شماره 249    |    08 ارديبهشت 1395
   

جستجو

خاطرات مشترک عبدالحسین جلالوند و غلامرضا شیرالی از اسارت

شیرین‌ترین شیرینی و... «برو مسیر را شناسایی کن»

عبدالحسین جلالوند، زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان رزمنده بسیجی در جبهه‌ها حاضر شده و آزاده دوران دفاع مقدس است. او حالا مدرس دانشگاه است. غلامرضا شیرالی هم بسیجی رزمنده و آزاده آن دوران است و اکنون مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و رئیس هیئت ورزشی جانبازان شرکت ملی مناطق نفت‌خیزِ جنوب. آنان در کنار یکدیگر از روزهایی یاد کرده‌اند که در جنگ و اسارت پشت سر گذاشته‌اند. خاطرات‌شان را بخوانید.

شب خاطره در محضر مقام معظم رهبری

برنامه شب خاطره 24 سال است که نخستین پنجشنبه هر ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود. تا کنون 267 شب خاطره برگزار شده است. سایت تاریخ شفاهی ایران تصمیم دارد هر هفته یک قطعه از فیلم‌های این برنامه را منتشر کند. این فیلم مربوط به دیدار جمعی از پیشکسوتان و خاطره‌گویان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب شب خاطره 142 در 31 شهریور 1384 است.

گزارش نخستین کارگاه تخصصی خاطرات شفاهی در حوزه هنری سیستان و بلوچستان

مهارت‌های آن گفت‌وگوی واقعی

آنچه را که به یاد داریم، در سینه داریم و به دیگران منتقل می‌کنیم. همه می‌دانید که بسیاری از روزها برای ما خاص می‌شود، یک جوری به ما گذشته که برای ما خاطره شده و این خاطره پاک نمی‌شود. عین همین خاطرات در آدمی هست که جسمش را برای عقیده‌اش داده و همیشه این خاطرات برای او زنده است. بعد از دوره‌ای از زندگی انسان که خاطرات به صورت نماد و شکل ضبط می‌شد، کتابت شکل گرفت و انسان تاریخ و آنچه را که دیده بوده و شاهد بوده به رشته تحریر درآورده است.

درباره «کتاب زندان موصل»

روایت ساده و یکدست اسارت

هشت سال زندگی را جمع کرده توی یک کتاب. لحظه به لحظه این هشت سال، مملو از رنج است. هشت سال رنج را روایت کرده تا گوشه‌ای از خاطراتی را که کلمات از توصیف آنها ناتوان‌اند، بیان کند. «زندان موصل» روایت هشت سال اسارت علی‌اصغر رباط‌جزی در عراق است که در 8 فصل تدوین شده است. انتخاب 8 فصل برای این کتاب، کاملا هدف‌دار بوده. مولف کتاب درباره این 8 فصل که عنوان «دروازه» را برای آنها برگزیده، توضیح داده است.

فراخوان شانزدهمین سمپوزیوم بین‌المللی شبکه تاریخ شفاهی فنلاند

خاطرات شکننده؛ انجام تاریخ شفاهی با راویان آسیب‌پذیر

شانزدهمین سمپوزیوم بین‌المللی شبکه تاریخ شفاهی فنلاند با عنوان «خاطرات شکننده: انجام تاریخ شفاهی با راویان آسیب‌پذیر» 24 و 25 نوامبر 2016 (4 و 5 آذر 1395) در هلسینکی فنلاند برگزار می‌شود. میزبان این نشست انجمن ادبیات فنلاند با همکاری آکادمی فنلاند است. هدف این سمپوزیوم گرد هم آوردن متخصصان تاریخ شفاهی و زندگینامه‌نویسی برای بحث و گفت‌وگو درباره موضوع آسیب‌پذیری است.

مجموعه نکته‌های آموزشی

آموزش یک نقطه شروع مناسب در تاریخ شفاهی به کودکان و دانش‌آموزان

تاریخ شفاهی، منبع هیجان‌انگیزی است که می‌تواند برای برنامه‌ تحصیلی گروه‌های مختلف سنی استفاده شود. شرکت در یک پروژه تاریخ شفاهی، کودکان و دانش‌آموزان بزرگ‌تر را قادر می‌سازد تا طیف گسترده‌ای از اطلاعات،‌ مهارت‌ها و دانسته‌ها به دانش خود بیفزایند و این فرصت را برای آنها فراهم می‌کند تا با گستره بیشتری از جامعه در ارتباط قرار گیرند. تاریخ شفاهی، تاریخ سخن گفتن است. این امر به کودکان فرصت می‌دهد تا از طریق صحبت کردن با مردمی که چیزی را تجربه کرده‌اند، اطلاعات دست اول به دست آورند.

وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.
 

نظریه تاریخ شفاهی (86)

نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

________________________

به اعتقاد گروه خاطرات مردم‌پسند، تاریخ شفاهی از قابلیت‌های مطلوبی برای سوسیالیست‌ها، فمینیست‌ها، مخالفان نژادپرستی و «مردم» برخوردار بود. اما آنان دشواری‌های تبدیل رویه تاریخ شفاهی به مؤلفه خودآگاهی مردم و ابزار تغییرات سیاسی را نیز نادیده نمی‌گرفتند.

روی آوردن مورخان تاریخ زنان و وقایع کارگری به تاریخ شفاهی در دهه 1970 و محبوبیت آن موجب شد تا سایر گروه‌ها و اقشار حاشیه‌نشین و ساکت‌شده جامعه در سایه این محبوبیت متوجه استعداد تاریخ شفاهی برای حوزه‌های مربوط به خود شوند؛ گروه‌هایی مانند سیاه‌پوستان، اقوام، مهاجران و معلولان ذهنی و جسمی.[1]‌ در جایی که هیچ سند مکتوبی حاوی تجربه‌های ذهنی این افراد و گروه‌ها پیدا نمی‌شد، تاریخ شفاهی به منزله ابزاری بود که تاریخ گروه‌های مذکور را به وسیله آن گردآوری می‌کردند و اطلاعات مبسوطی درباره آنان به دست می‌آوردند. تلاش ویژه مورخان تاریخ سیاهان و دیگر رنگین‌پوستان در آمریکا در راستای گردآوری اقاریر شفاهی گروه‌های فوق قابل توجه است.


 
       © تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.