شماره 27    |    18 خرداد 1390

   


ضرورت فهم فلسفة تاریخ برای پژوهشگران تاریخ شفاهی

تاکنون نوشته‌های متعددی در آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی در ایران به رشتة تحریر در آمده است که در آن‌ها شرایط لازم برای پژوهشگران عرصة تاریخ شفاهی بیان شده است. از جمله دربارة شرایط و ویژگی‌های لازم در بیشتر نوشته‌ها، بر لزوم درک دانش تاریخی تأکید فراوان شده و همچنین یادآوری گشته است که پژوهشگر مورد نظر، باید بر تاریخ دوره و برهه‌ای که با بهره‌گیری از ابزار تاریخ شفاهی آن را مورد تحقیق قرار می‌دهد، آگاهی کافی و کامل داشته و چه‌بسا بر آن مسلط باشد. فراز و فرود رخ‌دادها و چند و چون تحولات را بداند و شخصیتها و قضایای مؤثر در آن را بشناسد تا با طراحی سئوالهای دقیق و هدفمند بتواند موضوع مورد نظر را به بهترین وجه ممکن پژوهش و کاوش نماید و زوایای پیدا و پنهان آن را روشن سازد. اما باید گفت که این فقط ظاهر و جلوة بیرونی دانش تاریخی پژوهشگر عرصه تاریخ شفاهی است و جملات فوق تنها نمای خارجی دانش تاریخی مورد نظر را نشان می‌دهد. بر این اساس یکی از آسیب‌های مهم موجود در کار تاریخ شفاهی در ایران این است که عدة بی‌شماری حتی بعضاً مشهور و نامدار که سالهاست در تاریخ شفاهی فعالیت می‌کنند، بر این تصورند که با همین میزان اطلاعات و آگاهی‌هایی که از آن به ظاهر دانش تاریخی یاد شده می‌دانند، می‌توانند در فضای تاریخ شفاهی ایران فعال باشند و فعالیت محققانه تاریخی نمایند؛ مصاحبه‌های متعددی نمایند و آثار متعددی منتشر نمایند. غافل از این که این عدة بی‌شمار فقط بر جلوة بیرونی دانش تاریخی آگاهی و احاطه یافته‌اند و البته از لایه‌های درونی و بستر و مایة اصلی این دانش اطلاع چندانی نیافته‌اند. حال پرسش این است که آن مایة اصلی و شالودة اساسی و فهم دقیق و درونی از علم تاریخ که از آن سخن می‌گوئیم چیست؟ و چگونه می‌توان بدان دست یافت و از آن بهره‌مند گشت؟ در پاسخ می‌توان گفت که بی‌تردید فهم علت‌های اساسی و بسترهای عمیق وقوع رخ‌دادها و بروز تحولات و چگونگی رقم خوردن قضایای زندگانی حیات بشری، بن‌مایة اصلی دانش تاریخی است؛ چنانچه پژوهشگر تاریخ شفاهی بدان اطلاع یابد و آن را درک نماید، استفاده‌های فراوانی از آن خواهد بُرد.
شیوة نگاهش بر تاریخ و قضایای تاریخی و در کل زندگی انسان ایرانی متفاوت می‌شود و در نتیجه آن نوع پرسشهای مطروحه‌اش در مصاحبه‌‌ها، عمیق و بنیانی و البته اندیشه‌مندانه و استدلالی خواهد شد. افزون بر این بر ابعادی از حیات مادی و معنوی انسان توجه می‌کند که تا پیش از این که بدان نظر داشته و چه بسا اصلاً مورد توجه‌اش نبوده است.
اما در جواب به این مسأله که چگونه می‌توان به آن دست یافت، باید گفت که به نظر بنده بخش اعظم این امر در گروی تحصیلات مطلوب دانشگاهی در رشتة تاریخ است زیرا در دوره‌های تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتة تاریخ درسی به نام «فلسفة تاریخ» وجود دارد که بنده از آن به عنوان درسی یاد می‌کنم که پشت پردة تاریخ را برای علاقه‌مندان کوشا و فعالش روشن و معلوم می‌سازد از اینرو مطالعة آثار منتشره در حوزة فلسفة تاریخ و چیستی تاریخ، در طی دوران تحصیل دانشگاهی، سهم به‌سزایی در ایجاد فهم عمیق و دقیق از دانش تاریخی ایفا می‌کند که بدون مطالعه آن‌ها کمتر و شاید هیچ‌وقت به دست نخواهد آمد، مگر آنکه پژوهشگری علاقه‌مند و نقاد و تیزبین، از طریق مطالعة مستمر خود بتواند با این مفاهیم و آثار منتشره، آشنایی جدی و کافی پیدا نماید که البته کاری سخت و مشکل است، زیرا فهم درست و صحیح فلسفة تاریخ در گروی دانستن تاریخ ادوار مختلف ایران و جهان و طی دروسی همچون مبانی تاریخ اجتماعی، تاریخ اندیشة اقتصادی، تاریخنگاری، روش تحقیق در تاریخ، تاریخ اندیشة سیاسی و... است که به مرور و طی چندین سال صورت می‌پذیرد و از رهگذر آن، مسائل مطروحه در فلسفة تاریخ با مطالعه احوال ملت‌ها و دولت‌ها و اندیشه‌ها و تمدنها و فرهنگها، درک و فهم می‌شود. بنابراین اگر فلسفه تاریخ را «مجموعه قوانینی بدانیم که انسان می‌تواند دربارة حوادث تاریخ، علل حوادث و تعبیر تاریخ بیان کند»، می‌توانیم به خوبی این مسأله را دریابیم که در تاریخ تنها حوادث و اشخاصی، مطرح نیستند بلکه در پشت آن‌ها اموری کلی وجود دارد که قابل استنباط است و موجب شکل‌گیری نظامی قانون‌مند و علت و معلولی در ذهن خواهد شد. این موضوع با تفکر دربارة چیستی تاریخ و چیستی فلسفة تاریخ کامل می‌شود. سرانجام سخن این که با فهم فلسفه تاریخ پژوهشگر تاریخ شفاهی درمی‌یابد که تنها نباید در سطح ظاهری به حوادث و وقایع و مسائل روی‌داده توجه نماید بلکه باید از جهات مختلف و زوایای متعدد و البته بهره‌گیری از قوه و شم استنباطی و تاریخی، در یک حرکت استدلالی و عمیق تلاش نماید تا از مصاحبه‌شونده‌ها، دیده‌ها و شنیده‌هایشان را استخراج کرده و برای خوانندگان باقی گذارد. بنابراین به نظر می‌رسد که برای پژوهشگر یاد شده ضروری است تا خوب بداند که تاریخ چیست و فلسفه آن چیست؟ و چنانچه به دنبال بیان و تبیین تاریخ این سرزمین است، خوب بفهمد و بداند که چه سئوالها و پرسشهایی را باید مطرح کند تا پاسخهایش بخشی از تاریخ این سرزمین گردد.

جعفر گلشن روغنی، دانشجوی دکترای تاریخ


زیتون سرخ (۲۷)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


به مدت دو سال سخت كار و مطالعه كردم. پدرم از ازدواج من ناراضي بود و هنوز تلاش مي‌كرد مرا منصرف و راهي غرب كند. براي آنكه در خانه نمانم و طعنه‌هاي او را نشنوم، ساعت شش صبح از خانه بيرون مي‌زدم و تا حدود يازده شب مدام كار مي‌كردم. ناهار، معمولاً نان و گوجه‌فرنگي و گاهي پنير مي‌خوردم. همة وقت و انرژي‌ام را براي انجام تحقيقات مربوط به تزم و كار در اي.بي.ام صرف مي‌كردم. استاد راهنمايم دكتر عزت‌الله ارضي بود. مرد بسيار باسواد و سخت‌گيري بود كه در غرب درس خوانده بود.
در فاصله سال‌هاي 1355 تا 1357 من تمام مدت درس خواندم و كار كردم. در اين مدت حتي فعاليت سياسي هم نكردم. همه فكرم مشغول درس و كار بود. فقط گاهي اوقات فريبرز و خسرو به ديدارم مي‌آمدند و با هم سينما مي‌رفتيم. آن‌ها هم فعاليت سياسي چنداني نداشتند. در اين سال‌ها رژيم شاه در اوج اقتدار بود و موفق شده بود همه گروه‌ها و احزاب سياسي و انقلابي را مهار كند. اغلب جريان‌هاي سياسي و مبارزاتي نيز عملاً به بن‌بست رسيده بودند و هواداران آن‌ها غالباً مبارزه را رها كرده و به زندگي خصوصي و شخصي خود پرداخته بودند. عدة كمي هم كه هنوز در فكر مبارزه بودند، سرگردان و حيران شده بودند و راه به جايي نمي‌بردند.
خسرو در رشتة مهندسي هسته‌اي قبول شده بود و در همان دانشگاهي كه من درس مي‌خواندم، درس مي‌خواند. فريبرز در شركت توليددارو كار مي‌كرد. رسول زنداني بود. فريبرز عملاً از سياست و مبارزه كنار كشيده بود. اما خسرو هنوز به اين‌گونه مسائل علاقه‌مند بود؛ هرچند كار خاصي هم انجام نمي‌داد و بيشتر به درس و دانشگاه سرگرم بود.
سرانجام پس از حدود دو سال كار فشرده در اوايل سال 1357 تز تحقيقاتي‌ام به پايان رسيد. عنوان تزم «بررسي كم‍ّي ساختمان كريستال‌گرافي فاز الفاي ازت جامد در چهار و دو درجه مطلق» بود. تا آن زمان كسي در درجه «چهار و دو درجه مطلق» كار نكرده بود و من اولين فرد در سطح دنيا بودم كه در اين‌باره كار و تحقيق كرده بودم. دكتر ارضي با هيجان خاصي تزم را تعقيب مي‌كرد. در همان سال 1357 شمسي (1978 ميلادي) قرار بود يازدهمين كنگره بين‌المللي كريستال‌گرافي در ورشو (لهستان) برپا شود. استادم سعي داشت ماحصل تحقيقات مرا به آن كنفرانس و كنگره علمي برساند و در آنجا ارائه دهد.
سرانجام در اواخر بهار يا اوايل تابستان 1357 بود كه از تزم دفاع كردم. همه اساتيد از دستاوردهاي علمي و پژوهشي كارم شگفت‌زده شدند و به من نمره بيست و تشويق‌نامه دادند.


 

سومين همايش ملي آرشيوي ايران برگزار مي‌شود

سومين همايش ملي آرشيوي ايران، شنبه هفته آتي (21 خرداد)، همزمان با روز جهاني آرشيو در محل گنجينه اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار مي‌شود. به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، دكتر اميرمسعود شهرام‌نيا، معاون اسناد ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: پژوهشكده اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي با همكاري ديگر مراكز اسنادي و آرشيوي كشور و همچنين دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي علمي فعال در حوزه اسناد و سندپژوهي، براي برگزاري اين همايش به عنوان سومين همايش از مجموعه همايش‌هاي «آرشيو براي همه» اقدام كرده است.


بازتاب همایش بازکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق در دانشگاه کوفه

هیأتی از دانشگاه کوفه در همایش ایران و عراق با عنوان «بازکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق» که در تهران، مورخ سوم تا هفتم ماه می 2011(13 تا 17 اردیبهشت 1390) برگزار گردید شرکت نمودند. هدف از برگزاری این همایش بررسی راه‌های تحکیم روابط دو کشور همسایه‌ی ایران و عراق و مناسبات تمدنی برجسته‌ی دو کشور و بحث و گفتگوی درباره‌ی افق‌های همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های ایران و عراق بود.


توليد گفتمان در عرصه كتاب‌هاي جنگ، عامل افزايش مخاطب

محمد دروديان، محقق و پژوهشگر جنگ معتقد است كه اگر نقد و بررسي كتاب‌هاي دفاع‌مقدس و توليد گفتمان درباره آن‌ها گسترش پيدا كند، مخاطبان اين آثار نيز بيشتر مي‌شوند. محمد دروديان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از برپايي نشست‌هاي تخصصي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس در حوزه كتاب ياد كرد و گفت: بهتر است كه اين‌گونه نشست‌ها به صورت ماهانه ادامه داشته باشند و همه آثار اين مركز به تدريج در اين جلسات، مورد نقد و معرفي قرار گيرند. وي در ادامه، درباره ضرورت‌ برپايي چنين جلسه‌هايي تاكيد كرد: كساني كه كتاب‌ مورد نظر هر نشست را خوانده‌اند، سوال‌هاي خود را مي‌پرسند و افراد بي‌اطلاع نيز از اين راه، به برخي مسايل پي مي‌برند.


خاطرات ناتمام

زمانی که جلد اول کتاب «نیم قرن خاطره و تجربه» مهندس سحابی در 1386 توسط انتشارات فرهنگ صبا در 446 صفحه منتشر شد، تا حدود زیادی توانست بخشی از خلاء موجود در زمینه تاریخ شفاهی دهه‏های اخیر را با خاطرات یکی از فعالان سیاسی دهه‏های اخیر جبران نماید. زندگی سیاسی و فرهنگی پرفراز و نشیب عزت الله سحابی، که تجربه‏های گوناگونی چون مبارزات مخفی زیرزمینی، بارها شکنجه و زندانی شدن، ارتباط با شخصیت‏های سیاسی و سازمان مجاهدین، عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس و روزنامه نویسی را در بر دارد، بخشی مهم از تاریخ معاصر ایران است و خاطرات او می‌تواند از اسناد و مراجع معتبر تاریخی به شمار ‏رود.


آیت الله سعیدی در خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)

20 خرداد، چهل و یکمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی در شکنجه‌گاه پهلوی است. او زمانی که کسی افق روشنی از نتیجه‌بخش بودن مبارزات در ذهن نداشت، تا پای جان، ایستاد. شاه در اوج قدرت و در آستانه برگزاری جشن‌های2 هزار و پانصد ساله بود. کسی باور نمی‌کرد که شوق کسانی چون آیت‌الله سعیدی و امثال او دستگاه سلطنت را سرنگون کند. اما کمتر از یک دهه بعد، چنین شد. در اینجا با بهره گرفتن از قطعه کوتاهی از خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ) با تدوین محسن کاظمی که خاطرات و شهادت او را در بر دارد، از او یاد می‌کنیم:


ضرورت تشكيل بانك اطلاعاتي از مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي در ايران

تاريخ شفاهي در چند سال گذشته در ايران مورد توجه ويژه قرار گرفته است اين امر از يك‌سو مديون تلاش جمعي است كه ذيل انجمن تاريخ شفاهي مشغول به فعاليت هستند و از سوي ديگر آثار این حوزه مورد اقبال عمومي در جامعه قرار گرفته‌اند، به‌نحوي كه برخي كتابها در اين زمينه بارها چاپ شده اند. با اين حال به نظر مي رسد علي‌رغم اين توجه روبنايی از برخي اقدامات زيربنايي برای نهادينه شدن تاريخ شفاهي در جامعه غفلت شده است. بررسي فعاليت‌هاي انجام شده در تاريخ شفاهي نشان مي دهد كه درباره مسائلي مانند مصاحبه و اهميت آن، موضوع در تاريخ شفاهي و چاپ و انتشار تا كنون نشست‌هايي برگزار شده است، اما درباره آرشيو، نگهداري منابع و اطلاع رساني درباره كارهاي انجام شده درمراكز تا كنون فعاليت خاصي انجام نشده است.


پیاده سازی و حفظ لهجه‌ها

هرچند تاریخ شفاهی با مصاحبه شناخته می‌شود ولی واقعیت این است که تا مراحل بعد از مصاحبه به اتمام نرسد منابع تاریخ شفاهی آماده استفاده نیست. پیاده سازی بخش مهمی‌از تاریخ شفاهی است. پیاده سازی مشکلاتی همراه دارد که بخشی از آنها مربوط به تجهیزات ضبط مصاحبه‌ها و بخشی هم به نوع گفتار مصاحبه شوندگان بر می‌گردد. به هرحال پیاده کنندگان هم به خاطر سختی کار و نداشتن تمرکز در برخی از موارد کار پیاده سازی را ناقص انجام می‌دهند. ضرورت دقت و تمرکز درمحتوای مصاحبه‌ها مشکلات جدی برای پیاده سازان به همراه دارد.


تاریخ نگاران (شیخ محمدمهدی شریف کاشانی)

«واقعات اتفاقیه در روزگار» نوشته ی شیخ محمدمهدی شریف‌کاشانی است که پس از سرسخنی و مقدمه ای کوتاه در چرایی نگارش اثر و معرفی نویسنده، در قالب چهار تذکره، پنج فصل و خاتمه ای نه چندان مفصل تألیف شده است. البته در اوایل دهه 60 خورشیدی، نسخه ی خطی «واقعات اتفاقیه» که در کتاب خانه‌ي ملک نگهداری می‌شود، توسط خانم دکتر اتحادیه و آقای سعدوندیان بازخوانی و تصحیح گردید و مؤسسه ی نشر تاریخ ایران، آن را در 3 جلد به چاپ رسانید. این کتاب از متون ارزشمند تاریخ‌نگاری دوره‌ی مشروطیت به شمار می‌آید، به‌صورت مصور و در بیان احوال ایرانیان در هنگامه مشروطه‌خواهی تا هنگام تاج‌گذاری احمد شاه قاجار و برپایی سومین دوره ی مجلس شورای ملی نگاشته شده و اسناد و مدارک جالب توجهی از تاریخ آن روزگار را در خود جای داده است.


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (1)

در این مقاله، با رویکردی تاریخی - تحلیلی، بر اساس نظریه نخبه‌گرائی « پاره‌تو و موسکا »، به تحلیل عملکرد نخبگان عصر پهلوی، در روند توسعه‌یافتگی ایران می پردازیم. نخبگان ایران در تاریخ عصر پهلوی، به سه دسته تقسیم شده‌اند : 1. بخشی از نخبگان حاکم که اساساً خواهان توسعه کشور نبودند؛ 2. عده ای از نخبگان حاکم که در پی اصلاح و نوسازی بودند؛ 3. نخبگان فکری. دوران 53 ساله حكومت پهلوی در ایران، از برخی جهات با دوره قاجار متفاوت است. برخلاف سلسله قاجار -كه براساس یك رسم و روال دیرین، یعنی پیروزی یك ایل بر ایلات رقیب به قدرت رسید- كودتای اسفند 1299 ش. -كه زمینه پادشاهی رضاشاه را فراهم كرد- بنابر شواهد موجود، نقشه‌ای طراحی شده از جانب انگلستان بود.


در تعقیب و گریز(1)

آرمن و آوانسیان: کنگره انجمن‌های اسلامی دانشجویان و معلمان کشور در شهریور 1340 در کرج، 4 میهمان روحانی داشت، آیت‌الله جزایری به نمایندگی از آیت‌الله میلانی، آیت‌الله طالقانی، علامه طباطبایی و آیت‌آلله مطهری، مهندس بازرگان و دکتر یدالله سحابی به دلیل برگزاری مراسم سالگرد شهدای 30 تیر 1331 در ابن‌بابویه زندانی شده بودند و در کنگره شرکت نکردند و طالقانی هم که به زور خود را سوار کامیون پلیس کرده و به شهربانی رفته بود، با ترفند مسؤولان خود زندان آزاد شده و در کنگره حاضر بود. این اولین دیدار سیدمحمدمهدی جعفری دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و از مؤسسین انجمن اسلامی دانشجویان آن دانشگاه با طالقانی بود که بعدها یکی از نزدیکترین یاران ایشان شد و «تفسیر پرتوی از قرآن» طالقانی در شش جلد، عمدتاً به کوشش او منتشر شد.


درک تاریخ

من یک سفر بیشتر با مرحوم ایرج افشار نبودم، چند روزی در لیدن در هلند با هم بودیم و خاطره‌ای از ایشان دارم که با موضوع صحبتم تناسب دارد. ما در سمیناری شرکت داشتیم و برای ناهار به رستورانی رفته بودیم. حالا یادم نیست که قبل از غذا بود یا بعد از غذا، آقای افشار کاغذ سفیدی را که معمولاً روی میز می‌گذارند و اسم و آدرس رستوران و گاهی هم طرحی روی آن هست برداشت و با آن خط زیبایش پشت آن نوشت که ما در تاریخ فلان برای شرکت در سمیناری راجع به سفینه تبریز به لیدن آمده بودیم و به اتفاق فلانی و فلانی و فلانی به این رستوران آمدیم و غذا خوردیم. بعد این کاغذ را داد به همه ما امضاء کردیم و تا کرد و توی پوشه‌اش گذاشت...


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا- 6

ممکن است این فقط راهنمای پژوهش در مصاحبه با فرد نباشد، بلکه شامل برخی از اشخاص که با شخص دیگر دست به عمل متقابل می‌زنند نیز بشود. روند روایت در مصاحبه (مقاله Nirmala...) را نمی‌توان به حساب نیاورد. جمله معترضه‌ای از مصاحبه‌کننده؛ تصدیق روایت بدون محک زدن آن: یا دامن زدن به پرسشی به گونه استنطاق! درست مثل اتخاذ یک موضع انتقادی بخصوص (در ارتباط داشتن شکل و محتوا و این که چطور باید اسناد با یکدیگر مربوط باشند.) و نیز داشتن یک منظر انتقادی به شاهد (و راوی شفاهی) قبل، در حین و پس از مصاحبه. بی‌شک روش‌های به کار گرفته شده باید بلیغ و رسا باشند.


جست‌وجو در تاریخ

تحقیقات و پژوهش‌های ایرج افشار عرصه‌های وسیعی را شامل می‌گردد: تاریخ، ادبیات، ‌جغرافیا، کتاب‌شناسی و کتابداری، جمله‌نویسی، فهرست‌نگاری نسخ خطی و سفرنامه‌نویسی از اهم رشته‌هایی است که او فعالانه بدان می‌پرداخته و آثار جاویدانی از خود برجای نهاده است. می‌توان در برخی از این زمینه‌ها او را مبتکر و بنیادگذار به شمار آورد، از جمله در فهرست‌نگاری مقالات که پیش از تألیف و انتشار مجله نخست «فهرست مقالات فارسی» او نه کتابی در این رشته تألیف شده بود و نه ادبا و دانشمندان ایرانی آن را دانشی جداگانه به شمار می‌آوردند، چنانکه خود وی نوشته است؛


ازنا در انقلاب اسلامي

مقاله «ازنا در انقلاب اسلامي» نمونه‌ای از تاریخ محلی است که توسط صادق شفیعی و در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد تاریخ اسلام در دانشگاه اصفهان در سال 1389، ارائه شده است. دكتر اصغر منتظرقائم به عنوان استاد راهنما و دکتر محمدعلی چلنگر به عنوان استاد مشاور در تنظیم این پایان‌نامه نظارت داشته‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش نخست این مقاله است که برای درج در هفته‌نامه تاریخ شفاهی بازویرایش شده و از این رو با قالب اولیه آن متفاوت است. اولين جرقه هاي انقلاب اسلامی‌‌در ازنا توسط شهيد آیت الله محمدحسین صادقي در سال 1341 همزمان با آغاز حركت امام خميني (ع) زده شد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'