شماره 20    |    31 فروردين 1390

   


لزوم توجه به جایگاه استفاده از تاریخ‌شفاهی در تحقیقات دانشجویی در ایران
یكی از مسائلی كه در چند سال اخیر با وجود گسترش سریع، كمتر مورد توجه دست اندركاران تاریخ‌شفاهی در ایران قرار گرفته، استفاده از تاریخ‌شفاهی در تحقیقات وخصوصاً پایان‌نامه‌های دانشجویی است. تاكنون استفاده از تاریخ‌شفاهی در قالب چاپ خاطرات و تحقیقات توسط پژوهشگران مد نظر بوده و دانشجویان كمتر به چشم آمد‌هاند. مصداق عینی این مطلب حضور ضعیف دانشجویان در همایش ‌های تاریخ‌شفاهی برگزار شده درسال‌های اخیر است. رشد دانشجویان تاریخ در مقطع تحصیلات تكمیلی، ماهیت بین رشته ای تاریخ‌شفاهی وتوجه دانشجویان به تاریخ معاصر باعث شده تا منابع شفاهی در دسترس دانشجویان قرار گیرند. اما عواملی باعث شده تا این روی آوری چندان به نفع دانشجو و تاریخ‌شفاهی واقع نشده و اثرات مثبت كمی به همراه داشته باشد. نگارنده به عنوان كارشناس تاریخ‌شفاهی، دانشجوی دكترا و مسئول بایگانی تاریخ‌شفاهی آستان قدس رضوی كه با این دانشجویان كمابیش برخورد داشته و از نزدیك با مشكلات آنها آشنا شده‌ام مهمترین این مشكلات را به شرح زیر می‌توانم طبقه بندی کنم:
1- اكثر دانشجویان تاریخ با تاریخ‌شفاهی آشنا نیستند.
2- دیدگاه موجود درباره منابع شفاهی و اهمیت آنها در تحقیقات تاریخی ضعیف است.
3- بسیاری از دانشجویان با مراكز تاریخ‌شفاهی آشنا نیستند.
4- دانشجوبان نمی‌دانند از مصاحبه ‌های تاریخ‌شفاهی چگونه استفاده کنند.
5- روی آوردن دانشجویان به مصاحبه ‌های تاریخ‌شفاهی نه از روی علاقه، که بیشتر از روی الزام به پیدا كردن اطلاعات و پركردن پایان نامه است.
6- بسیاری از دانشجویان تفاوت میان اسناد شفاهی و شواهد شفاهی را نمی‌دانند.
7- بیشتر دانشجویان به خاطر کمبود وقت و سخت‌گیری دانشگاه‌‌ها در اتمام پایان‌نامه‌‌ها در مورد مقرر باعث می شود آنها به ناچار و نه از روی علاقه‌مندی به استفاده شتاب‌زده از منابع شفاهی بپردازند.
8- دانشجویان نمی‌دانند که در متن پژوهش خود چگونه از مصاحبه استفاده کرده و در فهرست منابع به آن ارجاع دهند.
9- برای استفاده از منابع شفاهی به عنوان منبع اصلی یا مكمل دیدگاه‌ یا راه‌کاری وجود ندارد.
10- دانشجویان با چگونگی و فیش برداری مصاحبه و استفاده آن در متن آگاه نیستند.
11- دانشجویان با مستند سازی اطلاعات شفاهی و استفاده از منابع جانبی آشنا نیستند و این باعث می شود از تاریخ‌شفاهی، نادرست استفاده شود.
12- دیدگاه اساتید راهنما درباره استفاده از تاریخ‌شفاهی گاه، برای دانشجو مشکل ایجاد می کند.

دانشجویان به عنوان مهمترین قشر تحصیل‌كرده می توانند نقش زیادی در گسترش تاریخ‌شفاهی در تحقیقات تاریخی داشته و با توجه به ماهیت عمومی تاریخ‌شفاهی، از آن به عنوان ابزار پژوهشی در زمینه ‌های مختلف استفاده کنند. سوال این است كه با توجه به موارد ذكر شده چه راه حل ‌های برای برطرف كردن مشكلات دانشجویان و استفاده صحیح از منابع تاریخ‌شفاهی وجود دارد؟ قطعاً وضعیت فعلی نه به سود دانشجویان و نه تاریخ‌شفاهی است و باید تغییرات جدی در این زمینه صورت گیرد. دانشگاه‌‌ها، مراكز تاریخ‌شفاهی و دانشجویان عوامل مؤثر دراین عرص‌هاند.
اینکه دانشجویان با تاریخ‌شفاهی آشنا نیستند و استفاده از آن را نمی‌دانند، مسأله‌ای است که باید دردانشگاه‌‌ها حل شود. در این خصوص موارد زیر را می‌توان به گروه‌‌های تاریخ برا یبهبد ین وضعیت توصیه کرد:
1- افزودن واحد درسی با عنوان «تاریخ‌شفاهی»
2- آموزش استفاده از منابع شفاهی در درس روش تحقیق
3- تشویق دانشجویان به استفاده از تاریخ‌شفاهی در درس‌هایی مانند تاریخ محلی و تاریخ معاصر
4- بهره گرفتن از اساتید آشنا با تاریخ‌شفاهی در پایان‌نامه‌های با موضوع تاریخ معاصر
5- آشنا ساختن دانشجویان با مراكز تاریخ‌شفاهی
6- ارائه موضوعات مرتبط با تاریخ‌شفاهی
7- آشنا ساختن استادان تاریخ معاصر با تاریخ‌شفاهی
8- ایجاد بانک اطلاعات از پایان نامه ‌ها و پژوهش‌‌هایی که از منابع شفاهی بهره برده اند.
9- اختصاص وقت به پایان‌نامه‌هایی كه از مصاحبه ‌های تاریخ‌شفاهی استفاده می كنند
10- تشكیل آرشیو‌های شفاهی در دانشگاه‌‌ها با استفاده ازتوان دانشجویان
11- تهیه ابزار‌ها و امکانات فنی لازم برای طرح‌‌های تاریخ‌شفاهی

مراکز تاریخ نیز باید به عنوان عامل مؤثر دیگر باتوجه به آشنا نبودن دانشجویان با آرشیو‌های شفاهی و نحوه استفاده از مصاحبه ‌ها در صدد انجام موارد زیر برآیند:
1-معرفی صحیح مركز و كاركرد آن به دانشجویان
2- ساماندهی صحیح اطلاعات برای دسترسی آسان
3- آموزش نحوه صحیح استفاده و ارجاع دهی به منابع شفاهی
4- آموزش استفاده از منابع مكمل در تاریخ‌شفاهی
5- توجه به مستندسازی صحیح اطلاعات شفاهی
6- انتشار منابع شفاهی و اطلاع رسانی صحیح
7- تسهیل بیشتر در استفاده دانشجویان از بایگانی‌‌های منابع شفاهی در این مراکز

نقش مراكز در وضعیت فعلی با توجه به ناكارآمد بودن جایگاه دانشگاه‌‌ها در آموزش تاریخ‌شفاهی بسیار حساس است. در حال حاضر این مراكز دست اندركاران اصلی تاریخ‌شفاهی در کشور هستند. این مراکز باید در خصوص ساماندهی منابع شفاهی و آموزش دانشجویان بیش از گذشته فعال باشند.
اما دانشجویان مظلوم‌ترین و در عین حال مهمترین عامل در این عرصه هستند. مظلوم از این جهت كه آنها از یك طرف چنان‌چه باید درباره تاریخ‌شفاهی در دانشگاه نیاموخته و اصول اولیه استفاده از منابع شفاهی را نمی‌دانند؛ از طرف دیگر موظف هستند پایان‌نامه‌های خود را با اساتیدی بردارند كه نمی توانند به آنها كمكی کنند و گاه اعتقادی به استفاده از مصاحبه ‌ها ندارند؛ مشکل دیگر آن است که بعد از دردسر زیاد و پیدا كردن مراكز تاریخ‌شفاهی، با افرادی سروكار پیدا می‌كنند كه با طبقه بندی منابع شفاهی آشنایی نداشته و مصاحبه ‌ها را نه به قصد اطلاع و خدمت رسانی بلكه به قصد انتشار خاطرات انجام می‌دهند. در این مراگز معمولاً ساماندهی اطلاعات براساس معیار‌های درست صورت نگرفته و منابع شفاهی به سختی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. اگر این مشكلات را به كم‌كاری برخی دانشجویان در انجام دقیق تحقیقات بگذاریم، می شود به وضعیت بد استفاده از تاریخ‌شفاهی در تحقیقات دانشجویی پی برد. علی رغم این مشکلات باتوجه به گام‌‌های خوبی كه در دانشگاه‌‌ها در راه گسترش تاریخ‌شفاهی برداشته شده است و نیز گسترش ارتباط بین مراكز و محققان تاریخ‌شفاهی با یکدیگر امیدواریم روند استفاده از تاریخ‌شفاهی در دانشگاه‌‌ها روزبه‌روز گسترش یافته و از ساختار بهتری برخوردار گردد و ظرفیت نیروی عظیم دانشجویان برای گسترش تاریخ‌شفاهی بیش از گذشته استفاده شود.

ابوالفضل حسن آبادی
کارشناس تاریخ شفاهی و دانشجوی دکتری رشته تاریخ محلی دانشگاه اصفهان


زیتون سرخ (۲۰)
خاطرات‌ناهید‌یوسفیان
گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی
انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)
دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت
نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


در این نوشته‌ها استدلال شده بود که دیگر با رژیم شاه به طور مسالمت‌آمیز و از طریق فعالیت پارلمانی و سیاسی نمی‌شود مبارزه کرد و تنها راه رهایی و سرنگونی رژیم وابسته به سرمایه‌داری جهانی و امپریالیسم آمریکایی شاه، اسلحه و مبارزه مسلحانه است. دوستان، بر خط مشی «اپورتونیستی» و سازشکاری حزب توده ایران و رهبران وابسته به شوروی آنان خرده می‌گرفتند و بهترین روش مبارزه را مبارزه مسلحانه و طبق تئوری‌های مائوتسه دون، رهبر انقلاب چین، «محاصره شهرها از طریق روستاها» اعلام می‌کردند. مطالعة جزوات و کتاب‌های مائو، لیو شائوچی و ژنرال جیاپ هم جای خودش را داشت.

  

سال 1352 پدرم خانه‌ای به مساحت دویست متر در تهران و در حوالی میدان کندی سابق (توحید) خرید. یادم هست قیمت آن دویست هزار تومان بود. کمی بعد خانواده ما از اراک به تهران رفتند و ساکن پایتخت شدند.
سال سوم تحصیل در دانشگاه، روابط من و امینی گرم و گرم‌تر شد و به دوستان صمیمی تبدیل شدیم. خسرو و رسول و فریبرز هم بودند و من از طریق آن‌ها به تشکیلات سازمان وصل شدم و مبارزه‌ام را ادامه دادم. به اتفاق امینی به مناطق محروم خوزستان می‌رفتیم و از خانه‌ها و محله‌های محروم عکس‌برداری می‌کردیم. عکس‌ها را برای بهره‌برداری سازمان به رسول می‌دادیم. برخی از آن عکس‌ها را هنوز هم در آرشیوم دارم. در اهواز نیز مناطق و محلات محرومی چون شلنگ‌آباد، حصیرآباد و خروسی وجود داشت که من و علی از آنجا عکس می‌گرفتیم. به شهرهای اندیمشک، رامهرمز، خرمشهر، آبادان و ... سفر می‌کردیم و از وضعیت مردم گزارش تهیه می‌کردیم. گاهی اوقات خسرو و فریبرز هم می‌آمدند. در ظرف یکی، دو سال تقریباً همة شهرهای خوزستان را گشتیم و با فقر و نداری و ظلمی که بر مردم می‌رفت، به صورت عینی و ملموس آشنا شدیم.
گاهی من و علی امینی روابطمان را پوششی برای کار مبارزاتی قرار می‌دادیم. طوری رفتار می‌کردیم که همه ما را به عنوان دو عاشق می‌شناختند و به جز چند نفر، نمی‌دانستند مشغول مبارزه و کار سیاسی هستیم. در قالب یک زوج می‌رفتیم و در مکان‌های خاص اعلامیه پخش می‌کردیم یا قرار تشکیلاتی می‌گذاشتیم. حتی نگهبانان دانشگاه نیز به ما شک نمی‌کردند. یک بار درحالی‌که کیفم پر از اعلامیه سازمان بود به دانشگاه رفتم. همه را بازرسی می‌کردند، اما ما دو نفر را که با هم دیدند، بازرسی نکردند. رفتیم و اعلامیه‌ها را در سطح دانشگاه پخش کردیم و کسی هم نفهمید که کار ماست.



 

مردِ راه

بر سنگ مزار شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، حدیثی این چنین به خط آن شهید حک شده است که: «من کان لله کان الله له.» (هر که برای خدا باشد، خدا برای اوست.) با امضای: «سرباز کوچک اسلام علی صیاد شیرازی»! تمام زندگی او در همین عبارت کوتاه نهفته است. دریافت من در مطالعه و تحقیق در زندگینامه بزرگان حاکی از آن است که آفریدگار حکیم نظر خاصی در تربیت و رشد و نمو بعضی بندگانش دارد. گویی آنان را برای روزی و کاری آفریده است.


«دموکراسی» حکومت «هیچکس» ها

در بخش اول «تاریخ شفاهی هیچکس»، (یادداشت شماره 10) صحبت از کسانی شد که بزرگترین آثار تاریخ را به وجود اورده اند ولی اسمی ‌از آنها برده نشده و این اثار به نام کسانی ثبت گردیده در ساختن انها نقشی نداشته اند و یا دست کم به میزانی که ادعا می‌کنند، نداشته‌اند.


نشست نقد کتاب «با یاد خاطره» برگزار می شود

«بایاد خاطره؛ درآمدی بر خاطره نویسی و خاطره نگاشته های پارسی در تاریخ ایران» نوشته علیرضا کمری با حضور نویسنده اثر نقد می شود. این نشست که از ساعت 15 روز چهارشنبه 31 فرورودین در محل سالن همایش های کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.


ارسال 148 مقاله به همایش «واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق» /مشارکت راضی‌کننده محققان عراقی

سيد علی موجانی دبير علمی همايش «واكاوی روابط تاريخی و فرهنگی ايران و عراق» با بیان این مطلب گفت: تعداد 118 مقاله از کشور عراق و 30 مقاله از ایران به دبیرخانه ارسال شده است. بر این اساس 118 مهمان از کشور عراق، اردیبهشت ماه به ایران خواهند آمد تا همایش واکاوی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و عراق در 13 و 14 اردیبهشت برگزار شود.


مأمور ما در تهران: کن تیلور، سیا و بحران گروگان‏ها در ایران (رابرت رایت)

رابرت رایت Robert Wright استاد تاریخ دانشگاه ترنت Trent کانادا است که در علوم سیاسی نیز دست به قلم دارد. از 5 کتاب منتشر شده وی، کتاب سه شب در هاوانا Three Nights in Havana ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه للا Lela Common Prize به عنوان پرفروش ترین کتاب سال شده است.


اهميت تاريخ شفاهی

تاريخ شفاهی‏‏ و جايگاه آن در تاريخ نگاری، بحثی‏‏ است كه از ديرباز در كشور ما مورد توجه قرار داشته است. تمسك به تاريخ شفاهی‏‏ بحث جديدی‏‏ نيست و مسلمانان در اين زمينه از تاريخ نگاری، يد طولايی‏‏ دارند. در تاريخ شفاهی‏‏، فردی‏‏ كه نقل كننده يك واقعه يا خاطره است، معمولاٌ سعی‏‏ می‏‏كند لغزش های‏‏ خود را پنهان كند يا اين لغزش‏ها ‏را به گردن ديگران بياندازد...


خاطرات حجت الاسلام محمد علی موسوی

قدم زنان راهی منزل بودم، بعد از پل حجتیه، عطر دلپذیرنان سنگک مشامم را نوازش داد، صدای روح نواز مؤذن از گلدسته ‌های حرم حضرت معصومه (س) تازه به گوش می‌رسید. به نانوایی رسیدم و در نوبت نان قرار گرفتم...


ديدار در نوفل لوشاتو (خاطرات سياسی - اجتماعی ابوالفضل توكلی بينا)

اين كتاب، حاصل مصاحبه شعاع حسينی با ابوالفضل توكلی بينا و ديده‏ها و شنيده‏های اوست. «ديدار در نوفل لوشاتو» گوشه ای از خاطرات جذاب و خواندنی ابوالفضل توكلی بيناست كه سال‏های متمادی در راه مبارزه با رژيم پهلوی تلاش كرده و همراه و ياور امام خمينی (ره) بوده است.


تدوين تاريخ‌شفاهي دفاع مقدس به روايت خلبانان

مسئول دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي نيروي هوايي ارتش از آغاز تدوين تاريخ‌شفاهي دفاع مقدس به روايت خلبانان اين نيرو خبر داد و گفت: نيروي هوايي، زواياي ناگشوده زيادي از آن سال‌ها دارد كه بايد توسط پيشكسوتان و فرماندهان عالي، بيان و ثبت شوند.


بررسی نقش ارامنه ایران در جنگ در «گل مریم»

در جامعه غیر مسلمان ایران، مسیحیان ارمنی، حرف اول را می‌زدند. حضور ایرانیان ارمنی در دوران انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، به نوعی حیرت کشورهای جهانی را برانگیخته بود. مگر نه این که جنگ تحمیلی، جنگ اسلام علیه کفر بود، پس شور مسیحیان و روحیه دفاعی آنان از کجا سرچشمه گرفته بود؟...


خاطرات طنز از جنگ در «لبخندهای ماندگار»

در مقدمه این کتاب آمده است: آنچه پیش روی دارید، مجموعه‌‌‌ای از خاطرات و حادثه‌های طنزآمیزی است که در هشت سال دفاع مقدس به وقوع پیوسته است؛ هرچند با شنیدن واژه طنز، بسیاری خود را آماده خنده می‌کنند، طنز این مجموعه، روزنه‌ای است برای روایت ناگفته‌ها و بهانه‌ای برای ثبت نانوشته‌ها.


یاد کودکی 5- خاطره ي دكتر انور خامه‌اي

من، كلاس اول بودم. چهار، پنج ماه از سال گذشته بود و من، مختصري از الفبا را ياد گرفته بودم كه سرم كچل شد. آن موقع، زُفت مي انداختند كه چيزي شبيه قير بود و يك ورقه اي از قير روي تمام سر، بخصوص آن جائي كه زخم بود، مي انداختند و بعد، با نظرپزشك مي كندند و به اين شكل، ريشه ي موهائي كه زخم شده بود، درمي آمد، ولي آن شخص تاس مي شد.


مصاحبه با استاد محمد گلبن در آستانه چهلمین روز درگذشت استاد ایرج افشار

من قریب پنجاه سال با آقای افشار دوست بودم. ايشان انسان بسيار زحمتکش و شریفي بود. کسی را نمي‌شناسم با آقای افشار رفت و آمد كند و از خرمن دانش او بهره‌ای نبرد. افشار خیلی جوانمرد بود اگر کسی به او خوبی می‌کرد ...


رونمایی از سه کتاب جدید استاد ایرج افشار

نشست رونمایی از 3 کتاب جدید مرحوم «ایرج افشار» اردیبهشت 1390 به همت مرکز پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود. اکبر ایرانی در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز پژوهشی میراث مکتوب می‌نویسد: در یک سال اخیر مرحوم افشار بیشتر پیگیر کارهای خود بود. ما هم در بین کارهای خود، کتابهای ایشان را اولویت می دادیم.


تدوين خاطرات دفاع مقدس 200 فرمانده آغاز شد

خاطرات 200 تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، به همت مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس، تدوين و منتشر خواهند شد. اين پروژه حوزه تاريخ‌شفاهي جنگ، از اواخر سال 1388 و با مشاركت جمعي از راويان، نويسندگان و محققان دفاع‌مقدس آغاز شده است.


"حماسه‌هاي ماندگار هوانيروز در دفاع‌مقدس" تکمیل می‌شود

کتاب "حماسه‌هاي ماندگار هوانيروز در دفاع‌مقدس" نقش این نیرو در 53 عملیات دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را تشریح کرده است. اين كتاب به همت جمعی از امیران خلبان هوانیروز و با افزودن شرح حدود 50 نبرد دیگر تکمیل می‌شود. این اثر در 8 فصل، نقش هوانيروز در 53 عمليات‌ پدافندي و مشترك نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران را تشریح کرده است.


فریدون آدمیت، دیپلمات مستعفی

از نکات مهم زندگی فریدون آدمیت ورود وی به وزارت امور خارجه و چگونگی و دلایل استعفای او از این وزارتخانه است. او تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه دارالفنون گذراند و در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در خرداد 1318 به مدت هشت ماه در وزارت پست و تلگراف کار کرد. اما به دنبال تشویق‏ها و حمایت‏های حکیم الملک (یکی از دوستان قدیمی پدرش) در اوایل فروردین ۱۳۱۹ به استخدام وزارت امور خارجه درآمد.


چاپخانه‌ی كاویانی- دستاورد فعالیت فرهنگی «كمیته‌ی ملیون ایرانی در برلین»

در فاصله سال‌های 1333ـ1340ق. / 1915ـ1922م. جمعی از اندیشمندان ایرانی در مركز آلمان ـ برلین ـ تجمع كردند. این گروه تحت عنوان كمیته‌ی ملیون ایرانی از طریق انتشار روزنامه و تماس با هم‌فكران خویش در ایران برای مبارزه با نفوذ روس‌ها و انگلیسی‌ها از طریق توجه به نیروی تازه نفس آلمانی در اروپا تلاش می‌كردند.


ابوذر انقلاب (سیری در زندگی و مبارزات آیت الله سید محمود طالقانی)

اثر پیش رو، شرحی است بر زندگی مجاهد نستوه، ابوذر زمان و پدر امت آیت‌الله طالقانی که تقدیمی‌ا‌ست به امتش و نسل صالح پدری بزرگ. «پدر» اولین عبارتی است که با ذکر و یاد نامش به ذهن تداعی می‌شود. «پدر» مظهر عطوفت و رحمت است برای فرزندان و مربی آداب و اخلاق؛ سلام و صلوات بندگان خدا به پدر فرزند صالح و دستگیر خلق است و نفرین‌شان بر پدر فرزندان زشت‌کردار اما امان از فرزندان ناخلف که از فضل پدر، آنان را هیچ حاصلی نبوده و نیست. آیت‌الله سیدمحمود طالقانی (علیه رحمت‌الله و برکاته)، «پدر» بود برای این امت؛ امتی که به صلاح و فلاح رسید...


دادرسی پیشامشروطه

کتاب «نظام قضایی و آیین دادرسی در ایران»، پژوهشی میان رشته‌ای و به دلیل خلاء موجود در تحقیقات میان رشته‌ای در علوم انسانی تأليف آن اتفاقی فرخنده است. به علاوه نخستین کتابی است که در این موضوع و در دوره‌ی تاریخی مذکور، مستقلاً و با جزئیات به‌چاپ رسیده است.


هم ذات پنداری باراویان نوارها

با جنگ ناآشنا نبودم، اما ادبیات جنگ برایم غریب و ناآشنا بود. اولین نوارهایی كه پیاده كردم، روایت شناسایی ارتفاعات بمو بود. روایت‌ها برایم جالب و هیجان‌انگیز بود. هیچ‌وقت در مورد پیاده كردن نوار مشكل عمده‌ای نداشتم، اما گاهی كاست‌ها قدیمی و كیفیت آن‌ها آن‌قدر پایین بود كه یا مجبور بودم از «هدفون» استفاده كنم و یا یك نوار را با صدای بلند، بارها گوش كنم تا متوجه صحبت‌های افراد بشوم.


پيام بهارستان شماره ۱۰

شماره‌ی دهم فصلنامه‌ی اسناد، مطبوعات و متون «پیام بهارستان»، دوره‌ی دوم، سال سوم، زمستان 1389 در 1187 صفحه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر شد. در این شماره، در موضوعات مختلف تاریخی-سیاسی، نسخه‌شناسی، مرمت، اسناد تاریخی . مطبوعات قدیمی مقالاتی ارائه شده است. فهرست مطالب شماره دهم پيام‌ بهارستان از اين قرار است:


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'