شماره 21    |    7 ارديبهشت 1390

   


تاریخ‌شفاهی؛ آسیب‌پذیر، امّا...
قالب تاریخ شفاهی به علت تولید زودرس آن، دوری از مصائب و سختی‌های تاریخ‌پژوهی، همه‌گیر بودن، جذابیت برای مخاطب و خصلت‌هایی دیگر شیوع چشمگیری برای بیان رخدادهای انقلاب اسلامی، به‌ویژه دوره مبارزه، یافته است. گفتنی است این ظرفیت، بنابر سلیقه‌های پژوهشی تدوین‌گر و سازمان‌های حمایت‌کننده از تولید کتاب، قابلیت آسیب شناسی دارد. طبیعی است هر اندازه تدوین‌گر خاطره، ژرف‌نگر، پژوهش‌خواه و سخت‌گیر باشد، در طی مصاحبه‌ها و یا در مرحله بعد، در حین تدوین، ضمن وفاداری به بنیان خاطره و خاطره‌نویسی، در کشف حقیقت و ارائه درستی‌ها می‌کوشد؛ و نیز کارشناس سازمان حمایت‌کننده هر اندازه کیفیت‌نگر و دوست‌دار تاریخ حقیقی باشد، از پذیرش اثر سطحی و گذرا اجتناب کرده، در تعمیق آن اصرار می‌ورزد.
روی دیگر این قضیه نیز ملموس است؛ و از قضا، برخی از سازمان‌ها و تدوین‌گران خاطره دچار ساده‌پسندی و اولویت‌دادن به کمیت هستند. تدوین‌گر برای رسیدنِ هرچه زودتر به حقوق خود، و سازمان برای بالا بردن شمار کتاب‌های تولیدی و احیاناً وفاداری به شعاری که برای انتشار هرازگاهِ آثارش داده، ‌خاطراتی را وارد بازار می‌کنند که قالب تاریخ‌شفاهی را برای بازگویی و واکاوی گذشته انقلاب اسلامی آسیب‌پذیر نشان می‌دهد. بنابراین پیش از آن که ظرفیت تاریخ‌شفاهی به عنوان بستری برای طرح تاریخ انقلاب اسلامی محل نقد باشد، عوامل انسانی و سازمان‌های تاریخ‌پژوه هستند که در معرض ارزش‌یابی قرار دارند.
مسلم است که مشاهدات افراد در رخدادهای مرتبط با انقلاب اسلامی، سندی مهم و ارزشمند است، اما همان‌طور که گزارش دستگاه امنیتی، نامه نهادی رسمی و... برای استناد و گواه قرار گرفتن، نیازمند سندشناسی و اندازه‌گیری است، مشاهدات فرد خاطره‌گو نیز به طریق اولی محتاج همین مسأله است.
در اسناد رسمی، گزارش‌گر موظف است عین واقع را منعکس نماید و اگر نظری و تحلیلی دارد، در ذیل گزارش بیاورد، اما خاطره‌گو چنین محدودیتی ندارد. جز صداقت حاکم بر درون و قطب‌نمای وجدان، عامل دیگری برای درست‌گویی، کم‌نگذاشتن، غلونکردن، اندازه خود را نگاه داشتن و بالاخره بیان حقیقت ندارد. اگر خاطره‌گو نتواند این معیارها را رعایت کند، و سوار بر عواطف و احساسات، خاطره‌گویی نماید، و یا از منظر امروز خود، گروه و جامعه‌اش سخن براند، تاریخ‌شفاهی به‌عنوان یک سند که باید درکنار دیگر مدارک اضلاع یک حادثه را تکمیل کند، کم‌رنگ و بی‌اعتبار جلوه خواهد کرد.
از آن‌جا که نقش اصلی و تولید خاطرات مرتبط با انقلاب اسلامی فعلاً در حیطه وظایف، یا تمایلات و امکانات نهادهای دولتی است، ضروری است، درباره آفت‌هایی که بر شاخ و برگ تاریخ‌شفاهی جای گرفته، ‌بیندیشند و برای حفظ این قالب به عنوان ظرفیتی پذیرفته شده و حتی علمی برای تاریخ‌نگاری، اقدام نمایند. اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، دور نیست که با داوری‌های کلی و عامیانه، آنچه در قالب تاریخ‌شفاهی به تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته شده، در معرض بی‌اعتباری قرار گیرد.

هدایت الله بهبودی


زیتون سرخ (۲۱)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


سال چهارم دانشگاه ساواک ضربه سختي به تشکيلات ما وارد کرد. گروه ما خيلي فعال شده بود و مرتب اعلاميه پخش مي‌کرد. خبرچين‌هاي ساواک فريبرز را شناسايي کردند. ساواک طي يورشي فريبرز را گرفت و حدود يک ماه زنداني کرد. فريبرز که آزاد شد، بلافاصله خسرو را گرفتند. هر دو را شکنجه دادند. من و علي سخت مي‌ترسيديم که آن دو نفر زير شکنجه ما را هم لو بدهند. اين بود که همه اسناد و مدارک و کتاب‌هاي خطرناک را نابود کرده و يا به جاهاي امن منتقل كرديم. براي مدتي قرارهاي تشکيلاتي را متوقف کرديم و فقط به درس و ورزش پرداختيم. خسرو که زندان رفت، کمي بعد چند نفر ديگر را هم گرفتند. همه فکر مي‌کردند خسرو آن‌ها را لو داده است، اما بعدها معلوم شد فريبرز زير شکنجه مقاومت نكرده و عده‌اي را لو داده است. در اين ميان من و علي، به دليل روابط خاص‍ّمان، لو نرفتيم و زنداني نشديم. کمي بعد رسول را هم گرفتند و عملاً هسته ما متلاشي شد.
از دهه پنجاه شمسي وضعيت سياسي دانشگاه‌ها به کلي دگرگون شد و بسياري از دانشجويان سياسي شدند و حداقل در شعار و گفتار مخالف رژيم پهلوي بودند. آگاهي آنان بالا رفت و گروه‌هاي سياسي شروع به يارگيري از ميان دانشجويان کردند. يکي از اشکال اعتراض به رژيم در دانشگاه‌ها، اعتصاب‌هاي عمومي و يا تخريب سالن‌هاي غذاخوري و خوابگاه‌هاي دانشجويي بود. در آن سال‌ها کمتر ترمي بود که در آن اعتصاب يا اعتراض صورت نگيرد. ساواک و مسئولان امنيتي نيز به شدت فعال بودند و از طريق دانشجوياني که به استخدام درمي‌آوردند، رهبران مبارزات دانشجويي را شناسايي و بازداشت مي‌کردند.
سال 1353 که من سال چهارم بودم تصميم گرفتيم در اعتراض به شکنجه و اعدام زندانيان سياسي توسط ساواک، اقدام مهمي انجام دهيم. پس از بحث و بررسي‌هاي مفصل قرار شد اعتراض در خوابگاه دانشجويي دخترانه گلستان، که من هم در آن بودم، صورت گيرد. خوابگاه سه طبقه داشت و بسيار هم شلوغ بود. اتاق ما در طبقة سوم قرار داشت. جعبه کنترل برق در طبقه سوم بود. قرار شد شبانه من بروم و جعبه را دستکاري کنم و از کار بيندازم و برق را قطع کنم تا در تاريکي شب دوستان ديگر دانشجو اقدام به شکستن و تخريب كنند. با هم قرار گذاشتيم که داخل اتاق‌هاي خود به چيزي دست نزنيم و فقط به سالن‌هاي عمومي و راهروها حمله كنيم. در ساعت مناسب رفتم و فيوز اصلي برق خوابگاه را قطع کردم. کل سه طبقه در تاريکي شب فرورفت. بلافاصله من و دختران ديگر شروع کرديم به شکستن شيشه‌هاي در و پنجره‌ها و سالن عمومي و راهروها. من روز قبل، از ترس، همه کتاب‌هاي دردسرساز را در کولر خوابگاهم جاسازي کرده بودم تا ساواکي‌ها نتوانند آن‌ها را پيدا کنند. خسارت زيادي به ساختمان خوابگاه وارد کرديم. يک ساعت بعد گارد دانشگاه آمد و خوابگاه را محاصره کرد. هرطور بود برق ساختمان را وصل کردند. برق که آمد من از ميزان خرابي‌ها تعجب کردم. بلافاصله ما را به اتاق‌ها فرستادند و شبانه شروع كردند به عوض کردن شيشه‌ها و در و پنجره‌هاي شکسته. صبح که از اتاق بيرون آمديم، انگار شب قبل هيچ خبري نبوده است! همه جا شيشه و در نو گذاشته بودند.
مديريت دانشگاه تصميم گرفت از ما انتقام بگيرد. به همين خاطر، ترم را منحل کرد و ما را به خانه‌هايمان فرستادند. يک ترم تمام ما را از تحصيل محروم کردند. الان که به آن واقعه مي‌انديشم، درمي‌يابم كه كار ما احمقانه بود. دانشگاه و امکانات آن از آن‌ِ ما بود و با پول مردم محروم تأمين مي‌شد. شکستن شيشه و اين کارها ضربه‌اي به نظام نبود. فقط باعث شد ما يک ترم از درس و علم و دانش محروم شويم و هيچ نتيجه ملموس و عملي هم به دست نياوريم.
اندکي بعد از اين ماجرا بگير و ببندها شروع شد. ساواك چند نفر از دانشجويان را گرفت و به شدت شکنجه داد. آن‌ها تعداد زيادي را لو دادند. ساواک عده زيادي را شناسايي کرد و برخي از آن‌ها بازداشت شدند. از جمله دختراني را که ساواک بازداشت کرد و زير شکنجه قرار داد، دختري بود که اصلاً در خط مبارزه و انقلاب نبود. خيلي شکنجه شد اما چيزي نداشت که لو بدهد! ساواک يک دختر ديگر را هم گرفت که از رهبران اصلي چريک‌هاي فدايي در خوابگاه گلستان و کل دانشگاه جندي‌شاپور اهواز بود. او را هم خيلي شکنجه کردند و مدت‌ها در زندان بود. آن دختر تُرک بود و در تبريز شاگرد صمد بهرنگي بود. از رفتار و گفتارهاي صمد خاطرات جالبي براي ما تعريف مي‌کرد. دختري مبارز بود و بارها به زندان افتاد. بعدها با يک پزشک جراح ازدواج کرد.
آن ترمي که ما را به زور تعطيل کردند، بنياد اشرف پهلوي ماهيانه‌اش را قطع کرد و تا آغاز ترم جديد به من ماهيانه نداد. اغلب دانشجويان، آن ترم به شهرستان‌هاي خود نرفتند. همگي در  اهواز مانديم. دلم نمي‌خواست پدرم بفهمد که ما را تنبيه كرده‌اند و يک ترم از درس و تحصيل محروم شده‌ايم. چند ماهي در اهواز ماندم. با علي به اين‌طرف و آن‌طرف رفتيم و همه جاي خوزستان را گشتيم. مقدار زيادي هم کتاب و جزوه خواندم.
يکي از دانشجويان همشهري علي، بهروز نام داشت. به روابط من و علي حسادت مي‌كرد. من با علي و دوستان او خيلي راحت و صميمي بودم. بهروز سعي مي‌کرد روابط من و علي را به هم بزند. علي، خسرو و فريبرز در يک منزل مشترک زندگي مي‌کردند. من براي ديدن علي به خانه آن‌ها مي‌رفتم.



 

اولویت‌های تاریخ انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری با اشاره به تدوین خاطرات شفاهی در عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان كردند: از آفات این گونه تاریخ‌نگاری‌ها، برخی اظهارنظرهای غیرواقعی و ارائه دیدگاه‌های تغییر یافته امروزی به جای دیدگاه‌های واقعی آن دوره تاریخی است.


درآمدی بر پاره ای مشکلات نظری و کارکردی تاریخ شفاهی

حیات تاریخ، در همه حال بستگی به «اهداف اجتماعی» آن دارد. در واقع هر نسلی دارای پرسشهای خود از گذشته است و در این راستا، دست به دامان ساز و کارهای لازم برای پاسخ‌یابی می‌زند. گسترش حیطه حیات اجتماعی و تنوع نقاط عطف و فراوانی وقایع و جریانها در زمان‌های نزدیک به ما، بویژه مورخ امروز را در مقابل پرسشهای متعدد و مشکل قرار داده است.


«تاریخ های شفاهی: مهم ترین ابزار نادیده انگاشته شدۀ روابط عمومی»

تاریخ شفاهی برای استفاده عمومی یا اختصاصی، ابزاری منحصربه فرد و ارزشمند برای هر سازمان، شرکت، بنیاد، گروه مذهبی، تشکیلات آموزشی، باشگاه یا انجمن است. این شکل از تاریخ به خاطر واقعی بودنش، تاریخی یگانه است. این نوع تاریخ در مقام منبعی برای روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی، دربردارندۀ انبوهی از مواد اولیه است. ممکن است تاریخ شفاهی هنوز در آغاز کار خود باشد، ولی بی تردید، به سرعت جایگاه خود را خواهد یافت.


روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد چهارم)

جلد چهارم روزشمار تاریخ معاصر ایران به قلم هدایت الله بهبودی در فروردین 1390 منتشر شده است. این کتاب، در 660 صفحه به وقایع روزانه سال 1303 خورشیدی می پردازد و ناشر آن مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی است.


اعلام اولویت‌های پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 90

مرکز اسناد انقلاب اسلامی فهرست موضوعات پژوهشی خود در سال 1390 را اعلام کرد. محققان، پژوهشگران و اندیشمندان تاریخ انقلاب اسلامی می‌توانند از ساعت 7:30 تا 15 روزهای شنبه تا پنجشنبه با مراجعه به مرکز اسناد به آدرس تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، روبروی پمپ بنزین اسدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی، با ارائه روزمه خود نسبت به اخذ پروژه‌های مذکور اقدام کنند.


معرفی کتاب سیمرغ

هلی‌کوپتر مثل پرنده تیر خورده شروع به حرکات غیر عادی کرد. نمی‌دانم در آن لحظات وحشت چطور شد که یک دفعه یاد خواب دوستم افتادم: «اطاق شیشه‌ای، زندانی شدن....». تمام گفته‌‌های او دوباره ذهنم را پر کرد. حالا خود را در قفسی شیشه‌ای می‌دیدم که چیزی به نابودی آن نمانده بود. هلی‌کوپتر بعد از چند حرکت غیر عادی به سمت زمین کشیده شد. شدت افت بسیار شدید بود. سراسیمه با عباس تماس گرفتم و گفتم:" عباس ما را زده‌اند. مواظب ما باشید"


ابراهیم جعفری برای «واکاوی روابط فرهنگی ایران و عراق» به کتابخانه مجلس می آید

حسن صفی‌یاری سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس با اعلام جزئیاتی از این همایش گفت: همایش "واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق" ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 13 اردیبهشت در محل تالار شهید مدرس کتابخانه مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود.


خاطرات "پايان دفاع، آغاز بازسازي"

خاطرات رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از سال 67 و درباره مسایلی مانند روزهای آخر جنگ، قطعنامه 598، عمليات مرصاد و نامه امام خميني(ره) به گورباچف، در قالب كتاب "پايان دفاع، آغاز بازسازي" همزمان با نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه می شود.


ایرانیان نامدار: زنان و مردانی که ایران مدرن را ساختند

ایرانیان نامدار: زنان و مردانی که ایران مدرن را ساختند، کتابی دوجلدی از عباس میلانی است که در 2008 انتشارات سیراکیوز در 1285 صفحه منتشرکرده است. این اثر زندگی و کار ایرانیانی را در بر دارد که در زمان حکومت محمد رضا پهلوی (1941-1979)، نقشی تأثیرگذار در توسعۀ مدرنیسم در ایران ایفا کردند.


تاریخ‌نگاری مجلس ضرورتی مغفول

مهم ترین تأثیر برقراری نظام مشروطیت در ایران، تولد مجلس شورا بود. این فرزند خلف مشروطیت هم‌اكنون یكصد و چهار سالگی خود را سپری می كند و با این كه فراز و فرودهای فراوانی داشته، اما تا به امروز، به‌ویژه به لحاظ پژوهش ها و بررسی های تاریخی، پارلمان در ایران مورد بی توجهی واقع شده است، شاید بتوان گفت كم توجهی و غفلت پژوهشگران و محققین تاریخ معاصر ...


تاریخ و دو دهه شبکه‌ی جهان‌پهنا

این مقاله سه روش برای پیشبرد تاریخ دیجیتال بیان می‌کند: کنش متقابل مورخان و موضوعات تاریخی، تجمیع آرشیوهای پراکنده تاریخی و تحلیل کمی منابع آن‌لاین (online) با استفاده از روش‌های کامپیوتری. تفکر درباره‌ی چنین امکاناتی، به این پرسش تاریخی که چگونه می‌توانیم گذشته را حفظ کرده و به دقت تشریح کنیم اهمیتی ویژه می‌بخشد.


جست‌وجوی شمایل رئالیسم در تفکر تاریخی

بیش از ربع قرن، یکی از تأثیرگذارترین متفکران نظریه‌پرداز در عرصه فلسفه‌ی تاریخ پروفسور هایدن وایت بوده است. از زمان انتشار «فراتاریخ: تخیل تاریخی در قرن نوزده اروپا» در 1973 تاکنون، وایت با آثاری همانند: «مدارهای گفتمان: جستاری در نقد فرهنگی» (1978) و «ظرفیت فرم: گفتمان روایی و بازنمایی تاریخی» (1987) به‌مثابه یک مورخ ادبی روشنفکر به‌طور پیگیر و گسترده میدانداری کرده است.


تاریخ شفاهی گروه‌های مبارز هفتگانه

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اعضای گروه‌های هفت‌گانه شناسایی و انهدام پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم پهلوی بود. اگرچه بسیاری از این گروه‌ها در اواخر حیات رژیم پهلوی شناسایی و متلاشی گردیدند؛ اما بازماندگان آن‌ها در آستانه‌ پیروزی انقلاب در سازماندهی تظاهرات به ایفای نقش پرداختند.


نقد كتاب «خاطرات ارتشبد حسن طوفانيان»

كتاب خاطرات ارتشبد حسن طوفانيان در سال 1363 به تشويق مسئولان طرح تاريخ شفاهي ايران وابسته به دانشگاه هاروراد به رشته تحرير درآمده و در 1381 توسط انتشارات «زيبا» به همراه مقدمه‌اي در مورد شخصيت طوفانيان و چگونگي فرار وي از ايران بعد از دستگيري توسط مردم، به چاپ رسيده است.


گفت‌وگو با مسئول اردوگاه اسرای عراقی

این گفت‌وگو با سرهنگ ارتش جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته كه روزگاري مسئول نگهداري يكي از اردوگاه‌هاي اسراي عراقي در ايران بود و بعدها خود اسير شد! چون در آن زمان در گنبد و در بلوچستان يه سري اتفاقات و درگيري هاي ديگري رخ داد، لازم بود كه نيروهاي مردمي و بسيج، آمادگی داشته باشد و بسيجي‌ها هم يك آموزش مقدماتي ديده باشند. بعد اردوگاهي بین مشهد و نيشابور بود كه در آنجا بسيجي‌ها را آموزش مي‌داديم. وقتي متوجه شدم كه عراقي‌ها حمله كردند،...


چاپ سوم «مردگان باغ سبز» در نمايشگاه 24

رمان «مردگان باغ سبز» نوشته محمدرضا بايرامي كه اين روزها مراحل چاپ سوم را سپري می‌كند، به بيست‌و‌چهارمين نمايشگاه كتاب تهران راه مي‌يابد. چاپ اول و دوم اين كتاب سال گذشته در نمايشگاه كتاب رونمايي شد.


رونمايي از 10 سال خاطره عروس امام(ره) در نمايشگاه كتاب

آيين رونمايي از كتاب "اقليم خاطرات" در بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار مي‌شود. اين اثر، خاطرات مستند 10 سال (1347- 1357) فاطمه طباطبايي، عروس امام‌خميني (ره) و همسر زنده‌ياد سيد احمد خميني را دربر دارد.


مکتب حزب‌الله در خاطرات داوود ایرانپور (1)

موقع ديپلم گرفتن ما مصادف شد با اوج انقلاب و حوادث آن روزها. به ياد دارم روي تخته‌سياه شعار مرگ بر شاه مي‌نوشتيم و بچه‌هاي کلاس هم براي تعطيلي تهييج مي‌شدند. ساير مدارس هم همین‌طور بود و از داخل مدرسه شعار «مرگ بر شاه» سر مي‌داديم و وارد خيابان‌هاي شهرري مي‌شديم و به مردم می‌پیوستیم. کار ما در آن مدت همين بود.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'