شماره 232    |    25 آذر 1394
   

جستجو

سوسنگرد، اشغال، آزادی(3)

در گفت‌وگو با قدرت‌الله بهاری

یازدهم. یازدهم برج هفت 59 [11 مهر 1357] با هلی‌کوپتر به طرف دشمن حرکت کردیم. تعدادی نیروهای کلاه‌سبز هم در هلی‌کوپتر بودند که ما تصادفی در هلی‌کوپتر با آنها برخوردیم. فرمانده آنها ستوان یکمی بود که سرهنگ شد و بعد هم مستشار شد.

عملیات محرم در گفت‌وگو با مهرعلی ابراهیم نژاد(3)

من رزمنده بودم

بعید می‌دانم من فقط در مورد تلفات امام حسین(ع) روایت‌هایی شنیدیم. واقعیتش را خدا می‌داند و من دنبالش نرفتم.اول که این این منطقه را شناسائی می‌کردند رودخانه قابل عبور بود ولی وقتی آن باران سیل‌آسا که آمد و تبدیل به این سیلاب شد، ظاهراً دو-سه ‌تا از بچه‌ها را آب ‌برد.

جنبش دانشجویی اصفهان(3)

در گفت‌وگو با محمدعلی حاجی منیری

این نکته را هم بگویم که ما دوره دبیرستان کمتر متوجه این جریان‌ها می‌شدیم و در جریان جو سیاسی کشور قرار نمی‌گرفتیم و همه چیز خوب به نظر می‌آمد. در دبیرستان همه تبلیغات به نفع سیستم حاکمیت و نظام شاهنشاهی بود. زمانی که ما در مشهد بودیم، شاه سالی یک بار برای زیارت به آنجا می‌آمد و ما را برای دست زدن وهورا کشیدن کنار خیابان می‌بردند و این تنها فعالیت سیاسی ما در دوره دبیرستان بود که به این شکل به ما یاد داده بودند.

خدمت سربازی در آغاز دهه سی(2)

گفتم: «قربان، شما را بجا نمی‌آورم!»

در گفت‌وگو با حاج محمدهاشم سلیمانی

*آن موقع سواد داشتید؟ نه. اینجا هم یاد نگرفتم. اما آنجا در سربازی خیلی کم یاد گرفتم. آنجا در تعلیمات کمی سواد یادمان می‌دادند.

تاریخ شفاهی و جایگاه آن در تاریخ‌نگاری معاصر ایران

نام کتاب: تاریخ شفاهی و جایگاه آن در تاریخ‌نگاری معاصر ایران(1385-1358ش.)، مؤلفان: دکتر مرتضی نورائی، دکتر مهدی ابوالحسنی ترقی، مشخصات نشر: تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام، 1394، مشخصات ظاهری: 430 صفحه و جدول.

نگاهی به تاریخ‌نگاری در آفریقا

تاریخ شفاهی توگو

جمهوری توگو یکی از کشور‌های آفریقای غربی، با 7 میلیون جمعیت و 56 هزارو 785 کیلومتر مربع مساحت است. این کشور در همسایگی کشورهایی چون بورکینا فاسو، غنا و بنین قرار دارد. نام این سرزمین از کلمه توگودو در زبان اِواِ[5]، به معنای شهری فراسوی رودخانه، مشتق شده است.

بخشیدن جانی دوباره به آرشیوها

نگاهی دیگر به انقلاب اسلامی

ادغام وجه اجتماعی و سیاسی ایران در دهه 1350

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، بعد از ظهر سوم دسامبر 2015 مرکز هگوپ کوورکیان بخش مطالعات خاور نزدیک، دانشگاه نیویورک، واقع در شماره 50 خیابان واشنگتن اسکوور ساوت با ارایه سخنرانی توسط نغمه سهرابی (دانشگاه برندیس)، منیژه نصرآبادی (دانشگاه یو سی دیویس کالیفرنیا) و بل پیوز (دانشگاه هاروارد) نشستی برای بررسی جنبه‌های اجتماعی و سیاسی ایران در سال های 1970 تا 1980 (دهه 1350ش) با تکیه بر آرشیوها برگزار کرد.

وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.
 

نظریه تاریخ شفاهی (69)

نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

________________________

کاربرد

تحلیل روایت امروزه از ابزارهای رایج در تاریخ شفاهی به شمار می‌آید. شیوه‌هایی که برای شناسایی و تشخیص ریخت روایت و استراتژی‌های اتخاذشده در آثار داستانی برشمردیم در اقاریر شفاهی نیز کاربردپذیرند زیرا می‌دانیم که انسان‌ها برای ساخت داستان‌های خودشان به سبک‌های روایی رایج در جهان اجتماعی‌شان متوسل می‌شوند و داستان‌های خود را در قالب‌هایی می‌ریزند که نمونه‌هایش را در رمان‌ها، روزنامه‌ها، سریال‌های تلویزیونی و نمایش‌ها دیده‌اند. ما ساختارهای روایی را همیشه وام می‌گیریم که به این کار «بِینامَتنیت»[1]می‌گویند. هر گاه دیدید پاسخگوی شما سبک ویژه‌ای را وام گرفته بدانید که قطعاً آن را متناسب با داستان و بستر (موقعیت متنی) مصاحبه تاریخ شفاهی یافته است. داستان حماسی و قهرمانانه را باید در سبک ملودرام روایت کرد، یک سفر خیالی نیازمند ساختار قصه‌های جن و پری است، و مواردی از این دست. پس مورخ شفاهی با نگاه به ساختار روایی انتخاب‌شده توسط راوی می‌تواند «منظور» و مقصود او را از داستانش کشف نماید.


 
       © تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.