شماره 32    |    22 تير 1390

   


خاطره نگاری یا تاریخ شفاهی درتاریخ‌نگاری دفاع مقدس

یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره آثار حوزه تاریخ دفاع مقدس مطرح است، نا متمایز بودن مرز خاطره نگاری و تاریخ شفاهی در آنها است. این دو از نظر علمی تعاریف جداگانه و کارکردهای مختلفی دارند اما به دلایلی در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس دچار خلط شده اند. خاطره گفتن آثار به جا مانده در ذهن از رویداهایی است که بر شخصی گذشته و یا شرح اقدامات، وقایع، حوادث يا شرح حال فرد ديگري است كه به دست یک تدوین‌گر، تدوين می‌شود. خاطرات آسان‌ترین راه ثبت تجربیات هستند.
نوشته‌هایی بدون مصلحت وملاحظه، خالص و بي غل و غش، که بدون دنبال کردن هدفی خاص بيان می‌شوند. اين ويژگي‌ها باعث شده خاطرات عام‌ترین شکل انتقال تجربیات دفاع مقدس باشند؛ بدون در نظر گرفتن مرتبه علمی یا اجتماعی صاحب خاطره. معمولاً خاطرات را مفيدترين شكل انتقال فرهنگ جبهه برشمرده‌اند. خاطرات رزرمندگان معمولاً بر اساس موضوع و شكل نگارش به خاطره فردی، جمعی، روزنوشت، دیر نوشت و دیگرنوشت تقسيم می‌شوند. خاطرات رزمندگان نخست در مجلات و روزنامه ها  و از دهه 70 بیشتر درقالب کتاب با کمک مراکزی مانند حوزه هنری منتشر شدند. امروزه علي‌رغم گذشت بيش از دو دهه هنوز خاطره‌نگاری با ادبی‌نگاری در تاریخ‌نگاري دفاع مقدس عجین است و كارهايي كه بارويكرد خاص موضوعي و روش تاريخ شفاهي صورت گرفته‌اند، اندک هستند. از این رو ضرورت دارد مرز بين خاطره و تاريخ شفاهي را تبیین کنیم.
خاطره نگاری فردگرا و تاريخ شفاهي جمع‌گرا است؛ خاطره به چالش کشیده نمی‌شود اما در تاریخ شفاهی گفت‌وگوی مباحثه آمیز وجود دارد؛
درخاطره به‌ دنبال هدف خاصی نیستیم و گوینده به دنبال بیان یک واقعه یا یک دوره تاریخی است، در حالی که در تاریخ شفاهی، هدف خاصی دنبال می‌شود.
درخاطره منابع دیگر مانند عکس، روزنامه، نقشه و سند، کمتر مورد استفاده نیستند؛ در حالی که در تاریخ شفاهی، این منابع مهم هستند.
شرایط، حالات گوینده و زمان ارائه اطلاعات در خاطره مشخص نیست در حالی که در تاریخ شفاهی همه چیز مستند می شود.
خروجی خاطره‌نگاری صرفاً همان کتابی است که منتشر می شود، در حالی که در تاریخ شفاهی پرسش‌ها و اطلاعات مختلفی گردآوری می شود. در بیان خاطره، صراحت و بیان ساده مشکلات دیده می ‌شود، در حالی که در تاریخ شفاهی چنین نیست.
غلبه احساسات بر منطق در خاطره‌نگاری امکان مستندسازی دقیق اطلاعات را نمی‌دهد؛ در حالی که در تاریخ شفاهی، تواتر در مصاحبه و استفاده از منابع کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیقی از مصاحبه شونده گرفته شود. با تطبیق اين ويژگي‌ها با كارهاي صورت گرفته درباره دفاع مقدس مي توان ادعا کرد اغلب این آثار، خاطراتي بوده‌اند كه بعضاً در آنها سعي شده صبغه تاريخ شفاهي ایجاد شود، اما تنها صورتی از آن را به همراه داشته‌اند. قطعاً انجام طرح‌هاي تاريخ شفاهي كه براساس معیارهای پذیرفته‌شده صورت بگيرد، مستلزم داشتن تخصص، هزينه مراحل جمع‌آوري، ساماندهي، اطلاع‌رساني و صبر و حوصله براي نتيجه گيري است. اين امر براي مراكزي كه كارهاي تبليغي می‌کنند و براي انجام كارهاي پايه بودجه ندارند، چندان مورد توجه نخواهد بود. مهمترين معضلي كه امروز تاريخ‌نگاري دفاع مقدس را تهديد مي‌كند، نا متمایز بودن وظايف مراكز در‌گير در این حوزه است؛ هركدام بنا به سليقه و توان خود فعالیت می‌کنند چنانچه يك دستورالعمل كاري براي این مراكز ارائه شود، نتایج زيادي از جمله به ثمرنشستن كارهاي علمي، پرهيز از دوباره‌كاري، روشن شدن اولويت‌ها و نيازها، واگذاري هدفمند طرح‌ها به مراكز، توجه به آرشيوداري، مخاطب‌سنجي درست در جامعه را در پی داشته باشد. اميد است با انجام كارهاي اصولي در تاريخ‌نگاري دفاع مقدس زمينه مستندسازی درست وانتقال حقایق آن به جامعه فراهم گردد.

ابوالفضل حسن‌آبادی
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه آستان قدس رضوی


زیتون سرخ (۳۲)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


بعد با صداي بلند رو به مادرم كرد و گفت: «همه‌اش تقصير تو است. هرچه من از اين كارها جلوگيري مي‌كنم تو چادر سر مي‌كني و اين‌ها را هم با خودت مي‌بري. زن! خجالت بكش! خودت و اين‌ها را به كشتن نده! حق نداريد برويد! اگر پا جلوي در بگذاريد، پايتان را قلم مي‌كنم.»
مادرم هيچ نگفت. پدرم آرام گرفت و مشغول كارش شد. ناگهان ديديم در خانه باز شده است و خبري هم از مادرم نيست. به پدرم گفتم: «مادر كجاست؟»
ـ همين‌جا است.
ـ نه رفته.
ـ رفته!
ـ بله. مي‌روم او را پيدا كنم.
بدون اينكه منتظر پاسخ پدرم بمانم از خانه بيرون رفتم. كمي كه از خانه دور شدم، اوضاع خيابان‌هاي اطراف را طور ديگري ديدم. مردم هراسان و خشمگين بودند. معلوم شد ما دير رسيده‌ايم. گاردي‌ها در ميدان ژاله و خيابان‌هاي اطراف آن به مردم حمله كرده و آن‌ها را قتل‌عام كرده بودند. صحبت از كشته‌شدن هزاران نفر بود. هركس چيزي مي‌گفت. حتي برخي مي‌‌گفتند كه خودشان سربازان اسرائيلي را ديده‌اند كه به سوي مردم تيراندازي مي‌كرده‌اند. برخي مي‌گفتند كاميون‌هاي ارتشي، زخمي‌ها را جمع كرده‌اند و برده‌اند تا زنده به گور كنند. در آن فضاي ملتهب، تشخيص راست از دروغ محال بود. آمارهاي متناقضي از كشته‌شدگان ميدان ژاله مي‌دادند. اطراف ميدان و خيابان ژاله جوي خون جاري بود. در جاي‌جاي كوچه و خيابان چندين شهيد ديدم كه غرق در خون افتاده بودند. زخمي‌ها ناله مي‌كردند و كمك مي‌خواستند. چند زخمي داخل كوچه افتاده بودند و خون آن‌ها آب جو را سرخ كرده بود. بوي مرگ، باروت و گلوله در فضا پيچيده بود. ناخودآگاه ياد روضه‌هاي مسجد محلمان در اراك و صحنة كربلا افتادم. زن و مرد زخمي شده بودند و از اين و آن كمك مي‌خواستند. چند نفر جوان، زخمي‌ها را اين‌طرف و آن‌طرف مي‌بردند. گاردي‌ها خيابان و ميدان ژاله را بسته بودند و نمي‌گذاشتند كسي آنجا برود. در مسير ده‌ها شهيد و زخمي ديدم. آمبولانس‌ها مرتب زخمي‌ها را مي‌بردند. مادرم همراهم بود و مرتب مي‌گفت: «زود باش! خطر دارد، چه خوب شد كه زودتر نيامديم!»
منزل مامان تهراني حوالي خيابان ژاله بود. نگران بودم كه نكند براي آن‌ها هم اتفاقي افتاده باشد. از كوچه و پس‌كوچه‌ها خودم را به منزل آن‌ها رساندم. همگي سالم بودند. خوشحال بودم كه علي در ايتاليا است و در تهران حضور ندارد. اگر بود، معلوم نبود چه بر سرش مي‌آمد.
 
فصل دهم

اوايل مهرماه بود كه علي و دوستانش به ايران برگشتند. علي ماجراي «جمعه سياه» و ميدان ژاله را در ايتاليا شنيده بود و خيلي ناراحت شده بود. شاه را عامل ديكتاتوري و استبداد در ايران مي‌دانست. مي‌گفت: «هرطور شده بايد شاه و رژيم وابسته به امپرياليسم او را سرنگون كرد.»
علي كه به تهران‌ آمد، با هم در تظاهرات ضد شاه شركت مي‌كرديم. علي دوربين عكاسي داشت و با آن از صحنه‌هاي مختلف حضور مردم در راه‌پيمايي‌ها عكس مي‌گرفت. عكس‌هاي زيادي گرفت. آن عكس‌ها را ديگران در سال‌هاي بعد بردند؛ اما هنوز چندتايي را به يادگار نگه داشته‌ام.
مدتي بعد به بندرعباس رفت اما زمان زيادي آنجا نماند. همه جاي كشور در اعتصاب و تعطيلي بود. علي در بندرعباس هم بي‌كار نبود و تظاهراتي عليه شاه در آنجا ترتيب داد. فولاد بندرعباس را هم او و آعبدالله به اعتصاب و تعطيلي كشاندند. در پاييز و زمستان 1357 علي چه در تهران و چه بندرعباس، در تظاهرات شركت مي‌كرد. مرتب در مسير تهران ـ بندرعباس در رفت و آمد بود. من هنوز در خانه پدرم ساكن بودم و او هرگاه به تهران مي‌آمد، به خانه خواهرش مي‌رفت. هنوز نتوانسته بوديم براي خودمان مستقل شويم.


 

مراسم دفاع نخستین پایان‌نامه‌ دکتری در حیطه‌ تاریخ شفاهی

مراسم دفاع نخستین پایان‌نامه‌ مقطع دکتری تاریخ در حیطه‌ تاریخ شفاهی، با عنوان: «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران؛ 1385-1358 خورشیدی» و به قلم مهدی ابوالحسنی ترقی ساعت 10 صبح روز دوشنبه 27 تیرماه 1390 در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.


كارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در گنجینه اسناد كتابخانه ملی

كارگاه آموزشی تاریخ شفاهی با محوریت بررسی آسیب‌های موجود در تاریخ‌نگاری و شیوه‌های نگارش تاریخ شفاهی، با مشاركت مركز ملی اسناد و كتابخانه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دوم مرداد ماه سال جاری در سالن اجتماعات گنجینه اسناد كتابخانه ملی برگزار می‌شود.


كارگاه آموزشی تاریخ‌شفاهی دفاع‌مقدس در رشت برگزار شد

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ توجه و اهتمام در ثبت و ضبط وقایع 8 سال جنگ تحمیلی همواره یكی از دغدغه‌های پژوهشگران این حوزه بوده است. به همین منظور مركز ملی اسناد و كتابخانه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس، به عنوان یكی از متولیان این امر در سال 1388 نخستین كارگاه آموزشی خود را با هدف تدریس و آموزش‌های تخصصی در حوزه تاریخ‌نگاری و تاریخ‌ شفاهی، با حضور پژوهشگران برجسته تاریخ شفاهی كشور در حوزه هنری برگزار كرد و با نتایجی كه از این كارگاه بدست آمد، برای اجرا و برگزاری این كارگاه‌های آموزشی در سراسر كشور اهتمام ورزید.


صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي – سال سوم شماره اول

صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي – سال سوم شماره اول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد. پیش از این 12 شماره در سال 1388 و 4 شماره نیز در سال 1389 در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. در این شماره می خوانیم:


تاريخ شفاهي وضعيت حيوانات در جنگ نوشته شد

سيدقاسم ياحسيني، تاريخ شفاهي وضعيت حيوانات در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران در مقابله با حوادث را در كتاب "جبهه و ديگر حيوانات" نوشته است. ياحسيني اظهار كرد: آثار بسياري با نگاه عرفاني، حماسي و نظامي به دوران دفاع مقدس به چاپ رسيده‌اند. در حالي كه به رغم وجود انبوه اطلاعات، به وضعيت حيوانات در سال‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران كمتر پرداخته شده است.


«همایش تاریخ شفاهی و نگاه به میراث گذشته»

مرکز تاریخ عمومیِ مدرسه عالی هنر سریشتی (Srishti) در گروه طراحی و فناوری در بنگلورِ هندوستان، با همکاری کنسولگری بریتانیا همایش یک روزه " تاریخ شفاهی و نگاه به میراث گذشته را در تالار اجتماعات نگارخانه ملی هنر مدرن در 28 تیر 1390 (9 صبح- 5 بعدازظهر) برگزار می کنند. همایش شامل سخنرانی شفاهی‌کاران باتجربه درباره مسائل کلیدی تاریخ شفاهی و کاربردهای آن است. در ادامه جلسات پرسش و پاسخ برپا خواهد بود.


درباره شیخ شریف

درباره شیخ شریف و رشادت‌هایش در خرمشهر، گفته‌ها و نوشته‌های زیادی شنیده و خوانده بودم. به‌ویژه از لحظه‌های شهادتش و قساوتی که عراقی‌ها در شکنجه پیکر نیمه جان او از خود نشان داده بودند. از شادی بیش از حد آنها هنگام دست یافتن به جنازه شیخ و سر دادن آواز "اسرنا الخمینی ... قتلنا الخمینی" هم مطالبی شنیده بودم. اما جزئیات زندگی و شهادتش زمانی بر من روشن شد که کتاب «شیخ شریف: سیری در زندگی و مبارزه اولین روحانی شهید دفاع مقدس، حجت الاسلام محمدحسن شریف قنوتی» تدوین جواد کامور بخشایش به دستم رسید.


نیمه شعبان 1341 در خاطرات آیت الله دکتر محمد صادقی

از گذشته یکی از خصوصیات مذهب تشیع اثنی عشری بزرگداشت مقام امامان و رهبران دینی خود بوده و این سنت تا کنون نیز به قوت خود باقی است. یکی از مناسبت هایی که پیروان این مذهب پایبندی خاصی نسبت به آن نشان می دهند بر پایه اعیاد ماه شعبان به ویژه ولادت آخرین امام در نیمه (15 شعبان) هر سال قمری است. بنابراین از گذشته تا کنون این روز با شرایط ویژه و منحصر به فردی برپا می گردد. نیروهای مذهبی مبارز با دولت های حکومت پهلوی از سال 40 تا سال 57 از این فرصت به تناسب هر سال بهره برداری های سیاسی و مبارزاتی خود را به عمل می آوردند.


کودتای نوژه و کاستی های موجود

پس از شکست آمریکا در طبس دو راهکار برای جبران این مسئله از سوی مقامات کاخ سفید شکل گرفت. یکی انجام کودتای نظامی با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی و با همکاری فرماندهان سابق ارتش، بازماندگان ساواک و کمک‌های مالی نظامی و فنی آمریکا و دوم تحریک کشورهای دیگر به طرح ریزی حمله نظامی و تجاوز گسترده به خاک ایران. برژینسکی مدعی است: «براون(وزیر دفاع آمریکا) و ترنر (رئیس سازمان سیا) با عملیات تلافی جویانه در صورت شکست مأموریت نجات موافق نبودند. در پایان گفتگوها به ما اجازه داده شد طرح‌هایی برای عملیات تلافی جویانه در نظر بگیریم. ولی تصمیم اجرای این نقشه ها به بعد موکول شد.»


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-11

توليد و گردآوري مصاحبه به عنوان منبع تاريخي بوسيلة مؤسسات آرشيوي، در جنوب شرق آسيا به زمان خيلي دور باز نمي‌گردد. ساماندهي كنفرانس 1978 در Penang بود كه آرشيويست‌ها و فعالان تاريخ شفاهي منطقه را براي تبادل تجربياتشان در خلال گفت‌وگو راجع به تلاش‌ها و سمت و سوي كارشان، تا آن روز، گردهم آورد. در بخش گزارش‌هاي مؤسسه و كشور در كنفرانس، آرشيويست‌هاي تاريخ شفاهي فيليپين و اندونزي طرح‌هاي قابل توجه‌اي ارائه كردند كه مي‌تواند در نوع خود مرحله جديد و بالقوه عظيمي باشد، در حالي كه مالزي، سنگاپور و تايلند، پس از آن و تاكنون، برنامه‌هاي آرشيوي خاصي در تاريخ شفاهي ملي‌شان داير نكرده‌اند.


گفت‌وگو با هوشنگ اتحاد، مؤلف مجموعه 14 جلدی پژوهشگران معاصر ایران

با انتشار جلد چهاردهم پژوهشگران معاصر ایران، این مجموعه به پایان راه خود رسید. مجلدی که راهنمای کامل و دقیقی است برای سرکشی به سیزده جلد اصلی این مجموعه که خود بناگذار عطف توجه به شاخه‌ای نورسته در ادبیات ایران را سبب شد. اثری که ابتدا چندان جدی گرفته نشد، اما وقتی به مرور جلدهای بعدی آن هم منتشر شد، توجهات به آن جلب و تعریف و تمجیدها از آن شروع شد. مجموعه پژوهشگران معاصر ایران به دلیل سبک ویژه تنظیم و تبویب و تدوین آن توانست هم اهل فن و محققان را به کار آید .


شهيد بروجردي در گفت و گو با سعيد عابديني

اولين بار در زمستان 1355 يكي از دوستان به نام سعيد كاظمي قراري بين من و آقاي بروجردي گذاشت؛ نزديك ميدان خراسان كه آن‌جا او را ديدم. وقتي با هم آشنا شديم قرار بعدي را گذاشتيم و با هم به قم رفتيم. قرار بعدي نيز دو سه ماه بعد بود كه شد اوايل سال 1356 درست خاطرم نيست ولي احتمالاً ما دو بار در آن زمستان همديگر را ديدیم.


موزۀ هولوکاست طرح پژوهشی جدیدی را مطرح می‌کند

موزه خاطرات هولوکاست آمریکا در واشنگتن، حامیان فعال بسیاری در منطقۀ سینسیناتی Cincinnati از جمله مرکز محلی آموزش هولوکاست و علوم انسانی دارد. از این رو است که اسکات میلر Scott Miller، مدیر حفظ آثار موزه، هفته گذشته به شورای آداث اسرائیلِ در منطقه آمبرلی آمد تا دربارۀ طرح پژوهشی تاریخ شفاهی حساسی که در دست انجام است مذاکره کند. هدف دیگر و ضمنی این دیدار جلب کمک‌های مالی، به رغم رکود اقتصادی موجود بود، چرا که زمان کوتاه است.


صدای مردم نونگار در استرالیا

آیوی پنیIvy Penny مدیر موسسه توسعه فرهنگی و استراتژیک در شرکت شبکه هنرهای جوامع غرب استرالیا گزارشی را در باره طرح پژوهشی رادیویی، هنری و آموزشی با مردم نونگار Noongar)) در غرب استرالیا ارائه داده است. این شرکت تسهیلاتی را همچون فراهم آوردن امکانات مالی برای فعالیتهای هنری و فرهنگی و برنامه‏های آموزشی برای رفاه جامعه در اختیار مردم قرار می‏دهد. ما دو واحد توسعه فرهنگ و هنر بومی در کلربرین (Kellerberrin) و ناروگین (Narrogin) داریم.


مرکز تاریخ شفاهی، پراگ

مرکز تاریخ شفاهی(COH) در سال 2000 به عنوان دپارتمان تحقیقاتی مؤسسه تاریخ معاصر، آکادمی علوم چک در پراگ تأسیس شد. این مرکز که توسط میروسلاو وانک Miroslav Vanek، رئیس انجمن تاریخ شفاهی چک، و رئیس گروه غیررسمی "گورو" که اخیراً به ریاست انجمن تاریخ شفاهی بین المللی برای سال‏های 2012-2010 برگزیده شده اداره می شود. پاول موکه Pavel Mücke، محقق ارشد مرکز تاریخ شفاهی گزارشی از فعالیت های این مرکز را در حالی که وارد دهه دوم فعالیت هایش می شود، ارائه کرده است:


یک تیم سه نفره حرف های بیکاران آمریکا را مستند می کنند!

گیبسون (DW Gibson) در فرم درخواست خود برای تحصیل در مدرسه عالی روزنامه‏نگاری دانشگاه معتبر کلمبیا در نیویورک نوشت که می خواهد دومین استادز ترکل(Studs Terkel) باشد که به خاطر کتاب تاریخ شفاهی خود درباره مشکلات اشتغال دروان رکود اقتصادی، با عنوان «کار(Working)»* برنده جایزه پولیتزر شد. امروز گیبسون کار مشابهی را انجام می دهد ولی با کمی تفاوت.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'