شماره 41    |    13 مهر 1390

   


نسبت خاطره جنگ با توسعه چیست؟

مدتی پیش در جلسه‌ای شرکت کردم که یکی از روشنفکران بنام کشورمان سخنرانی داشت. عنوان سخنرانی‌اش که بسیار من را به خود جلب کرد این بود : «آیا گذشته، چراغ راه آینده است؟» ایده، بحث، استفاده ما ایرانیان از مقوله تاریخ بود. حتماً شما هم مشابه این جمله‌ها را شنیده‌اید که «تاریخ نشان داده هر کس آمده وضعیت را تغییر بدهد وضع را بدتر کرده» یا اینکه «دو هزار و پانصد سال پیش کوروش چنین و چنان کرده است.» این هر دو جمله‌های تیپیکی هستند که اگرچه یکی ما را در انتهای جدول می‌بیند و دیگر در صدر آن، اما هر دو از تاریخ برای نفی وضع موجود و هر گونه آینده استفاده می‌کنند. در پرسش و پاسخ بعد از سخنرانی یکی از مستمعان گفت در زمانه‌ای که مردم سرخورده از وضع موجود و ناامید از آینده هستند این تمسک به تاریخ بسیار فراگیر می‌شود. پیشنهادش آن بود که وارد این بازی نشویم.
سخنران محترم هم اشاره کرد که اگر تاریخ را کنار بگذاریم از مسائل خیلی اساسی مانند تمامیت ارضی‌مان هم نمی‌توانیم دفاع کنیم. این سؤال هنوز در ذهن من مانده که با تاریخ، چه باید بکنیم. یکی از استفاده‌های نادرست و غیر سازنده از تاریخ، کوبیدن دوران نوسازی اقتصادی و پس از آن، سیاسی بعد از جنگ، آن هم با خاطره جنگ است. در دو دهه‌ای که از جنگ ایران و عراق گذشته است، آنان که خود را مدافع ارزش‌های جنگ و جبهه می‌دانستند در جناح منتقد دولت توسعه قرار گرفته‌اند. نکتة مهم این است که این نوسازی‌ها توسط فرمانده جنگ و رئیس ستاد تبلیغات جنگ صورت گرفته و کسی این روند را مختل کرده است که بودنش در جبهه‌های جنگ زیر سؤال است. اما فراتر از این بسیاری از مدیران دوره سازندگی و اصلاحات و روشنفکران حامی این اصلاحات از «بچه‌های جبهه» بوده‌اند. بنابراین دست کم این را می‌توانیم بگوییم که نزاع بر سر توسعه و نوسازی، نزاع جبهه رفته‌ها و جبهه نرفته‌ها نیست.
بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که چرا خاطره جنگ منتقد دولت توسعه است؟ بسیاری در پاسخ می‌گویند در فرآیند نوسازی و اصلاحات، مقوله عدالت و برابری فراموش شد و بنابراین محذوفین این دو پروژه سیاسی – اقتصادی با تمسک به خاطره جنگ به مخالفت با آن برخاستند. اما باز این سؤال باقی می ماند که چرا این محذوفین و در حاشیه مانده‌ها کار دیگری نکردند؟ چرا فی‌المثل حزبی سوسیال دموکرات تشکیل ندادند که بتوانند به طور مؤثر از ایده عدالت دفاع کنند؟ چرا ما همیشه این نوع استفاه از تاریخ را به هر گونه فعالیت مدتی و سیاسی ترجیح می‌دهیم؟
خیال‌تان راحت که نمی‌خواهم به این پرسش‌ها پاسخی بدهم. اتفاقاً شاید تلاش برای پاسخ دادن به این سؤال ما را در همان دام استفاده نامطلوب از تاریخ بیاندازد. چنانکه چنین هم شده است و موج رد و نفی جنگ و توبه از آن نمونه‌ای است از همین در دام افتادن تاریخ. شاید راه‌حل، کنار گذاشتن تاریخ باشد. اما این دومی هم امکان‌پذیر نیست. یکی از کارکردهای تاریخ مشروعیت‌بخشی است و هیچ نیروی اجتماعی از خیر این منبع سرشار مشروعیت‌بخشی نمی‌گذرد. شاید راه‌حل این باشد که آن را از آنِ خود کنیم و از آن سرمایه‌ای بسازیم برای فعالیت مدنی. این یکی را هنوز امتحان نکرده‌ایم.

متین غفاریان
منبع: مهرنامه، شماره 15، صفحه 164


زیتون سرخ (۴۱)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


با برانكاردي كه روي آن خوابيده بودم مرا نزد روزبه بردند. بچه‌ام را به من دادند. او را بغل كردم و بوسيدم. دستم به پايش خورد، ديدم يك پا نداد. باز باورم نشد! صداي نفس‌هاي علي از پشت پرده‌اي كه آويزان بود به گوشم رسيد. خيالم راحت شد كه زنده است و حالش هم خوب است. پرفسور مولوي آمد و گفت: «شوهرت هم همين‌جاست.»
ـ بله. صداي نفس‌هايش را مي‌شنوم.
ـ دعا كن عصب و ماهيچة پاي بچه‌ات كار بيفتد. خيلي مواظب باش پايش عفونت نكند.
كمي درنگ كرد و سرانجام گفت: «مي‌خواهم يك حرف جدي به شما بگويم. خوب گوش كن!»
ـ بفرماييد!
ـ اين صداي نفس‌هاي شوهرت است. تركش به سر شوهرت خورده و مقداري از مغزش بيرون ريخته است. تو دوست داري يك فلج كامل يا يك ديوانه‏‌، يك عمر شوهرت باشد! يا نه، دلت مي‌خواهد هميشه تصوير خوبي از شوهرت در ذهن داشته باشي؟
ـ چرا اين حرف‌ها را مي‌زنيد.
ـ خانم! ما تمام تلاشمان را مي‌كنيم كه شوهرتان زنده بماند؛ اما اگر هم بماند، يا فلج مي‌شود يا ديوانه. دوست داري يك ديوانه را تا آخر عمرت نگه‌ داري! مي‌خواهي خاطرات خوش با او بودن از ذهنت برود و براي هميشه شوهري ديوانه جلوي چشمانت باشد؟
تحمل ديوانه شدن علي برايم تصورناپذير بود. گفتم «نه. اما سعي كنيد شوهرم خوب شود.»
ـ ما سعي خودمان را مي‌كنيم. اما شوهرت اگر هم خوب شود‏، ديوانه خواهد بود. با ديوانه كه نمي‌خواهي زندگي كني.
ـ نه!
ـ شما را همين حالا به اصفهان مي‌برند. اينجا جاي ماندن نيست.
ساعت حوالي دوازده شب يا يك بامداد بود. گريستم. پرفسور مولوي گفت: «چرا گريه مي‌كني!»
ـ آقاي دكتر تو را به خدا مرا به اصفهان نفرستيد.
ـ شوهرت را هم مي‌فرستيم.
ـ نه. اصفهان نه. من هيچ‌كس را در اصفهان ندارم. مرا به تهران بفرستيد. خانواده‌ام آنجا هستند. شوهر خواهرم هم پرستار است. مي‌تواند مواظب من و پاي بچه‌ام باشد.
ـ باشد. تو را مي‌فرستم تهران.
 
فصل چهاردهم

صبح روز بعد آمبولانس من و روزبه و عده‌اي مجروح ديگر را به فرودگاه برد. در فرودگاه يك هواپيما آماده پرواز بود. ما را داخل هواپيما بردند. صندلي‌هاي آن را برداشته بودند و آن را به صورت آمبولانس هوايي درآورده بودند. همه‌جا را تار مي‌ديدم. حالم بد بود. گاهي به هوش بودم و گاهي بيهوش مي‌شدم. مدتي در هواپيما مانديم. ناگهان اعلام كردند كه هواپيماهاي عراقي در آسمان اهواز ظاهر شده‌اند. بلافاصله ما را از هواپيما بيرون‌ آوردند. اين قصه از صبح تا عصر آن روز چند بار تكرار شد. بالاخره شب بود كه هواپيما به پرواز درآمد. ساعت يك بامداد بود كه به تهران رسيديم. زن‌عمويم هم همراهم بود. در فرودگاه پدر، مادر، خواهرانم و دايي‌ام حاضر بودند. نمي‌دانم چه كسي به آن‌ها خبر داده بود. به دايي‌ام گفتم: «دو، سه روز است كه روزبه چيزي نخورده. يك شيشه شير برايش بخر.» شير را به روزبه دادند و او با ولع خورد.


 

تاريخ شفاهي تاريخي در دسترس و ميان مردم است

در سيزدهمين كارگاه يك روزه آموزش تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در استان كرمانشاه محسن غني‌ياري، پژوهشگر درباره اينكه چطور مي‌توان تاريخي متقن و به دور از آلایش نوشت، اظهار داشت: «همه مورخان معتقدند که برای نوشتن تاریخ نیازمند سند هستيم. بر همین مبنا مرکزملی اسناد دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شکل گرفت. و وظیفه اش شناسایی، گردآوری، ساماندهی و بایگانی و خدمت‌رسانی و انتشار اسناد تاريخي است و بعد از آن در پی خدمت‌رسانی برای استفاده محققان و پژوهشگران تاريخي اين اسناد در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.»


متن و گزاره‌هاي تاريخي با ذهن مورخ سر و كار دارد

چهاردهمين کارگاه آموزش تاریخ‌شفاهی دفاع‌مقدس، روز چهارشنبه (6 مهر ماه 90) با حضور محققان و نويسندگان حوزه جنگ‌تحميلي، در عصر در سالن آمفي تئاتر پايگاه علمي و فناوري استان يزد برگزار شد. به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ «علیرضا کمری» صاحب‌نظر حوزه اسناد و پژوهش دفاع‌مقدس، «علی فروزفر» استاد رشته علوم ارتباطات، «محسن غنی یاری» پژوهشگر، حجت الاسلام سعيد فخرزاده، رئيس دفتر تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي و صاحب نظر در عرصه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، در اين نشست درباره مباحث نظري و عملي در حوزه تاريخ شفاهي سخنراني كردند.


تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در ميان اسناد منتشر نشده از جنگ

واحد تاريخ شفاهي مركز ملي اسناد و كتابخانه ملي دفاع‌مقدس از سال 1388 در امر جمع‌آوري اسناد ومدارك شفاهي در قالب صوت و تصوير از 8 سال دفاع‌مقدس فعاليت خود را آغاز كرده است. اين اسناد شفاهي و مكتوب از 33 استان كشور بدست آمده‌اند. در اين مدت بيش از 800 مصاحبه از استان‌ها جمع‌آوري شده و در مجموعه آرشيوي مركز اسناد و كتابخانه ملي دفاع‌مقدس نگهداري مي‌شوند.


كتاب ماه تاريخ و جغرافيا شماره 161

شماره 161 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «كاربرد نظريه در تاريخ» به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان تاريخ قرار گرفت. اين ماهنامه تخصصي در اين شماره به موضوع تاريخ و نظريه، گسست‌ها و پيوندها پرداخته است. سرسخن كتاب ماه تاريخ و جغرافيا، «سودمند زيان‌بخش» نام دارد و دكتر حسين مفتخري، دانشيار دانشگاه تربيت معلم به بي‌توجهي مورخان يا حداقل كم توجهي آنها به لزوم بحث‌هاي نظري تأكيد كرده است.


خاطرات علی‌محمد احدی در گفت‌وگو با محمد قبادی 3

در شماره 38 قسمت اول و در شماره 39 ، قسمت دوم گفت‌وگو با محمد قبادی، تدوین گر کتاب پاسیاد پسر خاک را خواندیم. بخش سوم و پایانی آن در ادامه می آید: اگر بخواهيم قضيه را در فضاي سياسي ببينيم، حس من اين است كه حداقل در اين كار خیلی اين جوري نبوده است. به خاطر اين كه اسارت يك مختصات جغرافيايي و زماني و مكاني خاصي داشته، و به خاطر همين شاید خيلي درگير فضا‌هاي داخل کشور نیستیم. در اين كار آن چنان نمی‌توانيم مفاهيم امروز را بر وقايع آن روز بار كنيم.


قالب خاطره‌ دفاع‌مقدس را فداي شگرد‌هاي ادبي نكنيم

فريبا نظري، يكي از سرداوران گروه «خاطره» پانزدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس معتقد است: قالب خاطره نبايد صرفاً براي جذب مخاطب، فداي شگردهاي ادبي شود. يعني مباحثي را به مولفه‌هاي خاطره اضافه نكنيم كه اثر را از قالب بيرون بكشد و به مستند ادبي تبديل كند.


جاي خالي خاطرات پزشكان در ادبيات دفاع‌مقدس

سرهنگ غلامحسین رنجکش، معاون ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان البرز، در آيين رونمايي از كتاب «سرداران سوله» گفت: در ادبيات دفاع‌مقدس، جاي انتشار خاطرات كادر پزشكي از دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، خالي است.


خاطرات دفاع‌مقدس، نيازمند بازنويسي ادبي‌اند

سردار حميد حسام، دبير علمي نخستين كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، با اشاره به قطعي بودن برگزاري اين كنگره در آينده‌اي نزديك گفت: اكنون با حجم زيادي از خاطرات جنگ مواجهيم كه سند تاريخي‌اند و از اين جهت ارزشمندند. اما نيازمند بازنويسي ادبي‌ هستند.


الولید، از حماسه تا روایت

جنگ آغاز شده بود و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران، در یکم مهر ماه 1359 و تنها یک روز بعد از شروع جنگ، ضربه‌ای کاری به نیروی هوایی عراق وارد آورد که طی آن 140 فروند از شکاری بمب افکن‌های نیروی هوایی در عملیاتی به نام "کمان 99" اکثر پایگاه‌های هوایی عراق را بجز پایگاه الولید، بمباران کرده بودند.


تاریخ شفاهی در مهرنامه

مهرنامه شماره 15، شهریور 1390، در شماره جدید خود «تاریخ شفاهی روشنفکران ایرانی/1» به گفت‌وگو با دکتر مقصود فراستخواه پرداخته است. این گفت‌وگو را فرشاد قربان‌پور انجام داده است؛ که در آن زندگی‌نامه شخصی و کتابشناسی دکتر فراستخواه آمده است. از عنوان مطلب پیداست که گفت‌وگوها ادامه خواهند داشت؛ شاید به همین دلیل می‌توان این مصاحبه را تاریخ شفاهی قلمداد کرد. تعاریفی که تا به حال از تاریخ شفاهی ارائه شده‌اند،٭ به اطلاعات دریاره یک جریان تاریخی، حادثه و یا رویداد توجه داشته‌اند و خاطرات، زندگی‌نامه، سفرنامه یا مصاحبه‌هایی را تاریخ شفاهی دانسته‌اند که بتوانند گوشه‌ای از یک جریان گذشته تاریخی را بیان کنند.


حزبی که بی راهه رفت

رضاخان در دوره حاکمیت خود هيچ فعاليت سياسي را بر ضد خود تحمل نمي‌کرد و شهرباني نيز به رياست محمدحسين آيرم بر تمامي فعاليت‌‌ها نظارت داشت و به شدت با اعضاي احزاب از جمله حزب کمونیست برخورد مي‌کرد. با دستگيري تعداد زيادي از اعضاي حزب کمونيست همچون آردشیر آوانسيان، ميرجعفر پيشه‌وري، رضا روستا و يوسف افتخاري در سال 1310، لوایحی به تصويب مجلس رسيد که طبق آن فعاليت و تبليغات کليه سازمآنهاي سياسي کمونيستي غير قانوني اعلام شد. اما اين پايان ماجرا نبود.


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -20

با وجود متفاوت‌بودن اين نوع مصاحبه، برخي از مشكلات كه در مصاحبه نخبگان كسب و كار برشمرديم در اين مصاحبه نيز با ما همراهند. اما چه ملاحظاتي در مرور مصاحبه نخبگان سياسي قابل توجه و مقايسه مي‌تواند باشد؟ براي هر نوع مصاحبه شفاهي، دستيابي به سوابق پژوهشي از هر جهت بسيار مهم است. اما مشكلاتي كه در پيشينة پژوهشي موردنظر ما مشاهده مي‌شوند عبارتند از: وجود سابقه بسنده در اسناد سياسي و بعضاً نخبگان كسب و كار اما بسيار اندك راجع به نخبگان اجتماعي. دو ديگر مطالب بسيار زياد از زندگي عمومي اما فوق‌العاده نادر مربوط به زندگي خصوصي و محرمانه.


زمین ناله می‌کند؛ گزارش رونمایی چاپ دوم

عصر روز چهارشنبه مهر 1390 مراسم رونمایی چاپ دوم کتاب «زمین ناله می‌کند» که دربردارنده خاطرات محمود شیرافکن است، با حضور شماری از اها‌لی فرهنگ و ادب پایداری در ساری برگزار شد. در این مراسم شماری از حاضران به خاطره‌گویی و شعرخوانی با موضوع دفاع مقدس پرداختند و در ادامه جواد کامور بخشایش به نقد و بررسی «زمین ناله می‌کند» پرداخت.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'