شماره 24    |    28 ارديبهشت 1390

   


تاریخ شفاهی مكمل تاریخ كتبی

با گسترش روزافزون علوم در هر یك از رشته‌ها، انتظار به وجود آمدن رشته‌های تخصصی نیز وجود دارد. علم تاریخ طی فراز و نشیبهایی كه فراروی آن بود، شاهد گسترش شیوه‌های نوین تاریخ‌نگاری بود.
با ایجاد مكاتب تاریخ‌نگاری و شیوه‌های علمی نگارش، و نیز از سه دهة گذشته با شكل گرفتن تاریخ شفاهی، گامی نوین در مطالعات تاریخی برداشته شد. در این شیوه، پژوهشگر از چارچوب نوشتاری خارج می‌شود و با روی آوردن به مصاحبه، زوایای مبهم تاریخ معاصر را در تاریخ شفاهی جستجو می‌كند. در پژوهشهای شفاهی، حوزة كار تنها در تاریخ خلاصه نمی‌شود و حتی فراتر از آن هم می‌توان به مطالعه و تحقیق پرداخت. به طور مثال، در طرح تدوین تجربیات خبرگان قنات ـ كه شركت مدیریت منابع آب ایران به انجام رسانده است ـ بدون رویكرد به تاریخ، پژوهش ارزنده‌ای دربارة سازة قنات صورت گرفته است.
تاریخ شفاهی، مقدمه‌ای است بر تاریخ مكتوب؛ از آن جهت كه مورخ با صحنه‌سازان جریان تاریخی طرف است؛ با افرادی كه در بطن حادثه بوده‌اند و شاهدان اصلی آن رخداد تاریخی‌اند. تاریخ شفاهی، شناخته‌ شده‌ترین برنامة ثبت اطلاعات شمرده می‌شود و به طور كلی، راهكاری است برای جمع‌آوری اطلاعات كه در ضمن آن، تجهیزات ضبط صوتی را با هماهنگی مورد استفاده قرار می‌دهند تا گزارشهای دقیقی از عقاید و نظرات شاهدان ماجرا یا دست‌اندركاران حادثه فراهم كنند. اهمیت تاریخ شفاهی در تدوین تاریخ‌نگاری معاصر ایران، از آن جهت است كه منابع مكتوب پاسخگوی نیاز پژوهشگران نیست. در مجموع، اهمیت تاریخ شفاهی به جهات زیر است:
1ـ به واسطة اینكه افرادی كه در جریان حادثه‌ای بوده‌اند، به نقل رویدادها و خاطرات می‌پردازند،‌ لذا گفته‌های افراد، همسو و تكمیل كنندة اسناد می‌باشد كه می‌توان از آن به عنوان منابع دست اول یاد كرد.
2ـ تا انتشار اسناد در مسائل مختلف، مدت زمانی خواهد گذشت. از این رو، تاریخ شفاهی این امكان را به وجود می‌آورد كه پژوهشگران قبل از انتشار اسناد، از زبان شاهدان عینی وقایع ، اطلاعاتی كسب كنند. نكتة درخور توجه در تاریخ شفاهی، كسب اطلاعات بكر و جدید از مصاحبه شونده می‌باشد. در این شیوه،‌ محقق در انتظار آزاد شدن اسناد بایگانیها می‌ماند. زیرا با روی آوردن به تاریخ شفاهی، اطلاعاتی به دست می‌آورد كه فراتر از نوشته‌های مكتوب می‌باشد.
3ـ در تاریخ شفاهی، ‌جذابیت خاصی وجود دارد. بدین نحو كه پژوهشگر این حیطه با مدارك ضبط‌ شده‌ای كه در اختیار دارد، حالات و طرز بیان مصاحبه شونده را نیز ـ كه از لحاظ روان‌شناختی مهم است ـ درك می‌كند. زیرا در طنین صداها و لحن گفتارها معانی گوناگونی از شخصیت افراد، ضعف و غضب، قاطعیت، صلابت، تمنا و التماس، آرامش و اضطراب و برخی دیگر از صفات افراد نهفته است كه آنها را نمی‌توان در كتاب مكتوب كرد بلكه فقط باید شنید؛ بویژه آنكه صداها و گفتار و تسلط بر بیان، یكی از راههای باریك روانكاوی شخصیتهاست.
4ـ ویژگی اصلی تاریخ شفاهی نداشتن قضاوت و داوری است؛ چرا كه مخاطب از شیوه‌های ارشادی خسته شده و می‌خواهد خودش قضاوت را تحلیل كند و تاریخ شفاهی، این امكان را در اختیار او قرار می‌دهد.
5ـ تاریخ شفاهی، به محقق كمك می‌كند تا تصویری كم و بیش زنده از وقایع تاریخی ـ كه بر تجربة مستقیم و غیر مستقیم فردی مبتنی است ـ ارائه دهد.
در حین مطالعة تاریخ، شاید بسیاری از استدلالها مبهم و باورنكردنی باشد؛ در حالی كه تاریخ شفاهی موشكافانه‌تر به قضایا می‌نگرد و از تمام جوانب، موضوع را بررسی می‌كند. تدوین تاریخ شفاهی، شاید ساده به نظر آید؛ اما در یك تحلیل،‌ واقعیت این است كه شیوة تاریخ شفاهی از پیچیدگی و مشكلات خاصی برخوردار است. اولین مسئله در تاریخ شفاهی، عشق و علاقه به تاریخ است. اگر پژوهشگری این خصیصه را نداشته باشد، در برقراری ارتباط یا مصاحبه‌شونده دچار مشكل می‌شود و نمی‌تواند مقصود و منظور خود را بیان كند. دوم اینكه، مصاحبه‌گر باید پژوهشگری به تمام معنی باشد؛ در حیطه‌ای كه به پژوهش می‌پردازد، حوزة مطالعاتی وسیعی داشته باشد و تمام زوایای جریان را از میان مكتوبات بررسی كند و دیگر آنكه، شناختی نسبی از مصاحبه‌ شونده داشته باشد. در تاریخ شفاهی، ما دو نوع نگرش در آن واحد داریم: اول نگرشی كه مصاحبه شونده نسبت به موضوع دارد؛ زیرا در طرح آن موضوع نقش داشته است. دیگر نگرش مصاحبه‌كننده به موضوع است. بنابراین مصاحبه‌گر با مطالعة عمیق و بررسی همه جانبه، باید این دو نگرش را به هم نزدیك كند. به نحوی كه اگر متوجه شد مصاحبه‌شونده دارد لاف می‌زند و گزافه می‌گوید و یا موضوعی را كتمان می‌كند به او یاد‌آور شوند.

غلامرضا آذری خاكستر


زیتون سرخ (۲۴)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


جالب آنکه در دانشگاه تهران در رشته فيزيک کاربردي هم قبول شدم. يعني همزمان در سه رشتة فيزيک هسته‌اي، ژئوفيزيک و فيزيک کاربردي قبول شدم. رشتة فيزيک هسته‌اي را انتخاب کردم. ده نفر دانشجو بوديم. از ميان ما بايد چهار نفر انتخاب مي‌شد. هشت استاد از ما امتحان گرفتند. يکي از آن‌ها آقاي آقشاهي معلم سابق فيزيک ما در دبيرستان بود. من به او خيلي علاقه داشتم. مرد باسواد و کوشايي بود. در اين مدت دکترا گرفته بود و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران شده بود.
بايد خوب درس مي‌خواندم. بنابراين، در بخش کامپيوتر شرکت «بنزخاور» مشغول كار شدم. مرا براي آموزش کامپيوترهاي بزرگ و اي.بي.ام فرستادند. آن زمان کامپيوترها خيلي بزرگ بودند و حجم آن‌ها يک اتاق را اشغال مي‌کرد! محل کار من خيابان بلوار بود و محل دانشگاه خيابان کاخ (فلسطين). فاصلة اين دو، پنج دقيقه راه بود. حقوقم هم پنج هزار و چند صد تومان بود. رئيس ما مرد بسيار خوبي بود. وقتي فهميد من دانشجو هستم گفت: «کارت را طوري تنظيم کن که به درس و دانشگاه هم برسي.» خيلي به من لطف داشت. يادش به خير؛ صبح‌ها به دانشگاه مي‌رفتم و عصرها کار مي‌کردم. گاهي اوقات تا ساعت هفت، هشت شب کار مي‌کردم.
علي در پادگان بود. به تلفن دسترسي داشت. هر روز عصر يا غروب من با او تماس مي‌گرفتم و با هم حرف مي‌زديم و گزارش کار روزانه به يکديگر مي‌داديم!



 

آخرين مهلت ثبت‌نام مدعوین دومين همایش تاريخ مجلس

علی ططری مدیر مركز اسناد كتابخانه مجلس در شرح جزئيات برگزاري اين همايش گفت: با جلساتی که کمیته علمی و اجرایی همایش تاریخ مجلس داشتند مقرر شد که 4 خرداد ماه دومین نشست تخصصی تاریخ مجلس برگزار شود.


همایش ایران عصر قاجار

انجمن بین‌‌المللی مطالعات قاجار با همکاری موسسه بین‌المللی تاریخ اجتماعی (IISH) یازدهمین همایش مطالعات قاجار را در 13 و 14 خرداد 1390 (3و 4 ژوئن 2011) برگزار می‌کند.


تاریخ شفاهی جنگ کامل می‌شود

به زودی 3 کتاب در حوزه تاریخ شفاهی جنگ که در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید شده است، توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.


افراد عجول و نازکدل برای تدوین تاریخ شفاهی مطبوعات مناسب نیستند

سید فرید قاسمی پژوهشگر عرصه مطبوعات گفت: افراد عجول، ناسازگار، پُرحرف و نازکدل برای تدوین تاریخ شفاهی مطبوعات مناسب نیستند. نشست "چرایی تدوین تاریخ شفاهی مطبوعات" عصر (چهارشنبه 21 اردیبهشت) با حضور سیدفرید قاسمی پژهشگر عرصه مطبوعات، خسرو معتضد، مورخ و مهدی کاموس، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در غرفه سرای روزنامه نگاران ایران در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.


قیمت تمام شده یک جنگ تنها از زبان خاطرات شنیده می شود

ادبیات جنگ را سرباز پدید می آورد که نثر خاص خود را دارد گاه حتی گستاخ و یا عریان است، اتفاقات جنگ بزرگ تر از خیال نویسندگان است. جزئیات را باید از سرباز سوال کرد او هیچ وقت فکر نمی کرده آنچه بر وی می گذرد روزی قرار است کتاب شود.


تاریخنگاری نظامی و ملاحظات سیاسی (بررسی کتاب تاریخ لشکر خراسان)

اولین کتاب درباره لشکر خراسان در فروردین ماه 1390با عنوان "تاریخ لشکر خراسان از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی" رونمایی و وارد بازار نشر شد. کتاب حاضر به قلم رامین رامین نژاد از نویسندگان نظامی و در تیراژ 1000نسخه توسط انتشارات آهنگ قلم با قیمت12000تومان منتشر شده است.


سگ‌های جزیره

از بازی فوتبال با هم آشنا شدیم. در زمین گِلی و با پوتین‌های پلاستیکی می‌دویدیم. آنها در یک تیم بودند و ما در تیم مقابل؛ بچه‌های اطلاعات عملیات در برابر دیده‌بان توپخانه. آن دو را هر روز می‌دیدم. عصرها با لباس غواصی می‌آمدند و در کنار سنگرهای اروند به انتظار می‌نشستند تا هوا تاریک شود و بزنند به آب. گاهی آنان را از بالای دکل می‌دیدم و گاهی که دیرتر از روی دکل دیده بانی پایین می‌آمدم ...


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-3

روش‌شناسی پژوهش شفاهی که توسدید توضیح می‌دهد، قرن‌ها مورد استفاده بوده است. جز این که اخیراً، فن‌آوری مدرن، در هیأت «ضبط صوت»، مرور یک گفت‌وگوی پویا و زنده را ممکن ساخته است. و این نوعی مشورعیت بخشیدن به مندرجات مصاحبه و صحت منابع و رتبه‌بندی سنت است.


آموزش تاريخ

كتاب حاضر از 18 مقاله در پنج بخش و يك مقدمه تشكيل شده است. مؤلف در مقدمه درباب آموزش تاريخ مقالات متعددي را از نويسندگان مختلف جمع آوري كرده است و بيان مي‌دارد كه تأليف اين كتاب مزاياي داشته است: اولاً نويسندگان اين مقالات خود سال‌ها درگير تدريس تاريخ بوده و هستند و آموزش با تجربيات آن‌ها آميخته شده است؛ ثانياٌ اغلب نويسندگان اين مقالات از كارشناسان اين رشته هستند؛ ثالثاً: تنوع موضوعي مقالات بسيار بالا است و هر مقاله به نوعي به جنبه‌اي از آموزش تاريخ مي‌پردازد.


خاطرات اسارت: گفت و گو با فریبا نظری

نگاه به خاطره با رويكرد‌هاي متفاوت اعم از تاريخي، جامعه شناختي و حتي روانشناختي قابل پيگيري است. اینکه که چرا افراد جامعه تمایل پیدا کرد‌ه اند در حیطه دفاع مقدس خاطره بگویند، یا بنویسند، شاید بتوان گفت دلايل مختلفي در ایجاد این فضا تأثیر داشته است. اگر دوران پس از انقلاب را به چهار دهه تقسيم كنيم؛ در سه دهه اول تعدد وقايع تاريخي تاثيرگذار بر تاريخ كشورمان را شاهد هستيم.


طرحي مقدماتي درباره‌ي گونه شناسي مراجع تاريخی

از حيث روشي، مهم‌ترين ويژگي كه مي‌توان براي دانش تاريخ در نظر گرفت، سندي بودن آن است، علمي كاملاً مبتني بر اسناد و مدارك تاريخي. به گفته‌ی استنفورد، اساساً نمي‌توان بدون استناد از علمي به نام تاريخ سخن گفت (استنفورد 1384: ص238). اين موضوع، يعني ابتناء علم تاريخ بر منابع و اسناد تاريخي، شايد جزو معدود مقولاتي در تاريخ‌شناسي باشد كه مورد مناقشه‌ي اهل فن قرار نگرفته است و همه درباره‌ي آن اتفاق نظر دارند.


تاريخ شفاهي و شفاهي نگاري بيهقي

به جرأت مي‌توان گفت كه قدر و منزلت و جايگاه ابوالفضل بيهقي و تفكرات تاريخي حداقل در میان پژوهشگران تاریخی به شايستگي شناخته و معرفي نشده است. كتاب تاريخ بيهقي يكي از منابع با ارزش در دوران خود و الگو و نمونه ای براي قرون بعد مي‌باشد. تاريخ شفاهي يا Oral History هرچند پيشينه علمي وروش مند آن به سده اخير برمي‌گردد اما اصطلاحاً تاريخچه آن را به قبل از پيدايش خط نسبت داده‌اند.


چند برگ از یادداشت های روزانه دیده‌بان شهید حسین کهتری

پریروز صبح روی دکل جلو ـ شهید فخّاری ـ بودم که «بیشه‌ای» آمد و گفت: «تعدادی از دیده‌بانان تیپ قمر بنی‌هاشم (ع) شهید و مجروح شده‌اند. برو، ببین وضعیت آنها چطور است.» به همراه «قینانی» به خط رفتیم و با معاون دیده‌بانی آنها صحبت کردیم. الحمدالله وضعشان خوب بود و کمبودی نداشتند. به همین جهت برگشتیم خط خودمان که روی جادّة آسفالتة اوّل فاو ـ بصره بود.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'