شماره 34    |    5 مرداد 1390

   


تأملی در برگزاری كارگاه های آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ایران

لزوم نگرش علمی به حوزه تاریخنگاری دفاع مقدس و اهمیت جمع آوری و نگارش خاطرات آن دوره مساله‌ای است كه باعث شده در یك سال گذشته كارگاه‌های تاریخ شفاهی به همت پژوهشگاه دفاع مقدس و كارشناسان گرانسنگی  چون سرهنگ فرامرزی، علیرضا كمری، حجت‌الاسلام فخرزاده و دكتر نورایی در نقاط مختلف کشور برگزار شود. در ارزش برپایی این كارگاه‌ها كه زمینه‌ساز تغییرات بنیادین در تفكرات تاریخ‌نگاری دفاع مقدس خواهد بود، شكی نیست اما سوال این جاست كه هدف از برگزاری این كارگاه‌ها چیست؟ چه اهداف كوتاه مدت و یلندمدتی از برگزاری آنها مد نظر است؟ آیا سیاست‌های كلی كه بر اساس آنها هدف‌گزاری های مشخص صورت گرفته باشد، تبیین شده‌اند؟ در نهایت قرار است از این مجموعه كارگاه‌ها چه نتایجی به دست آید؟ آیا بعد از آموزش، برای بررسی نتایج آن پیگیری می‌شود؟ بررسی كلی این كارگاه‌های آموزشی كه بر اساس گزارش‌های چاپ شده نشان می‌دهد که جادارد در آینده گزارش‌های دقیق‌تر و كامل‌تری، فراتر از گزارش‌های خبری، تهیه و منتشر شود. محتوای اكثر این گزارش‌ها دربردارنده كلیاتی از تاریخ شفاهی و تركیبی از تجربه افراد و برداشت‌های شخصی آنها از تاریخ شفاهی، خاطره و گزارشی از تاریخچه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ایران است. البته همه اینها اطلاعات مفیدی برای مخاطیبن هستند؛ اما كارایی لازم را ندارند. در این كارگاه‌ها که بیشتر یك روزه هستند، مطالب با فشردگی ارائه می‌گردد به گونه‌ای كه مطالب كارگاهی از جنبه آموزشی به سخنرانی گرایش می‌یابند و تاثیر آنها بر مخاطبان در حد شنیدن و به صورت مقطعی است. البته كارگاه تاریخ شفاهی گروه تاریخ اصفهان كه در سه مرحله مجزا برنامه‌ریزی شده و دو مرحله آن برگزار شده است، مستثنا است. برآیند كلی این كارگاه‌ها نشان می‌دهد كه هدف كلی برگزاركنندگان آنها آشنایی مخاطبان با تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ابعاد مختلف آن بوده است؛ كه البته در حد خود موفق بوده اند اما نكته این جاست كه نیاز كارشناسانی كه قرار است مورخان تاریخ‌نگاری دفاعذ مقدس در آینده گردند همین قدراست؟ آیا روش علمی ودرست را با برگزاری این كارگاه‌ها خواهند آموخت؟ آیا مخاطبان براساس بینش و روش درست انتخاب می‌شوند؟ برون‌دادِ این افراد چگونه رصد می‌شود؟ مساله‌ای كه علی‌رغم همه نكات مثبت این كارگاه باید یادآوری نمود بی‌توجهی به چند مساله شاخص از جمله نا‌آشنایی مخاطبان با مشكلات عملی مصاحبه و ساماندهی منابع برای نگهداری، دسته‌بندی و آسانی دسترسی مراكز و محققان در آینده است؛ موضوعی كه از موارد كلیدی برای تاریخ نگاری دفاع مقدس در آینده به شمار می رود. به نظر می‌رسد نگاه این كارگاه‌ها از آشنایی با مبانی و كلیات باید به سمت عملی شدن تغییر یابد؛ چه نیاز جامعه امروز ما برداشتن گام‌های عملی در این راستا است. تا کنون از وجود مراكز متعدد در این زمینه و صرف هزینه نتیجه شایسته گرفته نشده است. به این منظور پیشنهاد می‌شود تا اتاق فكری برای بررسی اهداف و سیاست‌های این كارگاه‌ها تشكیل گردد و سیاست‌های كلی به همراه برنامه ریزی دقیق سالیانه برای آن تبیین شود تا ضمن هدف‌گراری‌های كوتاه‌مدت و بلندمدت نتایج آن به صورت سالیانه مورد بررسی و متناسب با شرایط و نیازهای مخاطبان برای آن تصمیم‌گیری شود. افزایش مدت زمان برگزاری كارگاهها، تغییرمحتوای آنها، استفاده از تجربیات متخصصان آرشیوی، تلفیق تجربه و دیدگاه‌های جدید علمی، استفاده از روش‌های جدید آموزشی مانند آموزش‌های مجازی و ویدئوكنفرانس‌ها و رصد برون‌دادِ این کارگاه‌ها می‌تواند در بهره‌وری بیشتر آنها نقش اساسی داشته باشد.

ابوالفضل حسن آبادی


زیتون سرخ (۳۴)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


اما عدة ديگري مي‌گفتند كه تجربه صدساله حضور روحانيان انقلابي در ايران نشان داده است كه دست‌كم جناحي از روحانيت شيعه پتانسيل مردمي و حتي انقلابي بالايي دارند و در عمل در صف مبارزه با استعمار و امپرياليسم قرار گرفته‌اند؛ كساني مثل آيت‌الله طالقاني، آيت‌الله شهيد سعيدي، آيت‌الله شهيد غفاري و امام خميني(ره) كه سال‌هاست روياروي رژيم شاه قرار دارند و با آن مبارزه مي‌كنند. به هر حال مردم در آن مقطع عاشقانه امام را دوست داشتند و بحث‌هاي نظري و تئوريك گروه‌ها بر آن‌ها تأثيري نداشت.
روز دوازدهم بهمن من و علي و خواهرم ناديا و شوهرش جمشيد، صبح زود براي استقبال از امام به خيابان آيزنهاور (آزادي) رفتيم. منزل ما خيابان كندي (توحيد) بود و با خيابان آزادي فاصله زيادي نداشت. صبح كه بيرون‌ آمديم موج جمعيت مرا غافلگير كرد. تا آن روز، چنين جمعيتي را در تهران نديده بودم. حتي در راه‌پيمايي روز تاسوعا نيز اين‌همه آدم نيامده بود. سرتاسر خيابان 24 اسفند (انقلاب) تا ميدان شهياد ‌(آزادي) مملو از جمعيت بود. حتي مردم روي درخت‌ها يا تير برق رفته بودند و جا گرفته بودند. آن روز هزاران نفر نيز از شهرستان‌ها آمده بودند. همه ايران در تهران خود را آماده استقبال از امام خميني(ره) كرده بودند.
گروه‌ها با آرم سازماني و پلاكارد صف كشيده بودند و لابه‌لاي مردم ديده مي‌شدند. همه گروه‌ها بودند، از چريك‌هاي فدايي خلق و مجاهدين خلق تا نهضت آزادي و مؤتلفه اسلامي. آن روزها دل‌ها به هم نزديك شده بود همه با هم از رهبري امام خميني(ره) حمايت مي‌كردند و يا دست‌كم ناچار به اعلام حمايت شده بودند. امام در آن مقطع تبلور آرمان آزادي و انقلاب بود و هيچ گروهي جرئت مخالفت با ايشان را نداشت.
مردم در صف فشرده‌اي دو طرف خيابان صف كشيده بودند. پشت‌بام‌ها مملو از جمعيت بود. سرتاسر خيابان و مسير حركت امام را گل سرخ ريخته بودند. آن روز جشن عمومي بود. وقتي ماشين حامل امام خميني(ره) از جلوي ما عبور كرد طوري از خود بيخود شديم كه بي‌اراده شروع كرديم دنبال ماشين دويدن. وقتي به خودمان آمديم كه متوجه شديم در بهشت‌زهرا هستيم! كيلومترها راه را دويده بوديم و خودمان هم متوجه نشده بوديم. امام در بهشت‌زهرا آن سخنراني معروف را عليه سلطنت شاه و نخست‌وزيري شاپور بختيار كرد و شمارش معكوس براي سقوط رژيم سلطنت پهلوي آغاز شد.
در ماجراي هجوم مردم به پادگان حشمتيه و خلع سلاح آن‌ها ما نيز به طور فعال شركت كرديم. من، علي، خسرو و فريبرز در كنار مردم كوكتل مولوتف مي‌ساختيم و در سنگري كه كنار خيابان ساخته بوديم آن‌‌ها را به طرف پادگان پرتاب مي‌كرديم. جنگ و درگيري سختي شد. از شب تا صبح نبرد كرديم. همه هيجان خاصي داشتيم. پادگان كه سقوط كرد برخي گروه‌هاي چپ و مردم شروع به غارت اشيا و اثاث‌هاي آن كردند. خصوصاً انبار اسلحة آنجا به طور كامل مورد هجوم قرار گرفت و همه اسلحه‌هاي داخل آن غارت شد. صحنة مضحك و در عين حال تأثرآوري پيش آمد. هركسي را كه مي‌ديدي چيزي به غنيمت گرفته بود و در حال فرار بود؛ يكي صندلي، ديگري گوني برنج، آن يكي ميز و پشت سرش صندلي. من از ديدن اين صحنه‌ها خيلي ناراحت مي‌شدم. گروهي كه مدعي آزادي خلق و عدالت اجتماعي همگاني بودند، در عمل به دزدي ميز و صندلي و برنج و روغن پادگان كشيده شده بودند. همان‌جا و در همان لحظه دريافتم كه ميان شعار و تئوري و عمل تا چه اندازه فاصله است.
در هجوم به پادگان جمشيديه گروه ما حاضر بود و مقداري اسلحه غارت كرد و در جاهاي امني براي روز مبادا پنهان كرد. وقتي عمل بچه‌ها را با مطالب كتاب‌هاي چه‌گوارا، كاسترو، هوشي‌مينه و... مقايسه مي‌كردم، مي‌ديدم چقدر فاصله وجود دارد. آن‌ها چريك و قهرمان بودند و واقعاً براي رهايي خلقشان از سلطة امپرياليسم مبارزه مي‌كردند ولي دوستان ما صندلي‌دزد از آب درآمدند.
عصر روز 22 بهمن، روز تاريخي و فراموش‌ناشدني براي مردم تهران و ايران بود. مردم پس از دو سه روز جنگ و نبرد با ارتش شاه و تصرف پادگان‌ها و مراكز نظامي، موفق شدند رژيم سلطنت 2500 ساله را در ايران سرنگون كنند. در خيابان‌هاي اطراف خانه ما شور و ولوله خاصي برپا بود. زن و مرد و كوچك و بزرگ به كوچه و خيابان ريخته بودند و شادي مي‌كردند. عده‌اي سرود «اي ايران  اي مرز پرگهر» مي‌خواندند. عده‌اي با اسلحه‌هاي غنيمتي تيراندازي مي‌كردند و چند نفر ميان مردم شيريني پخش مي‌كردند. من حال و هواي خاصي داشتم. از خوشحالي بغض گلويم را فشرده بود و نمي‌دانستم بايد چه كار كنم. شادي و سرور در چهره‌ها و رفتارها موج مي‌زد. حتي عده‌اي زن و مرد در خيابان شروع كردند به رقصيدن و دست زدن. هركسي با هر رفتاري سعي مي‌كرد شادي خود را نشان بدهد. علي در حال خود بود و از شادي اشك در چشمانش حلقه زده بود.

پایان فصل دهم



 

نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس برگزار شد

به گزارش سايت تاريخ شفاهي،‌ نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع مقدس، دوم مرداد 1390، با حضور جمعي از محققان و نويسندگان این حوزه و به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي ايران و سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي در ساختمان گنجينه اسناد سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي ایران در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. سرهنگ كاظم فرامرزي، ریيس مركز ملي اسناد و كتابخانه دفاع مقدس در آغاز برگزاري اين همايش با اشاره به اينكه به دليل وقوع ناگهاني جنگ تحميلي عراق علیه ایران و نبود آمادگي برای ثبت وقايع آن روزها، از رويداد‌هاي جنگ، اسناد محدودي گردآمده است، اظهار داشت:


تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس

زندگي‌ شهيد «سيد عبدالحميد ديالمه» نماینده مردم مشهد و از شهداي مجلس شوراي اسلامي در فاجعه هفتم تير ماه سال 1360، با روش تاريخ شفاهي توسط محمد‌مهدي خالقي در دست تدوين است. این اثر هم‌اکنون مراحل پاياني بازنويسي خود را پشت سر مي گذارد و انتشارت سوره مهر حوزه هنري تهران، آن را به چاپ خواهد رساند. اين اثر نخستين فعاليت محمد مهدي خالقي با روش تاريخ شفاهي است.


انتشار فراخوان دومین جشنواره "روزهاي آفتابي"

فراخوان دومين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس استان البرز با عنوان "روزهاي آفتابي" منتشر شد. سرهنگ پاسدار غلامرضا رنجكش، معاون ادبيات و انتشارات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان البرز در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: اين فراخوان مانند سال گذشته، در دو بخش خاطرات خودنوشت و ديگرنوشت منتشر شده است.


پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)

مؤسسه بین المللی تاریخ اجتماعیِ (مبتاThe International Institute of Social History (IISH)) وابسته فرهنگستان سلطنتی هنر و علوم هلند در آمستردام مستقر است. این مؤسسه که در سال 1935 تأسیس شده است، از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و اسنادی جهان در زمینۀ تاریخ اجتماعی، به طور عموم، و همچنین تاریخ جنبش های کارگری، به طور خاص، است. مبتا بیش از 3000 مجموعه آرشیوی، حدود یک میلیون مجلد چاپی و تقریباً همین تعداد مطلب صوتی-تصویری در اختیار دارد. مجموعه های مبتا از سرتاسر جهان گردآوری شده اند و دربردارندۀ گنجینۀ منحصر به فردی از مطالب دربارۀ شرایط و جنبش های اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان است.


یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند

نويسنده كتاب "گزارش به خاك هويزه" معتقد است: تا عواملی که سبب شده تيراژ كتاب‌ها به جاي افزايش، روند رو به كاهشي را طي كنند، نشناسيم، هرگز نمي‌توان به درمان دست پيدا كرد. آرامش فكري، پويايي فرهنگي و انگيزه علمي، وضعيت مطالعه را ارتقا می‌دهند. سيدقاسم ياحسيني، گفت: در دنياي مدرن كتاب و كتاب‌خواني يك تجمل و حتي يك نياز نيست، بلكه ضرورت انكارناپذيري است كه هركس خود را از آن محروم كند، بخشي از زندگي‌اش را از دست داده است.


شماره 158 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا

شماره 158 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «تاريخ‌نگاري اسلامي» به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر و در دسترس علاقه‌مندان تاريخ قرار گرفت. اين ماهنامه تخصصي در اين شماره به كاستي‌ها و ضرورت‌هاي پژوهش تاريخ‌نگاري مسلمانان پرداخته است. سرسخن كتاب ماه تاريخ و جغرافيا، «تاريخ‌نگاري اسلامي يا تاريخ‌نگاري مسلمان» نام دارد و دكتر حسن حضرتي بر كاستي‌ها و ضرورت‌هاي پژوهش درباره تاريخ‌نگاري اسلامي تأكيد كرده است.


جای امن گلوله‌ها: روایتی تلخ از مقاومت

تاریخ ایران، آکنده از حماسه مردان بزرگ است؛ مردانی که برای دفاع از میهن، هستی خود را هدیه کردند. در این میان وطن پرستان گمنامی‌نیز بودند که بی هیچ چشم داشتی به دفاع از مرز‌‌های کشور پرداختند. جای امن گلوله‌ها ‌با تدوین جواد کامور بخشایش، تلاشی برای شناختن یکی از همین مردان است که در روز‌‌های نخستین دفاع مقدس به مقابله با نیرو‌‌های تا بنِ دندانْ مسلحِ عراق برخاست. این کتاب که در بر دارنده خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش در 34 روز اول جنگ است، شکلی روایت‌گونه و فارغ از تکلف دارد. روایت مردی از خطه خوزستان که در نبرد با بعثی‌ها، سیزده گلوله بر بدنش نشست ولی دست تقدیر تا به امروز او را از نعمت زندگی محروم نساخت تا گویای رشادت‌‌ها‌و مقاومت‌‌‌های جوانمردانه مردم خرمشهر در برابر نیرو‌‌های عراقی باشد.


عمليات مرصاد

سازمان مجاهدين خلق از تابستان 1365 كه تشكيلات و مركزيت خود را به عراق انتقال داد تا تابستان 1367 تحت حمايت همه جانبه صدام قرار داشت‌. هدف صدام از پذيرش هسته مركزي سازمان بسيج نيروهاي انساني آنان در مسير اهداف نظامي خود عليه ايران بود. عمليات «فروغ جاويدان‌» سوم مرداد 1367 ـ يك هفته پس از پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل توسط جمهوري اسلامي ايران ـ آغاز شد. عراق طي يك ماهي كه از زمان پذيرش قطعنامه توسط ايران تا زمان برقراري آتش بس در جبهه‌ها باقي مانده بود، حملاتي را با هدف كسب امتياز از ايران براي استفاده از آن در جلسات مذاكرات صلح انجام داد.


روایت هدایت الله بهبودی از روند سه دهه پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی چشم انداز تاریخ نگاری انقلاب

دگرگونی‌های بزرگ اجتماعی، همچون انقلاب، پیامدهای گوناگونی دارند. از آن شمار است برانگیخته شدن میل مورخان به نگارش رویدادهایی که به انجام یک حکومت و آغاز حکومتی دیگر منجر شده است. انقلاب اسلامی نیز بنا به طبع دگرگون‌ساز خود چنین خواستی را در ضمیر تاریخ‌نگاران ایران و جهان پدید آورد و به فراخور دانش، علاقه و تخصصشان، آنان را وادار به این واکنش طبیعی کرد. و از آنجا که نوشتن از رخدادهای تاریخی توقف‌ناپذیر است، سیر تاریخ‌نگاری درباره انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون و از حال به آینده در جریان است.


گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس

تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس(1) انگلیس به عنوان جزئی از گرایش تاریخ اجتماعی زیر نظر ‍پُل تامسون(2) در بخش جامعه شناسی پذیرفته شده است. در این دانشگاه، واحد تاریخ شفاهی به عنوان یکی از واحدهای اختیاری دوره کارشناسی ارشد در رشته تاریخ اجتماعی محسوب می شود. روزنامه «تاریخ شفاهی» رسانه ای است برای مبادله اخبار، انتشار مقالات و مباحث طرح های تاریخ شفاهی در داخل و خارج از کشور، و همچنین آرشیو وسیعی از نوارهای صوتی و نسخه های چا‍پ شده که محصول فرعی دیگر این رشته می باشند، توسط مورخان و دانش پژوهان تهیه و ذخیره می شوند.


سراب خوشبختی

تا کنون کتاب‌‌های خاطرات متفاوتی در ایران منتشر شده‌اند. تنوع موضوعات در تاریخ معاصر سبب شده خاطرات جایگاه خوبی در پژوهش‌‌های تاریخی پیدا کند.خاطراتی که در قالب تاریخ شفاهی شکل می‌گیرند دارای مزایایی چون مستند بودن و توجه دقیق به وقایع و اتفاقات دارند. خاطره یا خاطرات بعنوان بخشی از حافظه تاریخی افراد می‌توانند در برگیرنده بسیاری از اتفاقات و افکاری باشند که در طول حیات راوی جریان داشته‌اند. پژوهشگران تاریخ شفاهی با ثبت خاطرات سعی می‌کنند تکه‌هایی از یک پازل تاریخی را ارائه دهند که با چینش تدریجی بخشی ازتاریخ را شکل می‌دهند...


جمعه سرخ رمضان -2

بخش اول در شماره پیش خواندیم. بخش دوم و پایانی در ادامه می آید: - اتحاد و نفرت به‌دنبال بمباران شهر همدان مسئولان استاني با پيام‌هاي تسليت خطاب به مردم همدان و اعلام همبستگي با آنها، خواستار كمك رساني و هوشياري مردم شدند، استاندار همدان درپيامي راديوئي مردم را چنين مورد خطاب قرار داد: «....خواهران و برادران جنگ جنگ است وضامن شرف و حيثيت و آبروي ماست ما همانگونه كه تاكنون خونسردي خودتان را حفظ كرده ايد و قهرمانانه ناظر همه جريانات هستيد من با تشكر فراوان از شما مردم محروم ومظلوم درخواست مي كنم كه باز هم آرامش خود را كاملاً حفظ كنيد...


خاطره، تاریخ و فراموشی-2

مایلم در اینجا در مورد همین فاصلة میان تاریخ و خاطره صحبت کنم. اکنون ببینیم این نقش انتقادی تاریخ چگونه ممکن است. اولین دلیل این امر، نقش روایتی تاریخ است. همانطور که گفتم خاطره خود یک روایت است، زیرا ما همیشه می‌توانیم خاطرات شخصی خود را برای دیگران تعریف کنیم. همچنین اشاره کردم که خاطرات جمعی نیز مجموعه‌ای از یادها هستند که به صورت روایات و جشن‌ها در اجتماع وجود دارند. بنابراین، «گفتن»، کارکردی روایتی دارد که مرتبة تاریخی را به مرتبة خاطره ربط می‌دهد، از این‌رو محتوای انتقادی کار تاریخی در درون چارچوب کارکرد روایتی شکل می‌گیرد.


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-13

براي اطمينان از حداكثر بُردي كه موضوعات فرعي به آن اشاره دارند، فهرست كاملي طراحي شده و ديگر اين كه مصاحبه‌كننده بايد تحقيق بسنده‌اي در موضوع انجام دهد آن چنان كه روايت بدانند وقتي ادعايي را اقامه كنند در آن ترديد مي‌شود؛ وقتي اين اتفاق افتاد، اگر مطلب واقع امر بود بايد با ساير منابع چك شوند و اگر نقطه نظري بود كه اصالت ندارد، بايد با مجموعه‌اي از پرسش‌هاي وابسته بهم وارسي شوند و با تناقضاتي كه در گواهي دادن ظاهر مي‌شوند، برملا گردند. روش‌شناسي شرح داده شد البته عملاً لحن عيب جويانه داشت اما وقتي با چشم‌انداز مثبت تاريخ جفت شوند، بين دو رويكرد مي‌توان جمع بست. اول ارزش نوار پر كردن است كه قضاوت را به دنبال خود خواهد داشت.


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -1

خاطره‌نگاری‌، که‌ در معنای‌ گسترده‌اش‌ پایبند هیچ‌یک‌ از صور بیان‌ ادبی‌ نیست‌، به‌ نویسنده‌ خاطره‌ این‌ مجال‌ را می‌دهد تا از هر شیوه‌ و ابزاری‌ که‌ در دسترس‌ اوست‌ برای‌ روایت‌ دیده‌ها و شنیده‌ها و بیان‌ داستان‌ زندگی‌ و شرح‌ روحیات‌ و خلقیات‌ و حالات‌ درونیِ خویش‌ سود جوید. بدین‌ سبب‌ به‌ دشواری‌ می‌توان‌ شکلی‌ از صور ادبی‌ و نوشتاری‌ را در بایگانی‌ تاریخ‌ یافت‌ که‌ خاطره‌نگاری‌ در قالب‌ آن‌ نیامده‌ باشد. از همین‌ رو خاطرات‌ ایرانی‌ در ادوار گوناگون‌ را باید در لابلای‌ سنگ‌نوشته‌های‌ پادشاهان‌ هخامنشی‌ و ساسانی‌، در آثار وقایع‌نگاران‌ درگاه‌ شاهان‌ و روزنامة‌ خاطرات‌ اهل‌ دیوان‌، و در گنجینة‌ پهناور ادب‌ فارسی‌ جُست‌وجو کرد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'