شماره 231    |    18 آذر 1394
   

جستجو

عملیات محرم در گفت‌وگو با مهرعلی ابراهیم نژاد(2)

من رزمنده بودم

در مناطق جنگی یگان‌های لوجستیک خسیس بودند. چرا، چون به اینها می‌‌گفتند خودتان را باید برای فلان عملیات آماده کنید. آنها هم ارزاق را نگه می‌داشتند و توزیع نمی‌کردند. گاهی در همین در تیپ خودمان در دره مورموری کمپوت و کنسرو را آن قدر نگه می‌داشتند که تاریخش می‌گذشت و فاسد می‌شد.

در پی تفاهم انجمن تاریخ شفاهی ایران و انجمن تاریخ محلی مازندران

نشست یازدهم تاریخ شفاهی در مازندران برگزار می‌شود

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، در سوم آذر 1394، به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و ایجاد زمینه‌های همکاری میان دو انجمن تاریخ شفاهی ایران و تاریخ محلی مازندران، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دو انجمن در حوزه هنری تهران تشکیل گردید.

خدمت سربازی در آغاز دهه سی(1)

جرأت نمی‌کردم بگویم روزه بودم

در گفتگو با حاج محمدهاشم سلیمانی

شنیده بودم که حاج محمدهاشم سلیمانی، سال‌های 1331 تا 1333ش در کاخ‌های پهلوی خدمت سربازی را گذرانده است. در یک روز برفی در پاییز 94 راهی روستای چُناس از توابع اراک شدم. او به کشاورزی اشتغال دارد.

سوسنگرد، اشغال، آزادی(2)

در گفت‌وگو با قدرت‌الله بهاری

در هر صورت خودم را به سرهنگ قاسمی، فرماندۀ لشکر اهواز رساندم و معرفی کردم. سرهنگ قاسمی را من از قبل می‌شناختم. او فرماندۀ گردان 255 تانک بود که من آموزش تانک‌های ام36 و ام4 را در آن گردان یاد گرفته بودم.

جنبش دانشجویی اصفهان(2)

در گفت‌وگو با محمدعلی حاجی منیری

اوایل مهر ماه گذشته گفتگویی با عنوان جنبش دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با محمدعلی حاجی منیری از فارغ التحصیلان این دانشگاه و یکی از مدیران صنعتی کشورتقدیم حضورتان کردیم که بخشی از فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان را در بر داشت. انجام آن گفتگو مقدمه‌ای شد برای انجام یک گفتگوی نسبتاً طولانی و مفصل درباره همان روزها و سال‌ها که از این هفته تقدیمتان می‌گردد.

نگاهی به تاریخ‌نگاری در آفریقا

تاریخ شفاهی سنگال (2)

بوباکار باری، هنگام سخن درباره منابع آرشیوی عظیم تولید شده در جریان استعمار، به اهمیت این منابع می‌پردازد و معتقد است این منابع امکان تاریخ‌گذاری دقیق بر حوادث را به دست می‌دهند. این مورخ به آرشیوهای رسمی، قضایی، و اظهارات دادگاه‌های محلی اشاره می‌کند.

کلیفورد کوهن درگذشت

خبردار شدیم کلیفورد کوهن استادیار دانشگاه ایالتی جورجیا و مدیر اجرایی انجمن تاریخ شفاهی آمریکا درگذشته است. او از جمله فعالان جدی بین‌المللی در عرصه تاریخ شفاهی بود و با حضور فعال در شبکه اجتماعی علوم انسانی در جذب و هدایت دانشجویان دیگر کشورها از جمله دانشجویانی که از ایران با او تماس می‌گرفتند کوشا بود.

بازنگری خاطرات یک سرباز استرالیایی جنگ جهانی اول:

آسیب‌ها، خاطرات و تاریخ شفاهی(5)

مورخانی که از تاریخ شفاهی در کنار دیگر منابع استفاده‌ می‌کنند، اغلب نسبت به قوت و ضعف هر کدام از منابع هشدار‌ می‌دهند. گزارش‌های "ریپت" ارزش فوق العاده‌ای در نمایش روند زمانی بهبود سلامتی "فرد" در دوران پس از جنگ دارند و جزئیات دقیق تاریخی‌ای ارائه‌ می‌دهند که اغلب از حافظه‌ها رفته است.

شهروندان، تاریخ شفاهی و هنر

استوری کورپس کوریتا کنت و شهروندان کمبریج را به هم پیوند می‌دهد

میکی میرز در مصاحبه‌ی اخیر خود همراه با دوستش مری آن کاریا گفت: «مثل این می‌ماند که برای اعتراف رفته باشید. شما این را نمی‌فهمید زیرا شما کاتولیک نیستید.... پله‌ها را بالا می‌روید و به یک فضای کوچک می‌رسید ... سپس به یک اتاقک خلوت می‌روید و می‌نشینید، و به شما آب می‌دهند .... سپس خودتان را معرفی می‌کنید و سپس سنتان را اعلام می‌کنید.»

شناخت قدرت تاریخ شفاهی

نیکیل گویند می‌گوید: «اعطای جایزه‌ی نوبل به سِوِتلانا آلکسیویچ باعث دلگرمی است و ندا از آن می‌دهد که روزنامه‌نگاری به شیوه مقالات بلند که زمانی بخشی از ادبیات به شمار می‌رفت، دیگر به عنوان رشته‌ای مستقل شناخته شده است.»

وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.
 

نظریه تاریخ شفاهی (68)

نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی

________________________

تحلیل روایت متون ادبی و داستانی مکتوب از قدیم‌الایام امر مرسومی بود. اما اهل فن در دهه 1960 با پیشگامی دو زبان‌شناس به نام والتسکی[1] و لابوف[2] پس از اندیشه و بحث‌های مفصل به این نتیجه رسیدند که لازم است فنون رواییِ به کار رفته در نسخه‌های شفاهی یا نقل شفاهی تجربه‌های شخصی با دقت و حساسیت بیشتری نسبت به گذشته مورد بررسی قرار گیرند. نتیجه‌ای که از مباحث فوق حاصل شد توجه بیشتر به روایت‌های روزمره و غیر داستانی را در پی داشت.[3]تحلیل‌هایی از این دست امکان مرتبط ساختن روایت شفاهی با کارکردش در زندگی روزمره را فراهم ساخت. در پیامد این مباحث روشن شد که بیشتر روایت‌های شفاهی نوعاً از شش مرحلة اتصال‌دهنده یا مؤلفه بدین قرار تشکیل شده‌اند: درآمد،[4] آشناسازی،[5] گره‌افکنی،[6] ارزیابی،[7] گره‌گشایی (شفافیت)[8] و پایان‌بندی.[9] پس راوی معمولاً:

*خلاصه‌ای از رویدادهای مورد نظرش را ارائه می‌دهد (درآمد)؛

*کلیات متن وقوع داستان را ترسیم می‌کند (آشناسازی)؛

*رویداد مشخص مورد نظرش را تعریف می‌کند (گره‌افکنی)؛

*دیدگاهش را دربارة رویدادهای روایت‌شده آشکار می‌سازد (ارزیابی)؛

*نتیجه یا عاقبت رویداد را می‌گوید (گره‌گشایی)؛

*و سرانجام به اکنون بازمی‌گردد (پایان‌بندی).

وجود مؤلفه‌های یادشده در تاریخ شفاهی برای بسیاری از ما عادی تلقی می‌شود، هر چند ندرتاً پیش می‌آید که با روایتی مشتمل بر تمام الگوهای فوق مواجه شویم. با نگاهی عمیق‌تر به قطعة تاریخ شفاهی قبلی می‌توان دید که بعضی از شش رکن ساختاری فوق‌الذکر در آن به وضوح پیداست.


 
       © تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.