شماره 13    |    27 بهمن 1389

   


مورخان شفاهی كار یا شفاهی كاران مورخ
گاهی دیده می شود که رابطه بین برخی مورخان و تاریخ شفاهی رابطه جدل آمیزی است. مورخان بسیاری نسبت به این گونه تاریخ نگاری بی اعتنا هستند. در واقع بی مهری این عده از مورخان نسبت به منابع تاریخ شفاهی است. سوالات اساسی آنان این است: آیا همه می توانند منابع شفاهی ایجاد كنند؟ آیا می توان همه تولیدكنندگان تاریخ شفاهی را مورخ نامید؟ آیا اصولا داده ای تولید شده حاصل از مصاحبه های شفاهی را می توان تاریخ نگاری نامید؟ سخت گیری مورخان آكادمیك در استفاده از منابع شفاهی به عنوان منابع تاریخی تاریخی مساله ای فقط مختص به ایران نیست. بلكه این دشواری سابقه ای طولانی در دنیا دارد. امروزه مراحل تولید اطلاعات شفاهی از تولید تا آماده سازی منابع شفاهی روشی است تا بتوان به بخشی از این سخت گیری ها فائق آمد. اگر چه بسیاری از مورخان دانشگاهی درگیر تولید منابع شفاهی نیستند اما در تهیه استانداردهای كاری و ساختار بندی كردن نحوه استفاده از منابع شفاهی نقش مهمی ایفا می کنند.
مورخان دانشگاهی باید توجه كنند تاریخ شفاهی به لحاظ تنوع موضوع هر روز بیش از گذشته در میان پژوهشگران گسترش می یابد. لذا با توجه به منابع متنوعی که هر روز در این زمینه تولید می‌شود، مورخان باید نقش فعال تری در گسترش زمینه‌های علمی استفاده از تاریخ شفاهی ایفا کنند. واقعیت این است كه مورخان دانشگاهی چه بخواهند و چه نخواهند تولید منابع شفاهی روزبه روز در كشور در حال افزایش است. حضور فعال آن ها در این عرصه می تواند نقش و جایگاه آن ها را در تاریخ سازی برای آینده و تاثیرگذاری بر روند تاریخ نگاری پررنگ‌تر نماید، و زمینه ارتباط بیشتر آن ها با مورخان غیر دانشگاهی را فراهم كند.
تاریخ شفاهی با توجه به رسالتش در عمومی كردن تاریخ و پیدا كردن جایگاه شایسته مردم در تاریخ؛ می تواند رابط خوبی بین مورخان کم علاقمند به ثبت و ضبط باواقعیات جامعه و مقتضیات با مورخان  دانشگاهی باشد باشد. با توجه به این شعار" هركس تاریخ خودش را دارد" هرفردی می تواند با استفاده از تاریخ شفاهی در نقش یك شفاهی كار مورخ بار انتقال قسمتی از تاریخ جامعه را در یك برهه زمانی بردوش و مقاومت دربرابر پذیرش این اطلاعات  بدون در نظرگرفتن ارزشهای اطلاعاتی آن منجر به  تاریك ماندن زوایایی از تاریخ كشور خواهد شد. قطعاً ارتباط بیشتر بین ایشان (مورخان شفاهی كاریا مورخان دانشگاهی) با شفاهی كاران مورخ یا مورخان كم تجربه می تواند در چارچوب انجمن ها یا گروه ها و تعامل بیشتر آن ها با هم تحقق یابد. این ارتباط گام مؤثری در مستندسازی وقایع و حوادث تاریخی و گرایش تاریخ نگاری به سوی تاریخ اجتماعی است.

ابوالفضل حسن آبادی
کارشناس تاریخ شفاهی و دانشجوی دکتری رشته تاریخ محلی دانشگاه اصفهان


زیتون سرخ (۱۳)

خاطرات‌ناهید‌یوسفیان

گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی

انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)

دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت

نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


ادامه فصل ششم
از تمامي شهرهاي ايران دختراني براي شركت در جشن دختر شايسته آمده بودند. ميزبان ما مجله زن روز بود. همه دختراني كه آمده بودند از طبقه پولدار بودند. همگي به آرايشگاه رفته بودند و موها و صورتشان را آرايش كرده بودند. صبح يك دست لباس بر تن مي‌كردند، عصر يك دست و شب يك دست ديگر. از لحاظ درس و سواد در سطح پاييني بودند و شايستگي آنان در چيز ديگري بود! آن‌ها با تحقير به من نگاه مي‌كردند. من فكر مي‌كردم چون باسواد و شاگرد اول هستم مرا به آنجا برده‌اند، اما حقيقت چيز ديگري بود.
در تهران ما را به ديدن دفتر مجله زن روز و مؤسسه كيهان، كه در خياباني نزديك ميدان توپخانه بود، بردند. رئيس مجله زن روز با ما ديدار كرد. ما را براي بازديد به چند كاخ هم بردند. به پيست اسكي هم رفتيم و اسكي‌ بازي كرديم. ما را به كنسرت نيز بردند. چند خواننده زن و مرد آمدند و خواندند. يك هفته در تهران مانديم و همه جا را گشتيم. من با اعتماد به نفس كامل ميان آن‌همه دختر خوشگل و پولدار حضور داشتم و اصلاً احساس كمبود نمي‌كردم. از آن يك هفته عكس‌هاي زيادي در آلبوم خانوادگي دارم كه البته قابل انتشار نيست! حتي در يكي از شماره‌هاي مجله زن روز عكس دسته‌جمعي ما را به چاپ رساندند. آن شماره مجله را هنوز در آرشيوم نگه‌داري مي‌كنم.
در تهران ما را به يك جمع دانشجويي نيز بردند. آنجا برخي از دانشجويان پسر و دختر با حالت خاصي به ما نگاه مي‌كردند. از نگاهشان تحقير مي‌باريد. البته من بعدها متوجه شدم.
مدتي بعد چند نامه ناشناس از تهران به دستم رسيد. در آن به من تذكر داده بودند كه به جاي نمايش تن و بدن بهتر است افكار و انديشه‌ام را به نمايش بگذارم. اين نامه‌ها ضربه مناسبي بود كه مرا هوشيار كرد و فهميدم كه رژيم شاه چه دام هولناكي پيش پاي ما پهن كرده است. پس از فكر و انديشه بسيار، از اينكه دچار اين اشتباه شده بودم و در مراسمي شركت كرده بودم كه نه براي طبقه من مناسب بود و نه با عقايدم سازگاري داشت، پشيمان شدم.
كتابي به نام پسرك لبوفروش به دستم رسيد. كتاب نوشته صمد بهرنگي بود. از خواندن آن كتاب خيلي لذت بردم. كتاب‌هاي ديگر بهرنگي را نيز يافتم و خواندم. در فاصله دو، سه سال همه كتاب‌هاي وي را خواندم؛ كچل كفترباز، يك هلو هزار هلو، ماهي سياه كوچولو، بيست و چهار ساعت خواب و بيداري و... صمد مرا با دنياي فقر و نداري و مبارزه براي بهروزي انسان‌ها آشنا كرد. همان‌طور كه گفتم در همين دوران كتاب‌هاي جلال‌ آل‌احمد و سيمين دانشور را هم مي‌خواندم. خواندن اين كتاب‌ها چشم مرا بر حقايق بسياري باز كرد و كم‌كم مرا به مسائل اجتماعي و سياسي حساس و علاقه‌مند كرد.
مطالعه كتاب‌هاي صادق هدايت، سيمين دانشور، آل‌احمد و بهرنگي كم‌كم شخصيت و منش مرا تحت تأثير خود قرار دادند و با ديدن بي‌عدالتي‌هاي اجتماعي، حساس‌تر مي‌شدم. اين موضوع در انشاهاي من نيز تأثير مي‌گذاشت. اغلب انشاهاي تند و انتقادي مي‌نوشتم و به همين خاطر، معلم انشا نمره كمي به من مي‌داد. البته در كلاس مرا تشويق مي‌كرد و نمره بيست هم به من مي‌داد اما در امتحانات از ترس ساواك، نمره كمي مي‌داد!
سال آخر دبيرستان در امتحانات نهايي موضوع انشاي ما دربارة «انقلاب سفيد شاه و ملت» بود و من طبق معمول يك انشاي تند انتقادي سياسي نوشتم و ظلم و ستم‌هايي را كه به كشاورزان مي‌شد، افشا كردم. آن روزها مقالاتي از خسرو گل‌سرخي و كرامت‌الله دانشيان به دستم رسيده بود. دانشيان در مقالات خود چهره رژيم را در ارتباط با روستاها، افشا كرده بود. من همان‌ها را در انشايم نوشتم. روي همين اصل معلم انشا به من نمره يازده. داد. خوب كه فكر مي‌كنم درمي‌يابم كه اين كار من خيلي اشتباه بود؛ زيرا اگر آن معلم ساواكي بود و انشاي مرا به ساواك مي‌داد، روزگارم سياه مي‌شد. اما مرد خوب و مط‍ّلعي بود.
در دبيرستان كه بوديم يك واحد درسي داشتيم به نام «انقلاب سفيد» كه در آن كتاب انقلاب سفيد، نوشته محمدرضاشاه پهلوي را به ما درس مي‌دادند. معلم اين درس چپي و مخالف شاه و رژيم پهلوي بود. در كلاس به جاي انقلاب سفيد مي‌گفت: «انقلاب سياه» و سياست‌هاي غلط شاه را افشا مي‌كرد. همان روزها برخي از روستايياني را كه براي كار به اراك مي‌آمدند، مي‌ديدم. آنان تعريف مي‌كردند كه چگونه زمين‌هايشان غصب شده است و دربه‌در شده‌اند و به روز سياه نشسته‌اند. آن معلم انقلابي ما را با بسياري از مظالم رژيم شاه آشنا كرد. پس از مدتي ساواك او را دستگير و زنداني كرد. حرف‌ها و درس‌هاي او براي من بسيار مفيد بود.
وقتي به سال چهارم دبيرستان رسيدم، آن روزگار، در شهر اراك در رشته رياضي كلاس چهارم تشكيل نمي‌شد. به پدرم گفتم: «اگر اينجا مدرسه نبود، بايد براي ادامه تحصيل به تهران بروم.»
چندين بار به اداره آموزش و پرورش اراك رفتم و تلاش بسيار كردم تا بالاخره كلاس چهارم رشته رياضي دختران، در شهر اراك تشكيل شد و من جزء اولين دانش‌آموزاني بودم كه در اراك در كلاس چهارم رياضي دختران شركت كردم و با معدل هفده شاگرد اول شدم.
سال آخر دبيرستان كه بودم در اعتقادات مذهبي‌ام اتفاق خاصي افتاد. كتابي از يكي از روحانيان خوش‌فكر معاصر به دستم رسيد. درباره نماز بود. در اين كتاب آمده بود كه مسلمان ايراني مي‌تواند نمازش را به زبان فارسي بخواند! شايد هم، من، چنين استنباطي از آن كتاب كردم.


 

اظهارات دبیر دومین همایش ایران و استعمار انگلیس در جمع خبرنگاران

دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس در آستانه برگزاري این همایش گفت: بعضي از مراكز اصلي نگاهداري اسناد در كشور، مجموعه هاي سندي را در تملك خود گرفته اند و آنها را در اختيار محققين قرار نمي دهند و اين براي جامعه علمي ما تأسف آور است.


یاد شماره 95 و 96 (تاریخ شفاهی، در جستجوی روش)

«یاد» در صفحات چاپ نشده‌اش حرف‌های بسیار داشته است، ‌اگر وضع و حال امروز آن را با نشریات رنگارنگ و ملون برخی مراکز و مؤسسات مقایسه کنیم می‌توانیم آن حرف‌ها را بشنویم.


نگاهي نو به تاريخ نگاري جنگ

نگاه به جنگ و ابعاد مختلف آن در زمینه های مختلف سیاسی – اجتماعی – اقتصادی، فرهنگی، مذهبی در چند سال اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است خصوصاً با وارد شدن دو واحد درسی به دانشگاه ها این موضوع ابعاد جدیدی یافته است.


ارسال بيش از 100 چكيده مقاله به دبيرخانه دومين همايش تاريخ مجلس

دبيرخانه دومين همايش تاريخ مجلس كه اواخر آذر ماه سال جاری اعلام فراخوان داده است، ‌تاكنون بيش از 100 چكيده مقاله از پژوهشگران و محققان دريافت كرده است.


گزارشی از موسسه تحقیقاتی تاریخ ترک

دولت عثمانی به عنوان برجسته‌ترین نماینده از دولت‌های ترک با سابقه ای بیش از ۷۰۰ سال، در پی توطئه مشترک روس‌ها و اروپایی‌‌ها در جنگ جهانی اول از میان رفت و میراث آن به صورت کشور‌های مستقل کوچکی که تا به امروز اساس دشمنی و دوئیت میانشان برقرار است، باقی ماند.


انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا در خاطرات فرامرز فتح نژاد

آغاز دهه پنجاه اوج شکوفائی اقتصاد ایران در سال های قبل از پیروزی انقلاب بود. محمد رضا پهلوی با تکیه بر ثروت باد آورده از فروش، بیش از پیش بر گستره حکومت دیکتاتوری خود می افزود. رژیم دیکتاتوری در سال های دهه چهل تمام مخالفین خود را به زندان های طویل المدت محکوم می ساخت...


گزارش برگزاري جلسه نقد كتاب "سفر دانه به گل"

جلسه ی نقد و بررسی کتاب "سفر دانه به گل" در روز دوشنبه 18/11/89 با حضور خانم دكتر عاملي رضايي (مولف كتاب)، در ساختمان گنجينه اسناد ملي برگزار شد.


بررسي تاريخ اداري ايران در كتاب ماه تاريخ و جغرافيا

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «تاريخ اداري ايران» منتشر شد. اين ماهنامه تخصصي كه به تاريخ اداري ايران در عصر صفويه و دستگاه‌هاي حكومتي مي‌پردازد، به كوشش موسسه خانه كتاب در دسترس علاقه‌مندان تاريخ قرار دارد.


«صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي – دوره جديد، شماره سوم»

جُنگ صدا در اداره كل اطلاع رساني و ارتباطات معاونت اسناد ملي تهيه شده و هدف از آن اطلاع رساني در زمينه اخبار و رويدادهاي تاريخ شفاهي در ايران و جهان است.


رویکردهاو روش شناسی تاریخ شفاهی در پژوهش های تاریخی

در این مقاله تلاش می شود با تعریف بالنسبه جامع و مانعی از تاریخ شفاهی، مبانی و رویکردهای تاریخ شفاهی و کارکردهای اساسی آن تبیین گردد و بر اهمیت این روش به عنوان ابزار جستجو در عرصه های تاریخ نگاری معاصر تاکید گردد.


گنجينه اسناد شماره 79 - پاييز 1389

فصلنامه تحقيقات تاريخي و مطالعات آرشیوی «گنجينه اسناد، شماره 7۹، پاييز 1389»، منتشر شد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مدير مسئول و سردبير این فصلنامه، دکتر سعيد رضايي شريف آبادی و دبير اجرائي آن، سيد محمود سادات بيدگلي است.


عملکرد مثبت حوزه هنری در تاریخ شفاهی به حمایت بیشتری نیاز دارد

یک کارشناس تاریخ شفاهی تاکید کرد: حوزه هنری در حوزه تاریخ شفاهی و ثبت خاطرات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عملکرد مثبتی دارد که این حرکت نیازمند تقویت و حمایت بیشتر است.


آشنایی با تاریخ شفاهی

شاید بتوان تاریخ شفاهی را از یک منظر و به شکلی کاملاً کلی و عمومی «گزارشِ تجربه‌ها و احساسات مردمی که در تاریخ نام و نشانی نداشته و ندارند» تعریف کرد. اگرچه قطعاً این تعریف، تعریفی کامل و نهایی نیست.


تأملي در مجموعه مقالات نخستين همايش تاريخ شفاهي

حاصل نخستین همايش تاريخ شفاهي كه به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران در 16 اسفند ماه 1385برگزار شد، انتشار 15مقاله از سخنراني هاي همايش مزبور است كه در اواخر سال 1387منتشر و در اختيار علاقمندان تاريخ شفاهي قرار گرفت.


تشریح فعالیت‌های موزه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «موسی حقانی»

موسی حقانی مدير موزه مجلس شورای اسلامی ضمن تشريح فعاليت موزه مجلس شورای اسلامی در يكسال اخير، بر ضرورت رواج فرهنگ بازديد از موزه در ايران تأکید کرد.


جلوه‌های عاشورایی‌ دفاع‌مقدس(2)

عرصه دفاع مقدس ملت بزرگ ایران نمایشی زیبا از لبیک خونین به ندای استغاثه شهید کربلا بود. شهدای 8 سال دفاع مقدس که با شور و شوق نینوایی به سوی کربلا رفتند و کربلایی شدند. بخش دوم این خاطرات تقدیم می‌شود:


تداوم «من»های تاریخی

هرنوع پرداختنی به تاریخ، اگر بخواهد از سطح وقایع‌نگاری سنتی و تحریف رخدادها به نفع ساختار قدرتی خاص و زودگذر فراتر رود، نیاز به چارچوبی نظری دارد که نقدپذیر، روشن، و مستدل باشد.


ستاد استقبال

از آن روز که شورای انقلاب کار خود را آغاز کرد، به دربندانی که از مسائل ریز و درشت دچار بود. انبوهی از مسائل، به اعتصاب‌هایی مربوط بود که هم در فلج کردن رژیم گذشته نقشی تعیین‌کننده داشت؛ هم با غفلتی می‌توانست برای مردم و انقلاب مشکل‌ساز شود.


گفت و گو با تاريخ

كتاب «گفتگو با تاريخ» متن كامل مصاحبه با «نورالدين كيانوري» دبيراول حزب توده است. نيمه اول اين كتاب، پيش از اين با همين عنوان در سال 1376 توسط انتشارات نگره چاپ شده بود.


انتخاب‌ مدرسه‌ی‌ علوی‌

دو سه‌ روز بعد از استقرار حضرت‌ امام‌ در مدرسه‌ی‌ رفاه‌، بعضی‌ از مؤسسین‌ و هیئت‌ امنای‌ این‌ مدرسه‌ مثل‌: آقایان‌ هاشمی‌، شهید باهنر، بادامچیان‌ و آقای‌ توکلی‌ که‌ در ضمن‌ مسئولیت‌ مدرسه‌ی‌ علوی‌ را هم‌ به‌ عهده‌ داشتند، تشخیص‌ دادند که‌ مدرسه‌ی‌ علوی‌ از نظر مسائل‌ امنیتی‌ مطمئن‌تر است‌؛


خاطرات ايرج اسكندري (چاپ سوم)

«خاطرات ايرج اسكندري» عنوان يكي ديگر از آثار منتشره مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي است. اين كتاب كه در قطع وزيري و در 666 صفحه منتشر شده به بيان خاطرات ايرج اسكندري كه دبير اول حزب توده ايران در فاصله 1349 تا 1357 بوده پرداخته است.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'