود اين يك هفته كجا بودند. محمد، برادر علي، به اتاقم آمد. تا مرا ديد شروع كرد به گريه كردن. گفتم: «چرا گريه مي‌كني. الحمدالله همه چيز به خير گذشت.»
ـ روزبه...
ـ روزبه چه؟ پايش؟ مانعي ندارد. خدا را شكر كه سالم است! اگر نخاعش قطع شده بود چه؟ اين‌همه بي‌پا هست، روزبه هم يكي از آن‌ها. مسئله‌اي نيست!
همين‌طور گريه مي‌كرد. مدتي ماند و بعد رفت. در اين مدت خاله‌ام نزدم بود. از من مواظبت مي‌كرد. به من گفت: «خانواده علي رفتند شاهرود.»
ـ چرا پيش من نيامدند!
ـ نمي‌توانند تو و روزبه را در اين حال ببينند.
ـ محمد هم رفت؟
ـ نه! او در اتاق ديگري نشسته و براي روزبه گريه مي‌كند.
ـ روزبه كه گريه ندارد. دكتر گفت خوب عمل شده و مسئله‌اي ندارد. اينكه گريه ندارد.
ـ بالاخره عمو است. دلش براي پسر برادرش مي‌سوزد!
بعد از خاله‌ام پرسيدم: «چرا آقا جون و مادرم به عيادت من  نمي‌آيند!»
ـ مي‌داني كه آن‌ها از اول با اين ازدواج مخالف بودند، حالا هم كه اين بچه اين‌طور شده، دلشان نمي‌آيد تو و او را در اين حالت ببينند!
از پدر و مادرم خيلي ناراحت شدم. با خود گفتم: «من به اين وضع افتاد‌ه‌ام اما هنوز مرا به خاطر ازدواجم با علي نبخشيده‌اند.»
از خاله‌ام پرسيدم: «تو چه!»
ـ من خاله‌جون پيش تو هستم. كاري هم به اين خانواده و آن خانواده ندارم. تو دختر خواهر من هستي، تا هروقت كه لازم باشد پيش تو مي‌مانم.
دو هفته چشمانم بسته بود و جايي را نمي‌توانستم ببينم. روزبه هم نزد من بود. در اين مدت چند تن از دوستان من و علي به عيادتم آمدند. رسول سروش هم آمد. مرا  دلداري داد و گفت: «واقعيت‌هاي زندگي همين است! سعي كن روحيه خوبي داشته باشي. دنيا همين است. سعي كن بچه‌هايت را خوب تربيت كني.
...


 

مصاحبه با نویسنده تاریخچه مبارزات اسلامی دانشجویان ایرانی

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا، آمریکا و کانادا نام تشکلی است که نزدیک به دو دهه پیش از انقلاب در خارج از کشور فعالیت داشت. فعالیت‌های این گروه از آنجا حائز اهمیت است که یکی از مهم‌ترین گروه‌های مبارزه علیه حکومت پهلوی پیش از انقلاب در خارج از کشور بود و بعد از انقلاب، نیز اکثر اعضای قوه مجریه و مقامات کشوری، کسانی بودند که سابقه عضویت و فعالیت در آن را داشتند.


چهارمحال و بختياري ميزبان پانزدهمين كارگاه تاريخ شفاهي

پانزدهمين كارگاه آموزش تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس، يكشنبه (24 مهر ماه 90)، از ساعت 8 صبح تا 5 عصر به همت مركز ملي اسناد و كتابخانه دفاع‌مقدس به ميزباني اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان برگزار مي‌شود.


نگاهی دیگر پیرامون خاطره، خاطره‌نگاری و تاریخ (شفاهی) جنگ/ دفاع مقدس٭

درباره‌ی خاطره، خاطره‌نگاری، خاطره‌نگاشته‌ها و تاریخ شفاهی طی دو سه دهه‌ی‌ گذشته مطالب متنوعی غالباً در قالب مقاله و خطابه و اکثراً برگرفته از فرایافته‌های علمی از طریق ترجمه به گفت و نوشت آمده است. هم‌روند‌ با این جریان تدریجاً تأملات اولیه راجع به مباحث موضوعه خاطره‌شناسی و متأخرتر تاریخ شفاهی معطوف به انقلاب و جنگ/ دفاع مقدس در صورت گفتارها و نوشتارها به عرضه و انجام رسیده است.


خاطرات «صدر» از سال‌هاي 1360 تا 1364 كامل مي‌شوند

محمد قبادي 20 ساعت مصاحبه دفتر ادبيات انقلاب اسلامي با سيدمحمد صدر را تكميل و به كتاب تبديل مي‌كند. به نظر وي خاطرات صدر از سال‌هاي 1360 تا 1364 كه همزمان با جنگ تحميلي عراق عليه ايران بوده، مهم‌اند و به پردازش بيشتري نياز دارند. او گفت: سيدمحمد صدر در دوره نخست‌وزيري شهيد محمدعلي رجايي در سمت مدير روابط عمومي وي فعاليت داشته و ...


آزادگان گيلاني از دوران اسارات مي‌گويند تا کتاب شود

پروژه تدوين تاريخ‌شفاهي آزادگان استان گيلان به همت حوزه‌هنري اين استان آغاز شد و سه جلد اين مجموعه تا پايان پاييز امسال، وارد بازار نشر مي‌شود. بيش از 2500 آزاده در شهرهاي مختلف استان گيلان زندگي مي‌كنند. دوران كودكي تا حضور اين آزادگان در جبهه‌ها به صورت خلاصه، در ابتداي اين آثار بازگو مي‌شوند و سپس، حوادث و دشواري‌ها و خاطرات مربوط به دوران اسارت از زبان آن‌ها بيان خواهند شد.


تستیمونیوس (TESTIMONIOS)

شماره دوم (زمستان 2011)، از سال دوم نشریه تستیمونیوس (TESTIMONIOS)، مجله دیجیتال انجمن تاریخ شفاهی جمهوری آرژانتین، که نشریه‏ای علمی ویژه تاریخ شفاهی در این کشور است، منتشر شد. سردبیر این نشریه خانم لیلیانا بارلا Liliana Barela است و ناشر آن انجمن تاریخ شفاهی جمهوری آرژانتین است.


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -21

نخبگان سياسي و حرفه‌هاي موردنظر ما غالباً از اشخاص پرمشغله هستند؛ اين غيرممكن است كه برنامه مصاحبه آنان را انعطاف‌ناپذير حفظ كرد. بنابراين به تأخيرانداختن و حذف قرار ملاقات مصاحبه با يك يادداشت كوتاه خيلي عمومي است. و گاهي با يك يادداشت كوتاه مصاحبه‌كننده‌ها براي اجراي مصاحبه فراخوانده مي‌شوند


نیروی انتظامی سه هزار ساله‌ی ایران

بدون شک یکی از اهداف و شاید مهم‌ترین هدف ایجاد حکومت‌ها در جوامع اولیه ی ایجاد نظم و جلوگیری از ناامنی و بی نظمی در اجتماعات بشری بوده است. با پیدایش دولت‌ها و تبدیل دولت ـ شهرها به کشور و امپراتوری‌ها نیاز به ایجاد یک نیروی امنیتی در داخل شهرها و مراکز سکونت انسانی بیشتر شد. هرچند وجود نیروهای ایجادکننده ی نظم و امنیت در حکومت‌های ایران پیش از اسلام آشکار است؛ اما منابع و اطلاعات ما در زمینه این تشکیلات بسیار محدود و بیشتر در حد حدس و گمان می‌باشد.


خاطره، تفنن یا ضرورت؟

خاطرات را می‌توان از دو منظر فردی و جمعی ارزیابی کرد. خاطرات فردی بیانگر زیست ـ جهان فردی و حامل تجربیات فرد با دگر افراد است. و البته با ربطی که میان این تجربیات با کلان ـ تجربیات اجتماعی و تاریخی وجود دارد می‌توان از طریق خاطره‌نویسسی افراد شاخص، به بخشی از تجربیات تاریخی نسل‌های پیشین پی برد. اما اهمیت خاطره و خاطره‌نویسی در زیست جهان فردی همچنان استقلال و جذابیت خود را حفظ می‌کند.


خاطرات مرده

نوامبر سال 2004 میلادی بود. پژوهشگری از مؤسسه حقوق بشری «یادبود» داشت در چارچوب پروژه تحقیقاتی من با یک زن روس مصاحبه می‌کرد. این زن «نونا پانووا» نام داشت و 75 ساله بود. مصاحبه حول زندگی خصوصی مردم در دوران استالین سیر می‌کرد و نونا برای جواب دادن به پرسش‌های ما گزینه مناسبی به نظر می‌رسید، چون پدرش در جریان تصفیه‌های گسترده استالین در دهه 1930 میلادی به دام افتاده بود.


تابلویی از خاطرات دور

بهار یکهزار و سیصد و بیست و پنج خورشیدی است، و من در سال اول دانشکده حقوق نشسته‌ام؛ نمی‌توانم بگویم رشته قضایی بود یا سیاسی و اقتصادی؛ در آن سال‌ها این رشته‌ها با هم بودند و مدتی بعد است که جدا شدند... در این برهه از زمان، مدتی بود که اشغالگران انگلیسی و امریکایی برابر با قراردادی که مرحوم فروغی با آنان امضا کرده بود ایران را ترک کرده بودند.


اگر یک مجتهد روشنفکر صدراعظم می‌شد...

هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه مدیری اجرایی یا مقامی سیاسی شود، نویسنده و مترجم و روزنامه‌‌نویس بوده است. موقعیتی که همزاد جایگاه او به عنوان یک طلبه‌ی حوزه علمیه در جوانی و یک مجتهد فقه اسلامی در روزگار کنونی است. روزنامه‌نویسی و مقاله‌نویسی هاشمی رفسنجانی به مجله‌ی مکتب تشیع بازمی‌گردد.


تجلی نقش زنان در جنگ

کتاب‌های خاطرات، خصوصاً اگر مربوط به واقعه‌ای خاص باشند در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارند، به گونه‌ای که هنوز هم به عنوان مثال کتاب‌های مربوط به خاطرت سربازان جنگ جهانی اول و دوم در فهرست پر فروش‌ها قرار دارند. کتاب‌های خاطره دربارة جنگ در هر کشوری و با هر منظوری که تولید شده باشند یک نکتة مشترک دارند که مربوط به لحظات میان مرگ و زندگی است، یعنی همان چیزی که انگیزة خواندن را نزد مخاطب بالا می‌برد.


دستور تاریخی مصدق به وزیر فرهنگ کابینه

انگلیس به عنوان یکی از قدرت‌های سلطه جوی جهان به مدت طولانی نفوذ مستقیم یا غیر مستقیم خود را در بسیاری از کشورها اعمال می‌نمود. این اقدامات مداخله جویانه چه به شکل دخالت مستقیم و به دست گرفتن کامل حکومت و یا به شکل غیر مستقیم و به شیوه استعمار نو ( همانند ایران ) صورت می‌گرفت. این نفوذ که از اوایل قرن بیستم با شدت بیشتری افزایش یافت در تمامی‌موارد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گستردگی چشمگیری داشت.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'